Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama tak dobrá, že se jí nechcete vyhýbat. Nejlepší propagační hry

aktualizováno 
Propagace na naše smysly mnohdy útočí agresivně a bez nápadu. Existují však i povedené výjimky, někdy dokonce interaktivního typu. Vybrali jsme proto šest reklamních her, které svému účelu posloužily více než obstojně.

Ilustrační fotografie z reklamy na konzoli Xbox One | foto: Bonusweb.cz

Chex Quest

Titul Chex Quest je hrou paradoxů. Herní média ho v době vydání strhala, přesto je považován za vzorný příklad reklamní hry. Získal proto i dvě ocenění. V roce 1996 to bylo Golden EFFIE a v roce 1998 Golden Reggie.

Chex Quest je totální konverze prvního Dooma. Autoři vyměnili veškeré textury a zvuky, v základu to však je pouze přepracovaný Doom. Akce je nenásilná, nepřátele proto nezabíjíte ale pokrýváte slizem.

Stejně tak sami nemůžete zemřít. Pokud vás však protivníci zcela obalí mazlavou hmotou, přestanete být schopni pohybu.

Chex Quest
Chex Quest

Titul je propagací cereálií Chex, ke kterým se rozdával jako plnohodnotná hra bez navýšení jejich ceny. Ve hře jste se vydali na vzdálenou planetu Bazoik, kde bylo třeba zastavit invazi Flemoidů a osvobodit lidské kolonizátory. Titul vznikl zhruba za půl milionu dolarů v době, kdy se již prodával modernější Quake.

Hra během dvanácti měsíců po vydání zvýšila prodeje cereálií téměř o polovinu a později se také stala sběratelskou raritou.

America’s Army

Hra America’s Army není reklamním počinem v tradičním smyslu slova. Projekt slouží k náboru vojáků do armády USA, a zahrnuje proto nezvykle propracované výukové scénáře a klade důraz na cvičení praktických bojových dovedností.

Jako lékař například musíte projít kurzem založeným na skutečném výcviku, ve kterém se naučíte určovat priority podle závažnosti zranění, zastavovat krvácení, pracovat s šokem a pečovat o zraněné, kterým se zastavil dech.

Hráč Paxton Galvanek dokonce tvrdí, že díky těmto zkušenostem poskytl první pomoc dvojici po autonehodě.

Projekt America’s Army je dostupný zdarma a první hra vyšla v roce 2002. Nejnovější verze nese název America’s Army: Proving Grounds a dostupná je od roku 2013.

America’s Army: Proving Ground
America’s Army: Proving Grounds
America’s Army: Proving Grounds

Yume Kojo: Doki Doki Panic

S reklamním projektem Yume Kōjō: Doki Doki Panic se pojí nezvyklý příběh. Herní mechanismy totiž vycházely z nedokončeného prototypu hry Super Mario Bros. 2. Pro japonský trh nakonec vznikla jen těžší variace prvního dílu, kterou však společnost na západě prodávat nechtěla.

V mezičase vývojáři začali pracovat na hře Hra Yume Kōjō: Doki Doki Panic, kterou vytvářeli pro stanici Fuji Televsion a propagovat měla pořad z roku 1987 moderovaný Yume Kōjō.

Ten byl přehlídkou nejnovějších televizních programů a maskoti pořadu Imajin, Lina, Papa a Mama se stali hlavními hrdiny titulu. Hra se vrátila ke konceptům z prototypu a zahrnovala například možnost házet nepřáteli.

Yume Kojo: Doki Doki Panic

Doki Doki Panic se nakonec stalo základem západní verze Super Mario Bros. 2. Vývojáři snížili obtížnost a upravili některé prvky, koncepčně však vycházeli právě z této reklamní hry.

Co lidé mimo Japonsko znají jako Super Mario Bros. 2 tak v zemi vycházejícího slunce vyšlo jako Super Mario USA. Nové herní prvky se však staly kánonem série.

Duty Calls

Jsou tituly, které vás zabaví na hodiny, a projekty které vás jednoduše pobaví. Duty Calls patří do té druhé kategorie. Je to krátká reklamní hra, která vznikla jako propagace nápadité střílečky Bulletstorm. Duty Calls paroduje sérii Call of Duty a řadu klišé z ostatních válečných stříleček.

Již úvodní sekvence naznačuje, že tento titul vývojáři pojali s humorem. Vypravěč se během úvodu několikrát opraví a následuje akce v extrémně lineárním prostředí.

Projekt obsahuje například zpomalení času pro snazší zabití protivníka, na to však nepřátelský voják upozorní. A pokud ho zasáhne několik kulek, exploduje i s automobilem, ve kterém sedí.

Narazíte také na scénu, ve které chlapík s padákem volá: „Jsem výsadkář, protože to je scénář ze skutečné války. A nemůžeš na mě střílet, jelikož je tohle filmová scéna, aby hra působila dramatičtěji a připomínala film.“

A v obdobném duchu se nese celá hra. Při průchodu titulem se pobavíte, zabere však necelé čtyři minuty.

Crazy Taxi

Komerční produkt Crazy Taxi z roku 1999 dokázal spojit zábavnou herní náplň a reklamní obsah. To ostatně dokládá i fakt, že získal například ocenění hráčský titul roku od Nintendo Selects. Vyšla i řada pokračování a hra si vysloužila obstojné hodnocení v médiích.

Herní náplň je primitivní. Jako řidič taxíku se snažíte co nejrychleji dopravit zákazníky do cíle. Hra vyžaduje, aby se hráč mapu naučil nazpaměť a za kaskadérské kousky je možné získávat dodatečné body. Pokud se například na poslední chvíli vyhnete vozu jedoucímu proti vám, zlepší to vaše skóre.

Reklamní složka spočívá v zahrnutí podniků, jako jsou Pizza Hut, KFC či Levi’s. Kromě toho bylo ve městě možné objevit běžné prvky, například policejní stanici či vlakové nádraží.

Hra vyšla nejprve pro arkádový kabinet, o rok později následovaly konzolové verze a v současné době je dostupná i pro mobilní telefony.

Crazy Taxi

Crazy Taxi

First Person Lover

Projekt First Person Lover sloužil jako propagace oblečení. Ačkoliv v jádru šlo o akci, herní náplň pojímala nenásilně. S nenávistí lidí tedy bojujete tak, že na nepřátele střílíte srdíčka. Tím je svlékáte a později vybavujete novým oblečením.

Hra začíná tím, že na svou postavu navléknete kousky z módní kolekce švédského návrháře Björna Borga. V průběhu hraní pak posbíráte tři zbraně a vaším úkolem je deaktivovat přístroje shromažďující nenávist.

Závěrečným protivníkem je Vladimir Putin na medvědovi a titul lze dohrát zhruba za půl hodiny.

Autor:




Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.