Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NHL 2003 – opět skvělý hokej?

  12:00aktualizováno  6:52
Společně se začátkem nejlepší hokejové ligy na světě, kanadskoamerické NHL, vychází i její nejaktuálnější virtuální podoba, u nás v počeštěné verzi. Je NHL 2003 opět skvělý hokej jako jeho předchozí díl, nebo už vývojářům došly nápady a není o co stát? O tom všem se dočtete v našem článku.

NHL 2003Se startem kanadskoamerické NHL pravidelně vychází její nejaktuálnější virtuální podoba. V minulých letech a i v současnosti série NHL představuje jediný hokej na počítačích, a tím pádem i ten nejlepší. A protože se nenajdou žádní vývojáři, kteří by udělali podobný titul, není ji s čím porovnat. Na druhou stranu, narozdíl od fotbalové série FIFA a jejich posledních dvou dílů (FIFA 2001, FIFA 2002) si NHL každoročně držela vysokou úroveň, vždy představovala kvalitní zábavu a špičkovou hru. Letošní NHL jde ale jinou cestou, jakoby vývojáři už neměli chuť a došly jim nápady, ačkoliv ke zlepšování je toho víc než dost.

Výběr herních módů v NHL 2003 je klasický: sezóna, přátelák, playoff a mezinárodní turnaj. Trénink opět chybí, natožpak možnost procvičit si samostatné nájezdy. Seznam týmů obsahuje dvacet národních mužstev a dalších třicet z NHL. Konečně jsou Češi svými kvalitami jakž takž na adekvátních hodnotách, přestože například Dopita, Reichel nebo Kubina nepatří k největší špičce, mají overall přes osmdesát. Aktuálnost sestav je nicméně katastrofální, draftované hráče a letní přestupy autoři vůbec nezaznamenali, update soupisek tento problém snad vyřeší. Nabídka pravidel a ostatních nastavení se nikterak neliší od NHL 2003předchozího dílu, zato celé menu prošlo výraznou grafickou obměnou a jeho rozlišení se zvýšilo na 800x600. Teoreticky by mělo být na jedné obrazovce více textu, ve skutečnosti vzniklý chaos a zmatek dovádí k absolutní dokonalosti nelogické řazení informací. Aby se například člověk při tvorbě sestavy dozvěděl, kterou rukou hráč střílí, což je u beků docela podstatná věc, musí se proklikávat skrze další menu. A leckdy se povede vyskočit do základní nabídky, aniž by v tom byl nějaký úmysl. Trefa do černého se povedla snad jen v případě předzápasové obrazovky s přehledem informací o dalším soupeři, jinak se ovšem vkrádá myšlenka, že nové menu musel dělat šílenec.

Nastavení taktiky je tradičně velmi slabé, především útočné vzorce jdou drsně simplifikovány; o tom, že by šlo upravit najíždění hráčů do útočného pásma, jejich postavení při vhazování před modrou nebo že by šel vybrat vracející se útočník, se dá jenom snít. Alespoň lze nastavit strategii pro každou lajnu zvlášť, dát k sobě třeba tři metrákové útočníky a navolit jim adekvátní strategii. Bohužel, opět jdou při přesilovkách střídat jenom dvě útočné, resp. dvě obrané řady a opět se pětky střídají jinými klávesami doma a jinými venku.

NHL 2003Samotná hra se letos hodně, hodně zjednodušila. Na druhou nejtěžší obtížnost porazí soupeře levou zadní o pět šest branek (!) i ti, kteří u NHL zrovna netráví několik hodin denně. I s nastavením nejvyšší obtížnosti soupeř nepředvede nic zázračného, tři góly z jeho strany jsou opravdové maximum. Obranu ve středním a svém obranném pásmu prakticky vynechává a zajímá se až o útočníky, kteří se nebezpečně proderou před brankoviště. Příznivci kombinačního hokeje si tak užijí, mohou kličkovat skrz soupeřovu obranu a vychutnat si ji, jakoby hráli přesilovku. Střední pásmo, obzvláště prostor u mantinelů je volný úplně a dostat se za modrou je hračka. Pro zachování současného výsledku stačí vzít rychlonohého útočníka a kroužit s ním kolem své modré čáry. Hráči soupeře jen neškodně přihlížejí a nenadělají s tím vůbec nic; stejně tak jako na buly, jehož úspěšné zvládnutí vedoucí ke stoprocentní úspěšnosti je otázka chvilky. To vše a mnohé jiné se děje i na nejtěžší obtížnost, těžko říct, co vedlo autory k tomu, aby její laťku prudce snížili. Výsledek je takový, že si počítačem ovládaný soupeř po dvaceti zápasech ani neškrtne.

Obranná část prošla výraznou změnou. Pryč je silné hákování, v NHL 2003 je absolutně neúčinné stejně jako některé z dalších osvědčených pokusů o odebrání puku z minulých dílů. Soupeři se dá kotouč uzmout několika málo způsoby. NHL 2003Nejúčinnější je zabijácký "Big hit", kterýmžto soupeř dostane po zádech, spadne a puk ztratí. O něco efektnější je sebevražedné lehnutí na led, vrh obráncova těla pod soupeřovy brusle a vypíchnutí kotouče. Ne, že by hokej nebyl tvrdý sport, nicméně hra tak trochu připomíná řežbu, neboť sražení soupeře "Big hitem" na led je zdaleka nejúčinnější a nejrychlejší. Reálnost a fyzikální zákony se potichu vytratily, silnější hokejisté, kteří čelně dostanou hokejkou přes tělo, nespadnou, ani se nezapotácí, nýbrž jsou vrženi pozpátku o několik metrů dozadu, přitom se zázračně drží na bruslích a ještě zázračněji neztratí kotouč.

Alespoň puk letos lítá o něco reálněji a přesněji, od různých překážek se odráží jinak, trajektorie při střelbě je o něco lepší, občas se puk jen tak kutálí po hraně a nespadne hned naplocho na led. Nejpatrnější to je u výstroje gólmana, od něhož se střely odráží do všech směrů. Při důrazné hře kolem brankoviště ve vzniklém závaru stačí puk pošťouchnout a on si cestičku za gólmanova záda najde sám. Stejně jako v NHL 2002 jde pomocí nejrůznějších hejblátek a nastavení upravit celá řada parametrů (přesnost střel, kontrola puků, síla napadání atd.), přesto má hra k reálnému zpracování daleko. Gólmani letos zase předvádí megasuperextra zákroky. Mezi jejich nadlidské výkony se řadí i jedna specialitka – během jedné NHL 2003vteřiny lehnou na led, v těžké výzbroji se vzchopí do brankářského postoje, opět zalehnou a u toho stíhají vyrážet střely. Pozitivní je, že góly padají z nejrůznějších situací, sem tam si brankář betonem srazí puk do vlastní brány a obecně je skórovacích pozicí vícero než minule. Mnoho gólů padá ze samostatných nájezdů, do kterých se dá při hře proti počítači díky absenci účinné obrany dostat několikrát za třetinu. Současně autoři vylepšili repertoár pohybů a zákroků gólmanů, kteří už nepůsobí tak statickým dojmem a třeba při oněch nájezdech efektně vymršťují betony.

Ovládání je stejné jako před rokem s tím rozdílem, že lze dělat vlastní kličky, parádičky a mít puk plně pod kontrolou. Při hře s počítačem zbytečné (na standardní kličku se obránci nachytají i tak), v multiplayeru má ale tato novinka o něco větší využití. Další inovace jsou spíše drobnosti. Přímo ve hře je barvou hráčova jména ukázáno, je-li ve formě či ne. Druhou novinkou je "Game Breaker". Místo toho, aby autoři zlepšili myšlenku z NHL 2002, převahu při velkém tlaku, do letošního dílu zakomponovali Game Breaker. Jakmile díky vstřeleným gólům, vyhraným bitkám atp. dosáhne maxima, lze jej aktivovat, čímž se na pár vteřin změní pohled kamery, hra se zabarví jakousi aurou a soupeřovi hráči zpomalí. Game Breaker se dá naštěstí vypnout. Poslední a spornou inovací je poslední minuta zápasu běžící v reálném NHL 2003čase. Za nepříznivého stavu soupeř pošle gólmana na střídačku někdy minutu a půl před koncem, na střelu do prázdné branky je tak přes šedesát sekund skutečného času a za ně to stihne opravdu každý.

Zato multiplayer je o něčem jiném a chybky s nízkou AI spojené tím odpadají. Ve více lidech je hratelnost se hrou proti počítači nesrovnatelná a naplno se objevuje vylepšení chování puku, vícero pozic na skórování a inteligentní najíždění hráčů (pokud bek vyjede před branku, ihned ho na jeho místě zastoupí útočník). Ani multiplayeru se ale nevyhnuly chyby; do neznáma se vytratila možnost okamžitě se po skončení zápasu vrhnout na odvetu a taky by se třebas hodilo tlačítko pro odeslání svého nastavení kamarádovi, ke kterému se člověk připojuje. Oproti NHL 2002 se nějak zhoršil síťový kód a hra běží na stejné kvalitě připojení mnohem hůř než loňský ročník.

Audiovizuální zpracování je zase o fous lepší, tady není co vytknout, NHL se každoročně zlepšuje a stále více se graficky blíží ke skutečnému lednímu hokeji. Možná hráči mohli být více rozpohybovaní a mohli přibýt ostatní rozhodčí, ale to je jen otázka některého z dalších dílů. S grafikou souvisí opakované záběry, jichž je NHL 2003několikero nových a povedených. Hru ale zbytečně zdržují pohledy na diváky dělající například mexické vlny, třebaže jejich tým prohrává o pět branek. Otravná je též sekvence při zranění hráče, jež trvá strašně dlouho a nedá se urychlit. Trapný a rádobyvtipný anglický komentář doplňuje české úvodní slovo Petra Vichnara. Autoři se chlubili tím, že zvuky byly nahrány přímo na zápasech NHL, poznat to jde snad jen při napálení tyčky nebo vyprášení betonu. Co se týká náročnosti grafiky, na doporučené konfiguraci se hra v rozlišení 1024x768 při maximálních detailech hýbe bez jakýchkoliv sekanců a zpomalení.

Letošní NHL zdaleka nedosahuje kvalit předchozích dílů, na čemž se vzácně shodly i neprestižnější zahraniční weby, mající tendenci sportovní hry s nálepkou EA Sports zbytečně přehodnocovat. Nová fyzika puku a pár dalších novinek tady je, ovšem velmi špatná umělá inteligence singleplayer sráží dolů. Multiplayer je o něčem jiném, nebýt špatné obranné fáze, nutnosti neustále používat "Big hit" a odklonu od skutečného hokeje, mohl být dokonce mnohem lepší. Závěrečné rozhodnutí, zda si pořídit nové NHL 2003, si musí rozmyslet každý sám, tak či onak letošní NHL trochu zklamalo, aneb skutečný hokej, ať už v televizi či nejlépe v reálu, je mnohem zábavnější.


Druhá strana mince by Zdeněk Polách
Na NHL 2003 jsem se poměrně těšil, ovšem po odehrání několika desítek zápasů mám poněkud rozporuplné dojmy. O několika změnách k horšímu a absenci vychytávek předchozího dílu (emotion meter) už se v recenzi zmiňoval Bedra, mě navíc překvapilo, že spousta tristních chyb zůstala neopravena NHL 2003 - například naprosto nelogické střídání celé pětky najednou a nikoliv plynulé postupné prostřídání řad, v případě nastavení na automat se dočkáte střídání i půl minuty před koncem třetiny, kdy byste spíše měli těžit ze získání pásma a pokusit se na poslední chvíli vyvinout tlak na soupeřova gólmana. Jeho pohyby se výrazně zlepšily, stejně jako zákroky - ocenil jsem, že vyrazí-li puk těsně před sebe, tak se jej ještě snaží hokejkou pošťouchnout co nejdále od brány. Špatný je i síťový kód, hra se trhá i na poměrně slušném připojení obou hráčů (kabel + bezdrát při pingu 50ms), navíc jsem se pokoušel registrovat do služby EA Play, což nešlo, neboť registrační formulář hlásil obsazené jméno a stránka pro zaslání hesla zase nekompromisně vypisovala, že takové jméno neexistuje. Když jsme u těch formulářů, tady bych viděl hlavní nedostatek české lokalizace - ačkoliv by měla být hra přeložená alespoň v menu, když se v cenících označuje nálepkou kompletně v češtině, jsou stránky týkající se registrace na online hru a veškerá systémová hlášení u této položky v angličtině. Ani to vás ale zřejmě neudrží u nového ročníku, zatímco změny v tom předchozím jsme všichni jenom uvítali, letos reagují lidé v okolí na změny poněkud rozpačitě - a i já odehraji ještě spousty zápasů ve starém dobrém NHL 2002.

NHL 2003
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distribuce v ČR: Cenega, kompletně v češtině
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: http://www.ea.com/easports/platforms/games/nhl2003/...
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Suverénně jeden z nejhorších dílů celé série, mající ke skutečnému hokeji hodně, hodně daleko. Pořád se ale jedná o nejlepší hokej letošního roku, neboť žádný jiný zatím nevyšel a ani nevyjde.
Hodnocení 70%

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.