Microsoftu se na poli počítačových her daří, a tak jeho útok na pole MMORPG nelze brát na lehkou váhu. Zvláště ne, když jde o hru zasazenou do světa vikingských bohů, kteří si lidské hrdiny povolají na pomoc v boji proti zkáze celého světa. A který powerplayer by se nechtěl sám stát bohem? Ve většině MMORPG se hráč rodí jako poměrně slabá postavička, která se trnitou a mnohdy otravnou cestou vyvíjí a zdokonaluje, aby se nakonec stala známým hrdinou/hrdinkou s mnoha zářezy na pažbě své kuše, jílci meče či hlavici své kouzelnické hole. V Mythice je to trochu naopak. Hráč dostane do vínku postavu mocného vikinského bojovníka právě umírajícího v některé z bezejmenných slavných bitev, které sváděli Vikingové na pobřeží celé Evropy.
Jak všichni ze školy víte, pro statečné Vikingy byla smrt v boji jen branou k věčnému životu ve Valhalle, kde trávili čas popíjením medoviny, nahlížením do výstřihů blonďatých Valkýr a vzájemnými půtkami. To vše v očekávání dne, kdy je povolá velký Odin na obranu světa proti ohnivým obrům, kteří podle legend měli přinést finální zkázu - Ragnorok. Jenže v Mythice je s przněním Valkýr konec, ohniví obři se probudili a Odin verbuje armádu hrdinů za účelem záchrany světa.
Ani nejstatečnější a největší mrtví Vikingové si však nemohou dovolit čelit ohnivým obrům jen tak. Místo toho musejí získat božskou sílu, která pochází z lidského uctívání. Ano, cílem hráčů v Mythice bude získat místo v pantheonu severských bohů. Nejprve si bude každý adept božství vybírat svého učitele, jednoho ze dvanácti bohů. Tento výběr rozhodne nejen o způsobech boje, které bude daný hráč využívat, ale také o způsobu hry, pokud se tedy v Mythice bude „hrát hra na roleplaying“. Někteří bohové jsou vlídnější než jiní a podobný přístup by měli mít i hráči daného boha následující.
Volba boha je vlastně podobná volbě povolání v jiných RP hrách, místo síly, obratnosti nebo magie operuje Mythika se čtyřmi druhy energie – fyzickou, magickou, silami chaosu a pořádku. Každý bůh dá do vínku hráčské postavě kombinaci dvou z těchto energií. Takto vyzbrojeni sestoupí hráči zpět do tří smrtelných světů, každého obývanou jednou rasou – lidmi, trpaslíky a elfy. Již při tomto sestupu budou hráči vyzbrojeni poměrně mocnými silami, takže pro ně nebude problém plnit přání smrtelníků a získávat tak další sílu v podobě zbožné víry. Je zřejmé, že tento aspekt – velice silná postava od začátku hry bude lákat velké množství hráčů, protože v lidské povaze je touha po moci velice silně zakořeněná. Nicméně je otázkou, jestli svět plný superhrdinů nebude trochu jednotvárný. Touha powerplayera spočívá v touze vyniknout, ne v tom být stejně mocný jako všichni ostatní. Kromě tří smrtelných světů bude ve hře ještě několik světů božských, včetně obrovského božského města Asgard, kde budou moci probíhat domluvené PVP souboje nebo nezřízené virtuální pitky. Jedním ze speciálních módů PVP budou svátky zabíjení, které budou vycházet z filosofie "last man standing". Poté, co se hromadná bitka dočká svého vítěze, všichni budou oživeni a budou se muset poprat s pečenými selaty a džbery medoviny.
Specialitou bude i osobní území, ve kterém každý hráč najde na klíč vytvořené questy pro svou osobu. Mystika tak trochu obrací naruby systém použitý u Dungeon Siege, kde možnost hry přes internet byla jen přídavkem. Tady jako malý bonus dostanete singleplayer. I když to vypadá zvláštně, tak bude ve hře plné polobohů k dispozici i několik řemesel. Ta mají podle vývojářů dokonce hrát výraznou úlohu, stejně jako sbírání věcí a unikátních předmětů. Cílem autorů hry je nabídnout takové množství exklusivních a speciálních předmětů, aby lačné hráče udrželi na herních serverech co nejdéle. Pokud splní vše, co v této oblasti slibují, patrně se jim bude dařit. Chamtivost a touha mít to nejlepší a nejhezčí je člověku stejně přirozená jako touha po moci. Speciální přístup museli vývojáři zvolit ve vztahu k umírání, protože jednou mrtvý Viking už podruhé umírá těžko. Místo toho budou polobozi upadat. Pokud postavu něco porazí, fyzická forma se rozpadne a zmizí něco z božské síly, kterou hráč disponuje.
Při přemýšlení nad tím, co Microsoft ve své MMRPG chystá, člověka trochu mrazí v zádech. Obrázky ze hry vypadají velmi dobře, autoři slibují obrovskou rozlohu světa a velikánské nestvůry, kterým se budete muset postavit. Sám koncept zasazení MMORPG do severské mytologie je rozhodně zajímavý – klasických fantasy her už je na světě přece jen hodně. Na to, nakolik se vyplní sliby Microsoftu a jak vůbec bude svět polobohů fungovat, si ale ještě nějaký pátek počkáme (minimálně do prvních dojmů z prezentace na E3).