Nejočekávanější strategie roku 2002 (1.)

  • 43
Strategické hry patří mezi nejoblíbenější žánr počítačových her. Rok 2002 pro ně bude tak trochu výjimečný. Shodou náhod a několika odložených dat vydání se na nás letos vyřítí přibližně dvacet vynikajících her. Abyste se v této záplavě orientovali, přinášíme vám přehled nejlepších a nejočekávanějších strategií, jenž mají letos vyjít.

Kromě toho, že jsou strategické hry žánr velmi oblíbený a početný, jsou také žánrem dosti starým. Nebudeme ale zabíhat do jejich historie – od toho tady byla série článků, v nichž jsme vám představili všechny odrůdy strategií a jejich historii. Po minulém, na dobré strategické hry chudém roce, nás letos čeká hotová nadílka. Shodou náhod a odložených dat vydání se na nás vyřítí zhruba dvacet vynikajících strategií. Je zajímavé, že mezi nimi prakticky chybí hry ze současnosti nebo prostředí světových válek. Vývojáři své hry zasazují do (pro strategie) atraktivnějších období středověku, který se často míchá s fantasy, a daleké budoucnosti. My jsme z tohoto kvanta her vybrali podle nás třináct úplně nejlepších. V prvém dílu vám představíme několik středověkých strategií (+ fantasy) a pár starověkých. V druhém a závěrečném dílu si přijdou na své milovníci kosmických bitev a vzdálené budoucnosti. O některých peckách v našem přehledu zmínku nenajdete, protože o takových titulech jako Homeworld 2, Sudden Strike 2 a Trains & Trucks Tycoon (úžasně vypadající klon Transport Tycoona) zatím příliš informací známo není. Data vydání berte s rezervou, protože třeba Warcraft III byl odložen už snad desetkrát. Zpoždění vydání jakékoliv hry je proto možné, avšak drtivá většina představených titulů letos určitě vyjde.

Ensemble Studios: AGE OF MYTHOLOGY
Hra od tvůrců legendární RTS Age of Empires 2 je ve vývoji už nějaký pátek a nikdo nepochybuje o tom, že nás čeká přinejmenším taková bomba, jakou společnost Ensemble Studios už jednou vytvořila. Age of Mythology se v mnohém bude podobat hře Age of Empires 2, ale spousta věcí bude zcela nová, originální, a to i v rozsahu celého žánru RTS. Age of Mythology nabízí tři národy (Řekové, Egypťané a Skandinávci), jejichž historie je spjata s mythologií. Ta bude ve hře všudypřítomná. Každý národ bude moct vzývat jednoho ze svých tří bohů, který svým uctívačům dá unikátní mytologické jednotky, nejrůznější bonusy a jakási „kouzla“. Ta budete sesílat prostřednictvím hrdiny, který mimoto bude extra silný bojovník, jenž bude páteří celé armády. Použití nějakého božského kouzla stojí příslušné množství many, kterou bude každý ze tří národů dostávat jinak. Ostatně – Řekové, Egypťané a Skandinávci se budou lišit prakticky ve všem – v paletě jednotek a budov, stylu boje a získávání hrdinů i many. Obyčejné jednotky nebudou ve srovnání s podobnými RTS nijak výjimečné, kdežto mytologické příšery vypadají opravdu zajímavě – talosští bronzoví obři budou čnít nad ostatními jednotkami, strážce hrobek Anubis může díky svým dlouhým nohám skákat na obrovskou vzdálenost a třeba ledový obr přímo svými útoky nezraňuje, ale umí na pár sekund zmrazit nepřátelské vojáky. Po grafické stránce patří Age of Mythology k úplné špičce, architektura a zpracování některých mýtických příšer nemá chybu, nemluvě o desítkách efektů (tornáda, zemětřesení, blesky atd.). Pokud se o Age of Mythology chcete dozvědět víc, podívejte se na tyto skvělé české stránky.
Datum vydání: září 2002
Oficiální stránka hry: http://www.ensemblestudios.com/aom
BonusWeb napsal: preview, novější screenshoty, starší screenshoty.

Age of Mythology Age of Mythology Age of Mythology

Triumph Studios: AGE OF WONDERS II – THE WIZARD´S THRONE
Hra Age of Wonders, která vyšla zhruba před dvěma roky, se dosti podobá hrám Heroes of Might and Magic a Warlords. Jedná se o tahovou strategii zasazenou do fantasy prostředí, ve kterém spolu bojují různé rasy a národy. Hráč v roli vojevůdce jedné strany buduje armády, zvelebuje města a mydlí nepřátele, to jistě není nic překvapivého. Většina nápadů použitých ve hře je v podstatě okopírována z již výše zmíněných her, včetně RPG vývoje hrdinů či sesílání různých kouzel. I přes toto plagiátorství a slabé technické zpracování však hra zaujala zejména svoji hratelností. Autoři hry se rozhodli na negativních stránkách hry trochu zapracovat a výsledkem by měla být hra Age of Wonders II, která je chystána na druhé čtvrtletí tohoto roku. Příběh bude situován do bitvy Velkých mágů, které budete muset coby hráč porazit a zachránit lidstvo před záhubou. V druhém díle bychom se měli dočkat dvanácti různých ras, sedmi magický kruhů a velkého množství hrdinů všech možných povolání. Hra bude navíc obohacena o přízeň či zlobu bohů a značného zlepšení by se měl dočkat management měst. Zlepšením by mělo projít i technické zpracování, grafika by měla být mixem 2d a 3D a krajina bude deformovatelná v reálném čase. Informace o hře zatím vypadají docela slibně, ale zda se autorům jejich záměr podaří nebo jestli hra zůstane v hlubokém stínu ságy HoMaM, to posoudíme až na jaře.
Datum vydání: Q2 2002
Oficiální stránka hry: http://aow2.godgames.com
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty

Age of Wonders 2 Age of Wonders 2 Age of Wonders 2

New World Computing: HEROES OF MIGHT AND MAGIC IV
Historii HoMaM snad není třeba připomínat žádnému hráči. Vždyť před sedmi lety znamenal první díl zlom v oblasti tahových strategií a o kvalitách série přesvědčily další dva díly a nespočetné amatérské i oficiální datadisky. Čtvrtý díl začíná po kataklyzmatu, způsobeném střetem dvou mečů – Meče ledu a Čepele Armageddonu. Přeživší královna Emilia Nighthaven (zástupce dobra) se snaží spojit zbytky erathijského života a postavit se tak na vzdor nesmrtelnému králi Magnusovi, jenž se jako správný zloduch snaží z nastalé situace vytěžit co nejvíc. Jelikož se na tak propracovaném systému, jakým HoMaMy disponují, nedá změnit nic zásadního, největší plastickou operaci prodělá grafika. Ta je opět renderovaná, i když autoři přiznávají, že po trochu počítačově sterilním třetím pokračování se budou snažit přiblížit se co nejvíce pohádkové grafice prvních dvou dílů. Konečně půjde i měnit rozlišení, a to v rozmezí 800x600 až po 1280x1024. Kompletně bude překopán systém kouzel. Najdeme zde pět magických škol, život, přírodu, smrt, řád a chaos. Bohužel, počet měst se ustálí na číslici šest, což výrobci vysvětlují hutnou provázaností měst s magií (každé město po jedné škole plus antimagický stronghold). Další, i když ne tak podstatnou změnou, je inovace vývoje hrdinů. Základních charakterů bude jedenáct, každého budete moci naučit čtyřem z devíti schopností, z nichž každá vede ke čtyřem sekundárním skillům. Z minulých dílů zůstane také většina multiplayerových módů, včetně populárního Hot Seatu. Připočteme-li k tomu ještě nudnou řeč čísel, tedy 100 druhů kouzel, 175 artefaktů a 66 monster (z nichž 18 typů nebudete moci vytrénovat ve městech), dostaneme kandidáta na nejlepší tahovou strategii tohoto roku.
Datum vydání: Q1 2002
Oficiální stránka hry: http://www.3do.com/mightandmagic/heroes4
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty, artworky

Heroes of Might and Magic IV Heroes of Might and Magic IV Heroes of Might and Magic IV

Impressions Games: LORDS OF THE REALM III
Společnost Impressons, která stojí za zrodem skvělých budovatelských strategií Caesar 3, Pharaoh a Zeus, vydala první díl série Lords of the Realm před sedmi lety a hlavně druhý díl si získal spoustu příznivců. Další pokračování v mnohém navazuje na své předchůdce a k tomu přidává 3D engin. Ve hře Lords of the Realm III se přenesete do středověku a jakožto feudál budete rozšiřovat své državy, starat o svá města i lid v nich žijící a samozřejmě vést války. Lords of the Realm III se drží historické reálnosti v každém ohledu a středověk v jeho podání bude vypadat věrohodně. Například k vycvičení silného vojska potřebujete zbraně, jejichž výroba není jen tak, spoustu peněz na jeho zaplacení i udržování a též lid, ze kterého uděláte armádu. Ve hře se setkáte s historickými postavami a autentickými místy. Také bitvy budou dost reálné – v jedné mele se maximálně sejde několik stovek vojáků, což bylo pro první polovinu středověku, v níž se hra odehrává, typické. Armáda půjde složit z několika základních typů jednotek, které se dělí na několik podtypů. Početné a zkušené vojsko (ve hře budou RPG prvky) není vše. Důležitá je též silná ekonomika a díky šikovně vedené politice můžete vyřešit celou řadu problémů bez jediné kapky krve. Zajímavé bude budování hradů, které si budete moct upravit podle vlastních představ. 3D engin ve srovnání s podobnou hrou Warrior Kings vypadá o kapku hůř, avšak zatím bylo vydáno jenom pár obrázků, proto si na finální grafickou podobu hry ještě počkáme.
Datum vydání: Q4 2002
Oficiální stránka hry: http://www.lotr3.com
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty

Lords of the Realm 3 Lords of the Realm 3 Lords of the Realm 3

Creative Assembly: MEDIEVAL - TOTAL WAR
Medieval: Total War není nic jiného než pokračování slavného Shoguna. Tentokrát se přenesete do pozdního středověku. Ve čtyřech výpravných kampaních se budete účastnit například křížových výprav, stoleté války, mongolské invaze do Evropy a reconquisty. Ve hře se setkáte s historickými postavami jako je Johanka z Arku nebo třeba Richardem Lví Srdce. Ostatně celá hra čerpá z historie a ze slavných válečných konfliktů. Herní systém se podobně jako v Shogunovi skládá ze dvou částí – realtimových bitev a tahového spravování území. V něm cvičíte jednotky, stavíte námořnictvo, vynalézáte nové zbraně, budujete hrady, obchodujete a vedete diplomatickou aktivitu. Staráte se prostě o to, abyste byli bohatým panovníkem s rozsáhlým územím a silnou armádou. Ta může být složena až ze sta různých druhů jednotek, mezi nimiž se najdou i unikátní válečníci jednotlivých národů (například osmanští janičáři). Bitvy jsou pojaty velkoryse, až megalomansky – na jedné mapě proti sobě může stát deset tisíc mužů. Oproti Shogunovi se můžeme těšit na dobývání hradů a pevností za pomocí katapultů, kanónů a další všemožné těžké techniky. Medieval: Total War poběží ve vylepšeném enginu Shoguna, nutno říct, že grafika je ve srovnání se hrou Warrior Kings trochu chudší, ovšem Medieval: Total War má i tak dostatek kvalit na to, aby se stal důstojným nástupcem Shoguna.
Datum vydání: 2002 (konkrétní termín zatím nezveřejněn)
Oficiální stránka hry: http://www.totalwar.com/community/medieval
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty

Medieval: Total War Medieval: Total War Medieval: Total War

Pyro Studios: PRAETORIANS
Společnost Pyro Studios, která má na svědomí oba díly hry Commandos, pojmenovala svou RTS podle starověké římské královské gardy, která chránila císaře, a mnohdy dokonce rozhodovala o dění v Římě. Nejzajímavější na hře Praetorians je, že se nemusíte starat o těžbu surovin a stavbu základny, což sice není nic nového pod sluncem, leč Praetorians má propracovaný systém bojů a taktiky. Jako velitel římských vojsk budete v mnoha nejrůznějších misích bojovat proti Egypťanům, barbarům a evropských kmenům (Vizigóti, Galové, Frankové atd.) a někdy budete potlačovat rebelie ve vlastních řadách. Každá ze tří stran má jiné možnosti, jednotky a taktiku boje. Římané odjakživa vynikali precizní organizací armády, disciplínou a technickou vyspělostí. Barbaři nemají tak dobré zbraně a propracovanou taktiku, ale jsou rychlí a bojechtiví. Na začátku každé mise dostanete přiděleny jednotky a musíte s nimi vystačit až dokonce. Někdy můžete ovládnout některé z vesničky a posílit svou armádu rekrutováním nových vojáků. Přestože nebudete stavět základnu a těžit suroviny, dočkáte se upgradů, velitelé a řadoví vojáci se budou v bitvách zocelovat, získávat zkušenosti a nové bojové schopnosti. Ke grafice není třeba nic dodávat, vždyť oba díly hry Commandos vypadaly úžasně a stejně tak budou vypadat i Pretoriáni.
Datum vydání: září 2002
Oficiální stránka hry: hra nemá homepage
BonusWeb napsal: novinka, screenshoty

Praetorians Praetorians Praetorians

Blizzard: WARCRAFT III - REIGN OF CHAOS
Pokračování slavných RTS Warcraft a Warcraft 2: Tides Of Darkness společnost Blizzard připravuje zhruba tři roky. Během vývoje Warcraftu III autoři několikrát odložili jeho vydání a párkrát částečně, jednou i radikálně překopali celý systém hry a jeho základní prvky. Jedno je jisté – Warcraft III bude revoluční hra. Za prvé kombinuje prvky RTS a RPG, proto Blizzard svou hru zařadil do nového žánru RPS (role-playing strategy). A za druhé se soustředí hlavně na válčení. Stavba města se odsouvá na druhou kolej a mnohem podstatnější je boj. Oproti ostatním RTS se ve Warcraftu III válčí s menší skupinkou jednotek, o to větší důraz je kladen na taktizování a styl boje. Páteří celé armády jsou hrdinové, mocné jednotky, které během putování světem Warcraftu III nabírají zkušenosti a při postupu na vyšší úroveň obdrží speciální vlastnosti. Svět Warcraftu III si žije svým vlastním životem nezávisle na vás – neutrální příšery se potulují jen tak nebo bydlí v tábořištích, někdy na vás zaútočí, jindy musíte zaútočit vy na ně, protože hlídají důležitá místa jako doly zlata nebo místa s předměty, jimiž své hrdiny můžete vybavit. S některými neutrálními tvory mohou vaši hrdinové komunikovat a obchodovat. Na výběr máte čtyři rasy (Nemrtví, Temní Elfové, lidé a Orkové, jež se s lidmi spojí v boji proti démonům, páté a ryze NPC rase), které se odlišují nejenom jednotkami a hrdiny, ale také stylem boje i způsobem stavby a fungování města. Co se týká grafiky, můžeme mluvit jenom v superlativech, hlavně zpracování a vzhled jednotek je fantastický. Vzhledem k tomu, že Warcraft III je ve fázi betatestingu, dočkáme se ho v horizontu několika měsíců, ovšem je možné, že Blizzard tuto strategickou pecku zase odloží, proto je bližší specifikace datumu vydání zbytečná.
Datum vydání: 2002
Oficiální stránka hry: http://www.blizzard.com/war3/
BonusWeb napsal: preview, novější screenshoty, starší screenshoty

Warcraft III Warcraft III Warcraft III

Black Cactus: WARRIOR KINGS
Středověká RTS Warrior Kings měla být už dávno mezi námi. Potíže s vydavatelem ale zapříčinily, že si na tuto kombinaci her Stronghold, Lords of the Realm a Shogun budeme ještě chvilku muset počkat. Warrior Kings simuluje středověký život, který se v této hře smíchá s fantasy, a dobyvačné války. Vy budete válečnými výpravami postupně získávat nová a nová území. Bitvy jsou skutečně monumentální – proti sobě mohou stát až tisícové armády složené z nejrůznějších typů vojáků. Abyste mohli vycvičit nějaké jednotky, jichž je ve hře přibližně šedesát druhů, musíte být dostatečně ekonomicky silní. Resource management je ale mnohem podrobnější a realističtější, než jsme zvyklí z ostatních RTS. Vaše armáda potřebuje jídlo, které pro ní musíte obstarat a kterým ji musíte zásobovat. Ve vašich hradech a vesnicích by proto měly stát farmy, hospodářská stavení a spousta dalších jiných budov. Chcete-li tedy mít obrovskou a silnou armádu, musíte být bohatí a mít na svých panstvích dostatek jídla, zásob a plno dalších věcí. Grafika je naprosto úžasná, i když je pravda, že některé hry, které jsme vám představili a ještě představíme, mají grafiku neméně skvělou. Tak či onak Warrior Kings vypadá opravdu úchvatně.
Datum vydání: březen 2002
Oficiální stránka hry: http://www.warrior-kings.com
BonusWeb napsal: novinka, novější screenshoty, starší screeshoty

Warrior Kings Warrior Kings Warrior Kings

Hrou Warrior Kings uzavíráme přehled her z fantasy prostředí a období středověku i starověku. Pokud vás strategické hry opravdu zajímají, rozhodně si počkejte i na druhý a zároveň závěrečný díl našeho článku o nejočekávanějších strategiích roku 2002, v němž si představíme takové pecky jako třeba Imperium Galactica III a Master of Orion III, tedy hry z prostředí daleké budoucnosti i vesmírných bitev a galaktického panování.