Mini Car Racing - kvalitní závody

12:00aktualizováno  10. července 2001 9:53
S automobilovými závody, které dávají před přesnou simulací přednost akrádovitějšímu způsobu hry, se v poslední době roztrhl pytel. V mnoha případech se však jedná spíše o neslané nemastné pokusy, než o zábavnou hru. Naštěstí to neplatí o všech.

Mini Car RacingZávodních her, v nichž nejde ani v náznacích o simulaci, nýbrž čistě o zábavu, není zase tak velké množství. Mini Car Racing patří právě mezi takové. Ve své podstatě jsou to klasická autíčka, a nikoliv různá bizarní či karikovaná jezdítka, jež bývají pro tento typ her často typická. To působí poměrně sympaticky. Pohled na jízdu zajišťuje do všech stran plynule scrollující kamera, zabírající určitý výsek z dráhy. To udává ráz celé hry. Ovládání je snadné a bezproblémové, vedle klasických šipkových pohybů už dále nezatížené řazením či podobnými složitostmi. Dalšími funkcemi už jsou pouze ovládání zbraní a užívání speciálních předmětů. Důležitou věcí u závodních her podobného vzezření bývají samozřejmě tratě. Ty jsou zde rozčleněny do skupin A-H, přičemž každá z nich má pět různých okruhů. To dává dohromady čtyřicet různých možností, což je docela slušná hodnota. Jejich pestrost je více než dostatečná, a to ve spojení s příslušným počtem slibuje nemalé množství dokola se neopakující zábavy.

A o co vlastně ve hře jde? Samozřejmě o vítězství, které však nezávisí jen na dobrém řízení, ale i na vhodně načasovaném sestřelování soupeřů, kladení oleje a dalších překážek, a Mini Car Racingvůbec likvidaci protivníků. Stejně tak se ale musíte obezřetně vyhýbat cizím střelám a raketám, které posílají ze zadních míst zase na oplátku ostatní, a také je zapotřebí trochu taktizovat, což spočívá v dodržování určitých zásad, jako například nezdržovat se v jedné přímce s dojíždějícími soupeři, šetřit si na vhodný čas speciální předměty, jakými jsou raketový pohon či zařízení umožňující nadskakování, využít vlastního rozbití ve vhodnou chvíli, zvlášť pokud vás kaluž nepříjemně otočí...

Příjemnou vlastností hry je, že se nikdy nezvrhne ve zcela chaotickou smršť akce, ve které by víc než na čem jiném záleželo na náhodě. Je to dáno propracovaným a vyváženým systémem hry a přesně fungujícím, jemně odstíněným ovládáním. Auto má svoji životnost, přehledně vyznačenou ukazatelem, která ubývá bouráním, najížděním na miny a především inkasovanými zásahy střel protivníků. Když zcela vyprchá, hráč je opět po chvilce s plnou energií vržen na stejném místě zpátky do hry. Právě zdržení po úplném zničení je sice znatelně dlouhé, pořád ne však tolik, aby se soupeři mezitím vzdálili na nějakou příliš beznadějnou vzdálenost, nehledě na to, že podobný osud také poměrně často potkává i je. I přes Mini Car Racingznačný podíl akční stránky hry, zejména v době, kdy už je nakoupena výbava zbraní, dráhy jsou komplikovanější a jejich silnice se různě prolínají na mnoha místech pro hromadnou srážku jak dělaných, těžiště hry stále spočívá v co nejlepším řízení a jízdě, které pořád ze všeho nejvíc podmiňují vítězství.

Mini Car Racing poskytuje dvě základní možnosti hraní, trénink a šampionát. Trénování je spíše jízdou o co nejlepší čas, jelikož příjemně překvapí jednoduchou, ale velmi působivou vlastností, jíž je soupeření vždy s nejlépe zajetým existujícím časem - po první jízdě se objeví trochu průsvitný soupeř, který není ničím jiným než záznamem vaší nejlepší jízdy, s nímž poté soupeříte. To i běžnému tréninkovému ježdění jakýchkoliv drah dodává jistý rozměr zábavnosti. Šampionát probíhá systémem kvalifikací mezi sériemi drah A-H. Pokud je celkové pořadí hráče z deseti jízd sestávajících z tratí dané série jedno z prvních tří, dochází k postupu do další, a tak to probíhá až do vyčerpání úplně všech okruhů.

V samotné hře je vše založeno na nakupování. Do hry vstupujete s penězi, dostačujícími na Mini Car Racingjedno ze dvou nejlevnějších aut. Během jízdy je možné získávat peníze různými způsoby, především jejich přímým sběrem a ničením aut soupeřů. Na dráze se také nacházejí lékárny, doplňující energii na plnou hodnotu. Je dobré, že sebrání těchto předmětů vyžaduje přesné strefení se autem, vůbec celé ovládání je propracované a vyžaduje určitou přesnost. Po závodě je příslušné umístění odměněno odpovídající finanční částkou. Během jízdy se dá při troše štěstí nasbírat i větší finanční obnos, než který bývá udělován za první pozici. Kromě peněz se hráči také přičítají body odpovídající umístění, podle nichž se průběžně vytváří celkové pořadí. Po každém závodu je možné upgradovat části vozidla a tím vylepšit jízdní vlastnosti, či nakupovat nové zbraně a další speciální předměty. Stejně tak si můžete pořídit nové auto. V tomto případě za staré vozidlo a všechna jeho vylepšení získáte peníze za prodej, použitelné právě při novém nákupu.

Během hry si pochopitelně i ostatní hráči postupně nakupují nová a vylepšují svá stará auta. Paleta vozů, které jsou k dispozici, je poměrně široká, liší se hlavně v úrovni akcelerace, brždění a rychlosti. Rozdílná je i velikost, což se projeví při sbírání předmětů (zde platí, Mini Car Racingže čím je větší, tím lépe).

Hra Mini Car Racing se dá hrát ve třech úrovních obtížnosti. Jejím největším kladem je nepochybně její zábavnost. Autorům se skutečně podařilo vytvořit vyvážené, hratelné prostředí a příjemné ovládání. I veškerá menu, volby či samotný systém vylepšování vozidla jsou udělány maximálně přehledně a účelně. Hra nemá ani žádné intro, vše je ve znamení jednoduché, elegantní střídmosti.

Dalším podstatným kladem hry je její grafika, kterou tvoří velmi pěkně propracovaná prostředí. Jemně renderovaná okolí zahrnují horské letní i zimní scenérie, lávová pole, jezera... Zatímco většina přírodních materiálů je v realistickém stylu, zajímavé je, že vodní plochy jsou nakresleny ručně, ve výrazné výtvarné zkratce. Dráhy nepůsobí vůbec dvojrozměrným dojmem, je v nich dostatek stoupání, klesání a převisů, působících jako odrazové můstky. Zajímavou vlastností je i respektování úhlu při střelbě. Stejně jako sebrání předmětů na silnici není zrovna nejjednodušší, totéž platí i o zasahování soupeřů. Střely Mini Car Racingnemají velký rozptyl a úspěšné zaměření vyžaduje poměrně přesný odhad úhlu, a hlavně je třeba, aby auto mělo shodný i vertikální úhel, nejen horizontální, což rozhodně není u podobných her běžné. K pestrosti jízd také přispívají zajímavé prvky, jako jsou urychlovače na dráhách, které auto vymrští o poznání vpřed, v některých případech dokonce umožní přelet nad územím mimo dráhu. Je však nutné se správně trefit na zelenou šipku, protože pokud ji hráč mine, má smůlu a musí projet úsek normálním pomalým tempem, nebo dokonce zdlouhavě objíždět určitý úsek. Opakem jsou zase místa, která házejí prudce vzad, těm je dobré se vyhnout, nebo do nich pokud možno natlačit soupeře.

Mini Car Racing si na nic nehraje, šetří s okázalostí, má jednoduše, přehledně a elegantně působící tvář, systém voleb i celý interface a poskytuje příjemnou relaxaci a zábavu. Bohužel multiplayer existuje jen pro 2-4 hráče na jednom počítači. Obrazovka se potom rozdělí buď na dvě, nebo čtyři části. Vzhledem k tomu, že rozlišení je pouze 640x480, pro dva hráče už je obrazovka o poznání nepřehlednější, a pro tři či čtyři už je orientace skutečně obtížná. Je škoda, že není zahrnuta podpora více počítačů, na druhou stranu při Mini Car Racingcelkovém dojmu střídmosti a maximální stručnosti hry to zase tolik nepřekvapí.

Na hře je také sympatická nepříliš velká náročnost na hardware a příjemně krátké nahrávací doby při přechodech mezi obrazy, stejně tak naprosto bezproblémový chod. Přece jenom po čase může dojít k určité bezcílnosti v hraní. Šampionát je sice pestrý pestrý, jenže zahrnuje všechny dráhy (a to dokonce několikrát), takže po jeho celém opakovaném dojezdu už se trochu vytrácí směr, kterým by se zábava a hraní dál měly ubírat. Po důkladném proježdění sice mnoha, ale stejných drah, se začne zdát nepostradatelná právě možnost hraní proti sobě z více počítačů zároveň, s níž by hra teprve mohla ukázat celý svůj potenciál zábavy, který se v ní ukrývá. Bez této možnosti přece jenom budí dojem, že nebylo využito něčeho, co by jí a její atraktivnosti pomohlo asi úplně nejvíc ze všeho. Přesto je Mini Car Racing nadprůměrnou hrou svého druhu, poskytující dobrou, dlouhotrvající zábavu a příjemnou relaxaci.

Mini Car Racing
Výrobce: eGames
Distributor: eGames