Mutant - drsná akce po česku

  • 5
Toužíte si hezky nevázaně zastřílet, a to hned ze čtyř zbraní najednou? Chcete se odreagovat u svižně odsýpající akce? Tak přesne pro vás bude určen nový počin českých vývojářů jménem Mutant. My vám o něm povíme vše!

Mutant Dá se říci, že Napoleon Games patří k nejstarším českým vývojářským studiím, ačkoliv za sebou nemají nijak přehnané množství her, ani nefungují na kdovíjak pevné bázi. Za mozek firmy je všeobecně považován Jindřich Rohlík, novinář, ale především tvůrce pro mnohé nezapomenutelných titulů Colony 28 a dvoudílných Bran Skeldalu. Přestože se tyto tituly nedostaly na zahraniční trhy, zaznamenaly v tuzemsku solidní úspěch a nebyl tedy důvod, proč se nepustit do něčeho úplně nového. Mutant bude bez okolků největší hrou studia a vzhledem k dnešní otevřenosti, by se měl dostat i na západ od našich hranic. A podle všeho zde ostudu rozhodně neudělá.

Mutant se po svém vydání přiřadí k žánru, který před lety v oblíbenosti neměl konkurenci, nicméně postupem času se vytratil spíše do shareware a freeware mezí. Ano, řeč je o top-down frenetických akcích

Mutant se po svém vydání přiřadí k žánru, který před lety v oblíbenosti neměl konkurenci, nicméně postupem času se vytratil spíše do shareware a freeware mezí. Ano, řeč je o top-down frenetických akcích, jejichž koncepční jednoduchost ovšem nebrání autorům ve vytvoření plnohodnotného titulu. Vezměte si kupříkladu Diablo či nově Titan Quest, to jsou sice RPG, avšak v zásadě fungují také naMutant neustálém kosení nepřátel, a jak jsou úspěšné! Připravován je sci-fi příběh s jakžtakž realistickými konturami i prostředím, které, světe div se, využije výhradně kulis města pražského. Mutant tak má, krom jiného, příležitost být první hrou s autenticky vytvořenou Prahou. Jelikož to však není jeho hlavním cílem, budeme se muset spokojit pouze s akurátním nádechem a odpovídající atmosférou města. Rozhodně se tak netěšte na virtuální mapu Prahy podle skutečnosti. Na druhou stranu zcela jistě poznáme takové čtvrti jako je Staré Město, Malá Strana, Pražský hrad či Vinohrady, takže můžeme být spokojeni (navíc se podíváme i na český venkov a do tajuplného podzemí). Jindra Rohlík se navíc nechal slyšet, že do hry zahrne jen ty budovy a části Prahy, které mají vhodnou poetiku, žádné moderní obludy, byť staré baráky (údajně maximálně do 30. let) příliš nekorespondují se sci-fi. O to však může být hra zajímavější! A jak jistě víte, inspirace a vlastní iniciativa je často tou nejlepší a pro atmosféru nejvhodnější kombinací. Celkový nádech hry je pro tvůrce vůbec značně důležitý, tudíž se ani netají předlohami, z nichž se nebáli čerpat. Má jít o kultovní Kulhánkovy knihy, Piknik u cesty bratří Strugackých či komiksy o Lobovi.

Mutant Dějová linie určitě nebude stát v popředí, přesto si ji v krátkosti nastiňme, zvlášť když se nebere tak křečovitě vážně. Pochopitelně nesmí chybět mimozemšťané, jejichž návštěva se zpočátku jeví jako nepřátelská invaze, ovšem zanedlouho se ukáže, proč jsem alieni vlastně přijeli – potřebovali si akorát odložit odpadky (podobně jako Němci k nám…že by nějaký skrytý smysl?), jež jsou naneštěstí poměrně agresivní, jelikož toto přídavné jméno symbolizuje celou rasu. Nastává čas mutací a změn, jimž se nevyhne ani hlavní hrdina, kterému se však podaří zmutovat tak nějak chvályhodně a pouští se do boje za čistou Zemi.

Vlastně celá hra stojí na schopnostech hlavního hrdiny, kterého budete mít pořád na očích, neustále s ním budete někoho kosit, aniž byste se museli zdržovat s jakýmikoliv složitějšími úkoly.

Vlastně celá hra stojí na schopnostech hlavního hrdiny, kterého budete mít pořád na očích, neustále s ním budete někoho kosit, aniž byste se museli zdržovat s jakýmikoliv složitějšími úkoly. A čím se Mutant odlišuje od ústředních reků podobných her, jako je třeba Expendable či Shadowgrounds? Je třeba říci, že Napoleon Games přišli se skutečně originálním prvkem a sice použitím čtyř na sobě Mutant nezávislých rukou. Ano, Mutant má rovnou čtyři pařáty, přičemž je záhodno je patřičně zaměstnat – v každé může držet jinou zbraň a také jinam mířit. Možná teď přemýšlíte, jak se to asi bude ovládat, ovšem byli jsme ujištěni, že už nyní, v raných verzích hry, není s koordinací pohybů žádný problém a nejsou tak kladeny žádné překážky ryzí hratelnosti, ba právě naopak, čtyři zároveň použitelné zbraně hru skvěle oživují a řečí PR, dodávají nový rozměr. Jak to tedy funguje? Jednoduše, vyberete si jednu či více rukou, jež označíte jako aktivní a s nimi pak sami střílíte tam, kam myší posunete zaměřovací křížek. Zbylé ruce jsou ovládány automaticky a samy tak zaměřují i střílí po nepřátelích.

Ve hře neexistuje žádný inventář, tudíž je potřeba si vybírat zbraně podle aktuální potřeby. Jelikož se budete potýkat s obrovskými zástupy nepřátel, z nichž vždy něco málo vypadne, neměl by být problém najít si mezi všemi těmi kulomety, uzinami, raketomety, plamenomety či mimozemskými technologiemi ten správný kvér. Přesto však Mutant disponuje okleštěnými RPG prvky. Žádné stoupání po Mutant úrovních nečekejte, mluvíme zde pouze o speciálních schopnostech, jejichž výčet znáte od začátku, nicméně se k nim musíte propracovávat hezky postupně a také vyhledávat lidi, kteří vás je naučí, jinými slovy přišpendlí k použitelnému repertoáru. O konkrétních účincích jednotlivých schopností však zatím nemáme informace.

Engine vypadá docela k světu, jmenuje se The Nebula Device 2 a je licencován od německé společnosti Radon Labs, která stojí například za Project Nomads a v této dobře vyhlížející hře ho také použila. V podobném titulu, kde je každý pohyb a střela důležitá, hraje poměrně významnou roli celková plynulost hry. Té byste měli dosáhnout již s procesorem o 1,5 GHz a grafickou kartou se 128 MB, a to dnes už věru není moc.

Jelikož se budete potýkat s obrovskými zástupy nepřátel, z nichž vždy něco málo vypadne, neměl by být problém najít si mezi všemi těmi kulomety, uzinami, raketomety, plamenomety či mimozemskými technologiemi ten správný kvér.

Abychom pravdu řekli, nemyslíme si, že Mutant udělá díru do světa, jako se to povedlo například Mafii. Jedním dechem je ale třeba dodat, že on takové ambice ani nemá a jeho největším cílem je dobře pobavit, zaplatit vývoj a snad i něco vydělat. To se mu podle nás klidně může podařit, protože zatím nevypadá vůbec špatně.

Index očekávání: 80%


Témata: Diablo, virtuální