Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NHL 2003 - posunutá branka

  12:00aktualizováno  7. listopadu 9:34
Pravděpodobně jsem už nejeden perex podobného znění psal. Ale copak se v souvislosti s novým dílem hokejové série dá začít jinak, než že … nová hokejová sezóna je tady a s ní i další díl ... nuda co? Ale vážně, pokud se chcete dozvědět, kterak dopadla další verze staré dobré NHL, zkuste nahlédnout.

NHL 2003

Fakt se mi už nechce počítat, kolikátá v pořadí je nová hra ze série NHL, takže to prostě beru tak, že před námi je NHL 2003. V posledních několika letech jsme si už zvykli na to, že každý další díl přináší změny spíše více než méně kosmetické. A co si budeme povídat, zůstalo u toho i v tomto ročníku. Je více než patrné, že Electronic Arts necítí naprosto žádné konkurenční tlaky, takže na poli hokejových her si mohou dělat, co se jim zachce. Takže v nejbližší době se asi žádného výrazného posunu vpřed, tak jako například u letošního dílu FIFA, nedočkáme. No, co se dá dělat.

NHL 2003 udělalo nejmarkantnější krok vpřed pravděpodobně v grafickém zpracování. Hráči, rozhodčí i stadiony jsou detailní a vypadají efektně. Přítomno je plno meziherních animací, které vhodně dotvářejí atmosféru zápasu. Hodně se mi líbí například prostřihy do hlediště, kde se poněkud hranatí diváci chovají podle toho, co se na ledě děje. Fandí, radují se po gólu domácích, chytají se za hlavu při promarněné šanci nebo gólu do sítě domácích, diskutují mezi sebou, hádají se, případně můžete být svědky i vyznání lásky divákem divačce, jeho následné odmítnutí a zhrzení. Pěkná minihra.

Stejně pěkné je i namluvení a ozvučení, ale to už je v případě této série téměř samozřejmost. Komentář je kvalitní a po valnou většinu času dobře padne k tomu, co se děje na ledové ploše. Ovšem to, co se na ledové ploše děje, už rozhodně není synonymem k tomu, co v našich končinách nazýváme ledním hokejem.

NHL 2003

Co jsem měl zatím možnost číst různé recenze NHL 2003 pro PlayStation2, zhusta se zmiňovaly o vylepšeném herním systému a podobných ptákovinách. No, asi jsem už opravdu starý a alkoholové výpary na mém mozku zanechaly mnoho a mnoho stop, ale nemůžu si pomoci: herní mechanismy, rozuměno ty hokejové, podle mě žádného vylepšení nedoznaly a možná, možná že i naopak. Nutno ovšem přiznat, že minulý díl jsem na protest proti komerčně-globalistickému chování EA Sports, Dunkin Donuts, kácení deštných pralesů a českému vysokoškolskému systému nehrál. Hrál jsem ovšem víceméně všechny ostatní díly od roku 1993, takže si nemyslím, že bych o NHL 2003 nutně musel mluvit vyloženě z cesty.

Takže jak jsme na tom tedy letos? Upřímně řečeno, má-li se to měřit celkovou kvalitou, pak standardně víc než dobře, pokud se bude ale měřit kvalitou ztvárnění sportu, tak ze nebojím říci, že docela prachbídně. Co mě už fakt štve je moje zdání, že se tahle hra rok od roku úplně nesmyslně zrychluje. Ježíšikriste, proč? Takové tempo, jaké je nám servírováno zde, přičemž rychlost hry máme navolenu jako normální, by nevydržel ani Viktor Ujčík v nejlepších letech. A schválně jestli uhodnete co z toho plyne? Ano správně, nemožnost jakýchkoliv taktických variací v průběhu zápasu. Jediné, co vám zbývá, je přesná a rychlá kombinace. Takže v klidu zapomeňte, že byste v přesilovce sevřeli soupeře v "deštníku" a nepustili ho z obranné třetiny. Rovněž zapomeňte na to, že byste při plných počtech v útočné třetině začali soupeře "kroutit" na sovětsko-ruský způsob (nejsem hokejový expert, ale určitě víte, jak Rusové dokáží rychle NHL 2003 jezdit v útočném pásmu kolem dokola, u toho si ještě přihrávat a vůbec, přičemž soupeř se mnohdy k puku dostane až při vhazování ve středovém kruhu). Prostě ne. Samozřejmě, že i letos chybí zpracování hry u mantinelu, takže ani neuvažujte o tom, že byste pod tlakem takticky zašlápli puk a v přerušení třeba vystřídali pětky. Prostě taky ne.
Co je ovšem kapitolka sama pro sebe jsou brankáři. Kdovíkde jsem kdysi vyčetl, že jejich činnost má být zase o něco vyladěna. To je pravda. Nejsou to ani žádní supermani ani děravá řešeta, kdy obé jsme již minulých dílech měli tu "čest" potkat. Prostor branky vykrývají vcelku uvěřitelně a realisticky, ovšem až na dvě výjimky. Nebo možná tři. Zaprvé často pouštějí góly k tyčkám, kam se sice stihnou včas přemístit, ale že by beton utěsnili až k tyči, to je ani nenapadne. Rovněž jejich neschopnost vrhnout se dopředu na puk na holi střelce v bezprostřední blízkosti je nulová. To bylo za druhé. A za třetí mi prosím vás řekněte, co je to za brankáře, který z brankoviště vyjíždí jenom když za brankou sbírá puk, který jeho kolegům utekl z druhé půlky hřiště a on jim ho tam nikým neatakován zase vrací. Co by ovšem v EA vychytat mohli je střídání brankářů. Je opravdu k smíchu, když Patrick Roy odjíždí na střídačku po osmém góĺu za jeho zády a dvě minuty před koncem zápasu.

No ale abych jenom nehanil. Nečekejte, že teď napíšu nějaký klad. Bude to totiž prohlášení, že tato recenze je cílená k hráčům, kteří mají s NHL již nějaké ty zkušenosti. Těm, kteří jsou jen příležitostnými hokejisty, se tahle hra rozhodně líbit bude. Mně se zpočátku taky hodně líbila, nový díl, nové změny, nové pozlátko. Časem to ale jaksi přejde. Takže asi tak:-).

NHL 2003

Co se týče dalších "vylepšení", pak tu máme poslední minuty třetin v reálném čase a jistý gamebreaker. Druhá ze jmenovaných vychytávek funguje tak, že občas se vám při samostatném úniku obraz rozmlží, kamera se přepne za záda najíždějícího útočníka a všechno se hýbe strašně pomalu. Má to symbolizovat jakési maximální vybuzení hráče a pohlcení hrou, nicméně je to naprosto k ničemu, protože i v tomto režimu nemusíte gól dát a vzhledem k tomu, že jste zvyklí na jisté tempo hry, které se najednou skokem drasticky zpomalí, tak jej většinou ani nedáte. Co se týče druhé vymoženosti, tak ta je pro změnu úplně k ničemu. Ani by nevadilo, že hrajete o pár sekund déle, ale pokud nejste v nějak drastickém vedení (tak o jeden dva góly), soupeř vždy odvolá brankáře, takže to vždy dopadne tak, že svůj náskok ještě zvyšujete do prázdné brány. Hurá.

Hodně ožehavým tématem v souvislostí se sérií NHL jsou takzvané stoprocentní góly. Osobně jsem zatím na žádný takový postup nepřišel, zato jsem ovšem vynašel dvě cesty ke skórování řekněme devadesátiprocentní. První z nich je namasterování blafáků, zejména s hráči zvučnějších jmen. Druhý způsob možná není obecný, ale v mém případě fungoval. Jelikož jsem hrál s NY Islanders, dal jsem do jednoho útoku Yashina a Batese. Pokud první z nich zavezl po křídle puk až skoro k brankové čáře a naservíroval jej pak před branku druhému, gól byl skoro jistý. NHL 2003 Celkově ale nutno přiznat, že model k výpočtu střel je značně na výši, čehož důsledkem padají branky vcelku rovnoměrně jak z kombinací před brankou tak po střelách z delších vzdáleností. A to je dobře.

Mám-li to shrnout, pak musím zopakovat, že zkušení hokejisté jistě z recenze pochopili, o co tady kráčí, ti hokejem nedotčení mají holt pro dnešek smůlu, ale nemusí jim to vadit, protože budou z NHL 2003 pravděpodobně nadšeni. Nejedná se o nikterak tragický titul ani z pohledu pravidelných hokejistů, jenom by to prostě chtělo směřovat už trochu více do realismu a ne do efektnosti a akčnosti, z nichž jsou na větvi Amíci. Bohužel je to nejlepší hokej na trhu, takže tak vysoké hodnocení dávám jednak proto a druhak proto, že vypadá pěkně a dobře se hraje. Jímá mě ale podezření, že tato série má s reálným hokejem společného čím dál méně. Děkuji za pozornost.

NHL 2003
Výrobce/Vydavatel EA Sports
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2-8 hráčů (2x MultiTap)
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 2.750kB
Verdikt: Mně se už o tom nechce mluvit. Prostě další NHL.
Hodnocení: 65% (info)

Autor:


Témata: Electronic Arts


Nejčtenější

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.