Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Need For Speed: Shift začínají od nuly. Dojmy jsou pozitivní

  0:02aktualizováno  0:02
Konečně přišla změna, která byla potřeba. Čtěte naše dojmy z hraní nového závodního dílu.

Need for Speed: Shift

Need for Speed: ShiftSérie Need For Speed potřebovala změnu. Naštěstí si to uvědomili i lidé z EA a další pokračování se ponese ve zcela odlišných kolejích, než na jaké jsme v rámci značky zvyklí. Nenáročné arkádové závodění vystřídá poněkud serióznější simulace.

Na úvod to zní možná příliš radikálně. Věci ale nejsou tak černobílé, jak se zdá. V první řadě by jistě nebylo nejlepší, kdyby se z čiré arkády stala tuhá realita. Nebojte, podle autorů by měl Shift uspokojit běžného hráče i ostříleného závodníka.

Trocha teorie neuškodí
Předmětem dnešního preview jsou dojmy z prezentace, na níž jsme si vyzkoušeli, jakže se nový přírůstek populární série hraje. Součástí tohoto sezení bylo i shrnutí základních herních aspektů, o nichž si něco řekneme na následujících řádcích, abychom poté přešli k samotnému pocitu z jízdy.

Need for Speed: ShiftNebude od věci začít tím, že si povíme, kdo za hrou stojí. Název vývojářského studia Slightly Mad vám nejspíš nic moc neřekne. Fakt, že studio tvoří lidé, jež se podíleli například na GTR 2, toho poví o mnoho víc.

Už jen tahle skutečnost dává tušit, že se máme na co těšit. Podle dostupných informací si ze hry půjde udělat jak tuhou simulaci s propracovaným modelem poškození, tak benevolentnější arkádu. Navíc s možností upravovat schopnost protivníků a realističnost jízdního modelu nezávisle na sobě. Na své by si tak měli přijít opravdu všichni.

Velmi podstatný je důraz na pohled z kokpitu. Mnohdy se setkáváme s tím, že ve hře úplně chybí. Shift na něm staví.

Tratě a vozy – to je základ!

V souvislosti se Shiftem se hovoří o 18 okruzích, na nichž se nachází 50 tratí. Nalezneme zde jak ty podle skutečných předloh, tak řadu smyšlených.

Z první skupiny jmenujme například legendární Brands Hatch, Silverstone nebo Spa-Francorchamps. Zdaleka největší výzvou bude nechvalně proslulá Severní smyčka Nürburgringu – Nordschleife. Vzhledem k přítomnosti Driftu se dočkáme i okruhů spojených s ním – například Ebisu Circuit.

Kromě tratí reálných najdeme i několik smyšlených a tak se proženeme ulicemi Tokia nebo třeba Londýna.

Co do počtu vozů je číslo o něco vyšší – přes 70 kousků. V Shiftu se objeví zástupci poměrně slabších (např. VW Scirocco třetí generace) i opravdu silných (Pagani Zonda F, Bugatti Veyron) kategorií. Na své by si měl přijít každý.

V praxi bychom se tak měli snadněji vžít do virtuálního řidiče a společně s ním pociťovat všechny nárazy, třesy a vrtochy vozu. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že se zpracování pohledu z kabiny opravdu povedlo.Need for Speed: Shift Byť není kamera nejpřehlednější, tak nejatmosféričtější rozhodně ano. Je celkem logické, že nebudou chybět ani běžnější pohledy – třeba "za autem" nebo z předního nárazníku.

Podle toho, jací jsme řidiči, se bude utvářet tzv. profil řidiče (Driver Profile). Ten reflektuje, jestli řídíme jako dobytek a bereme s sebou všechny okolo, anebo se prezentujeme profesorskou jízdou. V závislosti na stylu ježdění (v kariéře, samostatném závodě nebo online) je nám poté přiřazena jedna z osobností.

Během hraní získáváme body do profilu, které se připíší za agresivní jízdu, a třeba i za tu přesnou. Po dosáhnutí jejich určitého počtu se dostaneme na vyšší úroveň ala RPG. Dalším měřítkem hráčovy "kvality" Need for Speed: Shiftbudou odznaky, které mu jsou přiděleny například za určitý počet předjetí.

Naše hráčská osobnost, náš způsob jízdy pak bude mít vliv na to, jaká auta a díly se nám zpřístupní.

Tím jsem nakousl tuning. Ten se série drží i nadále, ale protentokrát by měl zacházet do daleko komplexnějších vod. Znovu bychom se měli dočkat vizuálního a výkonového vylepšování vozidla s tím, že vše bude mnohem realističtější než dříve. Veškeré úpravy by měly ovlivňovat chování krasavce více, než tomu bývávalo. Dočkáme se i vzhledové úpravy vnitřku kokpitu. 

Vlastní dojmy z hraní

Na prezentaci jsme měli možnost otestovat dvě tratě a pět automobilů. Jízdní model byl nastaven někde ve zlatém středu a protivníci spíše jen brzdili provoz. Hrálo se na X360 gamepadech.

První chvíle se nesly za doprovodu následujícího (po většinou vnitřního) monologu: „Jej, ono to nebrzdí. Ou, to by v reálu muselo bolet. Aha, asi jsem skončil na střeše. Sakra, další zatáčka,“ a tak dále.

Need for Speed: ShiftPostavit Shift třeba vedle Carbonu, to je nebe a dudy. Do zatáček musíte brzdit s dostatečným předstihem, auto na silnici nedrží jako přikované a za výzvu se dá označit už jen ovládnutí samotného vozu. Ano, konečně přišla změna, která byla potřeba!

Mezi jednotlivými auty byly cítit rozdíly, avšak nejen co do rychlosti, ale i jejich chování. Zatím se tedy nezdá, že nám bude servírován stále stejný jízdní základ pouze s drobnými obměnami.

Primárním klíčem k úspěchu se stane také dobrá znalost trati. Trávit většinu času v kačírku (nebo ve zdi) k vavřínům nepovede. Alespoň na vyšších obtížnostech.

V subjektivnějším zhodnocení nebudu šetřit chválou. Pohled z kokpitu je opravdu atmosférický.Need for Speed: Shift Pro všechny kamery obecně platí, že cítíme, jak auto nedělá přesně to, co mu poručíme nebo co bychom čekali. Musíme být vždy ve střehu, abychom mohli reagovat na jeho chování.

Graficky titul působil velmi pěkně. Tratě byly opravdu propracované, ačkoli v té rychlosti moc času na jejich obdivování nezbylo.

Sám jsem si vyzkoušel, že projet trať co nejrychleji byla opravdu výzva (účastníci prezentace měli zvláštní motivaci). Dovedl jsem kroužit několik kol v kuse, jenom abych se pokaždé o trochu zlepšil. Situace, která byla v sérii dosud nevídaná – hráč se nebude snažit pokořit jen protivníky, nýbrž i samotné auto, potažmo záludnosti trati.

Need for Speed: ShiftJízdní model na mne zapůsobil skvělým dojmem, a trochu vyvstává otázka – je tohle ještě vůbec NFS?

Pokud se podaří spojit napsané „na papíře“ s tím, co jsem viděl, tak se máme na co těšit. Zatím vše nasvědčuje tomu, že před námi stojí počin, který je v sérii Need For Speed nevídaný.

Hra vychází na PC, XBOX 360, PS3 a PSP. Na konec srpna je plánované demo.

Autor:




Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.