Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na kus řeči s B. Sokalem, tvůrcem Syberie

  12:00aktualizováno  12:34
Je tomu jen pár týdnů, co spatřila světlo světa možná nejlepší adventura tohoto roku – Syberia. Jejím tvůrcem je nejen tým Microids, ale především jistý člověk, který vymyslel onen fantastický emotivní příběh a do nejmenšího detailu propracoval kompletní design hry. Tím pánem je původem belgický tvůrce komixů Benoit Sokal.

SyberiaJe tomu jen pár týdnů, co spatřila světlo světa možná nejlepší adventura tohoto roku – Syberia (recenze). Tvůrcem této hry je nejen francouzsko-kanadský tým Microids, ale především jistý člověk, který vymyslel onen fantastický emotivní příběh a do nejmenšího detailu propracoval kompletní design hry. Tím člověkem je původem belgický tvůrce komixů Benoit Sokal, jemuž nejen já věštím v herním byznysu velice světlou budoucnost. A přestože jsme vám o jeho nejnovějším počinu již jedno interview přinesli (s Olivierem Fontenaym, producentem Syberie), nedokázal jsem odolat pokušení alespoň krátce vyzpovídat člověka, bez nějž by byla pokladnice adventur chudší o jeden velice cenný klenot.


Pane Sokale, na úvod našeho rozhovoru vás nemohu nepožádat o nějaké základní informace o vaší osobě – mám na mysli třeba věk, místo narození a tak podobně.
No svůj věk vám určitě neprozradím, ale řekněme, že už nějaké ty životní zkušenosti mám :o). Narodil jsem se v Belgii a v současnosti žiju ve Francii.

SyberiaJste celosvětově známý autor komixů. Kdy a jak jste se k tomuto druhu práce dostal?
Svoji komixovou kariéru jsem započal před více než pětadvaceti lety, kdy byl v Evropě tento druh umění na svém vrcholu. Pracoval jsem s těmi nejlepšími v oboru, spoustu se toho od nich naučil a vytvořil tuny nejrůznějších projektů.

Na který z nich jste nejvíc hrdý?
Nejvíc hrdý? Asi na sérii s názvem „Canardo“.

Zhruba před pěti lety jste se stal součástí herního průmyslu. Jak vás vlastně napadlo pustit se do tvorby počítačové hry? Bylo to snad tím, že jste cítil potřebu vytvořit něco nového a jiného?
Samozřejmě, že jsem potřeboval vytvořit něco nového. Přes čtvrt století jsem pracoval jen sám se sebou a cítil jsem, že mi schází zkušenost pracovat v týmu. A kromě toho tenkrát zavládl v knižním průmyslu pocit, že papír coby médium před sebou nemá valnou budoucnost a spousta autorů se rozhodla tvořit svá díla digitální formou. O stejnou věc jsem se pokusil i já a troufám si tvrdit, že úspěšně.

A proč jste začal spolupracovat právě s Microids? Jak jste se s nimi vlastně zkontaktoval?
Popravdě, zkontaktoval jsem se s nimi čirou náhodou. Setkali jsme se na jednom veletrhu a tam Microids projevili zájem o moji práci. Dohodli jsme se a začali pracovat na nízkorozpočtovém projektu Amerzone. A jelikož měl docela úspěch, rozhodli jsme se ve spolupráci pokračovat a tak se zrodila Syberia.

Jak Microids reagovali na váš návrh tvorby Amerzone? A probíhala (a stále probíhá) vaše spolupráce tak, jak jste si to původně představoval? (Pokud vám právě teď stojí Cédric za zády, tak ho prostě na chvíli, než odpovíte na tuto otázku, pošlete někam na toaletu :o) Pozn. Pro čtenáře – Cédric Orvoine je PR managerem Microids.
Fajn, Cédrica jsem poslal na toaletu, takže můžu odpovědět zcela upřímně :o). Přesto ale je pravda, že byli Microids velmi spokojeni s tím, jak se během našich prvních setkáních věci vyvíjely. A samozřejmě byli spokojeni taky s tím, jak se vyvíjela samotná Amerzone…

SyberiaObě vaše hry jsou adventury, takže se zjevně specializujete na tento žánr. Proč?
Ve skutečnosti se specializuji na vyprávění příběhů. Syberia je teprve moje druhá hra, takže nemohu říct, že by byl adventurní žánr mojí specialitou. Pro mě je důležité, abych měl možnost vytvořit silný a zajímavý děj a abych měl k dispozici engine, který dokáže zobrazovat vysoce kvalitní grafiku. Z tohoto pohledu je pro nás v současnosti žánr adventur nejvhodnější, ale jsem si jistý, že v brzké době budeme mít k dispozici i jiné možnosti.

Na světě je spousta zkušených týmů, které se snaží vytvářet špičkové hry, ale řada z nich nakonec neuspěje. A najednou se objevíte vy – člověk, který s hrami nemá žádné zkušenosti, a zrodí se dva skvělé kousky. Prozradíte mi váš recept?
Hehehe… Určitě vám svůj magický recept neprozradím, protože žádný neexistuje. Ale nemohu s vámi souhlasit v tom, že bych neměl žádné zkušenosti. Mám tím na mysli to, že mezi prací, kterou jsem dělal dříve a tou, co dělám teď, je spousta společných bodů. Všechno je to jen o udržení kvality. Zavázali jsme se, že vytvoříme co nejkvalitnější hru a veškeré naše úsilí během vývoje Syberie k tomuto závazku směřovalo.

Ano, v tom s vámi musím souhlasit, že Syberia je ve své podstatě naprosto špičková hra. Nicméně i přesto jsem coby hnidopich na ní našel dva menší nedostatky, které jsou mimochodem společné pro obě vaše hry, tedy i pro Amerzone. Tím prvním je hudba, která je sice skvělá, ale je jí tam velmi málo – pouhé čtyři motivy na celou hru! Proč tedy ve hrách nemáte rád příliš mnoho hudby? Podle mě má hudba podstatný vliv na atmosféru.
Na tuhle otázku je těžké odpovědět. Podle našeho názoru hudba podporuje hru a události v ní více než efektivně a s výběrem a zařazením jednotlivých témat jsme byli taktéž spokojeni. Pro každý svět byl vytvořen jeden hudební motiv a upřímně si myslím, že je to v herním průmyslu standardem. Mám tím na mysli, že je to všechno jen o využití několika melodií a jejich načasovaném střídání…

Syberia

Druhou zajímavostí je fakt, že jste do Syberie i do Amerzone implementoval velké množství lokací s minimem nebo dokonce vůbec žádnou interakcí, což je dělá tak trochu „prázdnými“, nemyslíte?
Pro tuto skutečnost jme se rozhodli již na počátku naší spolupráce a jejím cílem je dát hráči pocit, že může cestovat.

Dobře. Nakonec zamířím trošku do budoucnosti. Zaslechl jsem nějaké zvěsti, že se chystá Syberia 2. Co je na tom pravdy? A pokud to je pravda, dočkáme se v ní nějakých novinek nebo originálních prvků?
Ty zvěsti jsou skutečně pravdivé. Pracujeme na Syberii 2, ale v tuto chvíli jsme pouze ve fázi základního designu. Žádné obrázky zatím nebyly vytvořeny, takže vám bohužel nemám co ukázat. Kromě druhého dílu se ještě připravuje konverze Syberie na PlayStation 2 a ta by měla být dokončena kolem vánoc.

Děkuji vám, že jste si na mé otázky našel čas. A doufám, že v herním průmyslu zůstanete co nejdéle, protože dokud budete dělat hry jako je Syberia, nemusíme mít o budoucnost adventur žádný strach. Takže ještě jednou díky vám i celému Microids týmu za tuhle úžasnou hru!
A já děkuji vám za slova chvály.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...