Kompletní průvodce první polovinou čtvrtého dílu legendární adventurní série
Escape from Monkey Island je adventura, kterou jest hříchem hrát podle návodu… Proto ty z vás, kdož se o to pokoušejí, předem varuji, že v tomto průvodci naleznete pouze ty nejdůležitější věci nutné k postupu ve hře a nezmiňuji se zde téměř vůbec o rozhovorech, jež jsou zdrojem dobré poloviny skvělého humoru. Snažte se tedy hrát hru sami a tento návod použijte až v nouzi nejvyšší, kdy ani po vyzkoušení všeho na všechno nebudete vědět, jak dál…
ÚVOD: NA LODI:
Natočte se k mědikovci se žhavými uhlíky a kopněte do něj (USE) – tím ho převrhnete.
Seberte z podlahy žhavý uhlík a použijte jej na nabité dělo napravo.
AKT 1:
Melée Island:
Jak zastavit demolici guvernérského sídla…
Nejdříve si promluvte s chlápkem u katapultu.
Zajděte do Scumm baru, kde si v jeho zadní části promluvte s opilým pirátem, a pak se pokuste z jeho stolu sebrat misku preclíků.
Promluvte si s hráči šipek a řekněte jim, ať trefí balónek u opilého piráta. Ten pak omdlí a vy mu budete moci sebrat misku s preclíky.
Přes mapu ostrova zajděte do přístavu, kde seberte ze země gumovou hadici.
Před guvernérským sídlem použijte hadici na kaktus a následně nabídněte pirátovi u katapultu preclík. Během jeho nepřítomnosti se pak povrtejte v katapultu…
Jak sehnat posádku…
Zaskočte do Scumm baru a promluvte si s panem Cheesem. Nabídněte mu členství ve vaší posádce, pak se ho zeptejte na „Insult Arm Wrestling“ a nakonec si to s ním v tomto souboji rozdejte – musíte ho porazit. Není to nic složitého, správnou odpověď většinou poznáte tak, že se s vyslovenou urážkou rýmuje. Na svého protivníka doporučuji útočit urážkami ze spodní části seznamu, protože ty pan Cheese příliš nezná.
Na náměstí si promluvte s Karlou a Otisem. Zeptejte se jich, zdali by se nepřidali k vaší posádce a nabídněte jim za to guvernérskou práci – budou po vás chtít smlouvu.
Zajděte do guvernérského sídla a uvnitř seberte guvernérskou pracovní smlouvu (jsou celkem dvě – jedna leží na stole uprostřed místnosti, druhá pak na skříňce u okna. Vy potřebujete tu ze skříňky u okna s názvem „cushy government contract“). Předejte smlouvu Elaine a ona ji podepíše.
Vraťte se na náměstí a předejte smlouvu Karle a Otisovi.
Jak sehnat loď…
V přístavu si promluvte se správkyní – odmítne vám půjčit loď.
V guvernérském sídle si promluvte s Elaine o problémech s lodí – dostanete od ní guvernérský symbol Melée Islandu.
V přístavu ukažte symbol správkyni, která vám pak přidělí jednu z lodí.
Lucre Island:
Jak si poradit s právníky a s problémy v bance…
Nejdříve zajděte do právnické kanceláře, což je vysoká modrá budova v horní části města. Po rozhovoru s právníky obdržíte dopis od Elainina dědečka, jenž vás odkáže na místní banku.
Jděte do banky (stojí hned vedle právnické kanceláře) a promluvte si s úřednicí za pultem o otevření bezpečnostní schránky – zůstanete uvězněni v trezorové místnosti.
Seberte ze stolu meč, z podlahy kapesník a tři houby a z otevřené schránky hrací skříňku a láhev grogu.
Odstraňte mečem spodní pant na dveřích a do vzniklé škvíry vsuňte zlomený meč.
Vložte do škvíry všechny tři houby a posléze je polijte grogem – dveře vylomíte, ale budete zatčeni inspektorem Canardem.
Jak odhalit a chytit bankovního lupiče Pegnose Peta…
Nejdříve jděte k prodavači parfémů na náměstí a z hromady za rohem seberte jednu prázdnou láhev od spreje. Vaším úkolem nyní bude v této láhvi sestrojit z několika ingrediencí identický pach Pegnose Peta. Abyste zjistili potřebné ingredience, několikrát po sobě přičichněte k Pegnosovu kapesníčku v inventáři (použijte jej) – ingredience jsou tyto: voda, ryba, piliny, květina a bahno.
Vodu naberte do láhve z fontánky na náměstí.
Rybu naleznete v obchůdku s návnadami (Bait Shop), konkrétně v bedně u dveří.
Piliny seberete v obchůdku s holemi (House of Sticks) – zůstanou ležet na podlaze na místě, kde si Ozzie Mandrill vyzvedl svoji hůl.
Květinku utrhněte u fontánky na zahradě sídla Ozzieho Madrilla (lokace na mapě ostrova).
Bahno naberte z vody v močálech (opět lokace na mapě ostrova).
S hotovým sprejem se vydejte do obchodu s umělými orgány (Palace of Prostheses), kde použijte sprej na prodavače – ten vám sdělí jméno zákazníka, jehož podle vámi vytvořeného pachu poznal (jedná se pochopitelně o pseudonym Pegnose Peta). Jeho adresa je zařazena v podivné kartotéce na pultu, v níž musíte jméno muže vyhledat. Bohužel vám nemohu přesně říci, jaké symboly musíte na kartotéce nastavit, protože ono jméno je s každou novou hrou jiné.
Jak vyhledat jméno v kartotéce: Tři otočné válečky se symboly reprezentují vždy první, druhé a třetí část jména. Dále pak jednotlivé symboly na válečcích značí několik písmen abecedy (A-D: králík, E-H: strom, I-M: dýně, N-T: opice, U-Z: banán). Pokud je tedy jméno muže například „Vincent A. Jones“, pak v kartotéce nastavte tyto symboly (bráno zleva): banán, králík, dýně.
Po úspěšném nastavení symbolů a stisknutí tlačítka získáte kartu s popisem cesty močálem k příbytku Pegnose Peta.
Ještě než se vydáte do močálu, potřebujete sehnat tři věci – kachnu, kuřecí tuk a hodiny. S kachnou je to jednoduché – tu chytnete před obchodem s návnadami, tuk se pak nachází na podlaze na policejní stanici (ve vězení).
Hodiny vlastní dva piráti hrající šachy na molu v přístavu. Promluvte si nejdříve s hráčem nalevo a pak s hráčem napravo – vyvoláte mezi nimi hádku, během níž můžete nepozorovaně jejich hodiny sebrat.
Vydejte se k močálům, kde použijte hodiny na vor.
Ještě než vstoupíte na vor, prozkoumejte v inventáři kartotéční listinu a opište si všechny údaje. Tyto se s každou novou hrou mění, takže je zde nemá smysl vypisovat.
Vstupte na vor a dle času na hodinách plujte správnými směry.
Po chvíli dorazíte k bráně a svému dvojníkovi. Dostanete od něj klíče, pušku a kachnu. Pak se svého dvojníka zeptejte na číslo, na něž zrovna myslíte, a to si ZAPAMATUJTE! Posléze odemkněte bránu klíčem, proplujte jí a pokračujte dále správným směrem.
Zanedlouho se role mezi vámi a dvojníkem prohodí a vy se musíte zachovat stejně jako před chvílí váš protějšek. Proto mu nejdříve předejte klíče a na jeho otázku odpovězte, že jste on v budoucnosti. Pak mu ještě dejte pušku a kachnu a zodpovězte číslo, na které myslí. Nakonec pokračujte dále až k Pegnosově chatrči.
Přibližte se k oknu chatrče – vyslechnete rozhovor mezi Pegnosem a Ozziem Mandrillem.
Použijte tuk na rohož před vchodem a pak vhoďte do okna kachnu – tím odchytnete Pegnose.
Jak naleznout důkaz proti Pegnose Petovi…
Jděte k bance a použijte zlomený meč na kanalizační poklop. Ten pak seberte, prozkoumejte a zapamatujte si jména na něm vyrytá – Mindy, Jerry, Fred.
Zamiřte do obchodu s umělými končetinami a orgány (Palace of Prostheses), promluvte si s prodavačem Davem a požádejte ho o nějaké bezcenné zboží. Dave vám bude vyprávět příběh, který doplňte o jména z poklopu – dostanete umělou kůži.
Vraťte se k bance a použijte na kanál umělou kůži – vytvoříte tak trampolínu, jejímž použitím se dostanete otevřeným oknem do banky.
V bance nejdříve slezte po žebříku dolů a zatáhněte za řetízek u pultu, čímž rozsvítíte.
Vylezte zpět po žebříku nahoru a jděte doleva ke světlům. Prozkoumejte podivný stín na zdi – objevíte umělý nos Pegnose Peta, tedy důkaz, který jste hledali.
Jak naleznout z banky ukradené věci…
Zaskočte do sídla Ozzieho Mandrilla a promluvte si s Ozziem.
Použijte parfém na jedno z vycpaných zvířat – tím Ozzieho donutíte zlomit svoji hůl.
Ve městě navštivte banku (přeš trampolínu a okno) a uvnitř seberte prázdnou misku.
Zajděte do obchodu s umělými orgány, kde prozkoumejte košík s umělýma rukama. Vytáhněte z inventáře hrací skříňku a spusťte ji – tím zmátnete prodavače a můžete si z košíku sebrat dřevěnou ruku.
Naberte směr do obchodu s návnadami, kde použijte dřevenou ruku na termití cirkus a pak ještě seberte z bedny jednu rybku-návnadu, kterou vložte do misky z banky.
V obchodě s holemi použijte ruku s termity na Ozzieho hůlku – nasadíte mu do ní termity.
Promluvte si s Ozziem v jeho vile a řekněte mu, že víte o něm a o Pegnosovi. Pak Ozzieho sledujte až na pobřeží k jeho tajné skrýši.
Prozkoumejte ostrůvek – objevíte skrýš. Vlezte do ní a uvnitř stiskněte červené tlačítko na stole – odsunete tím závěs a zjistíte, že ukradené věci jsou za oknem v jeskyni.
Vylezte po žebříku zpět na zemský povrch a skočte do hluboké vody.
Na dně jezera, v naprosté tmě, vytáhněte z inventáře misku s návnadou a použijte ji na světélkující rybky – získáte tak vskutku originální lucernu.
Vlezte do jeskyně nalevo a uvnitř seberte ukradené věci a posléze i malý lesklý šroubek.
Opusťte jeskyni a odneste nalezeném věci inspektorovi na policejní stanici. Pak mu ještě ukažte šroubek, čímž usvědčíte Pegnose Peta a sami sebe osvobodíte…
AKT 2:
Melée Island:
Navštivte dům Voodoo Lady na náměstí (je to dům s hořícími loučemi).
Uvnitř přistupte ke stolu ve tvaru dlaně uprostřed místnosti a stiskněte jeden z prstů (finger) – objeví se Voodoo Lady. Promluvte si s ní hlavně o Ultimate Insult a o dědictví - získáte tak tři svatební dary: náušnice, náhrdelník a pero na řetízku.
Jak naleznout čtvrtý svatební dar…
Hledaným předmětem jest obrázek západu slunce visící na stěně v LUA baru (bývalý SCUMM bar).
Přes mapu ostrova zajděte do sídla piráta Meathooka a promluvte si s ním hlavně o svíčkách a o čtvrtém svatebním daru guvernéra Marleyho.
Z kbelíku vedle Meathooka seberte malý štětec.
Zamiřte do přístavu, kde prozkoumejte vraceč mincí v automatu na grog. Seberte objevený čtvrťák a vhoďte ho do automatu. Pak do automatu kopejte, mlaťte a třeste s ním dokud z něj nevypadnou všechny plechovky s grogem. Jednu seberte.
Jděte do LUA baru a sedněte si na prostřední barovou stoličku u kanálku s plovoucími loděmi.
Zavolejte na servírku a objednejte si jakékoliv jídlo – servírka vám stejně nakonec doporučí „hořící rybu“.
Za moment bude v kanálku plout hořící loďka. Vaším úkolem nyní je „odpravit“ mechanismus pohánějící loďky tak, aby se hořící loď zastavila přímo pod voskovým obrázkem na stěně. Učiňte tak použitím štětce na mechanismus v kanálku a to ve chvíli, kdy bude hořící loď proplouvat za sloupem napravo.
Nyní musíte jednat velmi rychle. Utíkejte do kuchyně a použijte plechovku grogu na generátor – tím pozdržíte hořící loď pod obrázkem, z něhož steče vosk a kuchař vám ho daruje.
Co dělat se čtyřmi svatebními dary…
Jděte ke své lodi v přístavu a na růžovou figurínu použijte nejdříve náušnice – tím ji oživíte. Následně na ni připevněte ještě náhrdelník, pero na řetízku a nakonec i modrý obraz souostroví – figurína na něm zaznačí ostrov, na němž se nachází Ultimate Insult!
Tak… Nyní již víme, z čeho se Ultimate Insult skládá a kde jeho části hledat. O tom si ale povíme až někdy příště v druhé a zároveň i poslední části tohoto návodu.