Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Might and Magic: Heroes VI pár věcí mění, ale stále šlape jako hodinky

aktualizováno 
Málokterá série má tolik pravověrných fanoušků. O to těžší je pro ně připravovat nové díly této legendární strategické hry.
85

Might & Magic: Heroes VI

Platforma: PC
Výrobce: Black Hole Games (PC)

  • velice návyková hratelnost
  • osvědčený herní princip
  • příjemné zpracování
  • místy hůře vyvážené schopnosti a jednotky
  • propočet tahů počítače trvá dlouho

Stále vynikající tahová strategie, které je nebezpečné propadnout. Bude vás to stát přinejmenším desítky hodin.

Herní karta

Might and Magic: Heroes VI

Fanoušci série Heroes of Might and Magic se dělí na dva tábory. Ten tradičnější nedá dopustit na legendární třetí díl z roku 1999 a v podstatě tvrdí, že víc z tohoto univerza již není třeba. Druhý tábor má za to, že je sérii třeba udržovat při životě novými díly, a tím zároveň patřičně modernizovat.

Majitel práv, společnost Ubisoft, je zatím toho názoru, že Heroes of Might and Magic mají budoucnost. Spolu s tím ale vyvstává otázka, jak se k novým dílům stavět. Nakolik je otevřít méně zkušenému publiku a nakolik stavět na osvědčených základech, jakými se může pyšnit jen málokterý herní svět.

Might and Magic: Heroes VI

První informace o Heroes VI: Might and Magic chutnaly pravověrným vyznavačům kultu hořce. Rozvolněný systém vývoje hrdinů, méně surovin, města obklopená přirozeným zázemím a třeba i vypadnutí staromódního, ale stylového a oblíbeného náhledu na město. Na tradiční tahovou strategii snad až příliš mnoho zamýšlených změn, obzvlášť při představě jejich nepovedené realizace.

Po několika prvních odehraných partiích však nevyhnutelně zjistíte, že ať jsou změny jakékoliv, šarm Heroes of Might and Magic zůstal zachován. Na to ostatně existuje jednoduché pravidlo: pokud vás cosi nevysvětlitelného pudí k tomu, abyste odehráli ještě jeden tah a přitom víte, že už máte jiné povinnosti, je vše v naprostém pořádku. A vězte, že v Heroes VI tohle nutkání pocítíte velmi silně.

Na první pohled se vlastně zase tak moc nezměnilo. Se svými hrdiny se proháníte po většinou rozlehlých mapách plných dobrodružství, sbíráte samostatné kusy dřeva a rudy či zabíráte rovnou celé doly. Sem tam narazíte na artefakt. Do toho se snažíte vybudovat co nejmocnější armády. Následně se s jejich pomocí na tahy vypořádáváte s nejrůznějšími monstry a nepřátelskými hrdiny.

Might and Magic: Heroes VI

Jenže nebude to trvat dlouho a některý z vašich hrdinů poskočí na vyšší úroveň. Ve starých Heroes by se stalo to, že se vlastnosti hrdiny o něco vylepší a objeví se výběr ze dvou náhodných schopností, z nichž jedna je obvykle dosti zbytečná.

V Heroes VI budete mít ale zcela odlišnou zkušenost. Při snaze vylepšit schopnosti postav totiž skončíte v hustém menu, které obsahuje tolik talentů jako málokterá hra na hrdiny. V důsledku toho vážením bodíků strávíte mnohem více času. Zejména v prvních úrovních, kdy je před vámi přibližně padesátka neodemknutých schopností, je rozhodování komplikované.

Might and Magic: Heroes VI

Část schopností se navíc liší podle toho, z jaké frakce hrdina je a jaké je jeho povolání. V počátcích se tak nevyhnete pročítání popisků. Bodíky můžete investovat do pasivních i aktivních schopností. Naučíte se zejména novým kouzlům několika magických škol, ale třeba i jednorázové vylepšování určitých jednotek. Případně si zlepšíte vůdcovské schopnosti obecně.

Hráči ovlivňují vývoj hrdinů výrazněji než dříve. Přesto je schopností možná až příliš mnoho. Jednak z hlediska nutnosti jejich nastudování, jednak z důvodu nevyvážené efektivity. Některé schopnosti jsou zkrátka mnohem důležitější než jiné.

Změn doznal také mikromanagement měst, zejména pak okolních zdrojů. Kolem města probíhá jakýsi spádový rádius, kde najdete nějaké ty doly pod kontrolou vládce města.

Nově se k dolům definitivně dostanete pouze tak, že dobudete město. Přesto lze ale obléhaného od surovin odříznout. K tomu je třeba ke každému z dolů fyzicky přistavit některého z hrdinů a důl de facto držet zabraný. Tím získávají sekundární hrdinové na vážnosti.

Might and Magic: Heroes VI

Minulé díly Heroes nutily hráče zabývat se obstaráváním sedmi surovin, což kladlo určité nároky na management a umožňovalo šikovné obchody se surovinami na tržišti. Šestý díl však počet redukuje na suroviny čtyři, což je významný bod kritiky fanoušků. Přesto se hra tímto krokem nejeví jako ochuzená a naopak je o něco přehlednější. Faktem ale je, že výstavba města už vám nebude váznout na vážném nedostatku určité suroviny, a tím je poněkud urychlená.

Tvůrci se z nějakého neznámého důvodu rozhodli vyřadit krásnou detailní scenérii budovaného města. Každý z hráčů Heroes jistě zná ten pocit, kdy z malého městečka vybudoval obrovské sídlo se všemi možnými budovami. Tento obrázek se vám už nenaskytne.

Město ovládáte jen formou několika uniformních menu. Nahradit by to měl model města přímo na mapě, který ale při nejlepší vůli nepůsobí tak monumentálně, přestože je lépe integrován do hry než samostatná a graficky specifická obrazovka města.

Vizuální stránka Heroes VI jinak slouží skvěle. Na barevné mapě najdete mnoho příjemných detailů a jednotky v bitvách jsou skutečně propracované. Zbytečnou práci si však autoři zřejmě dávali se speciálními bojovými animacemi, které se čas od času v bitvách přehrají. Fanoušci Heroes je po prvních několika bojích z důvodu úspory času stejně deaktivují.

Might and Magic: Heroes VI

Pokud jde o boje samotné, zde se Heroes VI drží tradice zjevně nejsilněji. Opět se odehrávají na tahy na hexagonicky rozděleném poli. Zmizel z pátého dílu známý systém iniciativy, kdy rychlé jednotky měly povoleny dva tahy, než se na řadu dostaly tužší kreatury.

Některé jednotky celkem pěti frakcí jsou zcela nové, některé známé a další sice známé, ale kompletně přepracované. Tak například velmi silní vampýři už nepředstavují takovou hrozbu. Každá z frakcí má také jednu jednotku, která oživuje padlé parťáky.

Nadstandardní novinkou Heroes VI je pak takzvaný systém Conflux. V první linii plní komunitní funkci. S připojením k internetu tak i hra jednoho hráče bude mít přidanou hodnotu různých diskuzí, tipů apod. Naplno se projeví ve hře více hráčů. V rámci Confluxu ale můžete budovat také celou dynastii, a postupně si tak zpřístupňovat jedinečné schopnosti a předměty. Ty pak můžete přenést na své hrdiny.

Might and Magic: Heroes VI

Might and Magic: Heroes VI se navzdory všem provedeným změnám drží osvědčených tradic série a díky tomu funguje velice dobře. Na řadu změn a novinek je možné nahlížet subjektivně, důležité však je, že nemění návykový princip hratelnosti. Po letech tak opět můžete zabřednout do nekonečného kola tahů.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1069 čtenářů

Témata: Ubisoft




Nejčtenější

Neverwinter Nights
Stáhněte si kompletní Neverwinter Nights zdarma. Ale pospěšte si

A máme tu další hru zdarma. Tentokrát je to legendární hra na hrdiny Neverwinter Nights, a to v kompletní edici se všemi datadisky.  celý článek

Hitman (2016)
RECENZE: Moc lidí mu nevěřilo, ale epizodický Hitman je trefou do černého

Letošnímu Hitmanovi mnoho lidí nevěřilo, obavy se však tentokrát ukázaly být liché. Autoři dokázali epizodického modelu využít přímo bravurně a z Hitmana je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.