Need For Speed 5: Porsche Unleashed

  • 1051
Vzpomínáte na ty nezapomenutelné chvíle s prvním dílem Need for Speed? Zdá se, jako by to bylo včera, a najednou se připravuje už pátý díl. Za těch pár let výkon průměrného procesoru vzrostl pětkrát, operační paměť se zčtyřnásobila a stejně prudce se vyvíjela i technologie počítačových her. Need For Speed je toho nejlepším příkladem.
Need For Speed 5: Porsche Unleashed

Vzpomínáte na ty nezapomenutelné chvíle s prvním dílem Need for Speed? Zdá se, jako by to bylo včera, a najednou se připravuje už pátý díl. Za těch pár let výkon průměrného procesoru vzrostl pětkrát, operační paměť se zčtyřnásobila a stejně prudce se vyvíjela i technologie počítačových her. Need For Speed je toho nejlepším příkladem.

Grafika této nejslavnější automobilové hry je sice s každým dílem o třídu lepší, ale obsah se příliš nemění. Pořád jde o to, kdo se dostane do cíle jako první. Zdá se, že tvůrci série přešlapují v bludném kruhu, neboť vlastně neví, jak každý další díl NFS odlišit od toho předcházejícího. A tak prostě přidávají další a další auta a další a další tratě. Uvidíme, co originálního přinese chystaná pětka.

Podtitul chystaného pátého dílu by se dal volně přeložit jako "Porsche puštěné ze řetězu". A opravdu, hráč by si měl bouráků s luxusní značkou Porsche užít možná až nad míru. Tato zakázková automobilka uvedla na trh za dobu své existence cca 80 modelů a v NFS 5 budou k vidění (i k zaježdění) úplně všechny, počínaje modelem z roku 1948 a nejnovějším typem Porsche 2000 996 Turbo konče. Need For Speed 5: Porsche Unleashed Vadou na kráse však je, že NFS 5 se bude zaměřovat výhradně na vozy nesoucí tuto značku. Tato jednostrannost bezesporu spoustu fanoušků automobilismu může odradit, nicméně autoři slibují další kopu nadupaných vozů, jejichž modely půjde stáhnout po internetu.

Fanatičtí fanoušci značky Porsche by se však měli octnout ve stavu totální nirvány, neboť hra bude obsahovat i kompletního multimediálního průvodce historií značky. Coby fanoušek válečné techniky bych uvítal, kdyby se objevila i zmínka o tom, že pan Porsche začal svou kariéru tak, že pro Adolfa Hitlera navrhoval tanky, ale tato skutečnost bude pravděpodobně taktně zamlčena.

Samozřejmě, že grafické zpracování opět postoupí o jednu generaci. Nicméně autoři neurčitým způsobem slibují, že míra grafické dokonalosti se bude odvíjet i od síly hráčova PC, takže snad si přijdou na své i majitelé slabších sestav. Největší změnou by mohl být virtuální kokpit známý zatím spíše z leteckých simulátorů: autoři slibují "reálnou simulaci pohybů hlavy v kokpitu". Naformulováno je to sice poněkud krkolomně, nicméně výsledek by mohl stát za to. Jenom si nejsem jist, zda je možné při napjaté pozornosti nutné při superrychlé jízdě ještě navíc "koukat do blba". Každý hráč NFS mi přece dá za pravdu, že spustit pohled byť jen na okamžik ze směru jízdy si koleduje o malér.

Need For Speed 5: Porsche Unleashed

NFS 5: Posche Unleashed by měl zachovat a dále rozvinout kariérní model představený v NFS 4: High Stakes. Hráč bude opět nucen vydělávat si tvrdě na živobytí v tajných závodech a všechny ušetřené peníze vrážet zpět do auta. Situace ale bude složitější o to, že zároveň s hráčovou kariérou se bude odehrávat i klasický ekonomický cyklus: Ceny součástek na trhu budou regulovány nabídkou a poptávkou a své slovo k tomu řekne i inflace - věrná to souputnice ekonomického pokroku. Navíc i hráčovo auto bude mít hodnotu závislou na tom, jak kvalitně se o něj stará. V případě, že se z jeho limuzíny stane postupem času omlácený vrak, nelze čekat od potenciálního kupce velkou částku. Naopak, pokud bude hráč překonávat rekordy (tím není míněna jen rychlost, ale třeba i schopnost vyhýbat se policajtům), dočká se speciální odměny. Samozřejmě že kromě kariéry bude možno donekonečna pilovat jednotlivé tratě v "single race" módu. A kdo chce podpořit Telecom, může aktivně závodit na internetu s podobně zaměřenými šílenci.

Need For Speed 5: Porsche Unleashed

Kvalita závodních her se dost často odvíjí od kvality jednotlivých tratí. Autoři slibují devět silničních tratí umístěných do staré Evropy a pět uzavřených závodních okruhů. Silnice se budou často větvit, a tak se u každého okruhu nabízí pestrý sortiment krkolomných zkratek i pohodlných zajížděk.

Dalším lákadlem by měl být "nezaměnitelný zvuk motorů Porsche". Málokdo si asi dává do Walkmana kazetu s nahrávkou vrčení motoru Škody Favorit či jiných slavných značek. Já bych si například zcela klidně popletl zvuk posledního modelu Porshce s řevem Formule 1, nicméně je příjemné, že i o kvalitu zvuku bude v novém NFS postaráno na úrovni, i když v tomto bodě nezbývá než autorům prostě věřit.

Čeká nás tedy nový závodní hit, který strčí do kapsy s přehledem všechnu konkurenci? To není jisté, nicméně Need For Speed: Porsche Unleashed bude bezesporu kvalitní a zábavná hra. Vždyť na tak úspěšné a zaběhnuté sérii, jakou Need For Speed bezesporu je, přece není co zkazit.