Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Might & Magic Heroes VII zatím nekupujte, hra je plná chyb

aktualizováno 
Heroes of Might & Magic jsou pojem už dvě dekády. Obzvlášť pak třetí díl je považován za jednu z nejlepších her, které kdy vznikly. Sedmý díl chce být návratem právě k němu. Ale sedmička bohužel tentokrát nebude šťastné číslo. Hra je plná chyb a český překlad se také příliš nepovedl.
60

Might & Magic Heroes VII

Platforma: PC
Výrobce: Black Hole Games (PC)

  • Návrat k principům trojky
  • Přehledné uživatelské rozhraní
  • Povedená kampaň a multiplayer
  • Bídné či chybějící animace a zvuky
  • Mnoho bugů a celková nedodělanost
  • Dlouhé čekání mezi tahy
  • Vyžaduje spojení s Uplay, které však padá

Herní karta

Might & Magic Heroes VII se v prvních okamžicích moc nevytáhne. Nečekejte poutavé intro, ze kterého by vám spadla čelist na zem. Vlastně nečekejte žádné intro, pouze pohled na vitráž a k tomu monolog, který nastíní situaci. Žádná epická bitva, hordy kostlivců ani mocná města zahalená temnotou. V takovém duchu je i zbytek příběhových animací.

Ačkoliv použít pojem animace se v případě nových Heroes zdráhám. Netuším, co vedlo autory k tomu, že se žádná z postav v úvodních příběhových animacích ani nehne, a to doslova. Dokonce se jim ani nehýbou rty, když mluví. Skoro jako by někdo zapomněl postavám animace přiřadit. V roce 2015 to vypadá vážně podivně a já jsem nějakou chvíli přemýšlel, zda se mi nesekl obraz. Až třepotající se plamen svíčky mě vyvedl z omylu. Že by umělecký záměr? To těžko. Tehdy už jsem začal mít trochu strach o technickou stránku hry.

Might & Magic Heroes VII
Might & Magic Heroes VII

Might & Magic Heroes VII

Celý začátek působí značně budgetovým dojmem, přitom stylizované animace mezi jednotlivými misemi vypadají naopak k světu. Když se trochu vzpamatujete z celé té úvodní prezentace, můžete konečně začít objevovat, co že se to v nových Heroes ukrývá.

Kampaň, multiplayer (nechybí ani skvělý hot seat) a skirmish už patří do každé strategie. Trochu mimo vybočuje čistě soubojové klání proti umělé inteligenci, kde si lze zkoušet různé sestavy armád. Pokud se rozhodnete ihned vrhnout na kampaň, možná vás trochu překvapí, že frakce jsou reprezentované pouze erby. Až po proklikání zjistíte, o jakou stranu jde.

Na začátku si zvolíte ze šesti kampaní, jsou to příběhy rádců vládce Ivana. Ten chce načerpat ponaučení a moudrost z historie předtím, než se vrhne sám do tuhého boje. Jsou tu staří známí ze série (Haven, Dungeon, Necropolis, Fortress, Academy, Sylvan) kromě Inferna. Fanoušci pekelníků si budou muset najít jinou frakci, nebo počkat na pravděpodobný rozšiřující obsah.

Vlastní kampaň je příjemné překvapení. Obzvlášť výživná je pasáž za Necropolis, kdy po pádu hlavního města Al-Betyl a rozprášení celého hnutí musí mrtváci opět najít soudržnost, spojit své síly a pomstít se. Zábavné jsou i ostatní příběhy, jsou dost výpravné a level designéři se na nich vyřádili.

Pánem své tvrze

Uživatelské rozhraní je přehledné a snadno pochopitelné. I tak může být pro nováčky trochu komplikované, jakýkoliv tutoriál totiž chybí. Veterán najde vše na správném místě, ale začátečník, ten bude chvíli tápat.

Might & Magic Heroes VII
Might & Magic Heroes VII

Might & Magic Heroes VII

Postup hrou se nikterak nezměnil. Začínáte s jedním hradem a hrdinou, postupně sbíráte suroviny, obsazujete zdroje a válčíte, abyste nastřádali zkušenosti a artefakty. Každá strana je trochu jinak vybalancovaná (mění se vývojový strom města i počet jednotek). Celé město vidíte tak, jak jste zvyklí z Heroes III, je tedy vyvedené v krásné kreslené grafice.

Při stavbě jste nuceni u každé strany postupovat odlišným způsobem. Jsou tu i unikátní budovy specifické pro každou stranu. Velmi užitečný je portál, dovolí vám hrdinu teleportovat do nejbližšího města, nebo budova, kterou postavíte pouze po nalezení Tear of Asha. Ta přidává velké bonusy k příjmu a populačnímu růstu.

Pokud máte na svém území nějakou neutrální budovu produkující jednotky, automaticky se vám po jejím dobytí začlení do panství. Šetří to čas, stejně jako přítomné karavany. Panství se vám rozšiřuje zabíráním zdrojů (ke stavbě potřebujete kromě zlata i šest dalších surovin, můžete sledovat jejich denní nárůst a podle toho plánovat strategii dopředu) a ostatních budov. Trochu mě štvalo, že neutrální doly nelze zabrat, jen vyrabovat, pokud jsou součástí cizího území.

Říká se: vaše země, vaše pravidla. Zde to platí dvojnásob. Pokud si správně vytrénujete hrdinu a navíc z něj uděláte guvernéra hradu (nemusí být v hradu přítomen), dostáváte rozličné bonusy například na rychlost hrdiny, příjem, obranu nebo morálku.

Might & Magic Heroes VII

Might & Magic Heroes VII

Jistou variabilitu při stavbě skýtá nutnost rozhodnutí, kterou z budov postavíte. Většinou jde o zvýhodnění jedné z vašich jednotek, navýší se u ní populační růst, oproti druhé ze stejné kategorie, ale na výběr dostanete i z budov, které vám mohou dát globální bonus pro kraj, nebo nějakou unikátní vlastnost.

Pipláme si hrdinu

Vaši hrdinové budou i zde klíčoví pro úspěch, ne nadarmo má hra v názvu Heroes. Strom dovedností je obrovské kolo o deseti výsečích. Jedna je unikátní pro každou stranu a pak jde o magické, bojové, průzkumné, ekonomické nebo obrané schopnosti. Vyplatí se každého hrdinu specializovat jiným směrem, některé schopnosti působí globálně.

Snadno tak vytrénujete jednoho hrdinu jako podpůrného, druhý bude expertem na magii a třetí na vojevůdcovství a dobývání. Efekt v boji je pak znatelný, hrdina může posilnit morálku tak, že se celá armáda ujme iniciativy nebo bude mít více štěstí, což se v boji se silnějším nepřítelem rozhodně hodí. Své nezastupitelné místo samozřejmě mají i různé artefakty rozmístěné po celé mapě a magie. Tu se hrdina postupně učí při návštěvě města v magické věži.

Když dojde na střet

Bitvy lze řešit dvěma způsoby. V případě souboje s řadovým slabým pohůnkem je dobré využít rychlého souboje, hra sama vyhodnotí vaše šance na základě počtu a druhu jednotek. Urychlí to znatelně hru, nemusíte absolvovat kvůli každému kusu zlata souboj s bandou slintajících troglodytů (to není urážka, vážně slintají), ale může tak dojít ke zbytečným ztrátám. Druhá možnost je klasický tahový boj. Stejně jako v šestém dílu i v sedmém je bojiště rozděleno na čtverce.

Do soubojů přibyl nový taktický prvek. Odteď záleží i na tom, z jaké strany nepřítele napadnete. Pokud se vám podaří dostat se protivníkovým jednotkám do zad, síla útoku se několikrát znásobí. Novinku hojně využívá i počítač. Jelikož po bojišti jsou většinou rozmístěny nějaké překážky, za které se dá i krýt, je boj zase o něco taktičtější. Pro přehled jsou k dispozici veškeré informace o síle útoku a škodách nepříteli, je tak snazší vybírat nejlepší kandidáty na stětí hlav.

Might & Magic Heroes VII
Might & Magic Heroes VII

Might & Magic Heroes VII

Nechybí ani podpůrné bojové jednotky, mohou léčit zraněné nebo například vypálit salvu. Jejich účinnost není nijak ohromující, ale v případě, že zainvestujete u hrdiny do správných schopností, lze tyto jednotky ovládat manuálně a určovat nejvhodnější cíle sami.

Díky možnosti přeskakovat nedůležité souboje je vše plynulé a energii ušetříte na ty zásadnější a velké střety. Nesmí chybět ani dobývání hradů, kde vždy figuruje něco těžkého a velkého, co vám prorazí cestu skrz hradby. Zde to umělá inteligence úplně v malíčku nemá, neohroženě posílá své jednotky vstříc obranným valům a decimuje si tak houfně celé oddíly. Pokud máte svůj hrad dostatečně vybavený, můžete si na obranu vytvořit malou osádku. Ta při obléhání přispěchá na pomoc.

Kouzelný svět

Mapy jsou pěkné. Možná nehýří tolik barvami jako v předešlých dílech, ale stále mají kouzelný nádech. Všude se něco válí, jak jsme zvyklí už z prvního dílu. Není obrazovky, která by přímo nepřetékala jednotkami, jeskyněmi, neutrálními stavbami nebo doly. To může být po čase trochu nuda. S každým hrdinou chtě nechtě budete jezdit po už zmapovaných lokacích a znovu navštěvovat magická místa pro trochu těch zkušeností navíc (v nových Heroes se mi více vyplatilo v truhlách sbírat zlato místo zkušeností).

Might & Magic Heroes VII

Might & Magic Heroes VII

Problém je i odlišit interaktivní prvek od dekorace. Snadno tak přehlédnete nějaký ten valoun mezi záplavou okrasných skalek, tůněk a hájků. Trochu pomůže klávesa Alt, která interaktivní objekty zvýrazní, ale ani tak to není ideální, když se vám rozsvítí půl obrazovky.

Galerie bugů

Po přečtení číselného hodnocení vám nejspíš došlo, že s hrou není něco v pořádku. Svět Might & Magic Heroes VII je polámaný. Hra trpí bugy všeho druhu. Některé jsou jen kosmetické: jednotky se na taktické mapě podivně pohybují, jakoby kloužou, občas se zpomalí. V závažnějších případech hra při jistých úkonech zaručeně padá, nebo se vůbec nechce spustit. Ani na výkonnější mašině hra nejde úplně v pohodě a tahy počítače mohou být dost dlouhé. Pokud hrajete proti více než třem protivníkům, je to zkouška nervů. A občas spadne spojení se službou Uplay, kterou hra ke správnému fungování vyžaduje.

Fotogalerie

Průšvih jsou i animace. Nemyslím jejich absenci v cut scénách, ale celkově animace postav, které jsou hodně zvláštní. Útok obrovského monstra vypadá jako pokus o lechtání, z pohybů není cítit žádná energie ani síla. To by se dalo zachránit dobrým ozvučením, pořádným zahřměním, řinčením kovů, syčením zraněných zrůd, ale zvuky jsou na tom ještě hůř než animace. Někdy jsem měl dokonce pocit, že jsou asynchronní s pohybem. Hudba je naproti tomu skvělá, tradiční pro svět Might & Magic.

Takovou závěrečnou jobovkou je lokalizace. Pokud koupíte verzi na Steamu, nebudete mít možnost přepnout texty do angličtiny (naštěstí můžete přepnout do polštiny nebo maďarštiny!). To by tolik nevadilo (i když mnozí preferují angličtinu kvůli originálním názvům jednotek), kdyby byl český překlad v pohodě. Ale není. Je dost kostrbatý a občas musíte zapojit hodně fantazie, abyste si domysleli, co vlastně vám chtěl básník říci. Příběhové dialogy jsou naštěstí docela v pohodě.

Pokus o návrat

Heroes VII se chtějí zalíbit konzervativním hráčům, kteří každý nový prvek v sérii ostře kritizovali. Hlavní novinkou tedy v případě sedmého dílu je, že skoro žádné novoty nenabízí. Snaží se přinést všechny populární jednotky, strany i prvky, které jsme ve třetím dílu tak milovali, a odstranit ty, které hráči odsoudili. Těch pár nových drobností snad nemůže iritovat nikoho. Trochu diskutabilní je vylepšený systém úderů, který na papíru působí jako super nápad, ale ve hře se dokáže zvrtnout v groteskní podívanou.

Strašně rád bych řekl, že Heroes VII jsou skvělá hra, která za váš čas stojí, ale v momentálním stavu by byla spíš zklamáním. Když uvážím, že značka Might & Magic má obrovskou, časem vybudovanou fanouškovskou základnu a na každý díl jsou kladena velká očekávání, je tristní vydat pokračování v tak zuboženém technickém stavu. Hra křičí beta na míle daleko. Přitom bylo při vývoji tolik snahy jít hráčům vstříc, už jen to hlasování o přítomných stranách. Proto vám radím: znovu se ponořte do Heroes III, počkejte, až vývojáři vychytají všechny ty nemilé chyby a až se tak stane, vrhněte se na sedmičku. Bude vás bavit skoro stejně jako trojka.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

51 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 199 čtenářů

Témata: Might & Magic




Nejčtenější

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzval legendární strategii Transport Tycoon

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

No Man’s Sky (PS4)
GLOSA: Je No Man’s Sky podvod roku? Ne, jen oběť přehnaných ambic

Od ambiciózního vesmírného simulátoru No Man’s Sky se čekalo mnoho, tenhle druh slávy by si však autoři určitě rádi odpustili.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.