Dost možná největší letošní MMORPG událost je již za námi. Datadisk k veleúspěšnému World of Warcraft - Burning Crusade vyšel 16. ledna a donutil miliony hráčů, aby v tomto virtuálním světě strávili nekonečné hodiny. Podobný úspěch, jakého se dočkal Blizzard, by si přály všechny společnosti, mající svá želízka v ohni. Chtěli jsme tento speciál věnovat všem MMO hrám, ovšem zjistili jsem, že za něco stojí opravdu jen MMORPG, takže nic jiného zde nehledejte. Projekty jsou to ovšem nadmíru zajímavé...
Age of Conan: Hyborian Adventures Výrobce: Funcom |
Vydavatel: Eidos | Datum vydání: duben 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Brutální svět pro dospělé
Kvalitní bojový systém
Pozvolný nástup
Obavy:
Příliš hardcore
|
|
            
      
Norská společnost Funcom je hráčům MMORPG moc dobře známá. Stojí totiž za jednou z prvních evropských onlinovek, které si získaly masový zájem. Jejich Anarchy Online navíc stále zůstává jednou z mála, jež se odehrává ve futuristickém prostředí. Funcom ji nyní všem zájemcům zpřístupnil zdarma a všechny své síly vrhl do nového projektu. Co si budeme povídat, Conan už není tak silnou licencí jako kdysi a mladší ročníky si dost možná ani na počátky kariéry Arnolda Schwarzeneggera, který tohoto barbarského válečníka ztvárnil, nevzpomenou. Ale to nakonec vůbec nevadí, protože Age of Conan rozhodně necílí na děti. Puberťáci by si ho třeba rádi zahráli, ale zatím není jasné, jaký dostane rating. Aby totiž tvůrci hru odlišili od davu těžko rozlišitelných projektů, jimž vévodí World of Warcraft, rozhodli se ji zaměřit na dospělé. Rozsáhlý svět Hyboria je plný brutality, násilí, ale třeba i sexu a nejrůznějších narážek, které obvykle vyfasují nálepku „škodící rozvoji dětské duše“. Ale to nám, starým mazákům, kteří vymalovali nejednu stěnu do ruda s grácií sobě vlastní, vůbec nevadí. Ani v dalších ohledech se Age of Conan nedrží klasického konceptu. Tak třeba začátek. Poté, co si v detailním editoru nadefinujete postavu, vrhnete se vstříc singleplayerovým dobrodružstvím. Ano, rozumíte dobře – do 20. úrovně budete sólo, přičemž živé hráče potkáte akorát ve větších městech. Za tuto dobu, jež by měla trvat okolo několika hodin, si vyzkoušíte jak herní mechanismy, tak započnete cestu svého vývoje určitým směrem. Nikdo vás nebude otravovat, ani zabíjet a až se trochu otrkáte, rozeběhnete se do nástrahami opředeného perzistentního světa, kde se s vámi nikdo mazlit nebude. Zde už se budete muset smířit s tím, že vás nějaký ten blbec bezdůvodně odkrouhne – jak už jsme řekli, Age of Conan je hrou brutální. Zase se ale příliš nebojte, s vyvrheli se zanedlouho nebude nikdo bavit, takže si snad dají pokoj. Zajímavý je systém boje, který nemá být automatický, nýbrž přímo podléhající hráčovým požadavkům. Svou důležitost tak získá i obratnost, rychlost a podobné vlastnosti, které se v onlinovkách zatím příliš neprosadily.
Aion: The Tower of Eternity Výrobce: NCSoft |
Vydavatel: NCSoft | Datum vydání: konec 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Andělé, draci, démoni
Souboje v letu
Zajímavý koncept
Obavy:
Příliš komplikované
|
|
            
      
O tomto titulu jste dost možná ještě neslyšeli. I my jsme na něj narazili spíše mimochodem, ale stačil pohled do kolonky vývojář a obhlédnutí několika základních faktů a museli jsme ho zkrátka do přehledu zařadit. Stojí za ním totiž mocný NCSoft, dost možná nejzkušenější a největší společnost, co se MMO hrami vůbec zabývá, přičemž Aion je jedním z jeho největších současných projektů. Mělo by jít o první MMORPG, které nenásilným způsobem zkombinuje zdánlivě neslučitelné položky PvE a PvP. Vzejít by tak mělo něco jako PvPvE, což znamená kompletně nové rozložení hráčských vztahů, ať už mezi frakcemi, gildami či jednotlivci. Fantaskní svět j hodně říznutý asijskými mytologiemi, ale nebrání se ani fantasy vlivům západu. Svět budou obývat pouhé tři rasy. Ale jaké! Hráči si budou moci vybrat mezi anděly a démony, přičemž třetí rasa, draci, zůstane nehratelným nepřítelem obou výše uvedených partají. Skvěle působí i možnost bojovat v letu. Ano, možná jste si neuvědomil, že zástupci všech tří frakcí jsou letuschopní, ale je tomu skutečně tak! Měl by nás tak čekat zcela nový zážitek z boje, který bychom si rozhodně nechtěli nechat ujít. Z obrázků je zase jasné, že na nekvalitní grafiku si recenzenti stěžovat nebudou. Důvod je jednoduchý – tvůrci nešetřili a licencovali si pokročilý CryEngine, který notně vylepšili a dodělali pro své vlastní potřeby. Aion by měl vyjít až ke konci tohoto roku a ještě o něm nevíme tolik, kolik bychom chtěli, ale něco nám říká, že právě tohle je ten nejčernější kůň roku.
LOTR: Shadows of Angmar Výrobce: Turbine Ent. |
Vydavatel: Turbine Ent. | Datum vydání: březen 2007 | Homepage
|
|
Příslib:
Veleoblíbený svět
Atmosféra
Konečně plná virtualizace Středozemě
Obavy:
Zpočátku málo obsahu
|
|
            
      
V tomto výčtu byste zřejmě nenašli titul, který by se mohl těšit z většího počtu oddaných fanoušků. Zatímco Jacksonova filmová trilogie se povedla na jedničku, hráči poněkud strádají. Vyšlo mnoho titulů, ať už na knižní či filmové motivy, ovšem jen naprostá hrstka získala pochvalné reakce. Vzhledem k tomu, že milionová komunita kolem Tolkienova díla momentálně nemá v podstatě co dělat, dal by se Shadows od Angmar přirovnat k zatím neotevřenému zlatému dolu, před kterým se dozajista musí třást i World of Warcraft. Turbine Entertainment se totiž snaží dělat většinu věcí podobně jako Blizzard, což znamená, že se vydali cestou jednoduché přístupnosti a velké efektivnosti. Navíc třímají v rukou několikanásobně silnější licenci. Zatím se však zdá, že s obsahem to bude slavnější o něco méně. Turbine se nedávno nechalo slyšet, že v prodejní verzi hry nebude obsažena celá Středozemě. Je údajně nemožné dokončit ji v požadované kvalitě v přijatelném termínu. Nejprve se tak projdeme pouze po končinách Eriadoru, přičemž další oblasti mají být postupně přidávány. Nikdo ovšem nesdělil, zda se tak bude dít bezplatně, nebo si autoři osvojí koncept Guild Wars a budou v krátkých časových intervalech vydávat zpoplatněné datadisky, které se budou postupně spojovat v jeden velký svět. Rovněž výběr postav není tak široký, jak bychom si představovali. K dispozici budou pouze elfové, trpaslíci, lidé a hobbité. Kde jsou zlé rasy? Zatím nikde. Autoři se obhajují tím, že orkové a trollové vždy bojovali po tlupách a Tolkien pro ně nevytvořil tak silné pozadí, aby se dali jednoduše zpracovat coby hratelné postavy. Zároveň však dodávají, že přemýšlí, jak je do hry dostat a jejich pozdější implementaci tedy nevylučují. PvP bojů si užijeme pouze ve speciálních arénách, a aby tvůrci přeci jen přinesli nějakou výzvu, ohlásili i jakési speciální podniky, kdy se hrst hráčů krátkodobě převtělí do siřičité kůže Sauronových monster a bude bojovat proti ostatním. Přitom budou sbírat jakési bodíky, jež jim zpřístupní stále mocnější typy zloduchů. Přestože se Turbine nechystá Shadows of Angmar vydat v úplně kompletní podobě, jak bychom si představovali, pořád se na něj moc těšíme.
Příslib:
Obrovský a zajímavý svět
Spousta řemesel
Trvanlivá hratelnost
Obavy:
Bugy
|
|
            
      
Vanguard je ve vývoji už dlouhých pět let a nyní se konečně zdá, že bychom si ho mohli zahrát. Proč tak dlouhá příprava? Inu, původně mělo jít o titul stejné vlny, jako byl World of Warcraft a Everquest 2, přičemž se měl mnohem více podobat druhému jmenovanému. Jenže když autoři viděli, jak druhý díl populárního Everquestu v porovnání s revolučním WoW, rozhodli se Vanguard kompletně přepracovat, aby měl v dnešním světě větší šanci na úspěch. Často je obohacen přídomky „třetí generací MMORPG“ i „pravý následovník Everquestu“, což vychází z faktu, že v průběhu vývoje spojili Sigil Games síly se Sony Online Entertainment, které stojí právě za Everquestem. Vanguard se odehrává na vzdálené planetě Telon, jíž byla na míru ušita historie, mytologie a vůbec veškeré důležité pozadí, aby toto dějiště mohlo plnohodnotně konkurovat licencovaným světům, ve kterých se dnes MMORPG často odehrávají. Několik procházek po betaverzi nám vnuklo utkvělou představu, že se zde autoři inspirovali orientálním prostředím, a to vůbec není špatné! Na rozdíl od LOTRa se Vanguard rozhodně nebude muset potýkat s nedostatkem obsahu, skoro bychom řekli, že je ho tu až moc (máte pravdu, nám je těžké se zavděčit). Třeba s rasami se ani trochu nešetřilo, najdete jich tu celých devatenáct, navíc si je můžete dále určit šestnácti povoláními. Povětšinou jde o tradiční fantasy chásku, jako jsou elfové, lidi či trpaslíci, ale těšit se můžeme i na „vlastní tvorbu“ autorů – otázkou je, zda si ji hráči oblíbí. Docela nás zaujalo třeba povolání diplomata, který se stará o to, aby zvláštní NPC vůbec zapředly s gildou rozhovor, případně ji pustily do vybraných dungeonů. Ani řemesla nepřijdou zkrátka, ba přímo naopak! Komplexní systém dovolí hráčům stavět jak domy, tak třeba i lodě. Někdo se pak bude živit třeba výrobou podkov, jež dělají koně rychlejšími. A rychlost bude potřeba, vzhledem k tomu, že rozsáhlost světa po letmém proběhnutí nebere konce. Troufli bychom si říci, že je mezi současnými onlinovkami jeden z největších. Ale bohužel také nejzabugovanějších, což vzhledem k naplánovanému datu vydání (31. ledna) není příliš optimistické. Snad se chyby podaří co možná nejdříve vystrnadit – pak zbude velmi kvalitní MMORPG.
Příslib:
Důraz na PvP
Nedá vám nic zadarmo
Temná atmosféra
Obavy:
Začínající hráči to budou mít těžké
|
|
            
      
S Warhammer Online to dlouhou dobu nevypadalo ani trochu dobře. Po letech vývoje byl totiž v roce 2004 zrušen, ovšem hra s takovou licencí se naštěstí jen tak neztratí. Netrvalo dlouho a vývoje se od píky chopila společnost Mythic Entertainment, která už jedno skvělé MMORPG vyrobila, a sice Dark Age of Camelot. Autoři duchovně tak trochu navazují na svůj předchozí projekt, když se těžiště hry snaží zasadit do boje hráčů proti hráčům (PvP) a rovnou celých realmů (RvR). Zájemci o klasické PvE, tedy boje proti počítačem ovládaným monstrům, s také přijdou na své, ale ne v takové míře, jako třeba ve World of Warcraft. Warhammer Online bude zkrátka titulem pro hráče, kteří mají jasno. Hra se s ničím nepáře a vysílá hráče přímo do světa, který je strašlivě pustošen silami Chaosu. Z toho jasně vyplývá, že se můžete postavit na dvě strany jedné barikády. Buď se stanete příslušníky Order (Impérium), nebo Destruction (Chaos). Prvně jmenovaná frakce sdružuje lidi, trpaslíky a vysoké elfy, ta druhá potom temné elfy, padlé lidi, gobliny a orky (ti budou nejspíš vystupovat společně). Vtip je v tom, že jsou rasy takzvaně spárované, což znamená, že každá má v druhém táboře svůj protiklad, proti němuž bude výhradně bojovat. Časem by se podle autory měly vyvrbit především dlouhodobé masivní bitvy o všech 332 zón, co jich ve zdejším rozsáhlém světě je. Mnoho z nich bude mít svá specifika a tím pádem i vyžadovat jiný způsob boje. Právě na boj je Warhammer Online zaměřen především. Pokud jste příznivci vykonávání řemesel, měli byste se poohlédnout jinde. Hry bychom se měli dočkat už v říjnu a moc se na ní těšíme.
V dalším díle našeho seriálu se podíváme na tituly, které se nám nevešly do žádné z předchozích škatulek.