Nancy Drew 6: Secret of the Scarlet Hand

12:00aktualizováno  25. září 9:14
Další příběhy mladého dívčího detektiva jsou na světě. Přestože samotná Nancy měla v plánu užít si letní prázdniny v klidu, musí opět vyrazit do boje. Z washingtonského muzea mayského umění zmizely ty nejcennější exempláře přímo před jejíma očima a namísto nich zůstal ve vitrínkách jen červený obtisk dlaně lidské ruky.

Nancy Drew 6: Secret of the Scarlet Hand „A to si považte, že za půl roku vyjde další díl...“
Přesně těmito slovy jsem v lednu tohoto roku uzavíral recenzi na předešlý díl adventurní série Nancy Drew. Pokud jste můj tehdejší výplod četli, určitě víte, že mě již páté dobrodružství mladého ženského detektiva prakticky vůbec neoslovilo a že jsem se na další díl, který měli tvůrci v plánu "spíchnout“ během pouhých šesti měsíců, těšil doslova jako na drát do oka. Jak vidíte, vydání hry nakonec nabralo tříměsíční zpoždění a - světe div se - výsledek nedopadl zase až tak špatně, jak jsem čekal.

Těm, kteří o této, v naší vlasti spíše neznámé, herní sérii nic nevědí, jen ve stručnosti připomenu, že se jedná o klasické 1st person point-and-click adventury, které od roku 1998 vydává společnost Her Interactive především pro dívčí publikum. Všechny příhody zhruba osmnáctileté dívky Nancy Drew jsou inspirovány stejnojmennými knihami z první poloviny minulého století a jejich základním prvkem je spíše jednodušší příběh s minimem násilí či akce (více obecných informací o sérii naleznete v recenzi na předešlý díl). Bohužel je nutné připomenout i Nancy Drew 6: Secret of the Scarlet Handfakt, že je celá série zpracovávána jako "béčková“ a tudíž se kromě nepříliš zajímavých příběhů musíme spokojit též s pouze průměrnou rozsáhlostí a zastaralým technickým zpracováním, které se sice postupně vyvíjí, ale už od vydání prvního dílu je o dobrých pět let pozadu. Aktuální šestý díl samozřejmě není výjimkou, i když musím uznat, že posun v kvalitě grafiky je přece jen o něco znatelnější.

Už v úvodním odstavci jsem se zmínil, že Nancy Drew 6 (dále jen ND6) dopadla lépe, než jsem očekával. Popravdě řečeno je to vlastně nejlepší díl celé série. Vcelku zajímavý je tentokráte i příběh, který je situován převážně do Beech Hill muzea mayského umění ve Washingtonu. Sem se Nancy vypravila na prázdninovou stáž jako zástupkyně ředitelky s tím, že si na chvíli oddechne od věčného pátrání po zločincích všeho druhu a dozví se nějaké zajímavě informace o kultuře mayských indiánů. Zpočátku se vše jako obvykle vyvíjí zcela bezproblémově a Nancy plní řadu pracovních úkolů typu vyčištění vitrínek s exponáty nebo uspořádání vystavovaných artefaktů v hlavním sále. Pak ale dojde k několika záhadným loupežím a Nancy Drew 6: Secret of the Scarlet Handpo neznámém pachateli zbude na místě činu pouze červený obtisk jeho ruky. A další případ je na světě!

Základy příběhu jsou v podstatě obdobně "všední“ jako u předchozích dílů, nicméně právě prostředí mayského muzea plného zajímavých exponátů ho činí o něco zajímavějším. Kromě toho nás tvůrci tentokráte neuzavřou pouze do jedné jediné budovy, ale díky washingtonské podzemce máme možnost zavítat na několik dalších lokací, konkrétně třeba do hotelu Colonial, na mexický konzulát nebo do nemocnice. Přestože jsou tyto lokality jednoznačně druhořadé a sestávají pouze z několika málo obrazovek, dává jejich přítomnost hře nádech větší volnosti a rozlehlosti. Mimochodem, když už jsem nakousl tu rozlehlost, ND6 je oproti předchozím dílům překvapivě o fous delší. Herní doba se pohybuje kolem patnácti hodin, což sice stále není nic moc, ale v tomto případě si každý, byť jen malý pokrok zaslouží pochvalu.

Kromě metra ale v ND6 žádné další výraznější novinky nenajdete. Hratelnost šlape stále po stejné cestičce, na níž je podstatou věci prohledávání herního prostředí, Nancy Drew 6: Secret of the Scarlet Handhledání stop a řešení středně obtížných puzzlů. Dialogy s postavami jsou sice poměrně košaté, ale v samotné hře je živých človíčků jako šafránu a dobrá polovina rozhovorů se tak odehraje na dálku po telefonu. Právě pomocí telefonu můžete získat užitečně rady pro řešení puzzlů ve chvíli, kdy se zaseknete, a pokud i v takovém případě bude dokončení hry nad vaše síly, je možné si v úvodním menu zvolit nižší obtížnost, kterou každý díl Nancy Drew pravidelně nabízí.

Asi nejslabší stránkou nejen ND6, ale vůbec celé série je její vizuální zpracovaní. Tak třeba nad ztvárněním menu a interface mi nezbývá, než kroutit hlavou, protože se od prvního dílu změnilo jen naprosté minimum. Vlastní výhled na herní prostředí je obehnán nepěkným tmavě modrým rámečkem a ve stejném stylu je zpracován i prostor pro inventář a text dialogů ve spodní části obrazovky. Právě z tohoto důvodu si během hraní připadáte, jakoby jste se vrátili o deset let do minulosti. Grafika prostředí je naprosto statická a žádné otáčení o 360 stupňů není možné. Otáčet se můžete pouze na několika vybraných lokacích, ale nikoliv plynule – otočení o 360 stupňů je rozděleno na 20 fází. Nancy Drew 6: Secret of the Scarlet HandMírného vizuálního vylepšení se dočkaly především postavy, a to hlavně během animovaných sekvencí, kdy vypadají vcelku přirozeně a dokonce jsou i věrohodně rozpohybovány.

Kvalita ozvučení je veskrze průměrná, od dabingu až po hudbu, která sice na první poslech nemusí znít špatně, ale po nějaké době těch několik málo krátkých motivů spolehlivě zevšední. Stejně jako zevšední celá hra. Přestože jsem tvrdil, že mě příjemně překvapila a že je nejlepším dílem série, stále je to jen obyčejná průměrná adventura, která ničím nepřekvapí a v podstatě nenabízí nic, co by stálo za zvýšenou pozornost. Paradoxem je, že má herní série Nancy Drew tendenci stát se prakticky nekonečnou, protože už v tomto okamžiku jsou v přípravě další dva díly. Zkuste si tipnout, jak asi dopadnou...

Výrobce: Her Interactive
Vydavatel: Her Interactive
Minimální konfigurace: procesor 166 MHz, 16 MB RAM, 150 MB HDD