Strategie 2008

Strategie 2008

Nejočekávanější strategie roku 2008

  • 19
Empire: Total War, Starcraft 2, Spore - to jsou jen některé z potenciálních strategických hitů, které nás tento rok čekají.

Po nejočekávanějších akcích roku 2008 se dostáváme k žánru, který ještě před několika lety hrál první housle. Nyní se z nedostatku nových konceptů lehce stahuje, což doložil i minulý rok, kdy počet strategických hitů nebyl kdovíjaký. Dočkali jsme se sice špičkového World in Conflict, jen škoda, že se neprodával podle představ, a tak možná neuvidíme ani pokračování. Supreme Commander se sice prodával, druhý díl už je v přípravě, vzhledem ke své podstatě však nezaujal všechny vrstvy stratégů. Samozřejmě nesmíme zapomínat na tradiční Command and Conquer 3: Tiberium Wars. A pokud přeskočíme stand-alone datadisk Opposing Fronts ke Company of Heroes, jsme vlastně s bilancováním velkých strategií u konce. Hitů by příští rok mělo být přeci jenom více, ale takzvaných černých koňů na obzoru mnoho není. A to je škoda.

Command and Conquer 3: Kanes Wrath (detaily)
Strategie 2008Možná jste si toho trendu již všimli: datadisků vzniká stále méně. Dříve takřka ke každé strategii vyšel aspoň jeden, nyní se přídavku dočkají jen ty nejúspěšnější. A Command and Conquer 3: Tiberium Wars mezi ně jednoznačně patří. Kanes Wrath navíc bude opravdu bytelným datadiskem, na který se musí těšit každý fanoušek této povedené, byť staromódní RTS. Jedním z velkých příslibů je zbrusu nová kampaň, kterou si hráč střihne za zloduchy z NODu. Přitom její první část by měla dokonce předcházet událostem v Tiberium Wars, druhá bude probíhat paralelně s nimi a závěr na třetí tiberiovou válku naváže. Takto vystavěný příběh má velký potenciál zaujmout. Možná ještě více se ale těšíme na variantu hry zvanou Theatre of War. Tento prvek měl přinést již Tiberium Wars, nakonec se ale sliby nenaplnily. V Kanes Wrath by však toto specifické tažení mělo být určitě. Za libovolnou frakci se pustíte do volné hry, přičemž před sebou budete mít mapu takřka celého světa a bude jen na vás, jakou jeho část se rozhodnete dobýt. Důležité je, že tyto kroky mají probíhat tahově. Teprve samotné střety se přepnou do realtimové podoby. Zní to zajímavě a atraktivita se ještě zvýší, když dodáme, že v datadisku bude přítomno celých devět frakcí. Pravda, některé z nich budou mít mnoho společného, jelikož tři stávající strany (NOD, GDI a Scrin) se rozdělí každá do tří oddílů. Ty mají mít částečně rozdílné jednotky a tím i určení. Jsme zvědaví, zda EA vydá skutečně takto rozsáhlý datadisk.
 
Empire: Total War (detaily)
Strategie 2008S Empire zavede studio Creative Assembly slavnou sérii Total War do 18. století, kdy jen kvetla moc koloniálních mocností. V kampani budete vládnout jednomu z deset národů, mezi nimiž nechybí například Angličané, Francouzi, Španělé či Prusové. Základní princip přitom zůstane zachován: na strategické mapě tahovým způsobem posunujete své jednotky, spravujete říši, vyjednáváte, obchodujete apod. Jakmile však narazíte na nepřítele, spustí se realtimový mód a se vší parádou svižné strategie povedete monstrózní bitvu. Tady přichází na scénu novinka – už se nebude bojovat tolik na souši, ale také na moři, což dovolí zbrusu nový grafický i fyzikální engine. Svět se oproti Medievalu 2 o poznání rozroste a zahrne vedle Ameriky také Indii či Indonésii. V dalekých zemích bude hráčům dovoleno zakládat kolonie za účelem zlepšení finančního stavu impéria. Pro začátečníky by Empire mělo mít připraveno řadu tutorialů a rádců, takže by se do hry měl každý dostat hodně rychle. Významně má být ulehčen mikromanagement, kdy postačí pár kliků, jež nahradí někdejší krkolomné proces, jež nahradí někdejší krkolomné procesy. Nemáme důvod se domnívat, že již pátý díl slavné strategické série nedopadne skvěle.
 
Panzers: Cold War (detaily)
Strategie 2008Druhá světová válka skončila – jak ve skutečnosti, tak na obrazovkách počítačů. Aspoň se to tak zdá, když už se ani zdaleka nepřipravuje tolik strategií s tímto tématem jako kdysi. Dokonce pravověrná série Panzers přeskočila na zajímavější konflikt, kterým studená válka dozajista je. V Cold War byste se měli dostat do padesátých let minulého století, kdy byl vztah mezi USA a Sovětským svazem na ostří nože. Jelikož dávají tvůrci velký důraz na spektakulární bitvy, nabídne hra kromě vynikajícího grafického enginu také herně podstatné fyzikální efekty. Takřka každý objekt lze zničit nebo s ním aspoň manipulovat. Dynamické změny dne a noci, potažmo města, kde se na chodnících prochází obyčejní lidí, to vše se postará o autentickou a mnohdy ponurou atmosféru. Hráč bude moct ovlivnit složení pěchotních skupin, přičemž každá jednotka půjde vybavit soeciálními schopnostmi. Osmnáctka misí v kampani bude mít zajímavé a mnohačetné cíle. Opravdu skvěle působí příslib, že kampaň bude hratelná v kooperativním módu. Chybět nebude ani klasický multiplayer. Zkrátka a dobře: Panzers: Cold War mají velkou šanci zaujmout svižnou strategickou hratelností a neokoukanými kulisami.
 
Spore (detaily)
Strategie 2008Velkou šanci na vydání v tomto roce má také údajně geniální výtvor otce The Sims Willa Wrighta. Léta vyvíjený projekt, který by měl změnit nahlížení videoherní branže, se zdá být blízko dokončení. Odborníci i obyčejní hráči se ptají: bude to hit, nebo propadák? Zdá se, že nic mezi tím snad ani nastat nemůže. Samozřejmě, že může – některé prvky mohou zavánět genialitou, jiné nudou, jak se před lety „podařilo“ dalšímu géniovi Peterovi Molyneaux. Ovšem Wright si je svým dílem doopravdy jist. Spore je rozděleno do několika zcela odlišných fází. Nejprve se ujmete role primitivního prvoka, který proplouvá oceánem a živí se menšími živočichy, zároveň se ale musí vyhýbat hrozbám. Jakmile dosáhnete určité velikost, dostanete se na břeh, kde se spustí generátor druhu. V něm si vytvoříte zcela unikátního tvora, s nímž se vydáte do světa šlechtit svůj genetických kód. Najdete si samičku a obměníte několik generací – až do té doby, než budete s tvarem své šroubovice spokojeni. Pak už nezbývá než založit vlastní kmen a rozšiřovat se po celé zemi. Ale ani to není konečná – vesmír je přeci tak velký a byla by škoda ho neosídlit, obzvláště když v něm narazíte na planety obydlené druhy ostatních hráčů. Nebudete však hrát přímo proti nim, jen si z centrálního serveru stáhnete jejich data a dále už se budete potýkat jen s jejich umělou inteligencí.
 
Starcraft 2 (detaily)
Strategie 2008Kéž by vyšel! To si přeje zřejmě každý fanoušek her od Blizzardu a Starcraftu zvlášť, který metody slavného studia aspoň trochu zná. Na jednu stranu je skvělé, že tito kalifornští borci nikdy nevydají špatnou hru, na druhou stranu je často nepříjemné mnoho let čekat, než se kýžený klenot konečně objeví. U Starcraftu 2 však situace vypadá slibně. Na loňské Games Convention jsme si ho již krátce zahráli a předváděné prvky vypadaly kompletně. Korpus je tedy zhruba hotový, nyní zbývá vyvážit trojici zcela rozdílných ras, a to nějaký čas stát jistě bude, obzvláště, když na pokračování nejoblíbenějších strategie všech dob pracuje relativně malý, čtyřicetičlenný tým. Největší důraz bude pochopitelně kladen na multiplayer a vše, co by ho mohlo přiblížit více dokonalosti. Například hrdinů známých z Warcraftu 3 se nedočkáte, jelikož by šlo o příliš variabilní a nekontrolovatelný prvek. V singleplayeru by však v nějaké podobě zahrnutí být měli, ale nejspíše to bude starým způsobem, kdy byl hrdina výrazně silnější jednotkou určitého druhu. Specifické schopnosti každého z nich nečekáme. Kampaň má být do určité míry dynamická, kdy se po každé misi dostanete nad galaktickou mapu a vyberete si další místo, kde chcete splnit poslání. Dá se ale předpokládat, že tento koncept nebude doveden až na hranici svých možností, ale spíše jen zpestří obyčejný lineární postup. Tohle bude hit!