Mod-chipy nextgen konzolí na postupu

  • 2
Chip Messiah rozhodně není spasitelem konzolového trhu, na kterém dnes už nejenom Sony tak aktivně bojuje proti bujícímu pirátství. X-ecuter pro změnu není univerzálním vojákem, ale nepříjemným broukem, s nímž má Microsoft další z řady nevyřízených účtů. Ale jak z toho vlastně ven? Kdo první poruší ten začarovaný kruh?
Modchipy na postupu

Psát v našich luzích a hájích o čipování videoherních konzolí je tak trochu nošením dříví do lesa. Tahle záležitost má hodně hluboké kořeny, u nichž najdeme masivní čipování populární konzole PSX, potažmo i Saturnu, když už jsme u těch 32-bitů, a v poslední době se na stejné vlně a potažmo i frekvenci ocitají také next gen systémy PS2 a Xbox. Důvodem každého čipování je povětšinou následná možnost přehrávání pirátských kopií her, pročež je celkem nasnadě, že se tento postup videoherním gigantům a výrobcům videoherních konzolí dvakrát nelíbí. Sony sice v Evropě vyhrála svůj spor nad nejmenovaným subjektem ohledně jeho aktivit - distribuce modchipů po netu - ale to, co se ve Starém světě jevilo jako protiprávní, přišlo v Austrálii tamním zákonodárcům paradoxně legální. Inu asi jiný kraj, jiný mrav. Microsoft se také snaží, seč může, zamezit v poslední době doslova divokému příboji nově vzniknuvších nápadů v soutěži jak nejlépe hacknout Xbox, nicméně přes veškeré jeho úsilí se podobně jako u Sony jedná tak trochu o marný boj s větrnými mlýny. Pročež právě v případě Xboxu je tady nové info o dalším chipu nazvaném X-ecuter, který má mít dokonce jakousi funkci “disable“, umožňující jeho “vypnutí“ před vstupem do online prostředí programu Xbox Live, v němž by podle hackerů mohla fungovat nepříjemná diagnostická metoda - zjišťování, zdali je daná konzole modifikovaná či nikoli. Mluvčí Microsoftu v tomto směru nicméně prohlásil, že Xbox Live rozhodně nebude disponovat podobnými funkcemi, neboť společnost se tady spíše zaměřila na ochranu samotných online služeb před hacknutím a dalšími alternativními hrozbami.

Modchipy na postupu

Každopádně internet je dnes plný “zaručených“ informací, kterak na PS2 či Xboxu přehrávat formáty DivX či MP3… kterak na moderních konzolích funguje emulace jiných systémů, což však na rozdíl od výše uvedeného mohu potvrdit, anžto jsem na nejmenované platformě zhlédl v již dobře rozeběhnutém skoku Maria z jeho známých eskapád na N64, atd. atd. Třebaže s modifikací každé konzole se logicky vylepšují alternativy jejího využití, se stále narůstající vlnou pirátství - právě díky uvedenému - pak dramaticky rostou ztráty softwarových firem, pročež se tyto nedávno odhodlaly k razantnímu kroku. Došlo totiž k velkému spojenectví, v němž vedle sebe najdeme jinak těžko slučitelné protivníky Sony a Nintendo. Jejich cílem se stává sledování asijského černého trhu a tlak na tamní legislativu a kontrolní orgány, aby došlo k většímu zájmu na potírání pirátství. Nedávno tak zaznamenala firma Konami další z dílčích úspěchů svého proti pirátského tažení, když na Tajwanu díky jejímu přičinění došlo k odsouzení tří “podnikavých“ lidiček, kteří odprodali 120.000 nelegálních kopií hry Metal Gear Solid 2.

Modchipy na postupu

Asi nejlépe to má v současnosti vyřešené herní kostka od Nintenda - GameCube - která díky svému specifickému datovému nosiči prozatím zůstává naprosto v klidu. Pravda, na trhu se objevuje speciální bootovací CD od firmy Datel, jež umožňuje přehrávání her bez omezení regionu (hip hip hurá!), ale jedná se jen a pouze o originální kopie, což tedy nemusí bigN až zase tolik vzrušovat. Osobně se mi tento svobodný výběr jeví jako fair rozhodnutí, protože rozhodně nejsem unešený ze současného distribučního systému, ve kterém trvá v lepším případě i několik měsíců, než se ta která žádaná japonská gamesa regionálně a jazykově upraví pro evropské teritorium. Nicméně myšlenka, že by každá hra byla ke dni svého vydání připravená pro okamžitou cestu do všech obchodů světa, tedy byla by patřičně regionálně ošetřená, je v tuto chvíli bohužel velkou utopií. A je tudíž obrovská škoda, že toliko modchipy tuto bariéru bourají a ukazují na skrytý potenciál, který next gen konzole mají. Protože pomineme-li v této souvislosti pohříchu zcela nepřehlédnutelný aspekt pirátství, ať je již tato problematika jakkoliv dvojsečná, pouze modchipy umožňují variantu zakoupení si originální verze kupř. americké PS2 hry a jejího následného přehrání na PALovém přístroji. Tahle na první pohled lákavá varianta má však až příliš mnoho úskalí a ale...


Témata: hacker, Microsoft, Sony, Xbox