Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nintendo 3DS nabízí prostorové 3D bez brýlí, ale nesmíte pohnout hlavou

aktualizováno 
Firma Nintendo před lety zahájila revoluci na poli pohybového hraní. V pátek se v českých obchodech začala prodávat nová generace její kapesní herní konzole, Nintendo 3DS. Konzole zpřístupňuje 3D vjem bez 3D brýlí, ale v mnoha ohledech zůstává pevně ukotvená v minulosti.

Nintendo 3DS | foto: Bonusweb.cz

Nintendo hráčům nabízí evoluci, tedy logického pokračovatele. Komu vyhovuje styl předchůdců, v 3DS rychle najde zalíbení. Pokud vás ovšem zajímá výkon a hezká grafika, 3DS pro vás není.

Prostorové 3D bez brýlí

Prostorovým 3D se v posledních letech zaklínají výrobci, hráči i novináři. Nintendo to zkusilo jinak: 3D zážitek nabízí i bez speciálních brýlí. A klape to docela dobře, ovšem za určitých podmínek. Uživatel musí displej sledovat přímo a ve fixní vzdálenosti. Sluneční paprsky a mnoho světla působí rušivě. Míru 3D lze regulovat posuvníkem u displeje, na minimu je obraz 2D.

3D vjem působí na hráče individuálně. Za týden testování jsem s ním neměl žádný problém, někteří kolegové ale upozorňovali, že se jim z toho točí hlava, případně je bolí oči. Po počátečním okouzlení jsem ale nejčastěji hrál bez přídavného 3D efektu, protože je to na cestách zkrátka pohodlnější. Nemusíte hlídat vzdálenost očí od displeje ani naklonění. 3D efekt jsem tak zapínal ve scénách, kdy to stálo za to. Efekt lze přirovnat k pohledu do akvária.

Street Fighter a Nintendogs na konzoli 3DS

Nové prvky, jinak vše při starém

Novým ovládacím prvkem je kruhový ovladač na levé straně přístroje. Rozšiřuje způsoby ovládání, při hraní jsme jej využili například v bojové hře Street Fighter. Z hlediska ergonomie jsme nezaznamenali žádné potíže, přístroj dobře sedí v ruce. Zápěstí či prsty nebolí ani při delším hraní bez přestávky. Na této zkušenosti se podepisuje fakt, že 3DS vychází z předchozí generace, a to jak vzhledově, tak i z hlediska uživatelského rozhraní.

Spodní navigační obrazovka tak opět skrze ikonky nabízí rychlý přístup ke službám, nastavením a hrám. V několika stupních lze měnit velikost ikonek i jejich uspořádání. Ovládání je pohodlné i bez stylusu. Aplikace se minimalizují přes tlačítko Home, na uživateli pak je, zda se k aplikaci vrátí, nebo ji uzavře. Multitasking ovšem nečekejte. Při pokusu spustit jiný program systém oznámí, že nejprve uzavře předešlou aplikaci.

Nintendo 3DS

Technická specifikace

- rozměry: 74 × 134 × 21 mm
- hmotnost: 235 gramů (včetně baterie, stylusu a SD karty)
- horní displej: 800 × 240 pixelů (400 pixelů na jedno oko při zapnutém 3D efektu), úhlopříčka 3,53 palce, zobrazí až 16,7 milionu barev
- spodní displej: dotykový, 320 × 240 pixelů, úhlopříčka 3,02 palce, zobrazí až 16,7 milionu barev
- komunikační rozhraní: wi-fi (IEEE802.11 b/g), SD slot, slot na herní kartu, audio jack
- fotoaparát: 0,3 Mpix
- senzory: pohybový senzor, gyroskop
- doba nabíjení: zhruba 3,5 hodiny
- výdrž: 3 až 5 hodin v závislosti na intenzitě podsvícení (5 stupňů) a wi-fi, ve sleep módu vydří až 3 dny

Součástí balení je paměťová SD karta o velikosti 2 GB. Nabíječka je stejná jako u předchozího modelu DSi.

Služba StreetPass propojí uživatele

Nintendo vsadilo na vzájemné propojení hráčů. Pravděpodobně hned po zakoupení přístroje si vytvoříte své virtuální já (Mii), tedy postavičku, která vás reprezentuje. Možností úprav je dost, nehrozí tak, že si všechny budou podobné jako vejce vejci. Pro základ tvorby lze využít i vnitřní fotoaparát, který ale vesměs jen převede tvar vaší hlavy. Lepší je začít od nuly.

Posléze si aktivujete službu StreetPass. Stačí zapnout wi-fi a kdykoliv potkáte jiného uživatele, vaše přístroje se propojí (funguje i ve sleep módu). Postavičky takto potkaných hráčů se nahrají do aplikace Mii Plaza, která nabízí několik dalších možností a hříček.

Funkce StreetPass ovšem využívají i hry a další integrované aplikace. Například ve hře Street Fighter si vytvoříte tým bojovníků, který při setkání s jiným hráčem automaticky bojuje s favorizovanými zápasníky.

Rozšířená realita a fotoaparát

Integrovaný fotoaparát sice pořizuje fotografie, a to dokonce 3D, výsledné fotky ale kvalitou zaostávají i za těmi nejobyčejnějšími telefony. Vnitřní i vnější čočka naleznou své uplatnění především ve hrách, kde je jejich kvalita dostačující.

Hry na principu rozšířené reality fungují tak, že se vedle projekce skutečného světa na displeji zobrazují i neexistující, virtuální prvky. Toho využívá například integrovaná hra Face Raiders, v níž pohybem konzole v prostoru zaměřujete jakési létající hlavy a sestřelujete je. Skrze fotoaparát můžete do hry nahrát obličeje vašich kamarádů a hra je pak různě "legračně" animuje.

Nintendo 3DS, hra Street Fighter, AR karty pro rozšířenou realitu a herní karty

Více z rozšířené reality nabízí aplikace AR Games. Kamera nejprve rozezná jednu z přiložených AR karet, kterou umístíte například na stůl. A pak se začnou dít věci. Začínáte střílet do terčů, o něco později se z útrob stolu vynoří například drak. Abyste jej střelami zbavili brnění, musíte se opět i s konzolí pohybovat. Je to celkem efektní, ale spíše v tom smyslu, že to jednou vyzkoušíte a ukážete kamarádům, než že byste tímto způsobem trávili delší čas. Karty samozřejmě plní i sběratelskou funkci.

Služby. Ne všechny jsou dostupné

Ne všechny služby jsou dostupné při zahájení prodeje. Chybí například prohlížeč webových stránek, eShop, a tedy i možnost pořídit si staré klasiky z GameBoye. Tyto služby Nintendo zpřístupní až časem skrze aktualizaci konzole. Některé služby nefungují ani při nastavení regionu na Českou republiku (například StreetPass), což je nutné obejít například nastavením na sousední Německo.

V integrované aplikaci Sound si uživatel přehraje hudbu, Activity log zase zaznamená čas strávený u her, ale i počet kroků (pedometr). Přehrávač hudby nebo krokoměr ale nahradí jen stěží.

O výkonu 3DS není, hry rozhodnou

Pomineme-li 3D displej, pohání konzoli hardware, který má k dnešní špičce hodně daleko. Pokud používáte některý z dražších chytrých telefonů, okamžitě vás praští do očí viditelný rastr spodního displeje. Mnohé hry na telefonech už dnes vypadají lépe než to, co jsme zatím viděli na 3DS. Když k tomu vezmeme v úvahu, že životní cyklus konzole potrvá minimálně pět let, ani nechceme domýšlet, jak staře bude v té době 3DS působit.

Jenže takový je jen jeden z úhlů pohledu. Vraťme se na chvíli do roku 2004, kdy Nintendo na herní výstavě E3 v Los Angeles představilo lacině vyhlížející DS, a to v kontrastu s nablýskanou a výkonnou kapesní konzolí PSP od Sony. Mnozí se tehdy Nintendu vysmívali. Dnes po letech můžeme říci, že mnohem méně výkonná konzole svého konkurenta převálcovala. Nakolik se Nintendo vypořádá s výzvami dneška, tedy mobilními hrami, ukáže až čas.

Jisté je, že nakonec rozhodne to nejdůležitější: hry. Redakčním hitem se jednoznačně stala bojovka Street Fighter a tahová taktická akce Ghost Recon. U Street Fightera nás potěšila možnost hrát on-line, v níž poměříte své schopnosti s hráči z celého světa (stačí se připojit k wi-fi). Občas na nás sice vyskočila chybová hláška při párování hráčů, ale ve většině případů zápasy proběhly bez problémů.

Výdrž baterie ovlivňuje intenzita podsvícení, ale i zapnuté wi-fi. 3DS zdaleka nedosahuje výdrže svého předchůdce, vydrží zhruba 4-6 hodin, takže počítejte s nabíjením každý den. Zřejmě z tohoto důvodu je součástí balení kolébka, kam konzoli jednoduše uložíte. Odpadá tak mechanické zapojování nabíjecího kabelu.

3DS není dokonalé, ale naše dojmy jsou po týdenním testování pozitivní. Nepotěší ale na českém trhu poněkud nadsazená cena. 3DS se prodává za 6 990 Kč.

Autor:




Nejčtenější

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

World of Warcraft: Legion
Blizzard se po více než dvaceti letech rozloučil se sítí Battle.net

Společnost Blizzard Entertainment dostála svému prohlášení z loňského roku a službu Battle.net přejmenovala. Nově se aplikace jmenuje jednoduše Blizzard a...  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Představení konzole Switch
VIDEO: Představujeme experimentální konzoli Switch

Nová konzole Switch je od třetího března v prodeji, a jak už je u Nintenda zvykem, jde opět o netradiční kousek. Nejdůležitější prvky představujeme na videu.   celý článek

Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Dalších pět her, které lidé milovali a nikdo je nekupoval

Zdá se, že digitální distribuce „nedoceněným“ hrám pomáhají. Od jejich nástupu a éry výrazných slevových akcí totiž přibylo jen minimum titulů, u kterých by...  celý článek

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.