V minulém dílu jsme si představili první várku akčních megahitů tohoto roku a nyní nás čeká neméně lákavé
dokončení.
Příslib:
Strhující válečná akce
Spousta novinek
Grafika a fyzikální engine
Obavy:
Čas strávený na síti
|
|
            
      
Myšlenka válečné akce Batllefield 1942 se v roce 2002 ujala tak důkladně, že prakticky dala
vzniknout novému žánru multiplayerových her. Kladného přijetí doznal i Battlefield: Vietnam, a to
i přes minimum novinek, jež přinesl. Ty se ale dostaví již za dva měsíce v regulérním pokračování, a že je podle prvních ohlasů na co se těšit. Jelikož se
Battlefield 2 odehrává v současnosti, zavítáme na blízkovýchodní bojiště, do Jemenu a dalších zemí. Rozlehlé lokace budou nyní bohatší o prostorná
zařízení a komplexy budov zahrnující například ropné rafinerie. Nepřijdeme nicméně ani o volná prostranství využitelná k manévrování s velkým počtem válečné
techniky. Každá ze dvou stran dostane do vínku rozdílné stroje – Američané špičkové tanky a letectvo, MEC (Middle-Eastern Coalition) zase obrněné
transportéry a další. Hráči si tentokrát budou moci vybrat rovnou ze sedmi profesí. Medik hbitě přebíhá mezi padlými a křísí je defibrilátorem, ženista zase
rozhazuje bedny s municí na potkání. Přepracován konečně bude i původní nepraktický systém zadávání povelů. Nyní hráče čeká intuitivní kruhové menu s
nejdůležitějšími volbami vždy při ruce. Velmi slibně zní role velitele týmu, jenž se neúčastní akce přímo, ale rozdává rady a důležité informace ze
strategického pohledu na celou oblast. Navíc může v kritický moment povolat artilerii, satelitní průzkum odhalující na okamžik všechny nepřátele nebo jen
počastovat spojence zásobou nábojů (které se mimochodem jinak v mapě nebudou nacházet). Konečně se dočká zásadní revize i grafika, jíž bude společníkem nový
fyzikální engine. Již žádné zasekávání se o stromy. Nyní prý budeme tanky prorážet dokonce i nepřátelská opevnění!
Příslib:
Frenetická akce
Usekávání končetin
Sexy upírka
Obavy:
Příliš přímočaré
Rozporuplné hodnocení konzolové verze
|
|
            
      
Kontroverzi prvního dílu BloodRayne potvrdilo vpravdě široké spektrum hodnocení, jehož se hra
dočkala. Pokračování, které spatřilo světlo světa na konzolích již koncem minulého roku, na tom nebylo jinak. Přesto jde o nadprůměrnou záležitost, která
může své kvality plně odhalit až na obrazovkách PC. Hráč se opět vžívá do role poloviční upírky Rayne v boji proti zplozencům jejího upírského otce, s nímž
si vnadná ženština vyřídila účty minule. Čeká nás adrenalinová, místy přímočará, ale tím více frenetická akce, ve které není nouze o stříkající proudy krve a
oddělené končetiny. Jak již ukázalo demo, o těla přeseknutá vejpůl rozhodně nouze nebude. Rayne opět používá své dvě nabroušené břitvy v kombinaci s
upírskými silami zahrnujícími zpomalení času nebo zesílení útoku. Terminal Reality znovu využívají firemní Infernal engine, díky němuž je nyní možné
během zběsilých soubojů roztřískat většinu vybavení vcelku zajímavých úrovní. A nejen to, vampírofilové budou jistě potěšeni, že Rayniny přednosti se během
přemetů skutečně třesou! Ostatní pak jistě ocení realistické pohyby (a rozklad) nepřátel, k jejich porcování poslouží na třicet speciálních pohybů a dvanáct
tzv. dorážecích úderů. Ovládání bylo při převodu z konzolí naštěstí provedeno s ohledem na lidskou anatomii a tak se dočkáme klasické kombinace klávesnice a
myši. Rayne nám bude pít krev co nevidět.
Příslib:
Je to Grand Theft Auto
Větší, lepší, rozsáhlejší...
Obavy:
Zastaralejší engine
|
|
            
      
Představovat jednu z nejprodávanějších konzolových her současnosti je jako nosit zbraně do spodinou prolezlých předměstí San Andreas. Přesto jedno či dvě
magnum přihodíme. Zatímco minulé Vice City bylo situováno do pestrobarevných osmdesátých
let, tentokrát je hra posazena o rovné desetiletí vpřed. I prostředí se posouvá o něco jižněji a tak fiktivní San Andreas sestávající z karikatur reálných
měst, Los Santos, Las Venturas a San Fierro, hýří jihoamerickými vlivy více nežli sombréro okořeněné tabascem s proseknutým písmenem Z na přídi. Předchozí
díly prosluly svými neomezenými možnostmi, ale až nyní nám autoři ukazují, jak omezené ve skutečnosti byly. V San Andreas může hráč dělat, co jej
napadne – pojídat megakalorické hamburgery, cvičit výdrž své postavy jízdou na kole nebo se věnovat tak nepodstatné a povrchní činnosti, jako je plnění
herních úkolů. Ty neztratí nic na variabilitě ani na specifickém smyslu pro humor, těšit se tak můžeme na dalších pár desítek hodin proježděných od jedné NPC
k druhé. Renderware engine sice nepatří ke špičce, ale stylizací celého prostředí a svou efektivitou posloužil opět na výbornou. Specialitou je soundtrack s
největšími hity 90. let, jenž nyní rozprostírá křídla na rovných osmi CD, to v případě, že by si ho kdokoliv rád pořídil samostatně. Rockstar Games si
obecně zakládají na zvukové stránce a pro dabing herních postav najali celou skvadronu hollywoodských herců se Samuel L. Jacksonem v čele. Jen škoda, že se
PC a Xboxová konverze protáhne až do začátku června, přesně jako tomu bylo před dvěma lety v případě Vice City.
Příslib:
Plešoun opět v akci
Zajímavé novinky
Obavy:
Vzhledem k historii série žádné
|
|
            
      
Dříve fanoušci počítačových akcí pokoutně sháněli motorové pily, dnes si holí hlavy a na zátylek tetují čárový kód. Zabiják s kódovým označením 47 se stal
vlajkovou lodí vydavatelského molocha Eidos a brilantně tím vystřídal odpadlici Laru Croft. Navíc si celá série uchovává vysokou kvalitu, a to i přes
relativní krátkost posledního dílu Contracts. Blood Money bude již čtvrtým
pokračováním a nemá v úmyslu nijak polevit z vysokého standardu. Číslo 47 se tentokráte potýká s existenčními problémy, když záhadná organizace ze světa
vymaže jeho chlebodárce, agenturu ICA. V obavách o svůj život nájemný vrah uniká do Ameriky, odkud povede své další údery. Z reálných lokací se podíváme
například do neónového Las Vegas nebo Rocky Mountains. Nejzásadnější novinkou bude systém odměn za odvedenou práci. Hitman je za každou zakázku odměněn
určitým finančním obnosem a bude jen na hráči, za jaké vybavení či zbraně jej vymění. Podle utrácečských choutek se navíc bude odvíjet celá hra, přičemž
autoři naznačují určitou míru nelinearity. O zabijákovo rozpohybování se postará notně vylepšený Glacier engine, jenž je nyní bohatší o veškeré moderní prvky
včetně přepracované umělé inteligence. Ačkoliv má Hitman vyjít již na jaře, jsou autoři tradičně skoupí na jakékoliv bližší informace i screenshoty.
Můžeme se jen dohadovat, zdali v roli Hitmana opět uslyšíme herce Davida Batesona a do uší nám zazní hudba Jespera Kida. Nicméně nic nenasvědčuje, že by tomu
tak nemělo být.
Příslib:
Válečná atmosféra
Spolubojovníci
Grafika
Obavy:
Mimimum inovací jako v Doom 3?
|
|
            
      
Spekulace o Quake IV se objevily již před bezmála čtyřmi lety, kdy se na svět prodral první artwork kybernetického gladiátora. Ovšem od té doby se
neslo ticho po pěšině. Bylo to pochopitelné – id Soft, původní otec Quake série, nemohl dovolit jiné hře, aby odvedla pozornost od
medializované pecky Doom 3. Nyní však Quake mánie startuje naplno a hráči se chystají
na další válku s ohavnými stroggy. Konflikt se bude odehrávat jen několik hodin po skončení druhého dílu, kdy jsme zničili jeden z centrálních mozků krutého
společenstva. Na scénu však přilétá další vládce a na nejuhozenější zápletku v dějinách her je zaděláno. Nicméně o příběhu Quake není a tak hráč
popadne vysokorychlostní nastřelovačku hřebíků, brokovnici nebo nouzovou pistoli a vyráží do války. Ano, ve čtvrtém dílu se nebudeme krčit v temných
zákoutích, ale poběžímě s plnou vervou do předních linií. Proto bude hráč často kooperovat se skupinou dalších mariňáků, se kterými společně nasedne i do
několika vozidel. Stroje si ovšem žádají manévrovací plochu a tak po klaustrofobických chodbách z Doom 3 přicházejí nefalšované exteriéry, byť na
čerstvý vzduch údajně zavítáme jen okrajově. Licencovaný Doom 3 engine nám v tomto případě naservíruje mnohem větší počet postav zobrazených najednou, měli
bychom si proto připravit o něco výkonnější hardware. Lze ale věřit, že programátoři vyladí technickou stránku k naší největší spokojenosti, neboť většina
her z produkce Raven Software dosud vyžívala enginů id Softu, tudíž zkušenosti jsou zřejmé. Jelikož Doom 3 nepřinesl z hlediska multiplayeru
žádnou větší hodnotu, Quake IV by se měl postarat o nápravu. Hráči se tak prakticky dočkají remaku toho nejlepšího z Quake 3: Arena.
Příslib:
Konečně novinky v sérii
Propracovanější příběh
Obavy:
Jak dopadne souboj se SWAT 4?
|
|
            
      
Duhové jednotky provádějí své operace na našich počítačích již od roku 1999. Za tu dobu si série vydobyla slušnou pověst, byť poslední díly nepřinesly
tolik novinek, kolik by si mnozí z nás přáli. Právě to má změnit čtvrté pokračování, ve kterém se autoři pokusí oživit problematiku protiteroristických
jednotek jednak rozvinutějším příběhem vtahujícím do děje i dosud anonymní vojáky, zadruhé pak novým přístupem k samotnému návrhu misí. Ty již nebudou tak
účelové a sterilní, hráči by se měli dočkat daleko větší míry interaktivity a plánování přímo v jejich průběhu. Taktický plán před vlastní akcí zde
pochopitelně zůstane, přepracován však bude systém povelů, které by měly být o poznání efektivnější a jejich použití flexibilnější. I design map se dočká
větší míry organičnosti. Svou roli zde jistě sehraje precizně implementovaný fyzikální model, jenž definuje, který povrch lze prostřelit tou kterou zbraní, a
působivé nasvětlení scén. Také prostředí zní velmi zajímavě. Přes stylové hledí ochranných brýlí zhlédneme nejen zpustošená města jižní Afriky, ale také
uhlazené evropské metropole, jako například přístavní Marseille. Příběh, klouzající tentokrát kolem biologických zbraní, se dotkne i vlastních členů
jednotky. Ti poprvé nebudou všemocnými anděly smrti nad tupými hlavami teroristů, ale dostanou se do úzkých. Nepřátelé již nevíc nejsou tolik tupí a jejich
inteligenční výkonnost bude rozdělena dokonce do tří tříd. Pánové z Red Storm se mají proč snažit, aby jejich dílo s přehledem nesmetl slibný SWAT 4 z dílen Irrational Games. Prozatím ovšem tomuto nebezpečí nic nenasvědčuje.
Příslib:
Postapokalyptické prostředí
Živý svět
Úchvatná grafika
Obavy:
Vyjde už konečně?!
|
|
            
      
Nestává se často, aby se jedna hra objevila mezi neočekávanějšími akcemi hned třikrát za sebou. Ukrajinský S.T.A.L.K.E.R., ač paralyzován
nekonečnými odklady, si to však zaslouží. O hře již bylo napsáno tolik, že je bezpředmětné cokoliv dodávat. Je známým faktem, že jde o postapokalyptickou
akci říznutou RPG odehrávající se roku 2012 v tzv. Zóně kontaminované po druhém výbuchu Černobylské elektrárny. Každý ví, že se vžijeme do role Stalkera,
potulného lovce artefaktů, jenž hledá příčinu záhadami opředené katastrofy. Neméně provařenou skutečnosti je obrovský otevřený svět Zóny, který v sobě snoubí
postkatastrofické anomálie prezentované haldou mutantů a přírodními abnormalitami spolu s realistickými prvky. S.T.A.L.K.E.R. tak trochu připomíná
Fallout v akčnějším pojetí a třech rozměrech. Autoři si dále zakládají na absenci jakýchkoliv skriptů. I zvířata a ostatní Stakeři mezi sebou bojují
náhodně, přičemž ve hře funguje obdoba reálného potravního řetězce. Zajímavě také vypadá nedávno představený multiplayer. Klasickému deathmatchi s
nakupováním vybavení ála Counter-Strike sekunduje Capture the Artifact a další tři módy. Ve hře více hráčů se uplatňuje spíše plížení a vyčkávání, než
střemhlavý útok. Tomu jsou přizpůsobeny i obrovské mapy, nejde však jen o rozlehlé placky. Ve hře se objevují vpravdě megalomanské základny a instalace
prodchnuté příjemně mrazivou atmosférou. Multiplayer se podle prvních ohlasů skutečně povedl. Doufejme, že finální produkt bude neméně zdařilý a květen
tohoto roku bude již konečným termínem vydání.
Data vydání očekávaných akcí pro rok 2005 (aktualizováno k datu 13.01.2005)