Evill Dead

Evill Dead

Není čas na hrdinství, ani v herním průmyslu - aneb krize je tu

  • 17
Seriáloví Hrdinové nebudou, herní studia propouštějí a tvůrci a EA zrušili celou divizi her pro příležitostné hráče.

První odvážná tvrzení analytiků o tom, že se finanční krize herního průmyslu nijak zásadně nedotkne, začínají narážet na tvrdou realitu. Ne snad, že by největším a nejlepším společnostem (nemusí nutně jít o stejné firmy :-), hrozil krach, ale šetřit budou muset všichni.

Už posledně jsme přitom psali, že s drsnými úsporami začínají Electronic Arts, kteří kvůli tomu propustí přibližně 600 lidí po celém světě. A to byl jen začátek. Nyní stejná firma oznámila, že ruší celou divizi. Odnesly to hry pro příležitostné hráče. Vlastně to nejvíce odnese šéfka tohoto oddělení Kathy Vrabeck.

MySims (PC) Odchod prezidentky EA pro „casual“ hry ale neznamená, že by se firma tohoto lukrativního odvětví vzdala. Namísto toho převede aktivity casual divize pod značku The Sims. Pod vedení Simáků přejde také vývoj her vycházejících z dohod, které EA uzavřeli s výrobcem hraček Hasbro.

Aby toho nebylo málo, tak právě divize The Sims získala před týdnem nového šéfa, kterým je Rod Humble. Toto jméno je spojeno s drogou jménem EverQuest, Rod nicméně vývoj této online hry dávno nevede a na Sims pracuje už čtyři roky.

Electronic Arts nestačí ani dvě velké změny za týden (ony nestačí ani investorům, kterým se vůbec nelíbila nedávno oznámená čtvrtletní ztráta ve výši 310 milionů dolarů), mluvčí přiznala, že se v následujících týdnech dočkáme také zásadních oznámení zaměřených na budoucnost značek Mobile, Pogo, prodeje reklamy a vývoje online her pro příležitostné publikum.

EA tyto nové oblasti svého podnikání pokládá za maximálně důležité pro budoucí stabilitu firmy, a tak jim chce poskytnout co nejsilnější zázemí. Tak takhle nějak vypadá největší restrukturalizace největší herní firmy v historii. To be continued.

Heroes doesn’t continue
Odpusťte ten anglický oslí můstek, ale nemohli jsme odolat. Vývoj v EA určitě budeme sledovat, ale nyní tu máme smutnou zprávu pro fanoušky seriálového hitu Heroes. Podle zprávy zveřejněné herním blogem MTV se Ubisoft rozhodl po roce vývoje zrušit přípravu hry založené na seriálu Heroes a vrátil práva jejímu vlastníkovi, společnosti NBC Universal. V komentáři, který Ubisoft k této věci vydal, stojí, že Ubisoft nebude nadále vyvíjet hry založené na televizních seriálech.

Lost: Via Domus (PC)Za rozhodnutím Ubisoftu stojí nejspíše tragický výkon hry Lost: Via Domus podle seriálu Lost. Té se nedařilo oslovit hráče ani odbornou veřejnost – jak novináři, tak hráči herní Lost totálně strhali. Lost navíc přišel i o většinu televizních fanoušků, kterým se nastavovaná kaše začala přejídat.

I v případě Heroes se na zrušení vývoje hry podílí pokles zájmu fanoušků o druhou a třetí sérii. Špatná sledovanost má přitom i další oběti v podobě dvou producentů seriálu, které televizní studio NBC vyhodilo. Navíc nesmíme zapomínat na to, že i zavedené herní firmy prostě musejí omezovat podnikatelské riziko, prodělečné hry si dnes může dovolit jen málokdo.

Černá kronika, strana dvě
Dnes se dobrých zpráv nedostává. Další firmou, která má problémy, je vydavatelství Brash Entertainment, které se zaměřuje na vydávání her podle filmových předloh. Tato méně známá herní firma už oznámila, že propustí více než dvě desítky lidí „kvůli aktuální ekonomické situaci“. Kromě toho také neobsadí některé inzerované pozice.

Zpráva přitom přichází krátce poté, co firmu opustil „otec zakladatel“ Thomas Tull a kreativní ředitel Larry Shapiro. Před rokem a čtvrt, kdy firma vznikla, přitom její zakladatel oznámil, že na rozjezd podnikání získal 400 milionů dolarů od nezávislých investorů. Fondům došly peníze, tak je stahují, odkud mohou... V případě Brash ale vážně nejde o závratnou ztrátu světové kulturní historie – jeden z mála vydaných titulů Alvin & The Chipmunks byl dost otřesný a o hru podle hororu Saw ve světle Alvina ani nestojíme.

Naproti výsledku jedné firmy a špatným zprávám z několika dalších stojí výsledky celého herního průmyslu. Celkově sice došlo ke zpomalení růstu prodejů, ale přesto se herní firmy jako celek mohou za třetí kvartál pochlubit alespoň 1% nárůstem obratu. Tento výsledek platí společně pro USA, Velkou Británii a Japonsko, tři největší světové herní trhy. Jednoprocentní růst není moc pozitivní, na tomto čísle má ale lví podíl Japonsko. Tamní trh se totiž rapidně propadá, meziročně o dramatických 21 procent.

V USA i UK se i přes utahování opasků hernímu byznysu daří. Ve Spojených státech, kterými podle světových médií doslova zmítá finanční krize, dokonce zaznamenali vyšší dynamiku růstu, než v roce 2007, kdy celkový obrat herního průmyslu vzrostl za rok o 5 %. Tentokrát to bylo o 8 procent. V Británii rostl obrat herních firem a obchodů dokonce o 15 %, růst však zpomalil, před rokem hlásili hrdí Britové dokonce 34% růst spojený s nástupem konzol třetí generace s dražšími tituly.

Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of DarknessJednoznačně nejvíce her se přitom prodá v USA. Není ani divu vzhledem k tomu, kolik tam žije lidí. Nejprodávanější hrou podzimu 2008 je přitom tradičně Madden 08 s celkovými 2 994 000 kusy. V USA se prodalo 2 958 000 krabic, v UK se této hry prodalo 35 000 kousků a v Japonsku přibližně tisícovka.

V Japonsku se nejlépe prodávali, jak jinak, Pokémoni s 1 482 000 kusů. Mimo zemi nekonečných úchylek se tato hra vůbec neprodávala. A Wii fit i Mario Kart se prodalo více v Británii než v samotném Japonsku. Protože klesá výkon celé japonské ekonomiky, Japoncům asi není do smíchu, ani do hraní.

A černé tečky na konec
Ještě hůř než Electronic Arts na tom je vydavatelství THQ. To při oznámení mizerných hospodářských výsledků za druhé čtvrtletí svého účetního roku přiznalo uzavření pěti vývojových studií a propouštění v dalších dvou. O práci přijde celkem 250 lidí, 17% všech zaměstnanců THQ. Důvodem k těmto jatkám má být opět finanční krize a soustředění firmy na menží množství her s vyšší kvalitou.

Firma přitom prodělala za tři měsíce 115,3 milionu dolarů při tržbách 164,8 milionu. To znamená, že na každý dolar, který do firmy přitekl, musel management utratit skoro dvojnásobek. A to už chce opravdu kvalitní vedení.Jedinou dobrou zprávou na straně THQ je úspěch her De Blob a Saints Row 2, té druhé se během prvních dvou týdnů prodalo na dva miliony kopií. THQ ale bude potřebovat mnohem více, nebo bankám i akcionářům dojde trpělivost.

A ještě tečka za tečkou. O ochranu před věřiteli v pondělí požádal velký americký prodejce elektroniky a her Circuit City. Firma se opět hájí tím, že je doba těžká. Skutečností nicméně je, že firma byla ve ztrátě dva roky a za poslední půlrok prodělala 400 milionů dolarů.