Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mortal Kombat - další do arény!

  12:00aktualizováno  29. prosince 7:56
Máte chuť prolévat krev plnými džbery? Chcete někoho zabít? Chcete z někoho vymlátit duši (a ještě předtím všechny vnitřnosti)? Chcete se vyžívat v páchání násilností a ještě za to být odměněni? Mortal Kombat je tu pro vás!

Mortal Kombat

Po všech těch mírumilovných hrách typu Monkey Island 2 nebo Ski or Die si tentokrát představíme hru z úplně jiného soudku. Hru, která byla cenzurována, zakazována, avšak přesto (nebo spíš právě proto - by editor) hru velmi úspěšnou, podle které byl například natočen i velmi dobrý film. Hru velmi kontroverzní, avšak neuvěřitelně zábavnou. Hru, která položila základ čtyřdílné sérii, hru, která je jednou z mála kvalitních bojových her na PC. Pánové a dámy, Mortal Kombat přichází v celé své krvavé kráse.

Myslel jsem si, že takové ty řeči o zničených klávesnicích, plivancích na monitoru a reprobednách házených proti zdi jsou jen perličkami, kterými recenzenti šperkují své útvary, aby byly vtipnější, zkrátka že jde jen a jen o nadsázku. Možná to bude znít jako klišé, ale MK mě přesvědčil, že to rozhodně nejsou jen perličky. Stačil jeden Kano a klávesnice byla v… záchodě. Ještě že se mi podařilo zaangažovat sestru, aby mi umyla monitor. Už totiž skoro ty pixely nebyly vidět. Mimochodem, od kdy si myslíte, že mi přestal fungovat pravý reprák (už jen tak občas rušivě zašumí, jinak nereaguje)?

To, co jsem popsal výše, jsou typické příznaky toho, že vás Mortal Kombat chytil a dokud nezabijete toho Gora, bude váš život prázdný. Ale určitě se najdou i takoví, kteří už se nad tímto textem vztekají (a ničí klávesnice a plivají na monitor atd.) a čekají, kdy prozradím, co to ten Mortal Kombat vlastně je.

Mortal Kombat je nádherným příkladem žánru bojové hry. Můžete hrát buď turnaj nebo multiplayer (v tomto díle jen dva hráči proti sobě na jednom počítači), přičemž to druhé je zábavnější. Tak tomu ostatně bývá vždycky, jenže se sestrou, které se při pohledu na krev dělá špatně, si člověk MK moc nezahraje, že?

Mortal Kombat

Začnu popisem jednoduššího multiplayeru. Před začátkem zápasu si každý vybere bojovníka. V MK jich je jen 7, ale každý z nich je osobností. Blíže se na ně podíváme v nějakém dalším odstavci. Jakmile si oba zvolí své vyvolené, objeví se v dvojrozměrné aréně proti sobě. A pak přijde samotná hra. Oba se do sebe pustí: zuřivě mačkají čtyři různé klávesy pro nízký a vysoký kop a nízký a vysoký box, kryjí se, skáčou a krčí se a jako by toho nebylo dost, pomocí nejrůznějších kombinací kláves provádějí takzvaná "komba", nějaké speciální, pro každou postavu jiné, smrtící údery. Tak kupříkladu Raiden umí létat, Scorpion si vás přitáhne lanem, Sub-zero vás zmrazí atp. Těchto komb má každý několik.

Samozřejmě, že oba pečlivě sledují kontrolky energie nahoře na obrazovce. Když totiž někomu energie dojde, umře a jeho soupeř si připíše jedno vítězství. Ovšem aby vyhrál celý zápas, musí mít vítězství dvě, proto po první porážce dojde ke znovuoživení poraženého a začíná druhé kolo. Mimořádně úspěšný poražený si může vybojovat kolo třetí a skončí-li některé z kol remízou (= zemřou oba bojovníci), může se konat jakýkoli počet dalších kol.

Princip hry pro jednoho hráče je úplně stejný, jen jsou jednotlivé souboje seřazeny do jakéhosi šampionátu, kdy se nejprve utkává se všemi ostatními bojovníky s výjimkou toho, kterého si zvolil. Když se mu podaří je všechny postupně porazit, utká se sám se sebou v "mirror matchi". Následují tři "endurance" souboje, kdy místo jednoho bojovníka bojuje hnedle s dvojicí bijců. Nebojte se, nebojuje s oběma najednou, ale když porazí prvního z nich, musí porazit ještě druhého, který v tu chvíli skočí do arény. Samozřejmě se mu nijak nedoplní životy ani soupeři nejsou nijak oslabeni. Endurance matche proto nejsou žádná sranda. Ale nejsou ještě ničím proti tomu, co vás čeká, podaří-li se vám zdolat všech šest bojovníků ve třech soubojích. Pak totiž přijde Goro, potvora se čtyřma rukama, proti níž je bezpečná vzdálenost tak možná na druhé straně arény, a to ještě kdo ví jestli. A ani Goro Mortal Kombat ještě nestojí na vrcholném stupínku obtížnosti. Pak totiž přijde sám maestro dědek, mistr bojových umění, zrůdus maximus, , , , a , no prostě co to budeme okecávat, sám SHANG TSUNG!!! (ano, je to ten zdánlivě senilní dědek, který vám po vítězství v jedné aréně tak úchylně tleskal…) Jestli porazíte jeho (věc na první a i na mnoho dalších pohledů zhola nemožná), pak jste pravými mistry Mortal Kombatu a měly by vám být stavěny sochy, ba co dím, celá sousoší. Myslíte si, že přeháním, ale sami na vlastní kůži poznáte, jak velká pravda se v předchozích řádcích skrývá, až po tisíci neúspěšných pokusech konečně s vyplazeným jazykem slintaje na poplivaný monitor a hromadu zničených klávesnicí kdesi v koutku jen neuměle zakrytých cáry plechového obalu vaší bedny (myšleno skříň na počítač, nikoli dvě stě let stará almara po babičce, i když nedivil bych se, kdyby ani ona vaše řádění nepřežila) vítězně zajásáte vida svého hrdinu ve vítězném gestu oslavujícího porážku Shang Tsunga a samou radostí dorazíte i to poslední, co z vašeho počítače ještě zůstalo funkční. Nad troskami svého pokoje pak budete tančit vítězný tanec papuánských lidožroutů a celou slavnost zakončíte rituálním pozřením vašeho harddisku, zapíjeje tuto pochoutku několika galony čerstvé krtčí krve a … pardon, nějak jsem se rozjel. V zájmu zachování vašeho duševního zdraví raději přikročím k dalšímu bodu recenze, kterým jsou popisy jednotlivých postav.

Když se tedy budeme držet pořadím zleva doprava, které určuje hlavní menu hry, dostane se nám první na mušku CAGE. Cage je sice hubeňour, ale neradno ho podceňovat, Jednak má proklatě velké boxerky, ve kterých má skryté kovové bodce (no co, v Mortal Kombatu se hraje na cokoli, jen ne na fair play), ale hlavně má proklatě rychlé nožky. Jako model by se asi neuživil, ale v MK je jeho zrychlený klouzavý kop nadmíru účinnou záležitostí, podobně jako jeho masivní flusy, neboli zelené firebally (ale vypadají jako LeChuckův flusanec z Monkey Islandu 2 :-). I přes tyto kladné charakterové vlastnosti jsem si Cage moc neoblíbil, nechovám k němu ale ani žádnou zvláštní zášť. Je to prostě pohodář.

Mortal Kombat

To o té zášti ovšem neplatí v případě druhého v pořadí. Možná už jste to vytušili z předchozích řádků, ale muže jménem KANO prostě nesnáším a nic na tom nezmění ani jeho fantastické schopnosti. Ano, docela upřímně se vám přiznám, že kdybych měl tu možnost, rozsekám Kana na kousíčky, ty pozřu a vyzvrátím, pak se na ně vykálím a všechno projedu lisem na víno. Výsledný produkt pak naservíruji jeho mirroru a nebude-li se chtít napít dobrovolně, narvu mu ho do… pardon, zase jsem se trochu moc rozjel. Vy byste asi rádi slyšeli, co že vlastně Kano umí a proč ho tak nenávidím. Tak to vezmeme hopem, abychom už toho ropušího parchanta měli z krku. Umí házet modré půlměsíce a umí se stulit do klubíčka a v této embryonální poloze do vás narazit plnou silou a nepomáhá proti tomu nic jiného, než solidní blok, na který ovšem v některých okamžicích nemáte čas. A navíc, navíc je hrozně silný, a to myslím vážně. Jeho rány ubírají zdaleka nejvíc dílků života ze všech postav ve hře. Vlastně jsou jen dvě postavy, které proti němu mají doopravdy šanci: Sub-Zero a Scorpion. Oba totiž dokáží své soupeře na chvíli znehybnit, a to je jediná možnost, jak se dostat Kanovi na kobylku.

Další v pořadí je RAYDEN. Rayden je od přírody sympaťák, asi proto má - na rozdíl od ostatních - hnedle tři nadstandartní schopnosti. První z nich je teleportace, která ovšem není příliš účinná ve hře proti počítači. Ten comp je prostě na vašeho mizejícího Raydena moc chytrej, krtčí syn jeden. Další Raydenovou schopností je létání, kdy se prostě v úrovni pasu vznese nad zem do vodorovné polohy a vyrazí vstříc nepřítelovým pohlavním orgánům. Pokud se zrovna nepřítel nebrání, prostě ho chytne a kus cesty arénou ho komfortně přenese, bohužel si za to pasažér zaplatí slušnou dávkou energie. A když jde do tuhého, tak se Rayden skrčí a zasáhne soupeře elektrickým výbojem. Nutno říci, že naučit se s Raydenem bojovat je velmi jednoduché - tudíž je vhodný pro začínající MK-maniaky - ale objektivně posouzeno je nejslabší z herních postav.

Mortal Kombat

LIU KANG je malý šikmooký, křivozubý, pidlonohý, ale jinak docela sympatický Asiat. Když zrovna nechytá po horách uniklé japonské partyzánky, baví se smažením nepřátel na pánvi značky Fireball & corp. a trumfováním barona Zepelina v doletu i rychlosti vydávaje se za vzducholoď. Jinými slovy umí házet firebally, neboli ohnivá varlata, pardon, koule a jeho druhou schopností je rychlý kop ze vzduchu, kdy si přes celou obrazovku k soupeři prostě doletí. Ježto sám považuji čaj za jedinou rozumnou věc, které se nám kdy z východu dostalo, asi tušíte, že k tomuto vzdálenému bratranci nechvalně proslulého kačera Donalda mnoho sympatií nechovám. Objektivně řečeno, jde o průměrně silného bojovníka, se kterým by při maximálním vypětí sil asi celá hra projít šla.

Následuje sice záporňák, ale na druhou stranu taky ultramachr jménem SCORPION. Scorpion má jednu naprosto dokonalou a druhou docela užitečnou vlastnost, díky čemuž je patrně vedle Sub-Zera nejsilnější postavou ve hře. Za prvé umí házet hák. Když se nekryjete, prostě si vás přitáhne a na několik vteřin jste plně v jeho moci. A když vás odpálí tím správným chvatem - vysokou ranou pěstí do brady - ztratíte bezmála třetinu energie. Třikrát vás takhle odpálí a končíte. A ta drhá schopnost, ptáte se? Umí se teleportovat, a to tím stylem, že na chvíli zmizí a pak se objeví na jednom z krajů obrazovky - podle šipky, kterou jste v kombu zmáčkli - a zaútočí na dezorinetovaného soupeře ze vzduchu. Scorpion je prostě korunovaná prasečí samice a na tom nic nezmění ani fakt, že Sub-Zero si s ním v 50% případů poradí.

SUB-ZERO nenosí své mrazivé jméno jen tak pro nic za nic. Disponuje totiž schopností, která způsobuje, že při pouhém pomyšlení na ni vám běhá mráz po zádech. Proč běhat okolo horké, vlastně studené kaše, schopnost se odborně nazývá mrazení a krom mrazení v zádech způsobuje v praxi také totální nehybnost a neschopnost jakékoli akce pro postiženou osobu po dobu několika vteřin, které Sub-Zero většinou patřičně využije. Jeho druhá schopnost vedle Mortal Kombat té druhé skoro upadla v zapomnění, ale přesto bych doporučil ji častěji využívat - jde o klouzání při zemi, kterými soupeři dokonal podkopnete nohy a nemusíte se k němu ani přibližovat. Z tohoto úderu soupeře asi mrazit nebude, ale třeba se mu budou třást kolena. Sub-Zero je když ne nejsilnější, pak jedním z nejsilnějších dvou (se Scorpionem) ve hře. V zájmu zachování vašeho tělesného tepla bych doporučoval toto tvrzení nijak nezpochybňovat.

Poslední pán, vlastně dáma na holení je SONYA. I když nevyrazila před týdnem do města pro šafrán a trochu toho zázvoru, děvenka moje starostlivá (viz J. Cimrman - Hospoda na mýtince), děvka je to stejně a nemusí tu být ani pašerák Goetsch, aby nám tento zjevný fakt potvrdil. Sonya už jako malá holčička obdivovala vrchní hlavy feministického hnutí a tajně po nocích chodila do posilovny a trénovala, aby mohla položit na lopatky svého staršího bratra Sonica (podobnost se segáckých hlodavcem čistě náhodná). Bohužel se jí tato tužba nikdy nesplnila, protože den před chystaným soubojem v aréně byl Sonic přejet opilým traktoristou Mariem. Sonya od té doby zanevřela na celé lidstvo a rozhodla se, že v aréně vyhladí co nejvíc lidí, kolik za život zvládne. Vypracovala si k tomu speciální techniky. Krom striptýzu na ochromení protivníka (funguje podobně jako Sub-Zerovo mražení, ale ve hře se moc často nevyskytuje… :-) umí ještě střílet fialové kruhy nabité energií - no prostě variace na fireball. Její poslední schopnost funguje tak, že se otočí k soupeři zády, postaví se na ruce, kopne nohama za sebe, chytne ho - pokud se nebrání - a přehodí ho přes sebe a praští s ním o zem. Když se tenhle chvat povede, je to docela síla.

Krom těchto úderů disponují naše postavy ještě údery, které je možno provést po dobití protivníka. Toho můžete dorazit buď některým ze standartních úderů a nebo na něj použijete fatalitu. Fatality jsou obzvláště brutální zakončení souboje - tak například Kano může soupeři vyrvat srdce z těla, Scorpion si sundá masku a soupeře spálí a Sonya vyfoukne Mortal Kombat ohnivou kuličku, která soupeře spálí. Ovšem naučit se fatality není žádná legrace, a proto se asi hodně dlouho budete jen koukat na to, jak vás počítačoví protivníci právě fatalitami dorážejí.

Co se arén týče, ve víru boje si jich asi moc všímat nebudete, ale ono ani není moc čeho. V jedné aréně v pozadí plynou mraky, a to je z grafických vychytávek vše - jinak je pozadí prostě 2D digitalizovaný obrázek. Ne že by tedy arény vypadaly špatně, ale jsou takové statické - vzadu se nic nehýbe, nezvučí, no prostě nic. Jedinou výjimkou je souboj na plošině nad propastí se zaostřenými kůly. Tam nejenže létají mraky, ale může letět i poražený - dolů do propasti. Jen ho musíte dorazit správným úderem.

Poslední herní zajímavost, o které jsem se ještě nezmínil, je sekání. Vaši hrdinové musí prokázat svou sílu i jinak, než jen v aréně. Jednou za čas se objeví před hromádkou dřeva a musí ji "autoručně" rozseknout. To se provádí ve stylu sportovních her jako Summer nebo novější Sydney 2000. Prostě a jednoduše co nejrychleji mačkáte nízký box a tím zvedáte žlutý sloupec vlevo na obrazovce. Když dosáhnete vytyčené hranice, stisknete blok a vaše postava udeří. Když se vám takto podaří přeseknout dřevo, budete příště přesekávat kámen a když přeseknete i ten, přijde na řadu železo. Nutno říci, že zatímco nepřeseknete-li dřevo, říkáte si jednoznačně o titul "invalida roku", přeseknout kámen už je značně těžší, i když zvládnout se to ještě dá. Jestli přeseknete železo, pak jste machři nad machry nebo jste dali nad nízký box šicí stroj.

Co se grafiky týče, je digitalizovaná. Teď jste se asi zhrozili, ale ona kupodivu - podobně jako například ve Winter & Summer Games - nevypadá až tak špatně, ba dokonce spolu se zmíněným sportováním tvoří čestnou výjimku z pravidla, že digitalizovaná grafika vypadá hrozně. Vzpomeňte s čímkoli, jen ne tesknou vzpomínkou, na interaktivní filmy jako Who Shot Johny Rock? Nebo Where in the World is Carmen Sandiego. O zrůdnosti jménem Iron Helix ani nemluvě.

Mortal Kombat

Ozvučení bylo na svou dobu vynikající, dnes je takové, jaké byste od hry z roku 1995 čekali. Klasické. Neurazí, jako například zvuky Civilizace, ale žádný 3D zvuk to také není (ostatně samotná hra je 2D, tak proč by zrovna zvuk měl být 3D, že?).

Na závěr bych připomněl, že firma Midway se činila a Mortal Kombatu tak přibyli hnedle tři bratříčci. Kupodivu se jmenují Mortal Kombat 2, 3 a 4, přičemž ten poslední z nich je 3D a má polygonovou grafiku. Naštěstí hratelnost původního MK zůstala i zde zachována, a tak neprohloupíte ani když si seženete (úmyslně nepíšu "koupíte" - znám své Pappenheimské) některý z novějších dílů.

Závěrem bych jen dodal, že MK se rozhodně nemůže srovnávat s nejlepšími bojovkami na konzolích (Tekken, Soulcalibur a další), ale na PC patří ve své kategorii k těm nejlepším hrám. A právě proto můžete číst tento článek.

Autor:




Nejčtenější

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.