Grand Theft Auto 5

Grand Theft Auto 5 | foto: Rockstar

Nejdražší hry všech dob

  • 29
Městská akce Grand Theft Auto V se stala nejdražší hrou všech dob. V tomto ohledu má však zdatné konkurenty, navíc ne vždy tak úspěšné.

Současný herní průmysl je diametrálně odlišný od toho, jaký byl před dvaceti lety. Pokud tehdy byly hry především o nápadu a jejich technické provedení umožňovalo sólový vývoj jednomu člověku, či malému týmu, dnes na hru, o které se bude mluvit, spotřebujete obrovské lidské i finanční prostředky.

Z vývoje her se stal dlouhý, mnohdy zbyrokratizovaný proces, ve kterém se často mění zdánlivě bezvýznamné detaily, jež ho však prodlužují a prodražují. Ve výsledku jsou i malé, takzvaně nezávislé hry drahé. Pro zajímavost: úspěšný Braid (recenze) přišel na 200 tisíc dolarů, tedy zhruba čtyři miliony korun.

Podle studie společnosti M2 Research z roku 2010 (od té doby náklady ještě narostly), stojí vývoj průměrného titulu na více platforem 18 až 28 milionů dolarů. Vývoj probíhající pouze na PC pak vyjde v průměru na 10 milionů dolarů.

Zdá se to jako hodně peněz, ale hry spadající do nadprůměru stojí mnohonásobně více.

Grand Theft Auto 5

Grand Theft Auto 5

Nejnověji vyšlo najevo, že vývoj aktuálního hitu, městské akce Grand Theft Auto 5, přišel na neuvěřitelných 266 milionů dolarů. To je přes 5 miliard korun.

V tomto případě ovšem tvůrci ze studia Rockstar Games vynaložili prostředky zřejmě efektivně, protože analytici předpokládají, že se hry prodá přibližně 25 milionů kusů. Do firemní kasy by tak mohla přinést částku přesahující 1,2 miliardy dolarů, což je, stejně jako náklady, číslo atakující rekordní mety celého zábavního průmyslu, včetně filmů, hudby a knih.

Ale ne všechny hry jsou podobným způsobem předurčeny k úspěchu. Podívejme se, jak dopadly další v pořadí těch nejdražších. Protože čím dražší hra je, tím těžší pro ni je dostat se do zisku.

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Rozsáhlá on-line hra z prostředí Star Wars byla zdánlivě sázka na jistotu. Populární svět, zkušení vývojáři, mechanismy podobné velmi úspěšné on-line hře World of Warcraft a především tučný rozpočet, který se podle realistických odhadů vyšplhal na 200 milionů dolarů (ale hovořilo se i o dvojnásobku).

A Star Wars: The Old Republic je také ukázkou, že jisté není nikdy nic. Po počátečních slibných prodejích začal zájem hráčů o tento on-line svět rychle upadat, až se dostal pod kritickou hranici, kdy vydavatel Electronic Arts musel částečně zavést free2play model, kdy je hru možné hrát bez nutnosti platit měsíční poplatky. Tento titul hodně prodělal.

Disney Infinity

Disney Infinity

Na pohled je to jednoduchá hra se spoustou známých postaviček od Disneyho a Pixaru. Do značné míry kopíruje úspěšný model Skylanders, kdy se fyzické sběratelské postavičky prostřednictvím speciálního portálu propojují do virtuálního světa, kde s nimi hrajete.

Disney přišel vývoj na 100 milionů dolarů, a hra se zatím rozjíždí docela pomalu. Ale je možné, že prodeje hry i postaviček naberou na obrátkách. Už teď je ovšem možné říct, že velký zisk z toho nebude.

Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Ani v tomto případě studio Rockstar nešetřilo, přestože pracovalo na zcela nové značce. Red Dead Redemption vychází z principů série Grand Theft Auto, ale je zasazena do kulis Divokého západu.

Rockstar do vývoje investoval 100 milionů dolarů. A vyplatilo se to. Prodalo se přibližně 11 milionů kopií, což z Red Dead Redemption udělalo nový megahit.

Gran Turismo 5

Gran Turismo 5

Kdo by to byl řekl, že nějaká závodní hra může stát tolik. Ale rozpočet Gran Turisma 5 se skutečně vyšplhal na 60 milionů dolarů.

Tisícovka aut, každé složené ze 400 tisíc polygonů, to zkrátka něco stojí. Studio Polyphony Digital si navíc takový luxus mohlo dovolit. Série patří dlouhodobě k prodejním trhákům, což potvrdilo i více než 10 milionů prodaných kusů pětky.

Crysis 3

Crysis 3

Závěr trilogie technologicky vyspělé akce příliš nenadchnul, a to přesto, že přišel na 60 milionů dolarů.

Hráči mu vyčítali zejména nedostatek charakteru, kromě špičkové grafiky šlo o tuctovou střílečku.

A také se moc neprodávala: 1,5 milionu prodaných kopií je ve světle utracených prostředků propadák.

Halo 3

Pro Microsoft neexistuje cennější herní značka než Halo. Neváhá do ní proto investovat. Dobře totiž ví, že skvělá exkluzivní hra dokáže hráče přimět k nákupu celé konzole, v tomto případě Xboxu 360. Nejdražším dílem byl podle všeho ten třetí, který Microsoft přišel na 55 milionů dolarů. Dvanáct milionů prodaných kopí to ospravedlňuje.

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII

Všechny díly japonské série Final Fantasy byly na svou dobu mimořádně nákladné. Ze všech nejvíc zaujme ten sedmý, jehož vývoj přišel na 45 milionů dolarů. K tomu společnost Square Enix investovala ještě 100 milionů dolarů do marketingových aktivit. To vše v roce 1997.

Pokud bychom zohlednili inflaci, v dnešní době by to znamenalo úhrnný rozpočet 207 milionů dolarů! Prodalo se na deset milionů kopií a výsledkem byla hra, kterou mnozí považují za nejlepší a nejdojemnější vůbec.

APB: All Points Bulletin

APB

O této kriminální on-linovce se toho před jejím vydáním hodně namluvilo. Jakmile však v roce 2010 konečně vyšla, bylo jasné, že je to průšvih a že investovaných 50 milionů dolarů se nikdy nevrátí.

Od původních tvůrců hru nakonec odkoupila společnost K2 Network za dva miliony dolarů a začala ji provozovat zdarma s poplatky za předměty.

Huxley

Huxley je další on-line titul s odhadovaným rozpočtem 50 milionů dolarů. Tato sci-fi záležitost měla obrovské ambice, ale nakonec to dotáhla jen ke spuštění v domovské Jižní Koreji. Neuspěla tam, skončila a do světa se nikdy nepodívala.

L.A. Noire

L.A. Noire

A do třetice Rockstar Games a opět s novou značkou. Tato svérázná, tak trochu filmová detektivka rozhodně nebyla sázkou na jistotu. Obzvlášť s rozpočtem 50 milionů dolarů.

Pět a půl milionu prodaných kopií možná není na Rockstar kdovíjaké číslo, ale vzhledem k žánru je to opětovný doklad schopností tohoto studia. A ano, hra se pohodlně zaplatila a ještě zbylo na pivo.

Shenmue

Shenmue

Dlouho se mělo za to, že rozpočet této hry pro neúspěšnou konzoli Dreamcast dosáhl astronomických 70 milionů dolarů (s vydáním v roce 1999!).

Autoři po mnoha letech upřesnili, že to bylo sice méně, ale zase ne zase tak málo: 47 milionů. Hra byla dobrá, o tom žádná. Problém byl v Dreamcastu, který se moc neprodával, a publikum tak bylo značně omezené. Skončilo to docela nespravedlivým propadákem.