Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Might and Magic VIII - Day of Destroyer

  12:01aktualizováno  10. července 2001 9:40
Po vyjití každého dílu z dlouhé série Might and Magic se na celém světě rozpoutalo doslova herní šílenství. Nejinak je tomu i v případě 3DOčkem právě vydávané Day of Destroyer, osmého dílu této dlouhé RPG ságy. Nakolik je vášeň hráčů oprávněná se dočtete v této recenzi.
Might and Magic VIII - Day of Destroyer

Nevím, čím to může být, že vždy, když vyjde nový díl série Might and Magic (MaM), se rozpoutá po celém světě herní šílenství. Hráči se mezi sebou předhánějí, kdo že má nejvypracovanější skupinu dobrodruhů a nález každého nového artefaktu jim přináší takovou radost, která se dá snad jen přirovnat k vánocům, kdy malé dítě najde pod stromečkem dlouho vytouženou hračku. Možná je to způsobeno tím, že již po několik let nevyšel žádný kloudný dungeon a série MaM se pro "kobkaře" stává jedinou nadějí na pořádnou pařbu. A teď, po roce hraní sedmého dílů jedné z nejdelších herních sérií, nám New World Computing a společnost 3DO přináší díl osmý s pod názvem Day of Destroyer.

Všechno to začalo jednoho krásného zimního dne, když do přístavního městečka Ravenshore přišel neznámý cizinec. Obyvatelé byli na cizince celkem zvyklí, ale tento upoutal jejich pozornost a co víc, někteří, jenž se k němu přiblížili, byli odmrštěni neznámou silou. To už nenechalo nikoho ve městě klidným. Velký dav se za cizincem začal hromadit a pomalu ho následoval v jeho pouti městem. A pak se to stalo. Cizinec díky nepředstavitelné síle způsobil, že uprostřed města ze země začal vystupovat obrovský krvavě rudý krystal. A pak, jakoby se nic nestalo, cizinec náhle zmizel. Might and Magic VIII - Day of Destroyer Bohužel to nejhorší obyvatele země Jadame teprve čekalo. S krystalem přišly povodně, ničivé bouře, tornáda, sopky se začaly probouzet k životu a s tím vším přišli i nájezdníci z elementárních dimenzí - země, vzduchu, vody a ohně. A právě v době, kdy obrovská sopka začala ničit ostrovní město primitivních ještěřích lidí, vy přijíždíte do tohoto města jako strážce karavany s ovocem a jste svědky ničivého ohnivého deště. A aby toho ještě nebylo málo, tak ta největší lidská spodina, obávaní piráti, zaútočili na zmrzačené ostrovní město stejně, jako když vlk útočí na zraněné tele. No a tak jste byli do toho všeho zataženi i vy.

V předchozích dílech jste si vždy na začátku hry vytvořili "partu snů" a s ní se vydávali vstříc dobrodružství. V osmičce je to ovšem trochu jinak, místo celé skupiny si totiž vytvoříte jen hlavní postavu a ostatní členy skupiny "posbíráte" po celé zemi Jadame. Maximum postav ve hře je pět a pokud narazíte na postavu, která by se vám do party hodila více než nějaká stávající, klidně ji můžete vyhodit a nabrat novou. Ta stará se nijak neztrácí, ale je "odložena" do tzv. Adventurer´s innu, kde si ji kdykoliv zase můžete přibrat do party.

Might and Magic VIII - Day of Destroyer

Svou hlavní postavu si můžete vybrat z velké škály možností. Jsou tu povolání jako: upír, troll, minotaurus, temný elf, nekromant, rytíř a klerik. Každé povolání má své pro a proti. Upír se dokáže vznášet či vysávat krev, troll má obrovskou sílu, minotaurus je zase přeborníkem v půlení těl sekerou, temný elf dokáže výborně střílet z luku, nekromant zde zastává funkci mága se sklonem k temné magii, rytíř je bojovníkem tělem i duší a konečně klerik je takový ranhojič tíhnoucí k bílé magii.

Hlavní část hry tvoří tři věci. Plnění různých úkolů, které vám zadá kdekdo, dále jejich realizování, což se neobejde bez boje a třetí věcí je vývoj vašich postav. Úkoly vám opravdu v MaM8 zadá kdekdo, od bohatých obchodníků přes upíry až po draky. Těch úkolů je ve hře takové množství, že po čase se v nich začínáte ztrácet a už si ani nepamatujete, kdo např. chtěl ten sargofák. Od toho, aby jste se v hromadě úkolů neztratili, tu jsou: deník, kde je stručně napsáno (hodně stručně!), kdo po vás co chtěl, a zapisování vlastních poznámek do mapy. Ano, tohle v předchozích dílech nebylo a viditelně to tam chybělo. Teď si kdykoliv můžete do mapy zapsat poznámky a hledání nějakého zatraceného obchodníka už nehrozí. Might and Magic VIII - Day of Destroyer Dobré je, že úkoly, které plníte, nejsou zaměřeny pouze na město a jeho blízké okolí, neboť se dost často stává, že kýžený předmět najdete až někde na druhém konci země Jadame. Úkoly si můžete plnit jak se vám zachce, ale před těmi příběhovými se neschováte a čas od času byste nějaký z nich splnit měli.

Při plnění valné většiny úkolů se dostanete do potyčky s nějakou obludou, které se zrovna moc nelíbí, že jí chcete vybrat její plnou pokladnici a zmocnit se starodávného artefaktu. Monster je ve hře velké množství, od těch nejslabších myšek a pirátů přes silnější upíry a draky až po nejsilnější nájezdníky z elementárních dimenzí. Boj může probíhat dvěma způsoby. Buď budete bojovat v reálném čase a při velkých bitvách se uklikáte k smrti a to doslova, nebo se jednoduše přepnete do kolového systému "jednou táhnu já a pak zase ty", v klidu si bitvu promyslíte a třeba se vám povede porazit protivníka mnohonásobně silnějšího než celá vaše skupina. Bojů si ve hře užijete ažaž, ale nemyslete si, že MaM8 je nějaká akční hra, to zase ne, ale prostě boje k světu MaM patří a války jsou jeho nedílnou součástí. K bojům bude ale zapotřebí nějaké té zbraně či magie. Zbraní je v MaM8 jako v předchozích dílech celkem dost a hlavně tu jsou všemi oblíbené artefakty, které není jednoduché najít a hlavně získat, Might and Magic VIII - Day of Destroyer ale když se vám to povede, stojí to za to. Mám dokonce takový pocit, že mnoho hráčů se při hraní MaM nechává hledáním artefaktů tak unést, že zapomíná na příběh a konec hry pro ně nastává, až když naleznou všechny mocné artefakty.

Krom zbraní je zde i magie. Ta je rozdělena do následujících živlů: ohně, vody, vzduchu, země, těla, mysli a ducha a temná a bílá magie. Ve hře je celkem dost kouzel a věřte, že ty nejmocnější a nejdražší jen tak lehko nenajdete.

Co ale pro vaši skupinu ze všech těchto bojů a plnění úkolů plyne? Jsou to zkušenosti. Vždy, když postoupíte do nového levelu, zaskočíte s postavou do "cvičírny", kde se její zkušenosti přemění v pár bodů, které můžete rozdělit do několika z mnoha vlastností. Například když máte vlastnost boje s mečem na třech bodech, bude vás stát povýšení čtyři body a příště už pět. Čím více bodů u některé z těchto vlastností máte, tím jste v ní lepší a pokud dotáhnete počet bodů na čtyři, můžete se v ní stát expertem, když na sedm tak mistrem a když na deset a splníte ještě vedlejší podmínky, můžete být dokonce i velemistrem. Tyto vlastnosti jsou například: boj s dýkou, mečem či sekerou, schopnost rychlejšího učení, odhalení pastí, dovednost v různé magii atd. Když třeba nemáte vlastnost boje s mečem, pak meč nemůžete použít, ale když jste v této vlastnosti dobří, můžete dokonce používat dva meče najedenou apod.

Might and Magic VIII - Day of Destroyer

Tohle všechno, o čem jsem se až do teďka zmínil, se až na pár vyjímek, zrovna moc od šestého a sedmého dílu neliší. Je pravda, že za tak krátkou dobu nemůžeme od autorů chtít nijak velké změny, a ještě když se to v předchozích dílech tak osvědčilo. Přesto se jich tu však najít dá. Když opomenu již zmiňované nové postavy, začátek jenom s hlavním hrdinou a zapisování do mapy, jsou tu i možnost najmutí draka, postavy již nejsou jen čtyři, ale je jich pět, hra má malinko vylepšený engine, kde se můžete dívat nahoru i dolů, každá rasa má své speciální vlastnosti, nový svět a s ním i nové obludy a zbraně.

Když už jsem v úvodu recenze nakousl toho draka, musím říct, že je to prima společník na vašich toulkách zemí Jadame. Nejen že je silný a na desátém levelu má již 200 životních bodů, přičemž můj bojovník má na padesátém levelu 500, ale také má speciální vlastnosti, mezi kterými je nejlepší strach a létání. Draků, kteří by se k vám chtěli přidat, však na svých toulkách zrovna moc nepotkáte, což je dobře, protože projít hru s takovými monstry, by bylo moc jednoduché.

Ona obtížnost hry je podle mě celkem vyvážená. To znamená, že bez perného výcviku nemáte v některých dungeonech šanci, ale zase to není tak obtížné, aby jste museli trávit desítky hodin tréninkem postav kvůli středně silným obludám.

Might and Magic VIII - Day of Destroyer

Dále autoři do MaM8 vložili takzvanou hru ve hře, kterou je Acromag, jenž se objevil již v sedmém díle. Pro ty, kteří nevědí, o co jde, je to karetní hra velice rozšířená po všech putykách. Je inspirovaná slavnou karetní hrou Magic the Gathering, ale svou jednoduchostí se s ní vůbec nemůže rovnat. Je tam hlavně pro zpestření, ale na svých cestách jsem narazil na ženskou, která, když porazíte všech jedenáct hostinských zapojených do turnaje v Acromagu, vám dá tučnou odměnu.

Do téhle chvíle to vypadalo, že jsem s Day of Destroyer celkem spokojen a že mi ten malý počet novinek nijak nevadí, a proto je čas na to, abych vás vyvedl z omylu a upozornil také na chybičky. Tou největší je bezesporu grafika. Ne že by byla tak strašná, to zase ne, hrát se s ní dá a majitelé pomalejších počítačů to jistě uvítají s radostí, ale přeci jenom je dost zastaralá. Další velkou chybou, která mě osobně docela hodně štve, je obnovování oblud na mapě. To znamená, že asi po roce se všechny obludy zase objeví a vy, v tu dobu již s vymakanou skupinou dobrodruhů, s jimi musíte znovu probíjet, což by mohlo někoho nudit. Další již spíše chybičkou jsou stejné obličeje různých NPCéček. Je docela divné, když přijdete do nějakého domu, kde k vám promlouvá postava s úplně stejným obličejem, jako má váš hlavní hrdina. Ale i když jsem teď upozornil na těch pár chyb, u Might and Magic 8 jsem se královsky bavil (stejně jako u předchozích dílů) a každému bych tuhle hru doporučil. Je to zábava na mnoho týdnů, pro někoho i měsíců.

Might and Magic VIII - Day of Destroyer
Výrobce: New World Computing
Distributor: 3DO
Minimální konfigurace: Pentium 166 Mhz, 32 MB RAM, 4x CD-ROM,
375 MB místa na HDD, graf. karta 8 MB
Doporučená konfigurace: Celeron 300 MHz, 64 MB RAM, graf. karta 16 MB
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Další skvělá hra ze série Might and Magic, která nepřinesla mnoho nového, ale i tak si s ní užijete spoustu zábavy.
Hodnocení 80%

Autor:


Témata: hračky, karavan, Tornádo


Nejčtenější

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.