Nanobreaker – železo z krve

  12:00
Jestli se Konami pokouší rozjet další sérii zapadající do stejného šuplete jako Castlevania těžko říct. Už teď je ale jasné, že nanotechnika, coby námět, není úplně mimo, jen by si možná zasloužila druhý pokus.

Nanobreaker Mytologie a technologie. Snad jen Japonci dokáží tyto dva zdroje inspirací spojit tak, aby výsledek nebyl pomejemi či rovnou odpadem. Obsese v kombinacích počítačových čipů s božstvy přesahujících lidské chápání je pro nejvýchodnější Mekku počítačových her známá asi tak, jako „knödl“ pro Česko nebo (abych asocioval s knedlíkem) Kessel Buntes pro Němce. To ale není příklad Nanobreakera, protože ten těží jen ze strachu před stroji (v tomto případě nanostroji) a víly se skřítky nechává tentokrát pohádkám. Ať už je to jak chce, Nanobreaker se jistě nestane nedostatkovým zbožím a nepřítomnost draků nebo čarodějnic není ani v nejmenším rozhodujícím důvodem jeho průměrnosti.

Příjemná změna v prostředí upoutá hned zpočátku hry, kdy obligátní podhradí a nejbližší okolí prokletého, či jinak postiženého hradu, nahradí městské ulice a ostatní urbanistické prvky jako haly, hangáry, dálnice a podobně. Příběh, prokládaný zajímavě vyvedenými CGI filmy, vypráví cestu kyborga (Jakea nebo jak, zkrátka vás) po léta uklizeného z dosahu justice, aktuálně nasazeného do (jak jinak) nejnebezpečnější mise jakou si lze vůbec představit. Nanoboti, zkonstruovaní aby opravovali lidská těla zevnitř zpanikaří v důsledku poruchy hlavního počítače (po kolikáté už?) a naše tělesné schránky i s obsahy změní v polorobotické zrůdy lačnící po krvi a mase. Humorné je vysvětlení, že těch pětatřicet kilo železa ve štítech zmutovaných Nanobreaker nebožáků nanoboti vzali z krve oběti. No nic. Každopádně teď jste tu vy s plazmovým mečem a plnými bateriemi rozhodnuti očistit své jméno a minulost.

Dalším nedořešeným bodem je nudný level design operující s krabicemi „místností“ a „exteriérů“

Hru máte pod kontrolou díky klasickému volnému pohledu z očí třetí osoby, tentokrát poněkud níže položenému, a dovolujícímu tak detailní sledování směru letu krvavých cákanců, které pokryjí do ruda vše v nejbližším, i vzdálenějším okolí. Ovládání samotného Jakea je pružné, snad jen pohyb rotace kamery mohl být o trochu pohotovější. Hodilo by se pevné zaměřování nepřátel, ale stvůr je všude kolem tolik, že mířit je pomalu zbytečnost – výjimkou je víceméně standardní množství bossů, kteří podle ustáleného zvyku kouskují hru do jednotlivých levelů a prostředí. Už výše zmíněný plazmový meč ovládáte hned třemi základními tlačítky, přičemž v kombinaci s R1 vznikají ty nejdestruktivnější kombinace – a na těchto kombech stojí a padá celá hra. Zadávání sekvence tlačítek, ne nepodobné těm z Tekkena, je ale v houfu krvežíznivých mutantů těžkopádné a neefektivní a ačkoli jsou „speciály“ technicky i graficky podařené, je málem nemožné určit které rána komu padne. Čepel meče, chovající se spíš jako bič, v uzlových okamžicích mění svůj tvar do andělsky bílých gigantických palic, kopí, seker a kos Nanobreaker devastujících všechno kolem. Kdyby mutanti byli o stupeň méně vytvrdlí, mohlo by, i přes tužší vedení meče kyborga, jít o svižnou akci podobnou Devil May Cry, ale v Konami se rozhodli, že jejich rubačka půjde jiným směrem a to cestou největšího odporu vůči hráči. Ne úplně šťastnou volbou je absence jakýchkoli lékáren a doplnění energie se děje jen po zdárně dokončeném levelu, či milostivým výpadem z rozčtvrcené mrtvoly. Už tak vysoká obtížnost se tím dostává o další celý stupeň nahoru a když si k tomu přičtete onu pomalou sníženou kameru, je navíc zaděláno na pořádný problém s přehledností. Dalším nedořešeným bodem je nudný level design operující s krabicemi „místností“ a „exteriérů“ poskládaných za sebe jako kostičky lega a rozdělených zdlouhavým nahráváním. Pokud přecházíte z jednoho takového boxu do druhého, bestie do nekonečna ožívají a vaše zuby nehty chráněná energie tak trpí další a další, v podstatě nenahraditelnou, ztrátou. Fatální důsledky, pokud se znenadání objeví boss, řeší automatické pokračování z nejbližší uložené pozice.

Obtížnost postavená jen na výdrži nepřátel nemůže uspokojit nikoho, kdo hledá akci s proměnlivým přístupem k věci.

Nanobreaker Postup Jakea je doprovázen lehounkým RPG prvkem v podobě zvětšujícího se ukazatele maximálního zdraví a ukazatele plnícího se zabíjením stvůr (tedy jakýsi berserker) po jehož dosažení dochází klasicky k dočasnému zvýšení síly. Umocnění účinnosti zbraně samotné probíhá skrze vkládání nalezených kamenů/„materií“ zpřístupňujících dokonalejší a sofistikovanější schopnosti plazmy. Této činnosti je určený speciální „tabulkový procesor“, díky němuž máte dobrý přehled o tom, který směr upgradování v danou chvíli zvolit – zda palici, kosu a podobně. Není problém vám nevyhovující a málo efektní cestu stornovat a zkusit to jinudy – třeba s kladivem. Volba nástaveb zbraně je dynamická a plně pod vaší kontrolou. K dispozici je dále symbolická mapa celého prostoru a permanentní radar znázorňující pozici vaši, všech aktivních předmětů v nejbližším okolí a v neposlední řadě všech nepřátel v místnosti.

Boosters

Jedná se o speciální předměty, které zvětšují možnosti, jak se vypořádat s masou nepřátel. Každý se třemi stupni účinnosti.

Capture Critical – zvyšuje pravděpodobnost rozseknutí nepřítele při použití funkce „Capture“: jakési variace Scorpinovy kotvičky z Mortal Kombatu
Auto-Laser Reflect – Automaticky odráží zpět zelený laser.
Status Boost – Snižuje pravděpodobnost přerušení vašeho komba a snižuje vaše poškození. Ideální pro souboje s bossy.
Plazma Storm – Exploze plazmy srazí k zemi vše v nejbližším okolí.
Plazma Orbs – Energetické satelity automaticky útočící na nepřátele.
Fauchard Rampage – Dočasně přidá jednu čepel k plazmovému meči.
Speed Up – Nápomocný hlavně pokud se vyžíváte v pomalých kombech s kosou nebo pro rychlý ústup.

Nanobreaker Grafické zpracování je standardní, nijak nevyčnívající kvality a k volbě je zde i stále výjimečná, možnost zobrazení v 50 nebo v 60Hz. Světelné efekty plazmového meče, kromě vizuální hodnoty, zvětšují rozsah a účinek zbraně i prakticky, o graficky sympatických změnách čepele v monstrózní zabijáky už řeč byla. Jake je složen ze slušné party polygonů, jeho animace je rozmanitá v závislosti na tom, co, jak a čím právě seká. Horší je to s protivníky, kterým chybí jak kvalitnější textury, tak větší rozsah pohybů, o nedostatku fantazie při jejich navrhování nemluvě. Určitě z nich nejde strach tak, jako z polosvěšených loutek z DMC. Je pěkné, že mnohým můžete odseknout kdejakou končetinu nebo je regulérně rozseknout horizontálně či vertikálně, ale stále je to jen hora tupého železo-masa, valícího se na vás bez jakékoli známky inteligence. Pamatujete na Noc oživlých mrtvol? „Mozky, mozky ...“ huhlali zombíci a přes vlastní mrtvoly se sápali do první linie. Přesně tak to vypadá v Nanobreakerovi s tím rozdílem, že některé bestie chodí, jiné skáčou a jiné létají. Skripty umělé inteligence jsou až neuvěřitelně čitelné. Prostředí postrádá nezbytnou dávku fantazie a nejenže jsou místnosti nudné v půdorysu, ale i jejich otexturování je trapně stereotypní. Na druhou stranu díky úlevám ve výpočetní náročnosti se vše hýbe plynule, bez sebemenších známek po zpomalování.

Nanobreaker Zvuková kulisa nabývá klasických hodnot v žánru. Svisty, seky, záseky. Hudební stránka je přeci jenom lehce nadprůměrná, skoro se až vkrádá slovo „filmová“, ale berte mě s rezervou. Skladby se jako obvykle mění s přestupem do dalšího levelu nebo s nástupem bosse. Navíc s podporou Dolby. V menu potěší přehrávač, kde jsou přístupné vámi odemknuté renderované prostřihy.

Obtížnost postavená jen na výdrži nepřátel nemůže uspokojit nikoho, kdo hledá akci s proměnlivým přístupem k věci. Nelogický a čistě účelový level design neaspiruje na nic, snad jen na titul „Krabicoid roku“. Atmosférickou bych se tuto akci určitě neopovažoval nazvat, i když některé momenty v renderovaných animacích vytvářejí jakousi představu o pozadí celého příběhu. Celý titul tak nějak drží pohromadě díky zajímavému soubojovému systému až nespravedlivě poškozenému nepřehlednou scénou a zmatečnému ovládání, které z bídy nevyvedou ani plně konfigurovatelné tlačítka. Vysoká obtížnost mi nedovolí doporučit tento titul mladší generaci a starším se zase neodvděčí jednoduchost v designu levelů a ve stereotypnosti soubojů s řadovými monstry.

Nanobreaker
Výrobce/Vydavatel Konami/Konami
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 68 kB
Verdikt: Obtížnost postavená jen na výdrži nepřátel neuspokojí nikoho, kdo hledá komplexní akci. Kvůli vysoké obtížnosti nelze použít ani jako relax titul pro ukojení vaší agresivní stránky.
Hodnocení: 60% (info)

Autor:
Témata: Radar
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...