Morrowind: RPG sága Elder Scrolls potřetí

  • 9443
Možná si vzpomínáte na druhý díl RPG ságy Elder Scrolls, který nesl název Daggerfall. Možná si vzpomenete i na zklamání z množství chyb, kterými byla tato hra zamořena. Oprávněná kritika ale její tvůrce neodradila od prací na dalším titulu, naopak je přiměla k tomu, aby se pokusili svou reputaci napravit třetím dílem.

Elder Scrolls: MorrowindKdyž před pěti lety vydala společnost Bethesda Softworks druhý díl RPG ságy Elder Scrolls s názvem Daggerfall, byla tato hra opěvována pro svou rozsáhlost děje a hloubku příběhu. Přesto se mezi nejoblíbenější tituly herního trhu nikdy nedostala. Proč? Hlavním důvodem byla spousta chyb, které z velké části negativně ovlivnily hratelnost celého titulu. Přesto se vývojáři ihned po vydání množství patchů pro Daggerfall pustili do prací na třetím dílu ságy, který nese název Morrowind. To bylo před čtyřmi lety. Za tu dobu vznikly pod rukama pracovníků Bethesda Softworks obrysy hry, která by se měla stát perlou mezi Role-Playing Games tituly.

Jak toho chtějí tvůrci docílit a přitom se vyhnout blamáži, kterou přinesl předchozí díl? Základním předpokladem pro to je, že se poučili z chyb Daggerfallu a nesnaží se vydání Morrowindu nikterak uspěchat. Dále to má být úžasná grafika, enormně rozlehlý svět, detailně propracovaný nelineární průběh hry a množství dalších prvků, které by měly na hráče více než pozitivně zapůsobit.

Elder Scrolls: MorrowindDěj Morrowindu zatím bohužel není znám, ví se jen, že se odehrává opět v mýtické (a nyní již dobře známé) zemi Tamriel, v provincii Morrowind. Ta se rozkládá na nehostinném sopečném ostrově Vvardenfell, jenž je obydlen Temnými elfy. Výpravný a strhující příběh pak bude doslova prošpikován mnoha hlavními a vedlejšími questy, které by měly hráčům připravit nejednu bezesnou noc.

Zmínka byla také o grafice. Pokud si ještě vzpomínáte na předchozí díly, jistě si pamatujete, že tato oblast nikdy nepatřila mezi jejich silné stránky. To se tentokrát změní. Tvůrci pochopili, že ačkoliv je u žánru RPG stěžejní myšlenka a příběh, na kvalitní grafické zpracování zapomenout prostě nelze. Morrowind tedy bude fungovat na zcela novém enginu, který byl vyvinut speciálně pro tento titul. Použitý 3D engine umožňuje mnohé efekty týkající se počasí, střídání dne a noci, podporuje zobrazování objektů složených z velkého počtu polygonů a dokonce obsahuje implementovaný skleletový animační systém, který zaručí jemnější a realističtější animace postav.

Elder Scrolls: MorrowindCo se týče herního systému, ten by se měl velmi podobat "papírovým" RPG jako je AD&D, nebo v našich končinách přeci jen populárnější Dračí doupě či Stín meče. S tím souvisí i naprostá volnost pohybu a rozhodování, na kterou jsou hráči těchto stolních her zvyklí. Někdo by mohl namítnout, že podobný systém tu byl již několikrát, například v sérii Might & Magic či u Baldurs Gate. Jistý rozdíl zde ale přesto je - přestože mnohé RPG hry mají nelineární prvky, jen málokterá vám dovolí například zabít důležit8 NPC a zcela se odpoutat od původního děje. Zde to možné je, i když tuto možnost využije nejspíš jen mizivé procento hráčů.

Svět, ve kterém se tentokrát ocitnete, bude o něco menší, než v druhém díle Elder Scrolls (stále ale bude větší než u jiných obdobných her), bude ale více propracovaný a zajímavější. Měst v Morrowind bude několik tuctů, přičemž každé bude mít svůj vlastní architektonický ráz, ve kterém budou patrné vlivy z Japonska, Středního východu, Egypta či Severní Evropy.

Elder Scrolls: MorrowindA nyní se dostáváme k části, která je pro všechny fanoušky RPG nejzajímavější - tvorba a možnosti postav. Morrowind se v tomto směru nebude nijak lišit od předchozích dílů Elder Scrolls a nabídne vám široký výběr ze všech možných ras, povolání a schopností. Některé máte možnost již znát, některé jsou nové. Přidány budou rasy jako Temný elf, Lesní elf, Nord či Breton, stejně tak pro vás budou možná nová i některá zaměření postav. Pokud se ale vydáte do světa Morrowind, určitě se setkáte s velkým počtem nových schopnostmi postav, které jste dosud neměli možnost poznat v žádné jiné hře, a zároveň vás již nebudou obtěžovat ty, které sice znáte například z Daggerfallu, ale které vás nikdy ani nenapadlo použít.

Všechny výše zmíněné prvky dávají Morrowindu velkou naději stát se trhákem na herním trhu. Bethesda má přesto v rukávu ještě jedno eso. Je jím Construction Kit, který bude distribuován společně se hrou. Pomocí této sady nástrojů budete moci upravovat a vytvářet ve hře doslova vše, počínaje zbraněmi, kouzly a postavami, a konče hudbou, questy a celými kompletními levely. Tímto způsobem pak můžete vytvářet pluginy, které lze pouhým jediným kliknutím začlenit do hry nebo je z ní naopak vyjmout. Díky možnostem internetu se tak pro vás může Morrowind stát hrou, která bude pokaždé jiná a která vám přinese spoustu hodin dobré, a hlavně pokaždé originální zábavy. Jediné, co musíte udělat, je počkat si do roku 2001, kdy by měla světlo světa spatřit ostrá verze tohoto unikátního RPG titulu.