Midtown Madness 2 - v žáru velkoměsta

12:00aktualizováno  10. července 2001 9:48
Jestli jste ten typ, co v Praze radši nechá auto na odstavném parkovišti u metra někde na okraji města ne proto, že je ekologicky smýšlející, ale proto, že nesnáší křižovatky a hustý provoz našeho jediného velkoměsta, pak si nejdříve nanečisto zkuste, jak byste dopadli v San Franciscu nebo nedejbože v Londýně, kde si navíc ještě pletou pravou a levou ruku.

Midtown Madness 2Někdo má rád jedničky, někdo dvojky (a já docela můžu i trojky a víc :-) ), ale když zůstaneme u her, oproti nastavovaným filmovým kaším většinou platí, že pokračování úspěšných her bývá dobré alespoň stejně jako díl první. Existují samozřejmě výjimky, kdy pokračování bylo o dost lepší než původní hra, a samozřejmě i úplné propadáky by se našly. Chápu tvůrce a především distributory, že se snaží z veleúspěšných titulů vyrazit další peníze, a tak vydávají datadisky, speciální edice a taktéž i volná pokračování původního. Když nad tím teď přemýšlím a snažím se nějak takto zaškatulkovat hru Microsoft Midtown Madness 2, musím konstatovat, že dvojka na konci názvu není až zase tak jednoznačná. No nic, k tomu se snad dostaneme později.

Původní Microsoft Midtown Madness asi není nutné hráčské obci podrobně představovat, ale pokud se mezi vámi najde někdo, kdo neokusil bláznivou honičku městem Chicago za volantem autobusu, shrnul bych Midtown Madness asi do následujícího: velmi hezky udělaný závodní simulátor v reálném prostředí Chicaga (včetně městského provozu atd.), pěkná grafika a docela dobrá zábava. Do obdobného žánru bych asi bez Midtown Madness 2obav mohl zařadit i můj doposud nejoblíbenější a asi i nejreálnější simulátor automobilu, hru Driver - legendu, na jejíž pokračování se moc těším. Driver navíc přinesl i velmi příjemný a propracovaný příběh, který dal bohapustému ježdění cíl a smysl. Ale o Driveru už dost (no možná se k němu vrátím v některé z recenzí v kategorii klasika, a hlavně jsem právě teď dostal děsnou chuť si ho zajezdit), vrátíme se zpět k Microsoft Midtown Madness 2.

Hlavní změnou, kterou se Microsoft Midtown Madness 2 snaží odlišit od svého předchůdce, je záměna původního Chicaga za dvě nová města, kterými jsou San Francisco a Londýn. Musím se přiznat, že jsem ani v jednom z nich nebyl (natož pak v Chicagu), takže budu věřit reklamním sloganům a autorům, kteří tvrdí, že model těchto měst odpovídá skutečným velkoměstům. Při volné projížďce (mód Cruise) jsem se jen tak toulal a narazil na známá místa, jako je londýnský Tower nebo most Golden Gate v San Franciscu. Nebyl by to Midtown Madness, kdyby se v městech "reálně" neprocházeli jeho obyvatelé (poznámka carmagedonisty: zase nejdou přejet nebo srazit, ale trapně uskakují), nejezdily tramvaje, osobní i nákladní auta a samozřejmě omajáčkovaní Midtown Madness 2policisté. Když porovnám rozsáhlost původního Chicaga a nového Londýna nebo SF, je jednoznačné, že zde odvedli autoři pořádný kus práce. Nové modely měst jsou mnohem rozsáhlejší a provázanější (nadzemní a podzemní průjezdy, síť metra, tunely, zvedací most, atd.). Po grafické stránce je bohužel ještě hodně co vylepšovat, či řečeno jinak, až zase tak moc mě grafika nenadchla. Ne že by byla úplně ošklivá, ale spíš mi přijde, že se od původního Midtownu moc neliší. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, jestli je použitý engine stejný (pravděpodobně ano a mírně upravený), nicméně další díl Midtown Madness 3 by zde mohlo zatlačit a přinést ještě něco lepšího. Uvidíme.

Auta a autíčka, kterým máte možnost šlápnout na plyn, z části najdete již v jedničce (autobus, tahač...), dalších deset nových se vám postupně odemyká podle toho, jak vyhráváte jednotlivé závody, nebo použijete-li tuto uloženou pozici, po jejímž nahrání je dostanete všechny najednou :-). Abych vás trošku navnadil, tak řeknu, že jsem se projížděl Audi TT, Broukem Rsi či docela pěkným požárním vozem (má přívěs, který jsem asi po minutě jízdy ztratil a pak už nešel připojit). Modely jsou docela slušně vyvedeny graficky, ale Midtown Madness 2říci to samé o realističnosti jejich ovládání a chování nemůžu. Je mi líto, ale moje hlavní výtka k této hře je, že na úkor fyzikálního modelu byla vyzvednuta pseudohratelnost. Prostě a jednoduše nic pro nás řidiče, kterým dělá dobře u srdce nádherně reálné projíždění zatáček houpavým smykem, ťukání do ruční brzdy jako nutnost pro rychlé zatočení (ježiši, kde mám tu krabici od Drivera), Microsoft Midtown Madness 2 nás o tohle všechno ošidí. Auta se chovají divně, a to pomíjím, že i s malým londýnským taxíkem v pohodě rozrazím celou řadu na křižovatce stojících aut, jako by to byl třicetitunový tahač s návěsem. Přiznám se, že v Options je sice volba pro "realističnost" a hybnost a podobně, ale ty hejblata mi prostě nějak nešlo ovládat :-), a to jsem opravdu zkoušel úplně všechno. Jestli se vám to někomu povedlo, dejte mi vědět, ale stejně pochybuji, že by to nějak změnilo divný fyzikální model. Bod dolů pro Microsoft Midtown Madness 2.

Nemůžu se nezmínit o herních módech, víceméně opět vše při starém, ke klasickému Cruise, Blitz, Circuit a Checkpoint přibyl mód Crashcourse (pro Midtown Madness 2multiplayer - až 8 hráčů po LAN nebo přes Internet na MSN Gaming Zone - je navíc mód Capture the Gold, překládat asi netřeba), něco jako kariéra, odlišná pro každé z obou měst. V Londýně máte možnost vyzkoušet své schopnosti v autoškole pro řidiče taxíků. V San Franciscu je obdobně možnost dostat se až na pozici kaskadéra do filmů. V obou variantách plníte různé úkoly (většinou projet na čas danou trať), obtížnost roste až se pak dostanete k závěrečné zkoušce. No nijak zvlášť mě to nebavilo :-(. Navíc opět připomenu "zábavné", ale nerealistické ježdění a chování. Hmm.

Po technické stránce toho není moc co dodat. Grafika Microsoft Midtown Madness 2 je zhruba na úrovni klasického průměru, je poměrně hezká, vlastníte-li trochu slušnou 3D kartu. Zvuky jsou už bohužel horší, chyběl mi trošku výraznější doprovod v podobě pískání gum a podobně, neboť jsem se dočkal jen tichého bručení motoru. Oproti betaverzi, kterou jsem dostal k dispozici cca před měsícem, už finální verze nepadala, ani jsem nenarazil na významnější nedostatky, snad až na pár míst, Midtown Madness 2 už finální verze nepadala, ani jsem nenarazil na významnější nedostatky, snad až na pár míst, kde je vidět skrz stěny budov, avšak to pouze při určitém nastavení venkovní kamery.

Takže si uděláme shrnutí: Microsoft Midtown Madness 2 není až zase tak převratné, jak jsem já a asi i vy čekali, prostředí a grafika je na docela dobré úrovni, oproti tomu fyzikální model velmi silně zjednodušený a podřízený akčnosti. Jako skalní příznivce všeho, co má něco společného s autíčky ve hrách, musím vyjádřit zklamání, Microsoft Midtown Madness 2 je jen a jen závodní hra s občasným náznakem něčeho dalšího. Osobně jsem se nejvíc pobavil ježděním "jen tak" v Cruise módu, prohlížel město, kde jsem nebyl (a asi ani nikdy nebudu :-) ). Pro ty, kteří nehráli první díl, je Microsoft Midtown Madness 2 celkem slušnou hrou, kde se dá trochu závodit a také blbnout; pro ostatní, které jednička zaujala, bych druhý díl nazval spíše datadiskem než právoplatným nástupcem.

Midtown Madness 2
Výrobce: Microsoft
Distributor: Microsoft