Pokud si chcete nějakou hru na GameBoy Advance zahrát a to nejen na chvilku, musíte si ji koupit. To je celkem logické a nesporné. Poté, co jste vešli do obchodu, vás zaujme několik krabiček. Je tedy běžné, že pohlédnete i na druhou stranu obalu abyste zjistili, co že to ta která hra vlastně nabízí. V případě Mortal Kombatu uvidíte tři sliby. První mluví o vyzkoušení kompletně nového Mortal Kombatu. To nemůže být nic lživého a tak si na vás autoři „pošmáknou“ až v dalších dvou bodech. Je zde psáno, že můžete bojovat proti více než 20-ti postavám. Kdepak, nenechte se mýlit, je to lenost autorů k přepsání dvou znaků z konzolového originálu pro PlayStation 2, Xbox a GameCube. Na handheldu je vám k dispozici jen 12 postav a z toho jen sedm po prvním spuštění hry. Ale to není všechno. Poslední tvrzení o přítomnosti tří unikátních bojových stylů je pouze okřídlená konzolová věta. Tedy pokud nebereme GBA jako tradiční konzoli. Styly jsou zde pouze dva a to ty beze zbraně! Přesto zde můžete nepřítele udeřit i zbraní. Údery s ní jsou totiž zařazeny mezi tzv. „Special Moves“ a sem patří pohyby jako je například Scorpionovo kopí či Sub-Zerovo mrazení. Složitostí se od ostatních pohybů nijak neliší. To jsem se nicméně trochu více rozepsal na téma, co na nás Midway - ať již nechtěně - vlastně přichystal. Hru ale netvoří pouze obal.
Vevnitř totiž najdete „kazetku“, obecně známou jako cartridge. Při pohledu na ni, kterak je malá, jsem jen žasnul, kolik je na tomto médiu místa a v jaké kvalitě se hra prezentuje. Vezměme třeba zvuk. Ten je naprosto dokonalý. Všechny ty hlasy jako „Fight!“ nebo „Test your might!“ či třeba „Finish him!“ jsou úžasně zpracované a s PlayStation 2 srovnatelné. Hudba hrající na pozadí už tak slavná není, nicméně alespoň není žádným rušivým elementem. Ostatně pokud by vás rušila, je možno si ji vypnout. Trochu jsem byl ale zklamán, že při tom, jak v Midway dokázali vychytat hlasy, nebylo namluveno intro. Tedy, je sice přítomen scrollující text, ale představte si, jak vám to čte ten legendární hlas, který má tak často připomínky k vašemu klání typu „Flawless Victory!“ a podobně. Je možné, že to v Midway chtěli udělat, ale na uskutečnění zřejmě nezbyl čas. Kdo ví…
Přejděme ale ke hře samotné. Ta vám nabízí již od počátku všechny hlavní módy. Arcade pro boj s nepřáteli na přednastavené úrovni. Survival pro důkaz toho, že jste přemožitelní. Link Mode pro Multiplayer - nejsilnější stránku hry. Dále The Krypt, aneb bonusy v podobě kostýmů, herních režimů (barev) a takzvaně „miniher na furt“. Oproti ostatním konzolovým verzím je zde jen jeden druh mincí, což práci výrazně ulehčuje. Níže pod kryptou najdeme volbu Options. Zde si můžete nastavit hudbu, světlost obrazu či jazyk a pod volbou Advanced ještě navíc i obtížnost pro mód Arcade, počet kol a podobně. Časem (dle nakupování v kryptě) se vám objeví i volba Mode, nebo-li jednoduše řečeno: „Jaký efekt chceš vidět?“ Osobně preferuji OFF. Poslední volbou z hlavní nabídky je Profile. Ano, jde o nastavení profilu, díky kterému se vám postup ve hraní bude ukládat na cartridge a vy potom můžete machrovat, že máte 200 v Survivalu, a pokud vám to někdo nebude věřit, vše máte uloženo právě v citovaném Profilu a to dokonce i počet výher a proher – navrch k dokonalosti dovedené díky procentuálnímu znázornění. Což je přítomno i u krypty, kde nechybí „počet zbývajících mincí“ a „procent otevřeno“. Nakonec vás jistě zaujme hodnocení miniher - Test your might & Test your sight. Nejvyšší hodnocení je A+, ale pokud třeba jen jednou budete hrát na jinou obtížnost než lehoučkou - V.Hard, tak se vám hodnocení sníží, jako byste objekt vyšší hodnoty nepřerazili (u Might) či nenašli (u Sight). Když jsme u těch obtížností, rád bych zmínil, že inteligence nepřátel je téměř nulová a po hodince hraní už zvládnete počítač - alespoň občas - porazit.
Již v úvodu jsem zmínil, že zde máte k dispozici 12 postav. Nebudete mi to možná věřit, ale k přemožení CPU mi u každé z nich stačilo jen jedno krátké kombo, podkop a blok. Nad dokonalostí a propracovaností hry jsem tedy nežasnul tolik jako nad grafikou. Přestože i ta má své mouchy, o kterých se zmíním níže, tak musím poznamenat, že vizuální ztvárnění postav při jejich výběru je velmi detailní. Ve hře je to pak již o něco horší a to extrémně u Fatalit. Mozek plovoucí na kyselině nebo levitující na vašem koleni - to je hodně špatné. Autoři zřejmě špatně rozvrhnuli jednotlivé vrstvy a tak má mozek po fatalitě absolutní přednost pro zobrazení, což zapříčiní, že tyto grafické nedostatky jsou doslova do oka bijící. Když jsme u těch fatalit, je na místě říci, že jejich složitost odpovídá obyčejným pohybům. Stisknout dopředu, dozadu, B, je totiž ještě lehčí, než Fatality v prvním díle! Tady totiž můžete kombinaci zadávat v jakékoli vzdálenosti. Trochu mi ta zakončení připadají, jakoby se snažila být napodobeninami těch, které jsou k vidění na konzolích. A stejně jako u nich, je i zde možnost jen jednoho typového usmrcení nepřítele.
To je sice celkem dost kritiky, ale MKDA má i své světlé stránky. Zábava - to je to pravé slovo, které bylo s Mortal Kombat odjakživa spojováno. Mortal Kombat: Deadly Alliance je totiž takovou trochu jinou bojovkou, která sice jde jiným směrem, co se týče ostatních konzolových verzí, ale pro GameBoy Advance je to naprostá špička. Z her, které jsem pro GBA hrál, mě tato jako jedna z mála celkem dost chytla a tak vám ji přes její chyby vřele doporučuji.
Poznámka na závěr - Mortal Kombat: Deadly Alliance opravdu na PC nevyjde. Není to prozatímní komerční zpráva z dílny Midway, alébrž definitivní verdikt, který se nezmění.
Mortal Kombat: Deadly Alliance | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|