Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Middle-Earth Online

  12:00
Představte si, že už si nemusíte o úžasném světě Středozemě jen číst. Že se můžete stát sličným elfem, hbitým hobitem, silným trpaslíkem či hrdým člověkem a postavit se Sauronovým stvůrám.

Kdykoli se objeví byť jen sebetišší zvěsti o tom, že se chystá hra ze světa stvořeného geniálním spisovatelem Johnem Ronaldem Reuelem Tolkienem, herní žurnalisté a samotní "řadoví" hráči se mohou zbláznit nadšeným očekáváním. Může skončit neblaze, jak dokázala nemastná neslaná hra Fellowship of the Ring založená na filmové licenci. Avšak pokud jde o MMORPG Middle-Earth Online, o kterém si budeme povídat dnes, nemáme nejmenší obavy, že by se tato historie opakovala. Poměrně nenápadná hra, o které se toho dosud moc neví a často se o ní nemluví, má jako jedna z mála potenciál ovládnout pole masivní RPG zábavy, přestože není bůhvíjak originální. Když si představíme, že se staneme sličným elfem, hbitým hobitem, silným trpaslíkem či hrdým mužem a sami se postavíme se zbraní v ruce Sauronovým skřetům, je nám nelehko u žaludku z nervozity. Zkrátka a dobře - samo prostředí a atmosféra Středozemě bude působit jako největší tahák a autoři nebudou nuceni vymýšlet kdovíjaké inovace.

Autoři. Ano, autoři, ale kdo to vlastně je? Na Middle-Earth Online pracuje zkušený tým Turbine Entertainment, který má za sebou již dvě velké MMO hry - Asheron's Call, datadisk a jeho nedávno vydané pokračování, navíc producentem je dobře známý Chris Taylor, který se v herním průmyslu pohybuje již více než dvacet let a naposledy se postaral o Dungeon Siege.

Middle-Earth Online je pochopitelně založena na ději knihy. Chris Taylor v jednom z rozhovorů přímo slibuje, že se dočkáme událostí, které kniha popisuje, a setkáme se i se známými postavami – Frodem, Gandalfem, Aragornem, Sarumanem a dalšími. Tyto klíčové osoby nebudou pochopitelně hratelné, budou to NPC, ale na celou hru budou mít zásadní vliv. Na druhou stranu, v Middle-Earth Online toho bude k vidění mnohem více než "jen" výprava Společenstva prstenu. Do rámce nadcházejícího střetu mocností zla a dobra zasadí autoři obrovskou spoustu questů, na které v knize ani jinde nenarazíte.

Dosud nebyl zveřejněn seznam hratelných ras, ale je jasné i bez nápovědy, že bude možné hrát za lidi, elfy, trpaslíky, hobity a další, zatím tajné rasy. Každopádně ale nebude možné hrát za zlé postavy a se skřety, zlobry, vlky či krutými Východňany se potkáte jen v roli NPC. Autentičnost Středozemě dodrží mimojiné jakási "jmenná policie" – autoři budou kontrolovat, aby jména odpovídala rázu světa a pokud budete chtít svou postavu nazvat třeba Ferda Mravenec, nepovolí vám to. Pro ty méně kreativní je připravena řada jmen typických pro každou rasu. Co se povolání týče, budete moci hrát řadu civilních postav (zajímavě zní například hostinský, ještě lépe kovář – kdo ví, třeba si jednou vykovete vlastní kouzelný prsten – a to by bylo něco!), ale samozřejmě také dobrodruhy ovládající bojová i magická umění.

I když – s magií to nebude tak úplně horké. Kdo knihy četl (kdo ne, ať se pořádně stydí!), ví, že kouzelníků se v nich mnoho nevyskytuje a magie nenabírá podoby ve hrách stokrát omletého fireballu, blesku, štítu a několika dalších typických kouzel. Stejně tak v Middle-Earth Online bude magie špatně přístupná, obtížná na studování a nejistá na použití. Některé rasy, jako například hobiti, ji pak nebudou moci používat vůbec.

Přesný RPG systém, který bude hra využívat, nebyl zveřejněn, ale z velké části má být založen na získávání zkušenosti a zlepšování si různých vlastností a dovedností. Taylor slibuje jednoduchou tvorbu postavy, postupem času získáte větší možnosti k její specializaci a rozvoji. Samozřejmá volba groupování s přáteli pro získání bonusů a taktického postavení proti nepříteli, můžeme tedy mluvit o spoustě malých společenstev. Dále bude možné se ženit, adoptovat jiné postavy a postavit si své vlastní sídlo, které bude odpovídat zvyklostem jednotlivých ras – na vyšších úrovních si budete moci sami na k tomu určených místech postavit hobití noru, dům, magickou věž či ještě něco honosnějšího. Zabydlování světa tímto způsobem bude pochopitelně opět kontrolováno a omezeno, aby si hráči nezakládali příbytky v nevhodných oblastech, ale ta možnost zde bude, což je důležité.

Už bylo řečeno, že se ve hře budete moci stát nejen dobrodruhem, ale také řemeslníkem. V Middle-Earth Online bude fungovat systém trhu. Zase je zde ono kouzelné slůvko: bude kontrolován. Kontrolován, aby nedošlo k přehlcení magickými předměty, což by zase neodpovídalo duchu Tolkienova světa. Hra bude vybalancována tak, aby jejich výroba – přestože bude možná – byla natolik obtížná, že ji zvládnou opravdu jen ti nejlepší.

Svět Středozemě bude i v Middle-Earth Online rozsáhlý a nebezpečný. Konkrétní čísla, kterými se vývojáři rádi chlubí (x tisíc kilometrů čtverečních, x milionů objektů – čtete to u každé druhé novinky), tentokrát k dispozici nejsou, nicméně cestování bude mnohem obtížnější záležitostí, než jsme zvyklí. Ve hře nebude teleportace a možností, jak se rychle a bezpečně přesunout, bude málo a budou hodně drahé. Cesta na jen trochu vzdálenější místo, nebude jen tak, budete se na ni muset připravit jako na opravdovou výpravu a zažijete při ní nejedno dobrodružství. Středozemě je divoká a nikdy nemůžete vědět, co se skrývá za nejbližším stromem…

Co se bojů týče, autoři sice slibují "unikátní" a "dosud jinde neviděný" systém, ještě však nevysvětlili, v čem spočívá, takže tyto reklamní řeči přeskočíme a řekneme si něco o důsledcích a průvodních jevech boje. Bylo již řečeno, že nelze hrát za zlé postavy (Chris Taylor trefně podotýká, že řešit problémy typu "hráč A, který hraje za Uruk-hai, se chce dát do party s kamarádem B, který hraje muže z Gondoru, a ono mu to nejde" by nebylo nejlepší), přesto se ve hře s největší pravděpodobností objeví – byť omezené – možnosti PvP boje. Není ještě přesně vyřešeno, co se stane po jeho skončení a jaké budou postihy za smrt či selhání v boji, to je jeden z problémů, na kterém se v současné době pracuje a bude se měnit i v průběhu plánovaného interního i veřejného betatestu.

Už vás asi zajímá, kdy to vypukne. Bohužel, v tom vás musím zklamat – neví se a Turbine se brání jakémukoliv oznamování dat. Každopádně jedno je jisté – plné verze se dočkáme až v roce 2004, a to kdo ví, zda se tento rok stihne veřejný betatest. Práce je hodně – a myslím, že pokud Turbine využijí čas účelně a přinesou nám skutečně po všech stránkách vypilované MMORPG z úžasného světa Středozemě, můžeme jim i nějaké to zdržení prominout.

Pozn. redakce - rozhodli jsme se nepoužít obrázky z první verze hry, která již měsíce není aktuální. Obrázky v tomto článku jsou pouze ilustrativní.


Pod čarou:
Middle-Earth Online to nikdy neměla lehké. Prvním majitelem licence byla Sierra, ta vytvořila hrůzné demo s fotorealistickými texturami, které naštěstí neprošlo a projekt šel k ledu do doby, než ho od Sierry odkoupila herní pobočka Vivendi, pro kterou také pracuje Chris Taylor. Taylor se stal oficiálním vyslancem na diskusních fórech, kde sbírá nápady, odpovídá na dotazy a uklidňuje pro-tolkienovské fanatiky. Otázky typu "bude hobit chodit pomaleji, když přejde bosou nohou přes potok" jsou poměrně běžné a Taylor na ně na všechny pečlivě odpovídá. Jeho pozdrav "pax, chris" (mír, chris) se stal skoro značkovým. Nezpomeňte, prosím, že vývoj Middle-Earth Online je teprve na samém začátku a zatím nebyly vypuštěny žádné ingame obrázky, pouze skicy, a to pouze pro papírové časopisy. Ještě ostřeji byl hlídán vývoj Star Wars Galaxies, kdy první informace pronikly na veřejnost až za dlouhou dobu. Rádiové utajení má smysl: návrháři nejsou znejistěni hnidopichy, nic se neřekne předem a očekávání na straně hráčů roste. Middle-Earth Online nicméně potáhne především z licence: připravte se, že to může být úplně obyčejná online RPG, která bude obsahovat vše, co má Dark Age of Camelot, Ultima Online a Asheron's Call.
-Pavel Dobrovský

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...