Need For Speed: Hot Pursuit 2

12:00aktualizováno  7. prosince 5:46
Hurá, sláva výletu, nezmokli jsme, už jsme tu. A s námi i nový díl veleslavné automobilové série od Electronic Arts, která se pokouší rozvzpomenout se na svá nejlepší léta a předvést nám něco ze závodní akce. Naleštěné bouráky samozřejmě nechybí, pročež nezbývá, než do jednoho z nich usednout a vyrazit na trať.

Need for Speed: Hot Pursuit 2

Série Need for Speed bezesporu patří k těm nejstarším mohykánům v elektronické zábavě. Co mi paměť sahá, tak tady byla snad už odjakživa, podobně jako Miroslav Horníček nebo "zpěvačka" Cher. V poslední době ale zaznamenala poněkud razantní ústup ze slávy. Ostatně, podobně jako Miroslav Horníček nebo "zpěvačka" Cher. Ovšem na rozdíl od dvou posledně jmenovaných fosílií mají hry s touto hlavičkou ještě šanci něco ve světě dokázat. Smutnou pravdou ale zůstává, že zatímco zmíněné kulturní zkameněliny "dojíždějí" celkovou sešlostí věkem a plastickými chirurgy, v případě NFS to mají na svědomí, tvůrci řady NFS laskavě prominou, tvůrci řady NFS. Nebudeme si tady blinkat do vlastních rukávů, když už nejsme chlapi, tak si aspoň jako chlapi přiznáme, že poslední rádoby realistická inkarnace na nás zakouzlila minimálně Double Confusion. Jistě, najdou se i tací, kteří považovali realistickou jízdu od kraje ke kraji v popelnici značky Porsche za nejsvětlejší okamžik celé série. Ti ovšem nechť si prosím odskočí zpět k F355 Challenge a nepletou se mezi chlapáky, kteří chtějí jezdit pekelně rychle za všech okolností a neváhají rozmlátit fungl nové Mucielago, kdykoliv se v dohledu ukáže nepoznaná prsatá bruneta. Nejsme přeci žádní skrblíci.

Do hry vás uvede docela povedené akční intro, které ve vás sice vyvolá silné deja vu, ale účel splní a na hru vás naladí. V hlavním menu máte vedle Options výběr ze dvou hlavních režimů, kde jeden jsou klasické závody a druhý jsou klasické závody se spoluúčastí policie. Ano, tušíte správně a ti bystřejší již jistě začali něco tušit už u nadpisu, jedná se o pokračování veleúspěšného třetího dílu, který ve své době tak proslul zejména právě Need for Speed: Hot Pursuit 2 honičkami s "chlupatejma". Nejdřív sfouknu režim klasický závodní, protože je v něm větší nuda. Čeká na vás třicítka závodních klání, přičemž se samozřejmě nejedná pouze o obyčejné závody na pár kol. Ty jsou zde doplněny i různými variacemi na knockout, několika turnaji, pár závody z místa A do místa B a zpočátku nechybí ani nějaká ta jízda na čas.

Mnohem přitažlivější a zábavnější je ovšem kategorie závodů s policií. Respektive, nezávodíte samozřejmě s policií, alébrž opět s několika soupeři, nicméně "poldové" vám docela dokáží tuto činnost znepříjemnit. Prvořadým účelem je samozřejmě nenechat se chytit a poté dojet co možná nejlépe, v ideálním případě pak na místě, které vám hra před závodem předepíše, abyste si odemkli další závod, potažmo nějaké ty trabanty. V obou režimech jsou závody rozkresleny do jakéhosi postupového pavouka a zároveň bývá vypsáno, s jakými typy vozů se jich můžete zúčastnit, takže pokud se vám bude zdát, že ten nový Mercedes je nechutná herka, která nedrží a přetáčí se, můžete vstoupit do závodu jiného a natrhnout všem výfuky třeba s Lotusem Elise. K poslednímu závodu se tak můžete dopracovat několikerými cestami. Faktem ale je, že pokud vás tahle hra bude bavit natolik, že se k poslednímu závodu prokoušete, odjezdíte zpětně i všechny dosud nesplněné položky.

Hra totiž dokáže velmi dobře vtáhnout a to jak celkovou úrovní hratelnosti, tak svižným pohybem a nebo třeba i přiléhavým soundtrackem. Jímá mě v tuto chvíli ovšem menší podezření, že určitě zapomenu zmínit se o "policejních jízdách". Učiním tak tedy raději hned. Need for Speed: Hot Pursuit 2 Závody za přítomnosti policejních patrol jsou prostě a jednoduše vynikající. Po startu vyrazíte vstříc cíli a světlým zítřkům a pravděpodobně se nezařadíte způsobně do pravého pruhu a nepojedete padesátkou. Ona by to taky byla pěkná blbost, když zrovna jedete vyleštěným McLarenem. Nicméně důsledky na sebe nedají dlouho čekat. Hned za první zatáčkou vás zmerčí policejní hlídka a začínají potíže. Strážci silničního pořádku nejen, že mají srovnatelně výkonné stroje, ale navíc proti vám mají docela slušný arzenál zbraní, nehledě na to, že jsou ve znatelné početní převaze. Pokud se jim tedy nepodaří vás zastavit ani s nasazením tří policejních drožek a vlastních životů, přijdou na řadu ostnaté pásy (s trochou cviku se dají docela dobře objet, v užších místech je ale výhodnější prorazit přidružený zátaras z policejních aut). A pokud jim i pak proklouzáváte jako byste právě projeli rybníkem Maditu, začnou se dít opravdu věci. Nad vámi se objeví helikoptéra, která vám do cesty začne shazovat větší než malé množství jakýchsi výbušných sudů (což se ovšem při poněkud větším cviku dá rovněž docela úspěšně řešit) a pakliže i potom kličkujete lépe než premiér Špidla mezi otázkami novinářů, řízené střely vás neminou. A to prosím doslova (a tomu už neujedete). Policisté ovšem představují i jednu výhodu. Při delších závodech efektivně šoupnou do basy pár vašich soupeřů, nebo alespoň někoho zastaví, takže se před něj dostanete jaxi bez boje.

Menší zklamání ovšem představují tratě. Je jich sice hodně, ale pouze zdánlivě. V podstatě se jedná pouze o silnice natažené, tuším, ve čtyřech prostředích, přičemž mnohé úseky se, Need for Speed: Hot Pursuit 2 podobně jako v Ridge Racerovi či v nedávném Shoxu, opakují v několika tratích. Alespoň je ale k dispozici pekelná fůra nejrůznějších zkratek a odboček, které se hodí nejen v případech, kdy projíždíte zatáčku jaksi jinudy než byste chtěli a rádi tak vezmete zavděk únikem na spřátelenou polní cestu, ale hlavně: když pojedete tísněni policejními složkami, budou se zdát nejrůznější polní obchvaty zjevením přímo zázračným. Autům hochů v uniformách se tam sice neztratíte, ale většinou se velice příjemně zbavíte vrtulníku. Jistota pak nastává v nejrůznějších tunelech, alejích a ulicích mezi domy.

Jedinou vážnější výtku mám ke grafice, která je sice pěkná a stylová, ale relativně dost často se lehce zacuká. Rozhodně nemusíte mít strach, že byste díky tomu přicházeli o těžce vydobyté pozice, ale je to prostě znát a všimnete si toho. Škoda.

Celkově se tedy jedná o výborného zástupce arkádových závodů, který zejména díky adrenalinovým honičkám s policií za běžného provozu má rozhodně co nabídnout. Těm, kteří hledají realismus bych snad jen vzkázal, ať se k NFS:HP2 ani nepřibližují. Ti, kdož si uměli užít Ridge Racera se ovšem vyblbnou do sytosti. I když je fakt, že vám tahle hra rozhodně nevydrží tak dlouho, jako kupříkladu Miroslav Horníček nebo "zpěvačka" Cher. Děkuji za pozornost.

Need for Speed: Hot Pursuit 2
Výrobce/Vydavatel Black Box/EA
Platforma PlayStation 2, GameCube, Xbox