Sherlock Holmes

Sherlock Holmes

Nejočekávanější dobrodružné hry roku 2012

  • 10
Na titul letošního krále svého žánru budou aspirovat dokonce i dvě české hry. K metám nejvyšším míří z našich končin Memento Mori 2 a umělecky pojatá Botanicula.

Dobrodružné hry, takzvané adventury, byly vždy jasnou doménou PC hráčů, ale i tato jistota začíná být poslední dobou zpochybňována. Vždyť dvě nejlepší a nejinovativnější adventury této dekády, Heavy Rain a loňská L.A. Noire, byly primárně konzolovými hrami. Díky jejich úspěchu můžeme předpokládat, že tento trend bude postupem času stále významnější.

Memento Mori 2

Memento Mori 2
Memento Mori 2

Prázdný trůn tuzemských králů adventur, vzniklý po rozpadu studia Future Games (Posel Smrti, Ni-bi-ru), rychle zaplnili pražští Centauri Production. V úspěšném Memento Mori jako by se ještě nemohli rozhodnout, zda se vydají cestou klasické adventury s logickými rébusy, nebo interaktivního filmu.

S druhým dílem ale slíbili poněkud přitvrdit v nárocích na hráče a naše mozková centra trochu více potrápit. Co ale určitě zůstane, je krásné grafické zpracování ve vlastním 3D enginu, napínavý příběh se sympatickou dvojicí hlavních hrdinů a několik různých konců, odvíjejících se na základě vašich rozhodnutí během hry. Z raných fází hry je jasné, že se jim vše povedlo. Zbývá už jen doufat, že se dočkáme i plné české lokalizace.

The Testament of Sherlock Holmes

Sherlock Holmes
Sherlock Holmes

Pokud dobře počítáme, jde už o šesté zpracování případů legendárního detektiva Sherlocka Holmese od ukrajinských Frogwares. Tentokrát ale nepůjde o pouhé mírné přepudrování vnějšího vzhledu, jak bylo dosud zvykem, nýbrž o radikální plastiku.

Konzervativní Sherlockovi fandové, omráčení novým netradičním filmovým zpracováním z dílny britského pošuka Guye Ritchieho, budou asi definitivně knockoutováni faktem, že nový Sherlock Holmes je vytvářen primárně na konzole. Ale nakonec proč ne: automatické označování předmětů v okolí, zjednodušené rozhraní i přeskakování nepoddajných hádanek, to vše zde již dávno bylo. Vylepšená grafika a animace, otevřenější svět a celkově filmovější zážitek mají potenciál přivést k zavedené (a také okoukané) sérii nové fanoušky.

Lucius

Lucius
Lucius

Jestli už máte také po krk těch pohádkových, rádoby vtipných přebarvených adventur, které na nás neustále chrlí především němečtí autoři, dávejte dobrý pozor. Chystaný Lucius je totiž přesným opakem.

Hlavním hrdinou je ďáblem posedlý šestiletý chlapec a jeho úkolem není nic jiného, než vyvraždit veškeré obyvatelstvo obrovského rodinného sídla, služebnictvem počínaje a vlastními rodiči konče. A to samozřejmě takovým způsobem, aby nikdo nepojal podezření.

Vypadá to jako stealth akce, ovládá se to jako stealth akce, ale kvůli nutnosti pečlivého plánování a přípravy "místa činu" jde o téměř čistokrevnou adventuru. Tak uvidíme, zda se fantazie tvůrců nevyčerpala už při výběru kontroverzního tématu a jestli hra vytěží slibný potenciál.

Secret Files 3

Secret Files 3
Secret Files 3

Série Secret Files je v adventurním žánru asi něco jako Call of Duty v tom střílečkovém. Bývá jí (po právu) vytýkána nulová invence, opakování stále toho samého až do zblbnutí, podbízivost a prakticky nulové nároky na hráče. Přesto, a vlastně možná právě proto, slaví enormní úspěch a vysokými prodeji s přehledem zadupává veškerou konkurenci do země. A je jasné, že i třetí díl se poveze na stejné vlně.

Očekávat můžeme bombasticky výpravný příběh v čarokrásné grafice a hromadu krkolomných hádanek, na něž lze přijít pouze systémem zkoušení všeho na vše. Tentokrát se Nina a Max vydávají po stopách jediného zachráněného svitku z vyhořelé Alexandrijské knihovny.

Botanicula

Botanicula
Botanicula

Před více než dvěma lety nás Jakub Dvorský a jeho Amanita Design doslova posadil na zadek božským Machinariem. Dokonalé skloubení uměleckého zpracování a zapeklitých hádanek uchvátilo každého, kdo s hrou přišel do styku, ať už ostřílené pařany nebo lidi, kteří nikdy žádnou hru nehráli.

Přestože má Botanicula vyjít již v únoru, příliš informací o ní nemáme. Jediné, čím si můžeme být stoprocentně jistí, je originální vizuální koncepce (pravděpodobně bude opět vytvořena "pouze" ve flashi). Osobnosti tvůrců a dvě nominace na IGF 2012 (prestižní festival nezávislých her) jsou ale dostatečnou zárukou, že je vše na nejlepší cestě.

Deponia

Deponia
Deponia

Němečtí Deadalic studios nepatří mezi bůhví jaké rychlíky. Prostoje mezi oznámením hry a jejím skutečným vydáním bývají neúměrně dlouhé. Jak v případě skvělého Whispered World, tak i loňského majstrštyku A New Begining, se však trpělivost rozhodně vyplatila. Není důvod nevěřit, že by tomu v očekávané Deponii mělo být jinak.

Zůstává poctivá, ručně kreslená grafika, tentokrát konečně s podporou širokoúhlých monitorů a hratelnost ze staré školy. Zápletka je opět originální a na první pohled lákavá. Rufus je nepříjemný chlapík, žijící na planetě odpadků, Deponii. Netouží po ničem jiném než se odtamtud dostat, v čemž mu má pomoci krásná Goal, která se zde ocitla nedopatřením. Přiznaná inspirace Pratchettem, Groeningem i Douglasem Adamsem snad bude znamenat, že humor bude opravdu humorný, což nebývá vždy pravidlem. Bojíme se pouze dalších odkladů.