Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Akce, sporty i erotika. Vzpomínáme na nezapomenutelné pecky ZX Spectra

aktualizováno 
Během minulé návštěvy osmibitové historie jsme si oživili hlavně akční žánr. V dnešní trochu přibrzdíme, ale ne o moc. ZX Spectrum toho má stále dost co nabídnout.

Didaktik Gama | foto: Jan Kouba

První část článku čtěte zde

Vybíjení agresivity

V 80. letech byly hry mnohdy agresivní jako ty dnešní, ale i sebekrutější scény působily na starých počítačích spíš roztomile. Mnoha hráčům se do paměti i srdcí vryly bojovky.

Poptávku po akčních bojovkách vyvolal Saboteur (1986). V roli ninji jste se měli vloupat do střežené budovy a uloupit disk. Dnes bychom hru klasifikovali jako stealth akci. Ninja je přeci bojovník skrytý ve stínu, proto byla obezřetnost na místě. Museli jste se probojovat přes velice komplikovanou spleť chodeb, bez mapy jste byli rázem ztraceni. Cestu komplikovaly stráže, které šlo zneškodnit dobře mířeným kopem, ale i rozzuření psi nebo ozbrojené síly, před nimiž bylo lepší vzít nohy na ramena.

ZX Spectrum - hra Saboteur

ZX Spectrum - hra Saboteur

Hra byla dost těžká, hrálo se na čas jako v případě mnoha jiných tehdejších her. Zdraví se sice pomalu doplňovalo, což bylo na svou dobu zcela ojedinělé, ale pouze v naprostém klidu. Hru rozšiřoval sequel Saboteur 2 - Avenging Angel (1987), v němž jste hráli v roli sestry hrdiny z prvního dílu. Dvojka byla ve všech ohledech propracovanější a monstróznější.

Trochu přímočařejší, ale neméně zábavný byl Renegade (1987). Ovládali jste psance, který se probojovával přes pět různých prostředí. První level se odehrával v metru a vaším cílem bylo dát co proto skupince rváčů, následoval souboj s motorkáři, prostitutkami a tak dále. Souboje byly promyšlené, s několika chvaty a s možností protivníka chytit, případně využít prostředí. V metru bylo nejlepší rváče jednoduše skopnout do kolejiště. Sladkou odměnou na konci byla náruč vaší milované.

ZX Spectrum - hra Renegade

ZX Spectrum - hra Renegade

Renegade 2 - Target Renegade (1988) byl o mnoho svižnější a příjemnější nástupce, přestože příliš inovací nepřinesl. Bylo možné zmocnit se velkého kladiva či tyče, což usnadnilo mnoho soubojů. Zkuste dostat do hlavy kladivem, touha bojovat vás nejspíš přejde. Renegade 1 i 2 mnozí považují za předobraz pozdějších mlátiček. Například novodobější mlátička Fighting Force (1997) mi vždycky Renegade v mnohém připomínala.

Teenage Mutant Hero Turtles

Teenage Mutant Hero Turtles

Pamatujete si Želvy ninja? Čtveřici želvích ochránců spravedlnosti s fixací na pizzu? V 90. letech to byl hit a ten, kdo neměl aspoň jedno tričko s oblíbeným želvákem, jako by nebyl. Tato mánie se nedotkla pouze televizních obrazovek, oblečení, žvýkaček, figurek a komiksů. V roce 1990 vyšla i hra Teenage Mutant Hero Turtles a byla to pecka, která vévodila herním žebříčkům prodejnosti.

Želvy zase musí nasadit své zelené krky, aby zachránily kamarádku April, kterou opět unesl Trhač. Hra vyšla na počátku 90. let, takže grafika doznala znatelných pokroků, plynule přebíhala z ptačí perspektivy při chůzi městem do plošinovky. Ač šlo hlavně o mlátičku, byl zde i taktický prvek: kdykoliv jste mohli přepínat mezi želvami a využívat jejich výhod.

Sportování a simulátory v 80. letech

V 80. letech byl hlad i po realističtějších simulátorech a sportovních hrách. I přes veškerá hardwarová omezení dokázali vývojáři na ZX naprogramovat spoustu zajímavých a návykových titulů.

ZX Spectrum - hra Deathchase

ZX Spectrum - hra Deathchase

Takovým nezapomenutelným zážitkem byl Deathchase (1983). Na první pohled dost ulítlý nápad: pronásledování motorek v hustém lese. Jenže pak si vzpomenete na nezapomenutelnou scénu Star Wars: Episode VI (1983), kde se hrdinové honí na strojích zvaných  speeder bike v lesích Endoru, a přesně víte, odkud inspirace přišla. V roce 1983 bylo s podivem, že něco jako Deatchase vůbec vzniklo. Hra se na obalu pyšnila titulem 3D a opravdu tak působila. Stromy kolem vás svištěly a vy jste cítili tu závratnou rychlost. Pokud jste sestřelili všechny nepřátelské motorky, setmělo se a jelo se znovu, jen s trochu vyšší obtížností.

Své si užili i fanoušci leteckých simulátorů. Delta Wing (1984) nabídl jen velice strohou grafiku. Země byla zelená, nebe modré a vaším cílem bylo sestřelit nepřátelské letadlo, trojúhelníček. Naproti tomu kokpit byl vyveden velice detailně a nechyběla ani animace vaší ruky svírající knipl. Samozřejmě, že zážitek se s takovým u nás nesmírně populárním simulátorem helikoptér LHX Attack Chopper (1990) na PC nedal srovnat.

Na ZX Spectrum se dostal i hit mezi vesmírnými simulátory Elite (1986), komplikovaný simulátor vesmírného obchodování a soubojů. V hlubinách kosmu se sto kredity v kapse jste museli rozjet fungující business. Kromě obchodu jste se mohli živit i z vojenských misí a těžbou z asteroidů a pro ty, kterým zákon nic neříká, tu byla možnost stát se obávaným vesmírným pirátem nebo lovcem odměn. Za ušetřené kredity bylo možné nakoupit lepší vybavení pro vaši loď. Elite byla náročná a komplikovaná hra, tak tomu je i u jejího posledního pokračování Elite: Dangerous (2014), které získalo podobně nadšené ohlasy jako jeho skoro o třicet let starší předek.

Na ZX vznikl i simulátor vojenské ponorky Silent Service (1985) nebo arkádově pojatý simulátor záchranářského vrtulníku Escape from Krakatoa (1984). Escape from Krakatoa se inspiroval katastrofickými filmy, které v 70. a 80. letech frčely. Ovládali jste vrtulník, který mohl střílet, házet bomby a vysouvat lano. Postupně jste ochraňovali tanker, který byl pod útokem ponorek a letadel a zachraňovali vesničany, kteří si postavili vísku nezdravě blízko vulkánu. Hra měla být záchranářskou operací, ale největší zábavou bylo nabírat nebohé přeživší a házet je do jícnu sopky. To spící sopku vždy zaručeně probudilo k životu.

U arkádového střihu ještě zůstaneme a vzpomeneme krásné závody bugin ATV (1987). S terénními čtyřkolkami jste si na ZX Spectru užili kopec srandy i ve dvou. Každá trať začínala mimo sedlo, museli jste na buginu nasednout a vyjet vstříc šíleným překážkám. Spadnout z buginy bylo skoro snazší než s ní jet rovně, proto byly sprinty k obrácené bugině zpočátku nejčastějším výjevem. Hra se ovládala z boku, překážky byly pouze naskládané do výšky, ale o to větší dovednost k jejich zdolání jste potřebovali. Byla to taková pomalejší Elasto Mania (2000), ale nesbírali jste žádné předměty, jeli jste pouze na čas a na benzin. Obojího bylo ve hře ukrutně málo. Tratě zpestřovaly i netradiční překážky jako hejna ptáků.

Didaktik Gama

Didaktik Gama

Vzpomínku zaslouží i další sporty. Pokud vás bavilo radši držet joystick než lyžařské hůlky, mohli jste si zahrát celé zimní i letní olympijské hry. Pravý ničitel joysticku byl Daley Thompson 1 – Decathlon (1984), tedy desetiboj. Běh postavy se ovládal střídavým bušením do dvou kláves, popřípadě klácením joysticku ze strany na stranu. Čím rychleji jste to zvládli, tím svižněji váš desetibojař metelil. Asi si dokážete představit, jak rozflákaný joystick po pár disciplínách byl.

Kostičková erotika

Strip Poker

Strip Poker

Než se vrhneme na poslední pamětihodnou skupinu her, stojí za to udělat malou lechtivou odbočku. I na osmibity totiž vznikly erotické hry. Objevily se takové skvosty jako Peep Show a různé variace na svlékací poker nebo jiné karetní hry. Úroveň smyslnosti, které tyto pecky dosahovaly, se rovnala zdechlé nafouklé rybě na sluníčku, takže žádnou díru do světa neudělaly a dnes jsou jen připomínkou toho, že o skloubení her a erotiky se vývojáři pokoušejí už od samých počátků.

Adventury, zlatý fond Zx Spectra

Pokud se mi něco opravdu vrylo do paměti, byly to adventury. Ne že by jiné hry nedosahovaly takových kvalit, ale adventury, obzvlášť pak Dizzyho dobrodružství, jsou tím, co si pamatuji, jako bych je hrál včera. Dizzyho první dobrodružství dorazilo v roce 1988, hra byla sice určena primárně pro drobotinu, ale získala si srdce malých i velkých bez rozdílu.

Dizzy

Dizzy

První dvě dobrodružství Dizzyho byla zábavná, ale pravých herních hodů se hráčům dostalo až s třetím dílem, který mám nejraději. Už ve druhém dílu bylo k dohrání nutné posbírat všech třicet mincí. Ve třetím dílu potřebujete také třicet zlaťáků a k tomu ještě zachránit svou milovanou Daisy.

Logické úkony byly v mnoha případech opravdu logické. Voda hasila oheň, kost zabavila divného tricerato-psa a vajíčko uchlácholilo rozběsněnou saň. Mimochodem, draci vypadali na svou dobu naprosto parádně. Hry byly docela těžké. Pády do vody, popálení o plamínek pochodně či sežvýkání krokodýlem nebylo nic neobvyklého.

Logické hádanky představovaly výzvu. S trochou cviku se hry přesto daly dohrát v pohodě do hodiny, ale času na hledání správných cest a řešení logických úkolů, toho bylo potřeba opravdu požehnaně. Dizzymu vyšlo oficiálně kolem devíti pokračování a nespočet fanouškovských odboček.

Druhou pamětihodnou adventurou byla šílená Pyjamarama (1984) s ještě šílenějším příběhem. Vaše jméno je Wally Week a právě spíte. Jenže ve snu si vzpomenete, že jste zapomněli natáhnout budík. Když něco neuděláte, zaspíte a přijdete pozdě do práce. Všímáte si, jak krásně naivní, ale svým způsobem i originální dříve příběhy ve hrách byly? Vaše snové já musí zmobilizovat veškeré síly a najít natahovací klíč k budíku.

ZX Spectrum - hra Pyjamarama

ZX Spectrum - hra Pyjamarama

Kdyby ležel kousek od postele, hra by nebyla moc dlouhá. Ve skutečnosti je na jiné planetě. K cestě ke hvězdám naštěstí nemusíte do NASA, funkční raketu máte samozřejmě na půdě, jenže v ní není benzin, tak hurá pro kanystr. Ten je prázdný, je třeba do něj načepovat palivo. Typičtější adventuru byste těžko hledali. Dokonce tu je i herní místnost, kde si můžete zahrát Space Invaders.

Jenže Wallyho snový svět je spíš noční můra. V každé místnosti vás něco může připravit o život. Létající sekyrky, bubáci nebo obživlé knihy a talíře s kuřaty. Představivost tvůrcům rozhodně nechyběla, šíleným pojetím hra vzdáleně připomínala The Neverhood (1996). V několika letech se objevila ještě další dobrodružství rodiny Wallyových, ale první díl po stránce originality žádná nepředčila.

Hry z naší domoviny

Češi vůbec nelenili, na ZX Spectrum a český Didaktik vydali mnoho úžasných her, které díky češtině mohl hrát každý. Vznikly skvělé textovky od Fuxoftu (Podraz, Indiana Jones) pro náročnější. Pro ty, kteří dávali přednost bezhlavé akci, tu byl klon R-Typu s názvem Orion (1993). Ten měl neuvěřitelně roztomilého protagonistu, jakousi mrkající kouli v UFO. Jen škoda, že hra byla tak krátká.

Hry na ZX Spectrum

Hry na ZX Spectrum

Podobnou vesmírnou střílečkou byl Star Dragon (1990). Sice starší, ale promyšlenější než Orion. V lodi, která vypadala jako přejetý trilobit nebo futuristická záchodová mísa, jste po vzoru původních klasik museli střílet vše, co se pohnulo. Hra byla kvůli úzkému koridoru velice obtížná a každý náraz do stěny znamenal život dolů. Také vám ubývalo palivo a munice.

Fotogalerie

Hodiny zábavy slibovala i kooperativní hra Double Dash (1990), multiplayerový klon Boulder Dash (1984). Kutáním do země jste sbírali diamanty. Museli jste dávat pozor na padající kameny a „jezinky“ (v dětských letech má člověk ve zvyku všechno pojmenovávat divně), které vás začaly honit v okamžiku, kdy jste se k nim neuvážlivě prokopali. Důležitá byla kooperace obou hráčů.

Útok bílé myšky (1993) byla adventura klasického střihu, graficky podobná zmíněnému titulu Pyjamarama. Váš osud byl nezáviděníhodný, byli jste pokusná myš v laboratoři. S tím jste se nechtěli smířit a rozhodli se uprchnout. Na své cestě jste potkali několik postav. Šlo o pohodovou hru pro nejmenší, žádné souboje, jen používání předmětů a interakce s postavami. Myšák nakonec hrdinsky unikl skokem z budovy.

Všechno stárne, hry obzvlášť

Zmíněné hry jsou průřezem dávnou historií, ale nejde o kompletní výčet. O své oblíbené kousky se můžete podělit v diskuzi. Některé hry, které člověku utkví v paměti jen ve formě střípků, už ani na všemocném Googlu člověk nevyhledá.

Velká část her je v dnešní době už opravdu na hranici hratelnosti a to, co nám dříve připadalo jako naprosto perfektní na odreagování, vyvolává v 21. století spíš frustraci. Jen pro tu nostalgii zkuste zapátrat a zahrajte si své oblíbené fláky z mládí, emulátorů je fůra. Některé klasiky přece jen nestárnou a jiné se dočkaly i remaku. A pokud chcete zažít i ten dobový pocit, počkejte si na retro herní konzoli ZX Spectrum Vega, která má převést ZX Spectrum do nového milénia.

Autor:


Témata: Erotika




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.