Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Mirror’s Edge Catalyst je mezi vysokorozpočtovými hrami unikát

aktualizováno 
Parkour už dnes nepůsobí tak neokoukaně jako před osmi lety, zato AAA hra, v níž nejde jen o hromadné zabíjení, je pořád výjimkou.
80

Mirror's Edge Catalyst

Platforma: PC
Výrobce: EA

  • Jiné než běžná mainstreamová produkce
  • Úžasné technické zpracování
  • Dokáže zprostředkovat úžasný pocit rychlosti
  • Příběhová kampaň je příliš krátká
  • Otevřený svět se ke hře nehodí

Herní karta
Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge z roku 2008 byl jednou z těch her, která se měla podle všech předpokladů stát obrovským hitem. Akce, v níž protivníky nelikvidujete po stovkách, ale místo toho před nimi utíkáte, teoreticky mohla stát u zrodu nového žánru, stejně jako kdysi Thief zpopularizoval hry o plížení. Ale bohužel, navzdory kladnému přijetí šlo o prodejní zklamání.

Přitom měla vše: nesmírně originální, ale zároveň i funkční herní design, stylovou grafiku i povedený příběh. Dnes recenzovaný Catalyst není klasickým pokračováním a nabízí v podstatě to samé, co jsme viděli již před osmi lety, jen přidává aktuálně tolik populární prvky, jako je otevřený svět, vylepšování hlavní postavy či souboje na blízko. Jestli to bude tentokrát na výraznější finanční úspěch stačit, se neodvažuji tipovat, ale jedno je jisté: ti, kdo hledají nějaké osvěžení v rámci mainstreamu, už nemusí hledat dál.

Mimo hlavní proud

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge je na první, druhý i třetí pohled prakticky nerozeznatelná od svého předchůdce. To, co bych u jiných titulů vnímal jako zásadní nedostatek, mi ale tentokrát vůbec nevadí, protože mezi dnešní unifikovanou produkcí se i tak jedná o vrchol originality.

Zjednodušeně řečeno máme tu v podstatě tradiční plošinovku, v níž někam neustále běháte, vyhýbáte se nepřátelům a skáčete bez překážky. Jen to děláte v 3D prostoru a z pohledu z vlastních očí, díky čemuž je pocit z rychlosti a plynulosti pohybu na úplně jiné úrovni. Namísto přestřelek zde adrenalin pumpují honičky po střechách mrakodrapů, během nichž musíte neustále plánovat optimální trasu a využívat okolní prostředí ke svému prospěchu.

Vše se navíc odehrává v graficky stylizovaném kabátku, který svou designovou čistotou odkazuje spíše k uměleckým indie titulům než potenciálnímu blockbusteru od Electronic Arts.

Remaster/reboot/restart ?

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Jestli si události původní hry příliš nepamatujete, nebo jste ji ani nehráli, nemusíte smutnit. Autoři se odhodlali ke zvláštnímu postupu a příběh hlavní hrdinky najednou vyprávějí úplně jinak. Trochu to zamrzí, protože postavy díky tomu trochu ztrácejí na hloubce a pokud se nerozhodnete investovat několik stovek do doprovodných komiksů osvětlujících předešlé události, budete asi trochu tápat.

Pro účely recenze asi postačí vědět, že se stáváte členem ilegální skupiny Běžců, s níž bojujete proti nadnárodním soukromým společnostem v lehce orwellovském skleněném městě. Zápletka není nijak komplikovaná, ale zcela postačuje, abyste pochopili svoji roli v herním světě a zajímalo vás, co se bude dít dál.

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Po pravdě řečeno, docela jsem se obával, jak bude vypadat slibované „zpřístupnění širšímu publiku“, ale nakonec zbytečně. Nejvíce kontroverze vzbuzovaly souboje, které jdou tak trochu proti samotné myšlence nenásilné hry. Naštěstí jsou však vzácné a také vcelku smysluplně zakomponované.

Většinou jsou nepřátele rozestavěni tak „šikovně“, že je můžete jednou ranou skopnout z okraje střechy nebo jim odněkud skočit na hlavu. Jen několikrát se ocitnete v uzavřené aréně, v níž budete muset všechny postupně pobít, což sice moc zábavné není, ale díky pohodovému ovládání to není ani příliš složité. Ještě rozpačitěji působí prvky z her na hrdiny, protože 90 procent schopností, které si za plnění hlavních i vedlejších misí můžete dokoupit, jsou zhola zbytečné.

Falešná svoboda

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Mirror’s Edge: Catalyst (PS4)

Největší potíž tak představuje otevřený svět, který se k Mirror’s Edge vůbec nehodí. Kdo by si představoval město bez hranic, kde by si mohl pobíhat podle libosti, byl by zklamán. Celé prostředí se skládá z různě pospojovaných cestiček, mezi nimiž si sice můžete prakticky libovolně vybírat, ale jakmile už na jednu z nich nastoupíte, můžete běžet jen tam, kam vám koridor dovolí.

Svoboda je tedy pouze teoretická, zato všechny nevýhody „open world“ her nesmí chybět: generické, od sebe prakticky nerozeznatelné vedlejší mise, několikrát opakované odemykání nových lokací, hluchá místa při přesunu z místa na místo apod. Ale nic z toho nedokáže zatajit nedostatek opravdového obsahu. Dohrání mi zabralo nějakých devět hodin, což sice není úplně nejmíň, ale je nutné si uvědomit, že díky výše zmíněným vlastnostem jsem se celou dobu nebavil tak intenzivně, jako u filmových her typu Uncharted nebo Order 1886. Pokud budete chtít na vybraných trasách pilovat časy proti ostatním hráčům nebo hledat všech 600 sběratelských předmětů, natáhne se herní doba klidně na 50 hodin, ale obávám se, že tohle nikoho tak dlouho bavit nebude.

Mirror’s Edge je perfektní ukázkou toho, že nápadité a originální hry nemusí zůstat jen doménou indie tvůrců. Do obchodů by měli automaticky vyrazit nejen fandové prvního dílu, od něhož se Catalyst liší (naštěstí) jen minimálně, ale rovněž každý, kdo by chtěl od počítačových her i něco jiného, než jen neustálou střelbu a vraždění.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

66 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 59 čtenářů



Nejčtenější

Umělá inteligence se učí řídit díky GTA 5
Chytrá auta se učí řídit v Grand Theft Auto 5

Vědci, snažící se vyvinout inteligentní auta, která by se dopravou pohybovala samostatně, využívají pro „učení“ umělé inteligence počítačovou hru Grand Theft...  celý článek

Gesto Inkling Girl před patchem
Tohle se nepovedlo. Nintendo muselo odstranit ze hry obscénní gesto

Společnost Nintendo v novém patchi odstraňuje vítězné gesto jedné z herních postaviček, protože je v některých státech vnímáno jako silně urážlivé.   celý článek

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 se odkládá na jaro 2018, obrázky jako útěcha

Studio Rockstar odložilo připravovaný western Red Dead Redemption 2 na jaro 2018. Jako kompenzaci se můžete podívat na sadu nových obrázků.   celý článek

Minecraft
Opustil práci, aby mohl provozovat Minecraft server pro autistické děti

Stuart Duncan je otcem malého autisty. Jelikož je hra Minecraft jedním z mála prostředí, kde se jeho syn cítí dobře, rozhodl se opustit dobře placenou kariéru...  celý článek

Logo Valve
Valve přetáhlo vývojáře Kerbal Space Programu

Další talentovaný tým skončil pod křídly giganta, který provozuje nejpopulárnější herní platformu Steam. Jaké plány s autory Kerbal Space Programu má, se neví,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.