Závody amerických sérií NASCAR nepatří v Evrpě, potažmo u nás v Česku k těm nejoblíbenějším motoristickým disciplínám, nicméně je potřeba si na rovinu říci, že se rozhodně nejedná o onu „přiblblou zábavu pro dementní Američany“, jak jsou tyto závody u nás často nazývány. Jezdit stovky kol prakticky na plný plyn a zatáčet jen doleva sice určitě není takový odvaz jako když se člověk řítí zrádnými zatáčkami na okruhu El Capitan v Gran Turismu, ale v reálu se rozhodně nejedná o kdovíjakou selanku. Ono totiž zvládnout třeba takový nabouchaný speciál série Nextel není žádná sranda ani na oválu.
Zachytit všechny nuance této specifické motoristické disciplíny se již tradičně po dlouhá léta snaží zachytit série NASCAR od EA a nutno říci, že v globálu se jí to daří vcelku dobře, čímž pádem se jí to docela slušně daří i letos, ale jedním dechem je potřeba dodat, že více než u kterékoli jiné závodní série zde do hry vstupují omezení daná samotnou podstatou daného sportu. Jinými slovy, zatímco u takové Formula One má cenu pořizovat si nový díl jen pro pravověrné závodníky, v případě NASCAR to platí dvojnásob, zejména pokud je řeč o evropských hráčích. Na první pohled je tak pro nás letošní ročník téměř k nerozeznání od toho loňského.
V žádné jiné hře není možné na jedné trati stát proti 42 oponentům.
Na druhou stranu se ale nedá říci, že by letošní NASCARy byly vyložená nuda. A opět přinejmenším dvojnásob to platí pro ty, kteří se s touto sérií nesetkávají pravidelně každý rok. Pro Evropany je navíc série NASCAR i jakousi výzvou, kdy je potřeba zvládnout vozy s nimiž se běžně nesetkávají a jejichž jízdní model se poměrně dost liší od toho, s čím se běžně jezdí po okruzích u nás. A propós, okruhy. Pakliže žijete v domnění, že NASCARy jezdí pouze po nudných oválech, pak vězte, že tomu tak není a že se zde setkáme i s klasickými okruhy. Jako jeden příklad za všechny uveďme třeba minimálně virtuálním závodníkům známý Infineon Raceway. Nebyl by to samozřejmě titul od EA, kdyby zde chyběl některý z okruhů či oválů, na nichž se závody NASCAR jezdí i v reálu, a tak se projedeme třeba na Kansas Speedway, ve Phoenixu a samozřejmě i na světoznámých oválech v Indianapolis a Daytoně. Licencováni jsou samozřejmě i jezdci, a tak se zde vedle pořádně tvrdých chlapů za volanty burácejících strojů můžeme svézt i v overalu jediné ženy Erin Crocker. Jelikož díky pozdním přestupům chybí bývalí piloti F1 Jacques Villeneuve a Juan Pablo Montoya, stal se naším redakčním favoritem Joe Nemechek.V rámci letošního ročníku je možné závodit ve čtyřech sériích. Ve třídách Nextel a NBS závodí přesně ty silné bouráky, jaké všichni známe z krátkých šotů, které se dají na zdejších televizích zahlédnout, zatímco v sérii Craftsman Truck proti sobě jezdci bojují v pekelně vytuněných pick-upech a ve Whelen Modified se závodí ve speciálech, které vypadají jako něco mezi formulí, cesťákem a traktorem. V rámci možností současného hardwaru se samozřejmě liší i jejich obecné jízdní vlastnosti a rozhodně zde neplatí, že pokud zvládnete supersilné Nextel speciály, že budete automaticky zvládat i slabší trucky.
I přes poměrně nezáživně znějící koncept samotného sportu ale dokáže hra zabodovat tím, jakou umí na trati vytvořit atmosféru. Pokud nás paměť neklame, tak v žádné jiné hře není možné na jedné trati stát proti 42 (!) oponentům. Respektive je to možné s největší pravděpodobností pouze v předcházejících ročnících série NASCAR. Když se na to podíváme čistě selským rozumem, tak se tolik aut na ovály, které nemívají přes tři míle, tolik aut zkrátka nemůže vejít, respektive není zde šance, aby se nějak rozumně rozptýlily. S výjimkou zastávek v boxech tak prakticky neustále jedete s někým plech na plech, ať už je to soupeř, s nímž bojujete o pořadí nebo někdo, kdo je třeba o kolo zpět. Ok, s tím zrovna zase až tak nebojujete, ale přesto pro vás znamená nebezpečí, protože i on vás může poslat do smyku nebo do zdi, takže je potřeba se mít neustále na pozoru. V tomto ohledu ale poněkud ztrácejí závody mimo ovály, protože na klasických okruzích stačí dostat se do čela a pak už před sebe nikoho nepustíte. I když tedy prokousat se z hloubi pole není zase až taková brnkačka.
Trochu rozpačitě na nás zapůsobila umělá inteligence jezdců.
Jízdní model všech vozů je velmi uspokojivý, zejména pak proto, že prakticky od první chvíle vám hra dá najevo, že snažit se o nějaké prudší manévry v rychlostech přesahujících 170 mil za hodinu rozhodně není dobrý nápad, a že tedy je potřeba řídit co nejpřesněji a nejplynuleji. A dokonce je občas potřeba i ubrat plyn nebo dokonce i přibrzdit. Abychom to ale neměli hned zkraje tak těžké, umožňuje hra nastavit si vedle celkové obtížnosti i nejrůznější parametry jako kupříkladu jízdní asistenty, míru poškození a nebo si třeba vypnout zastávky v boxech, pokud se jimi nechcete obtěžovat. Nováčci tedy vůbec nemusejí mít strach, nicméně zkušení závodní harcovníci si rovněž přijdou na své a mohou si nastavit různé položky přímo na svém autě, jako kupříkladu tuhost tlumičů, přítlak a nebo se mohou pustit i do ladění převodových stupňů. Bohužel ale je trochu patrné, že se tvůrci snažili v prvé řadě vyladit jízdní modely vozů na oválech, a na okruzích tak jejich projev již není až tak přesvědčivý.
|
Trochu rozpačitě na nás ovšem zapůsobila umělá inteligence jezdců. Velmi zřídkakdy se nám totiž stalo, že by v závodě nastala žlutá fáze po situaci, které jsme se nějakým způsobem neúčastnili, takže do sebe počítačem řízení jezdci příliš nejdou. Pokud jste ale nablízku vy, jsou ochotni v souboji s vámi položit snad i život. Je ale fér říci, že mezi sebou počítačoví soupeři alespoň bojují a čas od času vznikne i situace, kdy se vzájemně dostanou do problémů, čímž vám třeba umožní se před ě dostat, ale že by někdy vznikla nějaké pořádná bouračka tak říkajíc „sama od sebe“, toho jsme si nevšimli ani jednou.
Ne zcela přesvědčivé je i technické zpracování, i když v tomto případě je rozhodně potřeba brát ohled na skutečně vysoký počet aut na trati. A na samotných betonových oválech toho holt není moc vidět ani ve skutečnosti. O to více nás ale potěšila výborná muzika, protože do značné míry tradiční bigbít prostě můžeme. Asi už holt stárneme.
|
Hru zapůjčila firma Gamehouse
NASCAR 07 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|