Tak to vypadá, že v poslední době se poměrně daří budovatelským hrám typu Tycoon. Už můžeme hrát nejenom provařené klasiky typu Railroad Tycoon, Transport Tycoon či Rollercoaster Tycoon, ale také můžeme stavět ZOO (Zoo Tycoon), ráj skejťáků (Skate Park Tycoon) nebo se třeba stát naftovým magnátem (Oil Tycoon) či jiným úspěšným podnikatelem/ředitelem/stavitelem. Zdá se, že typ této budovatelsko-simulační strategie pronikl již do všech oblastí, ale přeci jen se nakonec podařilo najít jedno volné místečko – fiktivní měsíční kolonii. Ano, přeložili jste si návod dnes recenzovaného titulu správně, hra Moon Tycoon pojednává o budování a řízení lidské kolonie na Měsíci.
Autoři hry Moon Tycoon samolibě prohlašují, že se jedná o originální námět, ale objektivně si připomeňme, že her zabývajících se alespoň částečně stavbou vesmírné kolonie či města existuje poměrně dost – od amigovské legendy K2 přes Alphu Centauri ve stylu Civilizace až po docela novou záležitost Startopia. Faktem však zůstává, že osidlování vesmíru vždycky bylo a je oblíbeným námětem sci-fi literatury, filmů a samozřejmě i počítačových her, takže tvůrci hry Moon Tycoon při volbě námětu rozhodně nešlápli vedle. Hra samotná obsahuje i docela kvalitní příběh, na jehož pozadí se odehrávají jednotlivé mise seskupené do tří slušně dlouhých kampaní. Jednotlivé scénáře mají rozmanité úkoly, které musíte splnit k jejich úspěšnému dokončení – obvykle se jedná o dosažení určitých hodnot v daných oblastech, postavení konkrétních budov a podobně. Kromě toho si lze zahrát i Tutorial, který vás spolehlivě zasvětí do ovládání hry, nebo volnou hru, ve které si můžete nastavit různé parametry a pustit se do neomezeného budování kolonie na Měsíci nebo asteroidu.
Ať už si vyberete jakoukoli z výše zmíněných možností, po rozjetí scénáře se před vámi objeví zvlněné území části Měsíce či asteroidu, kterou máte k dispozici pro své budovatelské choutky. Ze všeho nejdřív postavíte velitelské centrum, ze kterého budete celé dění v kolonii řídit. Jako další přijdou na řadu obytné prostory – zpočátku žádný luxus, ale k přežití to stačí. Tedy stačí, pokud se postaráte o to, aby byl v kolonii dostatek vzduchu, vody a elektřiny. To se ovšem neobejde bez budov jako je solární elektrárna a zařízení na výrobu vody a vzduchu. Asi budete chtít, aby v kolonii mohla přistávat vesmírná plavidla, takže vám nezbude nic jiného, než utratit penízky za výstavbu komunikačních věží a přistávací plochy. Tak, bydlení je zajištěno, základní životní podmínky a spojení se Zemí také, takže se můžeme pokusit něco vydělat. Hra Moon Tycoon vám umožní získávat peníze různými aktivitami. Tou základní a ze sci-fi filmů a literatury dobře známou šancí na výdělek je těžba nerostných surovin. K tomu je potřeba prozkoumat povrch okolí kolonie pomocí těžebních sond a na těch nejlepších místech postavit doly. Zpočátku malé, později větší a výkonnější. Aby vám těžební průmysl jaksepatří vynášel, musíte mít také již zmíněnou přistávací plochu pro obchodníky a také sklady. Prodávat můžete pomocí speciálního menu, ve kterém si dle cen buď vyberete odběratele, nebo necháte na počítači, aby o prodeji rozhodoval za vás. Prodávat nemusíte jen nerosty, ale také hi-tech věcičky z oblasti zdravotnictví a elektroniky. K tomu jsou zapotřebí různé vědecké instituce a také továrny. Nedostanete se k nim hned na začátku hry, takže tato forma výdělku se pořádně rozjede až později. I když je ve hře tato oblast podnikání nazvána Research, jedná se vlastně spíš o výrobu. Výzkum, jak ho známe z jiných strategií, ve hře v podstatě chybí, což mi přijde trochu líto - například objevování různých upgradů v rámci nějakého technologického stromu by určitě nebylo na škodu (je však pravda, že stavěním vědeckých budov si připravujete zázemí pro další postup – po postavení centra pro SETI program začnou vaši vědci pátrat po mimozemských civilizacích, časem najdou nějaký důkaz, postaví obrovský teleskop a vše skončí úspěšným objevením mimozemšťánků). Třetím a pro mne osobně nejoblíbenějším způsobem výdělku je turistika. Tak jako dnes lidé jezdí na dovolenou na Mallorku, do Thajska nebo třeba do Mexika, tak lidé v budoucnu pravděpodobně budou o prázdninách létat na Měsíc. S touto představou se ztotožnili i tvůrci této hry a cestovní ruch je tak v Moon Tycoonu významným elementem. Pro rozkvět turistiky je nutné nejen postavit snobské budovy jako je kasíno, golfové hřiště či nákupní centrum, ale také dbát na to, aby celá vaše kolonie byla dostatečně atraktivní.
Tím se dostávám ke dvěma důležitým ukazatelům ve hře – k atraktivnosti kolonie a morálce kolonistů. Většina budov má na tyto dva ukazatele buď kladný vliv (například systém ochrany před zemětřesením, resp. „měsícotřesením“), nebo záporný vliv (například jaderná elektrárna), občas se najde i něco mezi – například kasíno zvyšuje atraktivitu, ale podkopává morálku (nedivte se, že se někdo naštve, když jde po těžké, špatně placené šichtě z dolů domů a vidí boháče rozhazující tisíce pro pochybnou zábavu, jakou je hazard). Hlavní zádrhel hry je pak v tom, jak sladit vaši průmyslovou činnost (která sice hodně vydělává, ale snižuje atraktivnost i morálku) s turistickým ruchem a spokojeností kolonistů. Mimochodem, na spokojenosti vašich svěřenců závisí i velikost pravidelného finančního příspěvku vesmírné agentury. Atraktivitu a morálku budete asi sledovat každou chvíli, kromě toho samozřejmě nesmíte zapomenout ani na to, že většina staveb vám žere nějakou energii, vzduch a vodu, navíc obvykle potřebuje i nějakou obsluhu, takže musíte mít stále dostatek kolonistů (= dostatek bytů).
Ve hře je přes šedesát budov, takže je nemá cenu všechny vyjmenovávat. Hráč nemá k dispozici všechny hned od začátku, ale náročnější stavby se mu zpřístupní až po postavení některých jednodušších nebo po dosažení určitých hodnot některých ukazatelů. Speciálním typem jsou pak „budovy za odměnu“, které můžete stavět až po splnění dílčích nároků (např. určitá velikost populace, postavení univerzity apod.). Jedná se například o monument nebo městské centrum, které zvyšují spokojenost kolonistů, ale také třeba o vojenskou základnu, jejíž význam již není tak mírumilovný. Jedinou výtku, kterou mám k budovatelské části hry, je fakt, že vůbec nezáleží na layoutu (neboli uspořádání) budov v rámci vaší kolonie. Všechny sice musí být propojeny s velitelským centrem, ale jinak se vůbec nemusíte starat o to, aby turisté měli hned vedle hotelu obchody a bazén, ale klidně můžete hotel frknout mezi důl, továrnu a jadernou elektrárnu a s návštěvníky to ani nehne – záleží jen na celkové atraktivitě kolonie. To je trochu škoda, ale na druhou stranu je zas princip hry srozumitelný a přístupný i hráčům, kteří jsou na poli sim-strategií začátečníky.
Řízení kolonie na Měsíci však neobnáší jen stavitelské radosti, ale také starosti. Musíte věnovat velkou pozornost údržbě kolonie a dobře rozvrhnout výdaje na opravu, protipožární prevenci, ekologii či třeba již zmíněný výzkum. Ani tak vás ale občas neminou různé větší či menší katastrofy, jako je útok teroristů, seismické otřesy nebo dopad meteoritů. Na řízení kolonie nejste úplně sami, ale máte k dispozici sbor poradců – specialistů na různé oblasti, kteří vám občas kromě obecných tlachů prozradí i nějakou důležitou informaci. Pokud se vrhnete do hraní kampaní, čekají vás i rozhovory (do kterých ovšem nelze zasáhnout) s různými zajímavými osobami – od ředitele celého projektu přes různé piloty, kamaráda ze studií a další zajímavé lidičky až po představitele mimozemských civilizací.
Hra je zpracována plně ve 3D a nabízí tak hráči naprostou volnost při pohybu a rotaci kamerou, jakožto i při zoomování. Grafické zpracování je dost slušné. Při rozlišení 1024x768 a se zapnutím všech detailů je pohled na vaši kolonii opravdu impozantní – na všech budovách blikají světla, dopravní prostředky i meziplanetární vesmírné lodě přistávají a zase vzlétávají, za obzorem vychází Země… Prostě krása, srdce každého fanouška sci-fi jistě zaplesá. Tato pěkná podívaná má ale jeden podstatný zádrhel – i na počítači s oficiálně doporučenou konfigurací (o mašině s uváděným minimem ani nemluvě) je při vyšším rozlišení a detailech hra neuvěřitelně pomalá – zejména při scrollingu se kamera pohybuje dost kostrbatě. Já osobně jsem měl tyto problémy i na procesoru 433 MHz s 256 MB RAM a 32 MB kartou. Řešením je jen opravdu našlápnutý počítač nebo stažení detailů ve hře. Zvuková kulisa hry není špatná. Pokud se přiblížíte k nějaké budově, uslyšíte příslušný zvuk charakterizující dění v budově, celou hru pak podbarvuje solidní (i když trochu monotónní) hudba, na výběr je styl ambient a techno (no, já osobně bych to asi jako techno neoznačil, ale je to prostě rychlejší než ten ambient :o) ). Ovládání hry je vyřešeno velmi dobře, v dolní liště máte přehled důležitých ukazatelů (vzduch, elektřina…), na pravé straně obrazovky je několik menu, ze kterých obstaráte vše potřebné. Navíc lze regulovat rychlost hry, což také potěší. Ovládání je docela intuitivní a pokud byste měli problémy, stačí si projít Tutorial.
Tak přátelé, a recenze je kde? Recenze je u konce! Takže si to shrňme. Pěkná grafika a dobře srozumitelný systém hry zaručuje dobrou zábavu jak notorickým stavitelům, tak hráčům začátečníkům, kteří se na poli sim/strategií teprve rozkoukávají. Asi největším (ale bohužel poměrně citelným) nedostatkem je již zmíněný pomalý scrolling, který lze v případě počítačů průměrné či nižší rychlosti vyřešit jen na úkor kvality grafiky. Náročnější hráči by asi také mohli volat po větší složitosti života v kolonii a provázanosti jednotlivých činností, ale relativní jednoduchost a pochopitelnost hry zpřístupní hru širšímu okruhu hráčů. Zkrátka a dobře, hru Moon Tycoon lze bez obav označit jako nadprůměrný titul, který si zaslouží pozornost všech příznivců dobrých her ze sci-fi prostředí.
Moon Tycoon | ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|