Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

aktualizováno 
Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce vyvolat žádnou další herní kontroverzi. Chce prý jen upozornit na palčivý problém zabíjení zvířat pro komerční účely.

Za cíl své kritiky si PETA vybrala populární postavu Mario, známou z videoher již 30 let. Podle ochránců kreslená figurka nosí kožešinu, která se ze zvířat získává stahováním zaživa. Navzdory obskurnímu obvinění jde ve skutečnosti o propagační kampaň.

Zločinec Mario

Užívá si houbiček a skáče živočichům po hlavách. Na základě těchto skutečností je postava Maria z japonských skákacích arkád jen stěží kladným hrdinou, přestože ve skutečnosti abyste ve videohrách většího klaďase hledali s mikroskopem. 

Mario, legenda videoher

Mario

Kultovní postava 80. let se poprvé objevila v roce 1981 ve hře Donkey Kong jako "Jumpman". O dva roky později v Mario Bros. si už Mario vysloužil vlastní titulní roli. Od té doby se vyskytl ve více než dvou stovkách her. Samotných her značky Mario se prodalo více než 200 miliónů kusů. Původně se Mario měl jmenovat Pan Video (Mr. Video).

Podle organizace PETA si navíc rád dopřeje zvířecích kožešin. Má se tak dít v poslední hře série s názvem Super Mario 3D Land (vydána na konci listopadu 2011). Mario v ní totiž nosí kožešinový oblek z japonského psíka mývalovitého, přesněji jeho mytologické reprezentace jménem 'tanuki'.

"Tanuki může být ve hrách značky Mario jen "oblekem", ale v reálném životě jsou tanuki stahováni zaživa,“ sdělila PETA na své internetové stránce:

"Lidé se musí dozvědět, že miliony nevinných zvířat jsou rok co rok ubíjeny, vařeny, věšeny a trápeny elektřinou jenom pro jejich kožešinu. Každý kožešinový kabát či kožešinová hračka představují nesmírné utrpení desítek zvířat. Kožedělci navíc záměrně neodlišují produkty tvořené z kůže koček a psů od kůží jiných druhů nebo falešných kůží. Každý slušný člověk by měl chtít být bez zvířecí kožešiny," varuje PETA.

Organizace dokonce na své stránce uveřejnila jednoduchou hru, v níž se tanuki snaží získat od Maria zpět svou vlastní kůži (více zde).

Mario Kills Tanuki

Mario Kills Tanuki

Hanobení nebo humor?

Jde o další příklad podivné herní kontroverze? Ne tak docela. Organizace PETA se už v minulosti snažila kreativně přilákat pozornost k ožehavým otázkám, souvisejícím s utrpením zvířat. Nejnovější kousek s Mariem je jen dalším podobným příkladem.

PETA

Založená v roce 1980, nezisková organizace PETA je zkratkou pro ‘Lidé pro etické zacházení se zvířaty‘ (People for the Ethical Treatment of Animals). Cílem organizace je limitovat experimentování na zvířatech, stejně jako jejich užívání v potravinářství či oděvnictví. Někteří akademici organizaci PETA označuji za příliš málo radikální pro to, aby dosáhla skutečných výsledků.

"Fanoušci Maria: uklidněte se. Hra PETA byla vytvořená v humorném tónu. Cílem ale bylo upozornit na skutečný problém, tedy že mývalové jsou stahování zaživa," sdělil mluvčí PETA v e-mailu pro web PCMag.

"Přejeme si, aby skuteční tanuki mohli létat a odpálkovávat nepřátele, kteří se na nich snaží profitovat skrze jejich kožešiny. Můžete tanuki pomoci tím, že si nikdy nekoupíte skutečnou kožešinu."

Milovníci videoher tak nemají důvod k rozhořčení. Právě naopak: skutečnost, že si světoznámá organizace ke své kampani vybrala právě Maria, a nikoliv další celebritu, totiž ukazuje, jakou váhu má Mario a videohry v obecném kulturním povědomí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.