Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Mortal Kombat X je festival krve a brutality, škoda PC problémů

aktualizováno 
Bojovka Mortal Kombat X přináší bohatý obsah, propracované herní mechanismy, poctivou porci nezbytné brutality i zajímavé nové postavy. Pokud jste vlastníky PlayStation 4 nebo Xboxu One, neváhejte. Ale na PC by asi bylo lepší chvíli vydržet. Proč? Jednoduše proto, že hra není příliš optimalizovaná.
70

Mortal Kombat X

Platforma: PC
Výrobce: NetherRealm Studios (PC)

  • Nové postavy jsou zajímavé
  • Lehce přístupný, ale propracovaný bojový systém
  • Bohatý obsah
  • Nezvládnutá optimalizace
  • Problémy s on-line hraním
  • Pár nezajímavých arén

Byla by to skvělá bojovka. Jedna z nejlepších ze série Mortal Kombat. Ale těžko si ji naplno užít, když se na PC potýká s nezvládnutou optimalizací. Výrazné kolísání snímkování, zamrzávání, problémy s on-line hraním, je toho dost, co zkazí dojem. Nezbývá než doufat, že to tvůrci brzy vyřeší. Pak by se klidně dalo uvažovat o hodnocení devadesát procent.

Herní karta

Příběh Mortal Kombat X upravuje některé události z předchozích dílů k obrazu svému, ale ne takovým stylem, aby to zaryté fandy série naštvalo. Děj pracuje s klasickými aspekty Mortal Kombatu, takže se dočkáme mile béčkových zápletek, několika zvratů, sympatických hrdinů i protřelých záporáků. A to vše je okořeněno mytologií, ve které figurují zrádní čarodějové a mocní bohové.

Titul je zasazen do několika časových linií, což umožňuje přivést na scénu nejen staré známé, ale také nováčky. Dobrou zprávou je, že jsou v drtivé většině opravdu zapamatovatelní. Tentokrát si totiž autoři dali záležet a válečníci, kteří mají v Mortal Kombatu X premiéru, jsou zajímaví nejen vizuálně, ale i pokud jde o bojový styl.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Většina z nich je v nějakém příbuzenském vztahu s legendárními bojovníky, se kterými už jsme měli tu čest. To sice trošku zavání telenovelou, ale současně to dovoluje dané postavy nenásilně zakomponovat do příběhu. Vznikají díky tomu i vtipné situace, kdy se střetávají dvě generace. Jedna, která už svět zachránila, a druhá, která se o to pokouší.

Lehce přístupný, ale propracovaný bojový systém

Bojový systém příliš neexperimentuje, pracuje se s klasickým schématem, na které jsme zvyklí. Tedy dva typy úderů, dva typy kopů, blok a hod. Základy se díky tomu naučí rychle i ten, kdo nemá s bojovkami bohaté zkušenosti.

Druhá strana mince

Ondřej Zach

Není to úplně druhá strana mince, protože v podstatě souhlasím s tím, co píše Honza. Mortal Kombat X klasiky nešetří brutalitou a byť je rychlý a přístupný, jde do hloubky a umožňuje taktizovat. Nezavádí žádné převratné změny, což neberu jako chybu. Možná proto vám to všechno bude připadat jako včera; jenže to včera je už více než dvacet let od vydání jedničky. Souhlasím i s tím, že arény mohly být zajímavější, přesto jádro hry, tedy výrazné postavy a zábavné souboje, je vybroušené. Můj zážitek byl jiný, pozitivnější, než Honzův. Hrál jsem totiž konzolovou verzi, která je zkrátka více odladěná. Pokles snímkování jsem nezaznamenal a on-line režim funguje po aktualizaci bez problémů. I když lepší je hrát ve dvou u jedné telky :).

Hodnocení: 85 %

Mortal Kombat X (Xbox One)
Mortal Kombat X (Xbox One)
Mortal Kombat X (Xbox One)

Mortal Kombat X - obrázky z Xbox One

Díky tomu, že existuje dostatečné množství kombinací útoků a jsou samozřejmě k dispozici i speciální údery, si užijí i matadoři, kteří se nespokojí jen se zběsilým bušením do tlačítek, ale sázejí spíše na pečlivou volbu vhodných kombinací úderů a snahu přerušit sled úderů protivníka v tu nejlepší chvíli.

Mortal Kombat X je sice dynamický, ale jste nuceni alespoň trochu taktizovat. Například je dobré přemýšlet, jak naložit s energií, která se během hraní shromažďuje ve speciálním ukazateli. Máte několik možností, jak ji použít. Lze ji investovat do silnějšího speciálního úderu, případně díky ní narušit útok protivníka, rychle skočit vpřed nebo vzad a také se vrátily takzvané X-Ray útoky. Jde o ony oblíbené údery, kdy vidíte lámající se kosti a rozmašírované orgány. Tentokrát jsou vizuálně ještě působivější než v předchozím dílu, kde byly k vidění poprvé.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

S promýšlením strategie budete muset začít už před samotným zápasem. Každá z postav má totiž tři různé formy. Ty se od sebe neliší jen vzhledově, ale zahrnují i odlišné údery. Skutečně nejde jen o kosmetické rozdíly, takže byste si měli rozmyslet, jaký styl boje vám vyhovuje. Není to vysloveně nový prvek, něco podobného už jsme v některých dílech viděli, ale nikdy se od sebe jednotlivé varianty nelišily tolik.

Ke komu se přidáte?

Novinkou je, že si po spuštění zvolíte jednu z pěti frakcí, za kterou budete bojovat. Úspěchy členů frakce jsou bodovány a každý týden je jedna skupina vyhlášena jako vítězná a je odměněna. Příslušnost k určité frakci vám tak zajistí například nové typy brutálních zakončovacích úderů, jinak známých jako fatality. Pokud frakci změníte, přijdete i o všechny odměny, které se k ní vážou.

Přivítejte nováčky

Hra v základu nabízí 24 postav (25 pro ty, kteří si titul předobjednali, ti dostali jako bonus Gora). Osm je úplně nových. Konkrétně jde o Cassie Cage (dcera Sonyi Blade a Johnnyho Cage), hmyzí ženu D´Vorah, pistolníka Errona Blacka, Jacquin Briggs (dcera Jaxe Briggse), duo Ferra a Torra, Aztéky inspirovaného Kotal Kahna, Kung Jina (bratranec Kung Laa) a Takedu Takahashio (syn Kenshiho).

Když už jsem je zmínil, tak vývojáři slibovali, že v Mortal Kombat X budou nejbrutálnější fatality vůbec. Nelhali. Skutečně se vyřádili a čekají na vás „chuťovky“, u kterých se člověku div nezvedne žaludek. Je libo vytrhnout protivníkovi z těla srdce, které posléze rozmáčknete jak malinu? Nutno ovšem poznamenat, že v několika případech (je jich více, než bych si přál) se zdá, jako by tvůrcům došla fantazie a pár fatalit je docela nezáživných.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Pokud vám přijde provádění dokončovacích úderů příliš složité, tak autoři přišli s takzvanými jednoduchými fatalitami. Stačí stisknout dvě tlačítka a je to. Ale k tomu potřebujete speciální mince. Několik se jich dá získat během hraní a majitelé konzolí si je mohou dokoupit pomocí mikrotransakcí.

Ale upřímně, dá se bez toho klidně obejít. Ono není zase tak náročné zvládnout kombinaci čtyř nebo pěti tlačítek, což je standardní způsob provedení dokončovacího úderu. Člověk by neměl být líný, když chce trhat hlavy.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Po delší pauze se vracejí i brutality, což jsou také dokončovací údery, kdy vítěz buší do poraženého hlava nehlava, až z něj nezbude víc než jen krvavá kaše. Ale v Mortal Kombatu X se neprovádějí ve chvíli, kdy už rival nemá žádnou životní energii, ale je nutné, aby šlo o poslední útok, který vyčerpá soupeřovo zdraví (navíc se musí splnit ještě jiné podmínky, aby byla brutalita aktivována).

Dostatek módu pro jednoho i více hráčů

Obsahově je Mortal Kombat X bohatý. Je tu spousta možností, jak trávit čas. Najdete tu kampaň, která je rozdělena do několik kapitol. V každé se ujmete jiné postavy a odhalujete další detaily z příběhu. Nechybí klasický „žebřík“, ve kterém s vybraným bojovníkem porážíte jednoho protivníka za druhým. Žebřík má několik variant, například se mění podmínky (samovolně ztmavne obrazovka, na zem dopadá jeden blesk za druhým apod.).

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Vrací se i Test Your Might, tedy momenty, kdy musíte rychle bušit do tlačítek, abyste rozbili dřevěné desky, ale i tvrdší materiály. Tentokrát ovšem nejde o zpestření ostatních módů, tyto minihry nyní tvoří samostatný žebřík. Podle mého to není úplně nejlepší nápad. Ono totiž není moc zábavné dlouhé minuty jen zběsile mačkat ovladač.

Nejlepší lovec, kultovní zabiják

K dispozici jsou (jakou součást rozšíření nazvaného Kombat Pack) další čtyři postavy. První je zákeřná Tanya, kterou už známe. Nováček Tremor se měl původně objevit už v Mortal Kombat Trilogy, ale nahradil ho Rain. A pak tu máme dva zajímavé návštěvníky z filmového světa. Prvním z nich je legendární Predátor a druhým vrah ze série Pátek třináctého Jason Voorhees.

Pro učenlivé typy je pak připraven trénink, který vám osvětlí základní herní mechanismy a procvičí vaše prsty, abyste zvládli fatality. Nezbytností u bojovek jsou módy pro více osob. V Mortal Kombatu X je jich slušné množství. Poměříte síly u jednoho počítače/konzole s kamarádem, ale samozřejmě také on-line.

Najdete tu klasický zápas jednoho na jednoho, souboje se specifickými podmínkami komplikujícími hraní nebo režim King of the Hill, kde dva hráči bojují a ostatní je sledují a s pomocí různých obrázků „komentují“ dění.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Společenské typy ocení týmové souboje tři na tři, případně pěti proti pěti, pokud se proti sobě postaví dvě frakce. Bohužel jsem neměl možnost ani jednoho z toho vyzkoušet, protože titul v době recenzování odmítal najít dostatečné množství protivníků/spoluhráčů, takže jsem čekal klidně patnáct i více minut a stále nic.

To není jediný problém hry pro více lidí. Mortal Kombat X často nehodlá zaznamenávat informace o tom, jak si vedete, a úplně výjimečné není ani „zamrznutí“ nebo úplné spadnutí do Windows během zápasů.

A podle diskusí o hře rozhodně nejde o ojedinělý problém. Právě naopak, on-line hraní je v případě PC verze nepříjemně nedoladěné.

Ach, ty technické problémy

To naneštěstí nejsou jediné nepříjemnosti, se kterými se PC hráči potýkají. Pokud pomineme nepříjemnou aféru, kdy vás hra první den nepustila dál než do menu, je tu dalších několik problémů, které výrazně degradují zážitek.

Jistě, pár nešvarů, jako je to, že titul občas spadne, pokud přenastavíte ovládací prvky na ovladači, se dá přehlédnout. Ale Mortal Kombat X se potýká s většími problémy, které pramení především z nezvládnuté optimalizace.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Dobrá, pokud někdo hraje na mašině, která horko těžko splňuje minimální požadavky, nemůže očekávat, že hra poběží plynule na nejvyšší detaily. Ovšem s kolísáním snímkování se setkávají i vlastníci konfigurací, které stačí na hraní s nejvyššími detaily (nebo by podle tvůrců měly).

I ti totiž hlásí extrémní propad snímkování a někdy do takové míry, že je Mortal Kombat X nehratelný a spíše než svižnou bojovku připomíná obrázkovou prezentaci v Powerpointu. A často nepomůže ani snížení detailů na minimum.

Je očividné, že hlavní problém není v nevyhovujícím hardwaru. V mém případě hra chvíli běžela naprosto plynule a chlubila se avizovanými 60 snímky za sekundu a najednou, aniž by se cokoliv změnilo (například aréna), se obraz začal cukat jako černý pasažér při kontrole jízdenek.

Mortal Kombat X (PC)

Mortal Kombat X (PC)

Jednou z nejčastějších stížností, které jsou s Mortal Kombatem X spojené, je i únik paměti (hra blokuje operační paměť a není schopna ji uvolnit, i když ji už nevyužívá). Nejde o výjimečné případy, pere se s tím spousta lidí.

Čtyři dny po uvedení Mortal Kombatu X vyšla aktualizace (měla pěkných 15,4 GB), na kterou mnozí netrpělivě čekali. Podle všeho některým pomohla a snímkování tolik nekolísá, ale u mnoha jiných problém stále přetrvává, nebo se dokonce zhoršil. Opět nutno dodat, že takových nešťastníků není málo.

Tvůrci jsou si vědomi toho, že PC hráči nejsou zrovna nadšení, a tak se je snaží uklidnit tím, že jim jako omluvu nadělili deset tisíc zlatých mincí, které se dají utratit ve speciální lokaci jménem Krypta (skrývají se zde nové kostýmy, fatality, obrázky atd.). Ale to není příliš dobrá útěcha. Jednak deset tisíc mincí není zrovna moc a jednak spoustě lidí hra právě v Kryptě zamrzává.

Doufejme v brzkou nápravu

Je to opravdu škoda, že se zatím musíme potýkat s nedotaženou optimalizací. Hra totiž vypadá velmi pěkně. Arény jsou propracované a interaktivní, takže obsahují předměty, které se dají využít proti soupeři (například ho lze prásknout pochodní po hlavě).

Fotogalerie

Pokud jde o postavy, grafici si s nimi většinou vyhráli. Ale neplatí to pro všechny. Jak už je u vývojářů z NetherRealm Studios zvykem, znovu to „schytaly“ hlavně ženské bojovnice. Pár z nich by si ještě zasloužilo péči.

Co k tomu říct? Hra je ve své podstatě skvělá, jenže si ji nemůžete užít naplno, pokud vám zážitek výrazně kazí problémy technického rázu. Nebylo by asi úplně od věci, pokud by vývojáři vydání PC portu pozdrželi a zapracovali na tom, aby netrpěl tak výraznými neduhy. Vyslat do světa „polotovar“ a opravovat ho za běhu, není ideální.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 115 čtenářů





Nejčtenější

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Ilustrační obrázek ke hře BioShock
Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.