Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vybrali od hráčů miliony. Jak dopadly slibované hry po třech letech

aktualizováno 
V roce 2012 začala mánie komunitního financování a o tři roky později tak můžeme zhodnotit některé výsledky. Zvolili jsme tituly z článku vydaného na konci roku 2012 a podívali se, nakolik se podařilo dodržet datum vydání a jak si hra vedla u recenzentů.

Ilustrační obrázek ke krvavým závodům Carmageddon | foto: Stainless Games

Republique

Titul Republique je určený pro počítače i mobilní zařízení a odehrává se v antiutopickém světě inspirovaném knihou 1984. Hráči zavolá mladá žena jménem Hope a žádá o pomoc při útěku ze spárů všudypřítomného Dozorce.

Kniha 1984 nemá být inspirací jen pro děj, ale i pro herní náplň. Hráč tak přes síť ovládá rozličná zařízení a řeší rébusy. Z provozu se vyřazují například světla, odposlouchávají telefonáty a na dálku lze přivolávat výtahy. Základní ideou Republique bylo vydat mobilní titul na úrovni velkorozpočtové PC hry.

  • Kdy zafinancováno? 11. května 2012
  • Kolik získali? 555 tisíc dolarů, tedy zhruba 13,5 milionu korun.
  • Na kdy slibovali vydání? Červen 2013 pro iOS verzi a září 2013 pro Windows a Mac
  • Současný stav? První z pěti epizod vyšla 19. července 2013 pro iOS a 26. června 2015 pro Windows a Mac. Podle agregátoru hodnocení Metacritic hra získává skóre okolo 77 %.
Republique pro mobilní zařízení

Republique pro mobilní zařízení

PC verze République

PC verze République

Wasteland 2

Co to je? Návrat postapokalyptické hry na hrdiny, ve které se inspirovala série Fallout. Titul Wasteland 2 sliboval náplň ze staré školy. Druhý díl podobně jako jeho předloha sází na drsný, pochmurný svět a kousavý scénáristický styl. Vývojáři navíc slibovali hru pro dospělé, která se nesnaží přizpůsobit masovému publiku.

  • Kdy zafinancováno? 17. dubna 2012
  • Kolik získali? 2,93 milionu dolarů, tedy zhruba 58,6 milionu korun.
  • Na kdy slibovali vydání? Konec roku 2013.
  • Současný stav? Hra vyšla 19. září 2014 a podle agregátoru hodnocení Metacritic získala skóre okolo 81 %.

Grim Dawn

Grim Dawn je diablovka, která vzniká již pět let a vývojáři se prý nepokoušejí soupeřit s velkorozpočtovými tituly. Chtějí se zaměřit především na vylepšování kmenových prvků Diabla. Těmi jsou podle jejich slov prozkoumávání, vývoj postavy a shromažďování předmětů.

Herní mechanismy mají být propracované a titul má svým pojetím připomenout hry ze staré školy. Tomu odpovídá i realistické grafické pojetí, které autoři vnímají jako odchylku od současného trendu komiksově laděných her na hrdiny.

  • Kdy zafinancováno? 18. května 2012
  • Kolik získali? 537 tisíc dolarů, tedy zhruba 10,2 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Srpen 2013
  • Současný stav? Od listopadu 2013 je hra dostupná v předběžném přístupu na Steamu, plná verze dodnes nevyšla. Z téměř tří tisíc hráčů však titul na Steamu 94 % hodnotí kladně. A řada z nich píše pozitivní recenze po tisícovkách odehraných hodin.
Grim Dawn

Grim Dawn

ShadowrunReturns

Návrat klasické hry, která se hraje s papírem, tužkou a vypravěčem. Shadowrun je fantaskním světem, v němž se mísí technologie a magie. Narazíte tak na kouzlící elfy i trpaslíky s futuristickými puškami. Titul je hrou na hrdiny.

  • Kdy zafinancováno? 29. dubna 2012
  • Kolik získali? 1,83 milionu dolarů, tedy zhruba 36,6 milionu korun.
  • Na kdy slibovali vydání? Leden 2013
  • Současný stav? Pro PC hra vyšla 25. července 2013. A podle agregátoru hodnocení Metacritic získává hodnocení okolo 76 %.
Shadowrun Returns

Shadowrun Returns

Broken Age

Co to je? Tradiční klikací adventura od herního návrháře TimaSchafera, který pracoval například na titulech Monkey Island, GrimFandango či Psychonauts. Broken Age se soustředí na nesouvisející životy mladého hocha a slečny. Dívku její vesnice zvolila jako oběť strašidelnému monstru, ale ona se nechce vzdát. Hoch pro změnu žije na vesmírné lodi jen za dohledu starostlivého počítače (recenze).

  • Kdy zafinancováno? 14. března 2012
  • Kolik získali? 3,33 milionu dolarů, tedy zhruba 66,6 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? „Plánovali jsme to dodělat v říjnu 2012. Ale s ohledem na větší rozpočet vývoj rozšíříme, abychom udělali nejlepší možnou hru,“ psali vývojáři na Kickstarteru.
  • Současný stav? První část vyšla v lednu 2014, druhá v dubnu 2015. Podle agregátoru hodnocení Metacritic první epizoda získala hodnocení 81 %, druhá pak 73 %. Bonusweb celek hodnotil 70 % - Honza Srp ho označil za slušnou hru, která se však do dějin nezapíše.
Broken Age (PC)
Broken Age (PC)
Broken Age (PC)
Broken Age (PC)

Hra Broken Age popularitu komunitního financování pomohla nastartovat.

FTL: FasterThan Light

Ve FasterThan Light hráč ovládá vesmírnou loď na misi, která je zásadní pro přežití Galaktické federace. Vesmírné plavidlo totiž zachytí zásadní data rebelské lodi a hráč svou posádku musí dopravit k federační flotile. Galaxie je pro každou hru generovaná náhodně a smrt je finální.

Všechny situace je možné řešit řadou způsobů a děj hry se tak odvíjí zejména od hráčových akcí. Vývojáři jako příklad uvádí palbu, která vyřadí z provozu lodní štíty. Hráč pak může volit mezi soustředěním veškeré energie do zbraní, nebo pokusu o únik. Svou posádku také může teleportovat přímo na nepřátelskou loď a s jejím osazenstvem se utkat.

  • Kdy zafinancováno? 1. dubna 2012
  • Kolik získali? 200 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,8 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Srpen 2012
  • Současný stav? Hra vyšla v září 2012 a stala se jedním z předních titulů nezávislé scény. iOS verze podle agregátoru hodnocení Metacritic získala skóre okolo 88 %.
Faster Than Light

Faster Than Light

CarmageddonReincarnation

Oživení klasiky z devadesátých let silně čerpá inspiraci z prvního dílu. Herní náplň se tedy opět soustředí na krvavé závody, při kterých účastníci přejíždí chodce a demolují ostatní automobily. Na hře pracovalo pět z osmi autorů prvního dílu a přislíbili podporu modifikací. Titul však i po vydání sužuje bídná optimalizace a řada hráčů hlásí problémy.

  • Kdy zafinancováno? 7. června 2012
  • Kolik získali? 625 143 dolarů, tedy zhruba 12,5 milionu korun.
  • Na kdy slibovali vydání? První verze měla být k dispozici v únoru 2013.
  • Současný stav? Prealfa verze vyšla v březnu 2014, plná verze je dostupná od května 2015. Na agregátoru hodnocení Metacritic titul získal hodnocení 55 % a Bonusweb udělil 60 % (čtěte recenzi)

Pillarsof Eternity

Co to je? Svého času to byl rekordman v počtu vybraných peněz na serveru Kickstarter. Pillarsof Eternity je hra na hrdiny ze staré školy, která připomíná tituly jako Baldrur’s Gate či IcewindDale. Dění tedy sledujete shora, můžete získávat společníky a příběh je plný dospělých témat.

Vývojáři také slibovali velkolepé prozkoumávání světa a intenzivní souboje. Ústřední postavu si hráč vytvoří sám a na výběr má také společníky, se kterými svět Pillarsof Eternity bude brázdit. Vývojáři též hovořili o hodnotných dialozích s řadou voleb a dopadem na příběh.

  • Kdy zafinancováno? 17. října 2012
  • Kolik získali? 3,98 milionu dolarů, tedy zhruba 79,6 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? V průběhu roku 2014
  • Současný stav? Hra vyšla v březnu 2015 a patří mezi nejlépe hodnocené tituly, které vznikly díky komunitnímu financování. Na agregátoru hodnocení Metacritic si Pillarsof Eternity vysloužily 89 % a Bonusweb hodnotil 90 % (čtěte recenzi).
Pillars of Eternity
Pillars of Eternity

Pillars of Eternity byl návrat k hrám na hrdiny z 90. let.

Broken Sword: the Serpent’s Curse

The Serpent’s Curse představuje návrat tradiční adventurní série Broken Sword. V novém dílu dvojice hlavních hrdinů pátrá po tajemném obrazu, který lupiči odcizili při ozbrojeném přepadení. Stopa vede napříč Evropou a dvojice se shledá s řadou starých známých. Jejich dobrodružství má navíc odhalit konspiraci starou jako slovo samo.

Na hře pracovala řada autorů předchozích dílů a výsledek využívá kombinaci 2D a 3D grafiky. Hodnocení titulu je však paradoxní, The Serpent’s Curse je podle Honzy Srpa nejslabším dílem v sérii a zároveň nejlepší současnou adventurou.

  • Kdy zafinancováno? 6. června 2012
  • Kolik získali? 771 tisíc dolarů na serveru Kickstarter, tedy zhruba 18,9 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Duben 2014
  • Současný stav? Hra vyšla rozdělená na dvě části. Od prosince 2013 je dostupná první epizoda, druhá vyšla v dubnu 2014. Hodnocení se na agregátoruMetacritic pohybuje okolo 70 %, Bonusweb hře udělil 78 % (čtěte recenzi)
Broken Sword 5 (PC)
Broken Sword 5 (PC)
Broken Sword 5 (PC)
Broken Sword 5 (PC)

Pátý díl Broken Sword adventurám ostudu nedělá.

PlanetaryAnnihilation

Titul je inspirovaný tradiční strategickou hrou Total Annihilation. Bojištěm v PlanetaryAnnihilation může být konkrétní planeta i celá sluneční soustava. Hráči tak mohou volit mezi rychlými souboji na malých mapách, které jsou omezené menším počtem jednotek. Na výběr však měly být i hry pro čtyřicet lidí, kde bojují tisíce jednotek.

PlanetaryAnnihilation skončilo jako jeden z titulů s přehnanými sliby. Hra po vydání trpěla na technické chyby i nedostatek hráčů. Probleskovaly z ní náznaky skvělosti, které se však nikdy nepodařilo dostatečně rozvinout.

  • Kdy zafinancováno? 14. září 2012
  • Kolik získali? 2 229 334 dolarů, tedy zhruba 44,5 milionu korun.
  • Na kdy slibovali vydání? Červenec 2013
  • Současný stav? Alfa verze v červnu 2013, plná verze v září 2014. Na agregátoru hodnocení Metacritic titul získal hodnocení 62 %
Planetary Annihilation
Planetary Annihilation

Strategie Planetary Annihilation lákala na meziplanetární bitvy.

Autor:






Nejčtenější

Arcade Saga
HTC vyvíjí vlastní hry pro virtuální realitu, první vydá v prosinci

Vive Studios v následujícím roce uvede na trh okolo dvanácti titulů určených pro přilbu HTC Vive. Vive Studios poslouží jako vydavatelská značka, se kterou...  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.