Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MultiRes – jednoduché, leč užitečné

  12:00aktualizováno  22. října 10:47
Pro přepínání grafického rozlišení a obnovovací frekvence monitoru nemusíme chodit až do ovládacího panelu Obrazovka. Existuje freewarová utilitka MultiRes od známé tchajwanské firmy EnTech (autoři PowerStripu), která toho umí kolem přepínání parametrů grafické karty víc, než by ledaskdo čekal.

EnTech není jen PowerStrip
Představovat tchajwanskou softwarovou firmičku EnTech by bylo u většiny z vás pravděpodobně zbytečné; její PowerStrip (momentálně ve verzi 3.0) je dobře známou přetaktovávací a analytickou pomůckou experimentátorů s grafickými kartami. Umí toho spoustu, ať už máte ve svém počítače výrobek NVIDIE, ATI nebo kohokoli jiného – z poslední verze byla ovšem v zájmu novinek (GeForce3, Radeon 8500, Windows XP atd.) vyhozena podpora některých starších grafických čipů. Pokud patříte k majitelům zaostalejšího hardwaru, poslouží vám verze 2.78. Co je nevýhodou PowerStripu? Není zadarmo; 30 dolarů je na utilitu tohoto typu poměrně dost. Tímto neduhem však netrpí prográmek MultiRes, který bude předmětem mého dnešního zájmu – jeho funkční záběr je podstatně užší, ale to mu nic neubírá na jeho užitečnosti, a navíc je pro osobní (nekomerční) použití zdarma.

MultiRes vám může vytrhnout trn z paty
MultiRes je jakýmsi „vedlejším produktem“ EnTechu, který je obdobou microsoftího appletu QuickRes – ten se usídlí v pravé části hlavního panelu a umožňuje snadno a rychle přepínat rozlišení a barevnou hloubku obrazovky. Pokud si vzpomenete, QuickRes byl obsažen v balíčku utilit PowerToys pro Windows 95 a je integrální součástí Windows 98 (zde ho můžete aktivovat příslušným zaškrtávátkem v nastavení obrazovky). Ve Windows XP už QuickRes ovšem nenajdete.

MultiRes se chová velmi podobně jako QuickRes, ale má navíc několik příjemných vlastností: kromě podpory více monitorů umí operativně nastavovat i obnovovací frekvence pro jednotlivá rozlišení a barevné hloubky. Ve své poslední verzi vám pak dokonce umožňuje se pokusit obnovovací frekvence „uzamknout“ a nedovolit tak později spuštěnému programu, aby si je přepnul na jiné hodnoty.  Před časem jsem zachytil v jednom z diskusních fór BonusWebu příspěvky, ve kterých si čtenáři stěžovali na nemožnost nastavit pro určité rozlišení pevnou obnovovací frekvenci: ať ji nastavovali jak chtěli, hra si ji pak vždycky přepnula na nějakou nepříjemně nízkou hodnotu. Máte-li tyto problémy, mohl by vám QuickRes posloužit – nepracuje s registrem Windows, nýbrž má svůj vlastní konfigurační soubor s rozlišeními, barevnými hloubkami a jim přiřazenými frekvencemi. Pokud v dialogovém okně About MultiRes, které se objeví po vybrání stejnojmenné položky z menu, zaškrtnete volbu Lock Refresh Rates, dokáže MultiRes prosadit vámi nastavenou frekvenci i proti vůli některých zpupných programů.

MultiRes

Ještě se zmíním o významu zaškrtávátka s poněkud matoucím názvem Windows XP Style. „Styl Windows XP“ znamená, že se vám v menu budou nabízet pouze 16 a 32bitové barvy – pokud si tedy třeba chcete pomocí MultiResu nastavit obnovovací frekvenci pro rozlišení 640x480 s 256 barvami (používá ho například evergreen Starcraft), musíte nejdřív zaškrtnutí výše uvedeného políčka zrušit.

Ovládání z příkazového řádku
MultiRes lze ovládat nejen prostřednictvím jeho menu, ale i přímým vyvoláváním z dávkových souborů nebo programů. Předáním vhodných parametrů mu můžete dát pokyn, aby vykonal kteroukoli ze svých základních funkcí. Parametry se zapisují za lomítko, a to v pořadí x,y,bh,ofx je horizontální rozlišení, y je vertikální rozlišení, bh je bitová hloubka a of je hodnota obnovovací frekvence v hertzích (lze vynechat). Tedy například volání

multires.exe /800,600,32,85

nastaví rozlišení 800x600 ve 32bitových barvách a obnovovací frekvenci 85 Hz. Máte-li k počítači připojeno více monitorů a chcete na každý z nich aplikovat jiné parametry, lze použít volání typu

multires.exe /1:800,600,32,75 /2:1024,768,16,60 /3:640,480,8,85

Pokud chcete nějaký program spouštět v určitém rozlišení a po jeho ukončení se vrátit do rozlišení původního, stačí na konci dávkového souboru vyvolat MultiRes s parametrem restore. Předpokládejme, že normálně pracujete v rozlišení 1024x768 a jste vášnivým hledačem min. Jenže vaše oblíbená hra MineSweeper od ještě oblíbenějšího Microsoftu :-) se nepřizpůsobuje rozlišení obrazovky, takže v 1024x768 jsou políčka nepříjemně malá. Chtělo by to ji spouštět v 800x600, jenže komu by se chtělo nejdřív přepínat rozlišení tam a po hře zase zpátky. Máme-li nainstalován MultiRes, je jedním z možných řešení dávkový soubor tohoto znění:

multires.exe /800,600,16
start /w winmine.exe
multires.exe /restore

MultiRes si před provedením jakékoli změny ukládá aktuální nastavení, ke kterému je později schopen se pomocí parametru restore vrátit. Navíc, pokud jsme alergičtí (jako já :-) na vzrůstající počet programů v pravé části hlavního panelu a chtěli bychom MultiRes vyvolávat, aniž by zůstával rezidentní v paměti, stačí přidat na konec příkazové řádky parametr exit. Výše uvedený příklad by tedy vypadal takto:

multires.exe /800,600,16 /exit
start /w winmine.exe
multires.exe /restore /exit

Kde si ho stáhnout?
Třeba tady. Ačkoli je MultiRes u EnTechu tak trochu popelkou, evidentně si na něj některý z programátorů i po létech občas vyšetří trochu času, aby ho vylepšil. Příkladem budiž právě poslední verze 1.36 z října tohoto roku, která přidala ono „zamykání“ frekvencí a jisté adaptace pro Windows XP. I když existuje mnoho utilit od různých autorů, které v sobě obsahují podobné funkce, MultiRes nad ně poměrem své velikosti (pouhých 51 kB) a užitné hodnoty vyniká.

Zdroj: EnTech

Autor:


Témata: Microsoft, Starcraft


Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.