Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hlasujte pro své favority a zvolte nejlepší česko-slovenskou hru

aktualizováno 
Česká i slovenská vývojářská scéna za posledních dvacet let vytvořila řadu výtečných titulů. V diskusích pod články o nejednom z nich se čtenáři rozplývají nad jejich genialitou. Rozhodli jsme se proto uspořádat hlasování o to, které jsou vaše nejoblíbenější.

Ilustrační obrázek k titulu Mafia 2. | foto: BW

Sami jsme vytipovali řadu titulů, nominace však probíhaly i na našem Facebooku a BW diskuzi. Za všechna doporučení vám děkujeme. V hlasování můžete zvolit až tři hry.

>> Hlasovat můžete zde <<

Polda

Polda

Polda - Klasická adventura z malé české vesničky září hvězdným dabingem a hřeší na řadu nelogických hádanek. Svůj hlas herním postavám propůjčili Luděk Sobota, Jiří Lábus nebo třeba Petr Nárožný. Titul pracuje s typicky českým humorem a jak název napovídá, cílem žertů jsou mnohdy policisté. Hra vyšla v roce 1998.

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

Operace Flashpoint - Válečná akce Operace Flashpoint (2001) svého času zazářila i v zahraničí. Hra ke konci zlaté éry arénových stříleček nabídla zaměření na realismus, rozličnou bojovou techniku a ohromné, detailně propracované mapy. Výtečná byla i síťová hra a titul položil základy, na nichž studio Bohemia Interactive dodnes stojí se sérií Arma. Práva na značku Operation Flashpoint totiž skončila v rukou společnosti Codemasters.

Horké Léto

Horké Léto

Horké Léto - Zpracováním vcelku průměrná adventura Horké Léto hráčská srdce získala především díky dabingu. O ten se postaral Zdeněk Izer a některé hlášky se starším ročníkům vybaví dodnes. Kdekdo si zřejmě vzpomene třeba na: „Kluci mi říkaj Rambo a holky kreténe.“ Horké léto vyšlo v roce 1998.

Machinarium

Machinarium

Machinarium - Projekt Machinarium (2009) brněnského studia Amanita Design bývá označován za vzorové spojení her a umění. Titul nabízí výjimečné vizuální pojetí, kouzelný hudební doprovod a chytré rébusy. Je to vyspělá a klidná adventura, ve které se vůbec nemluví, a přesto se stala světovým hitem s výtečným hodnocením.

Vietcong

Vietcong

Vietcong - Válečná akce Vietcong (2003) se odehrává za války ve Vietnamu v roce 1967. Zpracování hry je rozporuplné. Na svou dobu například nabídla obdivuhodný počet nápadů a detailů, které dnes již nepřekvapí. Třeba pískání v uších po blízkém výbuchu granátu či pasáže, ve kterých nepřátele likvidujete z helikoptéry. Nejsilnější stránkou titulu však byla síťová hra, která se tehdy v ČR objevovala i v profesionálních soutěžích.

Brány Skeldalu (iOS)

Brány Skeldalu (iOS)

Brány Skeldalu - Česká hra na hrdiny ze staré školy, kde se ještě hrálo na kroky. Děj se odehrává na ostrově Roveland, na kterém údajně odpočívají bohové, kteří stvořili svět. Titulem procházíte se skupinou až šesti postav, jež se liší především povoláním. Hra je původně z roku 1998, letos však vyšla i její mobilní verze pro iOS a Android (čtěte více).

Botanicula

Botanicula

Botanicula - Další počin studia Amanita Design je oproti titulům Machinarium či Samorost jednoduší a přístupnější. Pro Botaniculu (2012) je významný humor a cílem je průzkum rozlehlého stromu, při kterém bojujete s parazity. Hra podobně jako Machinarium sází na netradiční grafickou stylizaci.

Hidden & Dangerous

Hidden & Dangerous

Hidden & Dangerous - Akce Hidden & Dangerous (1999) se odehrává za druhé světové války, kdy se členové britské jednotky SAS vydávají na sabotážní i záchranné mise. Titul je značně výpravný, a během hry tak navštívíte řadu prostředí. Budete bojovat ve stísněných podzemních chodbách, na prosluněných pláních i za mrazivé zimy. Kromě sólo hry lze titulem procházet i kooperativně.

ArmA

ArmA

ArmA - Série ArmA je alternativou ke všem arkádovým střelnicím. Místo velkoleposti se zaměřuje na realismus, rozlehlé herní plochy a pestrou nabídku bojové techniky. Spíše než zběsilá střílečka je to tedy válečná simulace, která vyžaduje pomalý a opatrný postup. Slabou stránkou série je nadstandardní množství chyb, kvůli kterým tituly hráčská komunita citelně kritizuje. První díl vyšel v roce 2006, třetí a zatím poslední loni.

Dračí Historie

Dračí Historie

Dračí Historie - Česká adventura, která vypráví o dračí rodině. Hlavním hrdinou je dráček Bert, který se spřátelí se zlou kouzelnou hůlkou Evelýnou. Společně napáchají neplechu, kterou se pak Bert snaží odčinit. Dračí Historie vyšla v roce 1995 a podle tvůrců „se stala ve své době jednou z nejprodávanějších her na českém trhu“. Prodalo se okolo sedmi tisíc kusů.

Mafia

Mafia

Mafia: The City of Lost Heaven - Mafia v sobě v roce 2002 skloubila silný děj, filmové prvky, propracované herní principy i určitou hráčskou svobodu. To je mix dodnes nezvyklý. Většinou totiž hry sázejí buďto na filmovost, nebo na hratelnost a jedno ztrácí na úkor druhého. V Mafii sledujete příběh Thomase Angela, který se jako taxikář stane členem mafiánské rodiny a postupně se zaplétá do zločineckého života.

Fish Fillets

Fish Fillets

Fish Fillets - Cíl je v logické hře Fish Fillets (1997) jednoduchý. Za úkol zpravidla máte dostat dvě ryby z obrazovky. Při plnění jednotlivých úkolů si však citelně potrápíte hlavu. Hrát lze za dvě „postavy s ocasem“. Jedna je malá a její výhodou je dobrá pohyblivost po obrazovce, druhá větší pak zase disponuje větší silou a může hýbat i těžšími předměty. Mezi rybami však můžete libovolně přepínat.

7 dní a 7 nocí

7 dní a 7 nocí

7 dní a 7 nocí - Autoři Tajemství Oslího ostrova v šibeničním termínu šesti měsíců ukuchtili také lechtivé dobrodružství 7 dní a 7 nocí (1994). V erotické adventuře se vžijete do kůže soukromého očka Vency Záhyba, který má ohlídat počestnost sedmi dcer. Venca se však s kamarády vsadí, že každou z nich během jednoho týdne obšťastní. Titul trpí podobnými návrhovými přešlapy jako Tajemství Oslího ostrova a řada rébusů je nelogických.

Obrázek ze hry

Obrázek ze hry

Spellcross - Klasická tahová strategie Spellcross nabídla nezvyklou kombinaci fantasy a moderní bojové techniky. Na bojišti se tak mohli utkat například Orkové a elfové s tanky. Titul hráče oslovil značnou propracovaností herních principů i krutou obtížností. Navzdory velké popularitě v Česku i na Slovensku však hra nebyla komerčně úspěšná.

Original War

Original War

Original War - Titul Original War (2001) v sobě kloubí prvky strategie a hry na hrdiny. Lidstvo objeví stroj času, kterým však lze cestovat pouze zpět a do minulosti se kromě USA vydává i Rusko. Original War na svou dobu nabízí nezvykle propracovaný děj, který odhalujete i během jednotlivých misí. Ve hře se také válčí s menšími jednotkami. Jak Ondřej Zach napsal v dobové recenzi: „Věřte mi, že smrt někoho, kdo bojuje po vašem boku od začátku hry, zamrzí víc než zničení celé tlupy tanků v Command & Conquer: Red Alert 2.“

Tajemství Oslího ostrova

Tajemství Oslího ostrova

Tajemství Oslího ostrova - Říká se, že je to první hra distribuovaná po celé České republice. Tajemství Oslího ostrova je adventura z roku 1994, které zcela nepokrytě odkazuje na titul The Secret of Monkey Island. Projekt původně vznikal jako prototyp pro otestování adventurní technologie a vytvořili ho tehdy středoškoláci Jaroslav Kolář a Petr Vlček. Výsledkem je plnohodnotná hra o několika obrazovkách.

Posel Smrti

Posel Smrti

Posel smrti - Posel Smrti (2003) je adventura s mrazivou atmosférou a na svůj žánr až nevídanou hloubkou. Petr Ticháček v dobové recenzi píše, že hra téměř dosahuje na vrchol, kterého se jí ovšem ve finále nedaří dotknout. Příběh je temný, grafika povedená a vývojáři výtečně dávkují poměr dialogů, rébusů a práce s předměty.

Quadrax

Quadrax

Quadrax - Hra Quadrax byla prvotinou slovenského týmu Cauldron, který se později proslavil Spellcrossem. Hra vyšla nejprve na ZX Spectrum, později pak i pro DOS (1996). Tvůrci tehdy herní trh vnímali jako přesycený adventurami, proto se chtěli odlišit touto logickou hrou.

UFO: Afterlight

UFO: Afterlight

UFO: Afterlight - V českých luzích a hájích vzniklo i oficiální pokračování série UFO, vydané v roce 2007. Titul tedy kombinoval prvky strategie a hry na hrdiny. Možné bylo například stavět a vylepšovat budovy, zkoumat technologie a vybavovat tým. Jednotky pak bylo možné vylepšovat na základě zkušeností, které získávaly v akci.

Chaser

Chaser

Chaser - Slovenská střílečka Chaser patří mezi jedny z nejvýraznějších zástupců lokáln produkce. Titul se odehrává v roce 2044 na Marsu, který brázdíte v kůži Johna Chasera. Ten si nepamatuje na svoji minulost a zjistit tak musí například, proč ho náhánějí chlapíci v černém. Titul se v době vydání pyšnil solidní grafikou.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.