NHL 2002 - tak i letos jsme se dočkali

• 594
Málokterá gameska je tolik očekávaná, jako právě dnes recenzovaná hra NHL 2002. Hráči si hryžou nehty, nervózně pohazují klávesnicí a v hlavě se jim honí stovky otázek. Co je v NHL letos nového? Bude padat stejně gólů jako loni? Jak pokročila grafika a animace? Odpovědi nejen na tyto otázky najdete v dnešní megarecenzi.

BonusWeb HIT NHL 2002 Představovat vám firmu Electronic Arts a potažmo její divizi EA Sports by asi bylo nošením dříví do lesa. Všichni jistě znáte její sportovní série, které patří ve svém oboru k naprosté špičce. V Česku, jakožto v zemi hokeji a fotbalu zaslíbené, se pochopitelně největší popularitě těší série NHL a FIFA. Zatímco na nový fotbálek si ještě nějaký ten pátek budeme muset počkat, hokej už je tu. A stejně jako loňský titul, i letošní kousek NHL 2002 se dočkal české lokalizace. Samozřejmě jsme se této hře pořádně podívali na zoubek a výsledek našeho snažení právě máte před sebou. Vzhledem k tomu, že jsem se snažil pojmout recenzi co nejkomplexněji, dovolil jsem si rozdělit článek do několika tématických odstavců, abych tak čtenářům usnadnil orientaci. Úvod snad už nemá cenu dále natahovat, takže se mrkneme, jak to letos nakonec všechno dopadlo.

"Strč prst skrz krk" aneb kouzlo češtiny
"Kompletně v češtině!" hlásá nálepka na krabici české verze NHL 2002. Samozřejmě se tak trochu jedná o reklamní trik. Co se mluveného slova týče, opět se můžeme pokochat jen úvodním předzápasovým slovem Petra Vichnara, který po uvedení utkání předá slovo svým americkým kolegům. V našem rodném jazyce je NHL 2002 pochopitelně i manuál a všechny texty ve hře. Gramatika samozřejmě není vychytaná, vzhledem ke skloňování v českém jazyce to autorům ani nemůžeme mít za zlé ("Tato karta učiní Roman Hamrlík hrdinou na 2 třetin"). Takže se v podstatě opakuje situace z minulého roku, ale málokdo z nás asi čekal víc.

Options, herní módy a další volby
Úvodní obrazovka, ač designem odlišná od minulých dílů, nenabízí mnoho převratného. Začněme klasickým menu Volby a pravidla, neboli Options. Mnoho se toho nezměnilo, takže si můžete upravit pravidla, nastavení AI a herní volby - ty obsahují dvě nové možnosti, a to sice pohyblivou brejkovou kameru (pokud jde váš hráč sám na gólmana, přepne se kamera do detailního pohledu za hráčem) a zaměřovací "Hit/Save" kameru (po podařeném hitu či brankářském zákroku se hra na moment přeruší replayem daného okamžiku). Dále je zde obligátní menu na volbu grafiky a zvuku. Mimochodem, opět lze do hry importovat vlastní hudební skladby, a to jak pro muziku v menu, tak pro popěvky (neboli "ditties"). K importu lze použít Dittie Importer (nebo můžete použít i skladby již překonvertované do NHL 2001), který je k volnému stažení na internetových stránkách EA Sports. Když už jsme u těch downloadů, na oficiálních stránkách si lze stáhnout i prográmek Jersey Importer, který slouží k vytváření vlastních dresů. S vytvářením vlastního NHL 2002 prostředí souvisí i lehce vylepšená tvorba hráče, ale nečekejte zas nic převratného. NHL 2002 opět nabízí několik herních módů - samostatný zápas, turnaj, play-off, trestná střílení (tady si musím trochu rýpnout - po skončení nájezdů vcelku nepochopitelně nelze hru zopakovat pomocí Rematch, ale je nutno vyskočit zpět do menu a tam si případně trestná střílení zvolit znovu) a samozřejmě sezónu. Nic nového. Stejně jako v předchozích dílech, i letos má hráč možnost podílet se na úspěchu svého týmu i z pohledu trenéra pomocí známého menu Coaching Options. Ani tato část hry nedoznala výraznějších změn, za zmínku snad stojí jen nová řada, která se pyšní názvem Hero Line. Jedná se obvykle o pětku nejlepších hráčů, která je nasazována v hektickém závěru utkání.

Sběratelské kartičky - dětinská ohavnost, nebo zajímavé zpestření?
Zbrusu novým prvkem v letošním NHL je sbírání hráčských a speciálních kartiček. V USA a Kanadě mají "opravdové" hokejové, baseballové, fotbalové a další kartičky poměrně velkou popularitu, český hráč nad tím spíš (v lepším případě) pokrčí rameny. O co tedy jde? Hráč má k dispozici album na 189 karet a konto s body, které získává za plnění speciálních herních úkonů. Zhruba stovka úkolů je rozdělena podle náročnosti na čtyři kategorie (od nejlehčích úkolů typu dát gól až po obtížné záležitosti jako dát čistý hattrick, vyhrát všechna NHL 2002 vhazování v utkání ap.). Pokud se vám během zápasu podaří splnit nějaký úkol, jste na to upozorněni titulkem s fanfárou a po skončení zápasu vám na konto naskáčou body, přičemž za dva tisíce bodíků si pak lze koupit náhodný balíček karet. Karty nejsou určeny jen pro sbírání a naplnění alba, ale lze je i použít během hry. Bronzové, stříbrné a zlaté hráčské karty naboostují daného hráče a kromě toho jsou k dispozici i speciální karty, které znevýhodní soupeře či naopak pomohou vašemu týmu. Aby toho nebylo dost, můžete získat i oslavovací karty, které vám zpřístupní speciální druhy oslav hráčů, a karty překvapení (tzv. "Easter-Egg Cards"), které vám umožní navolit si pro hru takové legrácky, jako hráče s velkými hlavami, pisklavý komentář, přehozené ovládání a podobně. Kladem této inovace může pro někoho být fakt, že ho sbírání kartiček u hry udrží a nebude myslet jen na výhru za každou cenu, ale i na to, jak splnit nějaký vypečený úkol. Největší nevýhodou kartiček je skutečnost, že nelze vypnout získávání bodů a s nimi spojené cavyky během zápasů. V několika prvních zápasech (kdy obvykle splníte pět či více úkolů během jednoho utkání) jsem si připadal spíš jak u hospodského forbesu, než u sportovní simulace. Pokud přetrpíte prvních pár zápasů, můžete už být v klidu, protože obtížnější úkoly se vám podaří splnit jen občas a do sbírání kartiček vás nikdo nenutí. Já osobně bych kartičky ohodnotil asi takto: nevadí mi :o).

NHL 2002 Týmy a hráči
Letošní NHL samozřejmě obsahuje aktualizované soupisky. Malý černý puntík ode mne tým EA Sports dostává za to, že ani letos nesehnal fotografie všech hráčů a u několika méně kvalitních hráčů (ale třeba i u Čechmánka, jehož hodnocení je dost vysoké) je místo portrétu jen černý výřez se znakem NHL. Drobnost, ale zamrzí. Větší černý puntík autorům uděluji za to, že někteří hráči se liší svými vlastnostmi (i celkovým hodnocením) v týmu NHL a v reprezentačním mužstvu. Třeba Jaromír Jágr má ve Washingtonu celkové hodnocení 92 a v reprezentaci jen 89! To je docela k naštvání, a tím spíš, že tyto úpravy celkem jednoznačně směřují k tomu, aby český tým prostě nebyl lepší než Kanada či USA. Je tomu tak ostatně vždy, to, že výsledky naší novodobé reprezentace nemají ve světě obdoby, je podle amíků asi spíš náhoda a hlavně nespravedlnost, takže ani v letošním NHL není naše reprezentace nejsilnější (a navíc se v intru objeví jen na zlomek vteřiny mrňavá česká vlaječka, zatímco třeba vlajka hokejově zoufalého Německa se po obrazovce rozplizne v celé své kráse). Lidé z EA Sports sice tvrdí, že vlastnosti hráčů a síla týmů je nejvěrnější, co kdy byla, ale kšeft je kšeft a marketing samozřejmě musí ovlivnit tento aspekt hry. No ale nebudu se rozčilovat, už jsme si na to konec konců mohli zvyknout. NHL 2002 Málem bych zapomněl na jednu drobnou novotu týkající se hráčů - někteří hokejisté už nemají jen speciální hodnocení Big Hitter a Big Shooter, ale přibyl ještě Sniper, který se vyznačuje přesnou střelbou, a Hero, neboli osobnost a tahoun týmu.

Obléci výstroj, nasadit brusle, hokejku do ruky a jedém...
Nejdůležitější z celé hry je pochopitelně samotný zápas. Jeho pravidla si jako vždy můžete nastavit již v Options přístupných z úvodní obrazovky a nic nového v nich nenajdete (popravdě řečeno, jsem celkem zvědavý, kdy se začne rozlišovat úmyslný ofsajd a kdy bude zakázané uvolnění pouštěno v případě, že soupeř mohl vyhozený puk dostihnout). Na první pohled se toho při hře sice moc nezměnilo, ale na pohled druhý pár změn (a řekl bych, že k lepšímu) objevíme. Směrem k realističnosti se rozhodně posunuly souboje jeden na jednoho (nemyslím tím bitky, ty jsou stále skoro stejné). Klička pomocí tlačítka "Deck", která ještě loni zmátla většinu obránců, už není tak účinná a projít přes obránce skutečně není žádný med, ostatně jako ve skutečnosti. Na straně obránců zas ubral na účinnosti tzv. Big Hit - loni se jednalo o skok vhodný spíš do hry Mortal Kombat, letos už se jedná o bodyček jen o něco tvrdší než obyčejný. Navíc se zlepšilo bránění hokejkou, jelikož pomocí tlačítka NHL 2002 určeného pro hákování/držení lze celkem solidně vyšťouchávat puky od soupeřovy hokejky.

Tím se dostávám ke kontrole puku. Už se nejedná jen o to, že hráč ve své moci puk prostě má nebo nemá, ale existuje i něco mezitím - například útočník s pukem obtěžovaný hokejkou soupeřova obránce (ehm) už nemusí mít puk pod kontrolou natolik, aby ho udržel i po krkolomné kličce, ale může mít ještě dost sil na to, aby puk pošťouchnul na nejbližšího spoluhráče nebo ho nahodil na zadní mantinel. Více než dřív se tak při vedení puku projeví kvalita toho kterého hráče. NHL 2002 přichází také se zajímavou novinkou ohledně nájezdů na brankáře - jak už jsem zmínil výše, hráči mají možnost mít zapnutou tzv. "Breakaway" kameru. Při každém samostatném nájezdu na brankáře se pak kamera přiblíží za záda hráče, zvuky okolí se ztlumí a zaměří se na hráče, takže je slyšet jeho dech a skřípání bruslí o led. Tento pohled je velmi atmosférický, ale už tak obtížné proměňování brejků ještě více znesnadňuje. Směrem k realističnosti se posunulo provedení střelby - dříve hráč puk vystřelil na branku z jakékoliv pozice, nyní už se před střelou musí alespoň trochu srovnat do střelecké pozice, takže k vidění jsou střely z otočky nebo tažená rána backhandem. Za trochu nepovedenou považuji teč střely. Pokud natáhnete střelu na plnou sílu a pak stisknete tečovací tlačítko, hráč se pokusí vystřelit tak, aby puk byl nějakým jeho spoluhráčem NHL 2002 tečován. To by bylo naprosto v pořádku, pokud by ovšem občas nedocházelo k situacím, že tečující hráč je dál od branky než střelec a ten tak vlastně střílí bombu za sebe nebo do strany, což je docela nesmysl.

Poměrně zajímavou změnu zaznamenaly nahrávky. Ve všech dosavadních dílech existoval jen jeden druh přihrávky - relativně přesná přihrávka po ledě, která buď našla svého adresáta, nebo skončila svou pouť u soupeřova hráče. Šance na průchodnost nahrávky záležela v minulém roce na volbách Pass Interception a Pass Accuracy, ovšem i při poměrně "přísném" nastavení se dost často stávalo, že puk prošel soupeřovu obránci mezi nohama, pod hokejkou a podobně. Letos se hra obránců v tomto směru značně zlepšila a přiblížila se tak realitě. Aby však útočníci nebyli úplně bezmocní, objevil se nový druh přihrávky - říkejme jí chytrá přihrávka. Ta se aktivuje podržením přihrávacího tlačítka a hráč se pokusí nahrát svému kolegovi s přihlédnutím k dané situaci. Obvykle se jedná o přihrávku vzduchem a do jízdy, čímž se hráč snaží překonat hokejku soupeřova obránce a podobně. Tato nahrávka samozřejmě vyžaduje chvilku času na přípravu a také není tak prudká a zpracovatelná jako nahrávka švihem po ledě - je tedy vhodná spíše k nahrávce ze skrumáže nebo k dlouhému NHL 2002 pasu do brejku než jako finální nahrávka na one-timer.

A jaký je tedy celkový dojem z hratelnosti a stylu letošního NHL? Těsně před vydáním titulu na trh se objevilo dost hlasů, které poukazovaly na akčnější pojetí než v minulých dílech. Souhlasím s tím, že v podstatě celá série NHL je akčnější než skutečný hokej, ale můj názor na zmiňovaný posun letošního dílu je trochu jiný - hra je sice rychlejší a může zdát i o něco méně kombinační, ale není to proto, že by autoři nějak zvlášť přidali na akčním stylu. Jde spíš o to, že počítačový protivník brání natolik dobře (již zmiňované zachytávání nahrávek a obtížný individuální přechod přes obránce), že se vám nepodaří mnoho kombinací dotáhnout do konce. Ale myslím, že tak je to i ve skutečném (a nejen zámořském) hokeji - mnoho nahrávek skončí obětavým obranným zákrokem soupeře, mnoho odvážných průniků skončí namáznutím útočníka na mantinel a mnoho finálních nahrávek útočníkovi po ledě poskočí tak nešťastně, že jeho volej neletí do branky, ale pánubohu do oken. Z pohledu diváka je letošní NHL samozřejmě méně atraktivní než narážečky dvou hráčů přes celé kluziště zakončené přesnou bombou do vinglu, ale více připomíná skutečný hokej. A navíc, jak už jsem zmínil výše, můžete styl hry poměrně značně ovlivnit volbami v menu AI Options - pokud chcete kombinačnější hokej, můžete zpřesnit NHL 2002 nahrávky, zpomalit hru, snížit zachytávání nahrávek a podobně. Stejně tak směrem k menší akčnosti může pomoci vhodný výběr týmů (s čím souvisí fakt, že se na internetu dá očekávat postupné objevování různých soupisek, stejně jako po vydání minulých dílů). Na závěr tohoto odstavce by snad bylo příhodné podotknout, že stejně jako v minulém díle závisí výkon hráčů během zápasu i na stavu emocí plynoucích ze hry, které jsou měřeny pomocí Emotion Meteru.

Hašan a jeho kolegové
Výkony brankářů se rapidně liší při různém nastavení herní obtížnosti. Zatímco na dvou nejnižších stupních se vám po chvilce tréninku obvykle podaří střelit branek požehnaně (čili až nerealisticky mnoho), na stupeň "Medium" už padá gólů o něco méně a na nejvyšší obtížnost ("Difficult") už brankáři chytají vskutku mistrovsky a řekl bych, že až nereálně. Na kvalitu brankářů by měla mít vliv i adaptivní AI, která se snaží o zamezení tzv. jistých gólů, které jsme mohli vídat v některých předchozích dílech. Neprůstřelnost brankářů při nejvyšší obtížnosti je dána hlavně rychlým přemísťováním a také skutečností, že je obvykle střela nijak zvlášť nerozhodí. Z jejich rychlosti pak plyne skutečnost, že vychutnat si gólmana ve dvou hráčích pomocí one-timeru je o dost těžší než v loňském NHL, NHL 2002 z jejich "klidu" při střelbě zas fakt, že ani gólů z dorážky nepadá tolik co minulý rok.

Asi největší noční můrou útočníků v letošním NHL pak budou nájezdy - ať už se jedná o brejk plynoucí ze hry nebo o trestné střílení, gólman je v tomto ohledu třída a vyzrát na něj se podaří opravdu málokdy. V NHL 2002 prostě neexistuje žádný recept, jak s alespoň jakous takous jistotou nájezd proměnit, a gól z této situace je opravdovou vzácností, alespoň tedy při volbě Difficult. Účinnost střel z dálky a střel zpoza obránce (kdy má gólman zakrytý výhled) a podobně se autorům podle mého názoru celkem povedla - četnost gólů z těchto situací je docela realistická. Navíc se už neopakuje neuvěřitelná chyba z minulého dílu, kdy mnoho gólů padalo z nahození od modré či červené (jednou se mi dokonce stalo, že od soupeřovy modré!) čáry. Na druhou stranu se zde objevují dva jiné sporné momenty - počítačový soupeř čas od času vsítí gól z velmi ostrého úhlu (naštěstí se tak neděje příliš často) a také góly z tečovaných střel (viz minulá kapitola) padají až příliš zhusta a občas vypadají dost divně. Dost nevěrohodně působí ještě jedna situace - puk, který mine branku a od zadního plexiskla se odrazí zpět do hřiště, je obvykle brankářem bravurně lapen. To lidé z EA Sports trochu přehnali, jelikož gólman je v tom okamžiku k puku zády a je dost NHL 2002 nerealistické, když se vysune z branky a poslepu puk chytí do lapačky. Nutno podotknout, že obecně "gólovost" hry nezávisí jen na zvolené obtížnosti a vybraných týmech, ale také na volbě přesnosti střelby (v AI Options) a na rozhodnutí, zda budete směr střelby volit sami či ho necháte na počítači. Každý si určitě časem najde takové nastavení, které mu bude nejvíce vyhovovat.

Diváci, oslavy gólů a další cerepetičky
Kořením každého zápasu jsou drobné události, jako například oslavy po gólech, pošťuchování před vhazováním či zranění hráčů. Tyto legrácky se rozhodně posunuly směrem kupředu a ač se jedná vesměs o maličkosti, jejich vylepšení má pozitivní vliv na atmosféru hry. Objevilo se poměrně slušné množství nových oslavných kousků, které hráči páchají po vstřelení branky. Za zmínku stojí i kvalitní záběr lavičky s trenérem udílejícím pokyny a asi nejmarkantnější změna se týká publika. Detailní záběr na 3D postavičky diváků je skutečně povedený a autoři si vyhráli i s jejich pohyby - oslavují gól svého týmu či naopak nadávají při úspěchu soupeře, zakrývají si hlavu, poskakují, jedí popcorn (nebo co to je) a podobně. Co se týče těchto a podobných atmosférických doplňků, lze letošní NHL NHL 2002 rozhodně pochválit (snad jen tolik oblíbená láhev padající z horní síťky branky při vstřelení gólové pumelice nám může chybět).

Grafika, komentář a technické zpracování vůbec
Technické zpracování hry série NHL se pochopitelně s každým rokem zlepšuje a nejinak je tomu i letos. Jedinou výjimku z tohoto trendu tvoří letos intro, které je kratší než obvykle a působí trochu odfláknutým dojmem. Jinak lze ale technické zpracování jen chválit. Už jsem zmiňoval velký skok kupředu ve zpracování publika, vylepšení se samozřejmě dočkali i samotní hráči. Samotné grafické ztvárnění až o tolik lepší není, ale viditelně se zlepšila animace. Brankářské zákroky, které ještě loni občas připomínaly pád dřevěného trámu na zem, jsou v některých okamžicích skutečně lahůdkové. Pestřejší a věrohodnější jsou i pohyby hráčů, ať už při vedení puku, v okamžiku nahrávky nebo v dalších situacích. Se zlepšením animace a také s televizně pojatou režií celého zápasu (myslím tím střihy a replaye v přerušení, již zmiňovanou brejkovou kameru a podobně) se NHL 2002 opět o krok posunulo blíže k atmosféře skutečného zápasu. Důležitou roli samozřejmě hraje i zvuková stránka. Hudební kousky v menu nejsou zlé, ale nemusí každému kápnou do noty. Naštěstí si však můžete importovat skladby vlastní, podobně jako "ditties" hrané během NHL 2002 přerušené hry. Ty se ovšem mě osobně celkem líbí, jelikož opravdu připomínají skladby hrané na hokejových utkáních. Zvukové efekty nedoznaly výraznějších změn (což ovšem nijak nesnižuje jejich kvalitu), spíše vás asi zaujme inovovaný komentář. O ten se opět starají dva známí hokejoví komentátoři a jejich výkon je opravdu velmi věrohodný. Styl komentáře doznal posunu od serióznosti směrem k většímu show, což někoho potěší, jiného naštve. Komentátoři občas utrousí nějaký ten vtípek a ať už vám jejich fórky budou připadat trapné nebo veselé, jisté je, že vás "play-by-play" vtáhne do atmosféry zápasu. Celkově lze technické zpracování označit za vynikající a na poli sportovních her za jedno z nejlepších vůbec.

"Když potká sob soba, mají radost oba" aneb Multiplayer
I lidé v EA Sports již dávno vědí, že dobrá počítačová hra se stává ještě lepší, pokud podporuje hru ve více hráčích. Letos je situace opět o něco lepší než loni a všechny herní módy multiplayeru se tváří o dost stabilněji. EA Sports navíc podporuje online hraní všemi prostředky, takže kromě klasického hraní v lokální síti či s kamarády přes internet je možno připojit se i k online ligám. Hra ve více lidech je opravdu zábavnější než singleplayer, pokud nechcete ztrácet čas vylaďováním AI, tak vám doporučím automatické nastavení obtížnosti NHL 2002 "Medium". Hra je pak celkem svižná a pokud jsou hráči trochu zruční, padá i přiměřený počet gólů. Pokud budete hrát spolu (ať už proti počítači, nebo proti skupině jiných hráčů), určitě se po chvilce sehrajete a vytvoříte tak kombinace, do kterých by vám počítačový spoluhráč nikdy nenajel. Co se týče multiplayerového hraní, vykročili autoři rozhodně správnou cestou.

Slyšte rozsudek! Jménem republiky...
Takže si to shrňme, přátelé. V technickém zpracování se NHL opět dostalo o krok kupředu, přičemž po této stránce asi málokdo očekával více. Veledůležitá hratelnost je na dost slušné úrovni, i když její vychytání vyžaduje trochu trpělivosti při experimentování s nastavením AI (ovšem zpracování tohoto detailního nastavení je, stejně jako loni, velkým kladem samo o sobě). Styl hry sice je akčnější než ve skutečném hokeji, ale tak tomu bylo i v minulých dílech. Docela věrohodní (s přihlédnutím ke zvolené obtížnosti) jsou gólmani, i když v některých situacích jsou jejich reflexy opravdu přehnaně dobré a EA Sports by měli v této oblasti ještě zapracovat. Kompletní český komentář snad nečekali ani ti největší optimisté, takže ani v tomto ohledu nemůžeme být zklamáni. Někdo možná bude mít jiný názor, ale já si myslím, že NHL 2002 je špičková hra a ač nepřišla s ničím vyloženě převratným a nepřinesla tolik inovací, kolik bychom mohli chtít, jedná se o jednu z nejlepších sportovních her roku a hlavně o bezvadnou zábavu s chytlavou atmosférou. Ať už jste zarytými fanoušky této série nebo se do tajů počítačového hokeje teprve chystáte proniknout, pro všechny platí to samé - tuhle hru si sežeňte, nebudete litovat.

NHL 2002
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts