NHL 08 – konečně krok vpřed
NHL 08
Platforma: PC
Výrobce:
EA Sports
- Nové ovládání
- Hratelnost zase o kus blíž realitě
- Možnost tvorby vlastních akcí
- Skvělá grafika
- Fyzika puku
- Nutnost delší adaptace
- Pár chybek z předchozích let
NHL 08
Hokeje od Electronic Arts se každoročně řadí k nejprodávanějším hrám v tuzemsku, což minulý rok ještě podpořil fakt, že se ve hře objevila i česká nejvyšší soutěž a kompletní lokalizace do naší mateřštiny. A vlastně ani nikomu příliš nevadilo, že od předloňského ročníku se nic jiného příliš nezměnilo. A vzhledem k tomu, že doznívající generace konzolí má již zjevně to nejlepší za sebou, bude potřeba se na to na PS2 připravit i letos a dále do budoucna. Videoherní svět již totiž definitivně žije v next-gen éře, což je mimo jiné patrné i na nejnovějším hokeji od EA.
Kdyby se vám náhodou kombinace nedařily, není potřeba skákat z mostu.
V první chvíli si ale člověk vlastně ani příliš neuvědomí, proč má být NHL 08 označováno jako první skutečně next-gen ročník série, když se kromě grafiky změnilo vlastně jen ovládání, a to ještě pěkně pitomě. No jen si to představte, kdo to kdy viděl, aby se u hokeje nebušilo do tlačítek a místo toho se nesmyslně kvedlalo páčkami? Neslýchané. Ovšem je potřeba si chlapsky připustit, že právě tato skutečnost je jedním z elementů, který posouvá celou sérii o notný kus dál.Popis ovládání ale začínáme další špatnou zprávou: žádné z tlačítek na ovladači nemá přiřazenu funkci zrychlení. Střízlivým odhadem bychom to viděli, že zmizelo po dobrých řekněme deseti letech. Podobně jako v letošním ročníku fotbalové série FIFA se tvůrci vydali „analogovou cestou“, a tak levou páčkou ovládáme nejen směr, ale i rychlost bruslení ovládaného hráče. Prává páčka pak slouží k práci s hokejkou, kdy si ji manuálně můžete přehazovat ze strany na stranu, čímž lze po nějaké době tréninku vykouzlit nejen výstavní blafák, ale zároveň tento nástroj slouží například i k pokrytí puku při postupu s ním. A jak se tedy přihrává střílí a tak podobně? Jednoduše – všechny základní funkce byly namapovány na postranní tlačítka, přičemž střelba se provádí rovněž „analogově“. Střela zápěstím se provádí rychlým cuknutím pravého analogu vpřed (respektive vždy směrem k soupeřově brance, což sice zpočátku při změně stran mate, ale ve výsledku je to nesmírně intuitivní a elegantní řešení) a pokud hodláte vypálit „ruský blafák“ příklepem, stačí předtím zatáhnout páčku vzad (respektive směrem od soupeřovy branky), díky čemuž hráč provede nápřah.
Ovládání je skutečně vyřešeno velmi dobře a spadá zcela jednoznačně do šuplíku s nápisem „Jakto, že to někoho nenapadlo už dříve?“ Pokud si dobře vzpomínáme, tak něco podobného obsahoval i některý z předchozích ročníků (ale snad pouze na Xboxu?), ovšem vždy se jednalo pouze o možnost, kterou si stejně každý hned přepnul na tlačítkovou klasiku. Letos nám to ale EA servíruje zcela natvrdo bez možnosti se vzpouzet. A že by k tomu bylo důvodů. První kroky ve hře jsou totiž přinejmenším očistcem, protože návyky z let minulých jsou velmi silné. Člověk podvědomě zkouší postranní tlačítka ve snaze najít zrychlení a jeho hráči místo toho odehrávají puk kdoví kam, lehají si na led a vůbec se chovají strašně humorně. Je potřeba si to zkrátka zažít, což ale nebude nijak rychlou záležitostí. Dva zápasy to nespraví, ani tři, ani pět, chce to prostě odedřít tak dvacítku mačů než je možné zodpovědně říci, že už to všechno máte zmáknuté. Je potřeba si uvědomit, že pracujete zároveň oběma páčkami, příčemž velmi často hýbete každou do úplně rozdílných směrů, a to není zase až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. A když už zvládnete pohyb a práci s pukem, nebudou vám třeba padat góly nebo budete laciné branky dostávat. Zatímco pravou páčkou stílíte, tou levou se míří, v obraně zase často bruslíte jinam než následně chcete umístit bodyček. Zkrátka a dobře, přes noc se z vás mistři asi nestanou. Ale na duhou stranu, pokud v EA nebudou vymýšlet zase nějaké „převratné novinky“, tak se dá předpokládat, že zažití si nového ovládání je jakousi investicí do budoucna.
Ve výčtu kladů nesmíme zapomenout ani na novou fyziku puku.
A navrch k tomu již letos dostanete velmi slušný hokej, což jak známo, není u EA zase až tak úplná každoroční samozřejmost. Systém hry byl totiž razantně přepracován, takže se skutečně dá říci, že je NHL 08 prvním hokejem nové generace a nikoliv pouze hokejem v krásné grafice. V základním nastavení došlo k jistému zpomalení hry, díky němuž máte šanci u hraní i přemýšlet a případně kombinovat. Sice jsme to tvrdili již u několika předchozích ročníků (tehdy ale ještě pochopitelně nebyla možnost srovnání), ale je to skutečně až next-gen verze NHL 08, která dovoluje vytvářet krásné hokejové kombinace, zavřít soupeře v jeho obranném pásmu a ostřelovat jeho gólmana, začít kombinaci za brankou, v tísni se pokusit odehrát kotouč po mantinelu na volného spoluhráče a plno dalších věcí, které jsou v reálném hokeji zcela běžné, ale u videoher se všichni tak nějak tvářili, jako kdyby neexistovaly. Mimochodem, nyní již skutečně je potřeba kombinovat. Laciné triky s vyjetím zpoza branky nebo sázka na velké množství one-timerů nikam moc nevede. Pochopitelně, že čas od času tam něco spadne, ale jak obránci, tak gólmani jsou na takovéto pouťové finty velmi dobře připraveni.A kdyby se vám náhodou kombinace nedařily, není potřeba skákat z mostu. Stačí když vlezete do položky trenérských možností a nadefinujete si kombinaci, respektive signál vlastní. Na „cvičném kluzišti“ si pak v jednoduchém editoru nastavíte, kdy se má kdo kam přesunout a celou akci si uložíte, přičemž v zápase stačí ji aktivovat a hráči se začnou pohybovat podle daného schématu. Je sice potřeba se naučit správně trefovat „výchozí pozici“, od níž se celá akce začne rovíjet, a vytvořit opravdu kvalitní a funkční schéma se asi taky nepovede hned napoprvé, ale když si s tím trochu pohrajete, výsledky se jistě dostaví. Stejně jako ovládání, i tento editor akcí si zkrátka žádá nějaký ten čas.
Ve výčtu kladů nesmíme zapomenout ani na novou fyziku puku. Jeho zvýšenou autonomii jsme si rovněž pochvalovali i v některých předchozích ročnících, ale tentokrát je to skutečně zcela jiná liga. Kotouč si dělá prakticky „co chce“, velmi věrně se odráží od všeho možného, takže klidně například padne gól po dvojím odrazu od bruslí obránců nebo třeba po odrazu vyletí mimo hrací plochu. Lahůdkou jsou pak nejrůznější odrazy a poskakování puku po výstroji brankáře, kdy jen trnete napětím, zda do branky nakonec spadne nebo ne. Vše s velmi rozumnou frekvencí, takže není třeba se obávat, že stačí vystřelit na bránu a ono už se to tam nějak odrazí nebo že by gólmani s pukem žonglovali při každém druhém zákroku.
|
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 460 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?
Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...