Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

No Man's Sky vyráží dech svým rozmachem: navštívíme miliardy planet

  9:39aktualizováno  9:39
(Od zpravodaje Bonusweb.cz) - Máme tu bez pochyby technologický zázrak a v podstatě nekonečnou hru. Bude ale vůbec někoho bavit ji hrát? Záleží na přístupu. Zábavu si totiž vytváří sám hráč.

No Man's Sky | foto: Hello Games

Pro vývojáře nezávislých her patrně neexistuje větší forma satisfakce, než když si jejich, v několika málo lidech vyvíjený titul vybere produkční gigant pro propagaci vlastní značky. Přesně to se povedlo sympaťákům z Hello Games (série Joe Danger) s jejich titulem No Man’s Sky, který Sony během ostře sledované tiskovky včlenila mezi takové těžké kalibry jako The Last Guardian nebo Uncharted 4. A jak nám ukázali i na poněkud skromnější a osobnější prezentaci, není se čemu divit.

Kousek nekonečna...

Hra totiž na první pohled svým rozmachem vyrazí dech. Stanete se pilotem vesmírné lodi, před nímž leží celý vesmír. Touto banálně obecnou větou se snažím popsat prakticky neomezený prostor s miliardami unikátních světů, které jen čekají na podrobnější průzkum. Na každé takové planetě můžete přistát a vydat se na obhlídku okolní specifické fauny a flory klidně po vlastních nohou.

No Mans Sky
No Man's Sky

No Man's Sky

Obejít ji přitom pěšky celou trvá hodiny, ba přímo desítky hodin a umím si představit, že se najdou jedinci, kteří ani nebudou mít potřebu ze své oblíbené planety odejít. A teď si představte, že takových planet jsou ve hře miliardy a volba, kam se vydat, je pouze na vás.

Celá hra je krásnou ukázkou procedurálně generovaného obsahu. Všechno, co vidíte, je vygenerováno jedním komplexním vzorcem. Jde vlastně o čistou matematiku. Díky tomuto vzorci jsou vypočteny všechny vlastnosti daného vesmíru jménem počínaje a třeba chováním mořských tvorů konče.

Hra sice nevyžaduje internetové připojení, pokud ale z nějakého podivného důvodu netrpíte paranoidním strachem z toho být neustále on-line, dostává vše úplně jiný nádech. Vzorec je totiž pro všechny hráče stejný a nejedná se tedy o náhodný výpočet, který by každým restartem hry vygeneroval vše od začátku. Nikoli, všichni sdílí stejný svět a pokud na malé planetě v zapadlém koutku galaxie naleznete na kopci křivý strom, uvidí ho tam také každý, kdo ono místo navštíví.

Objevitelem z pohodlí gauče

Díky této vlastnosti je tím nejzábavnějším, co lze ve hře dělat, prosté objevování. Za každou planetu, kterou navštívíte jako první, každé zvíře, rostlinu či chemický prvek, které najdete, budete odměněni. A to nejen virtuální měnou, ale i méně hmatatelnou, o to však prestižnější možností pojmenovat nález podle sebe.

V tomto místě ředitel Hallo Games Sean Murray celkem rozumně uznal, že důsledkem toho bude polovina známého herního vesmíru pojmenována po lidských genitáliích, ale vzhledem k prakticky nekonečnému počtu dosud neobjevených planet bude vždy šance uniknout někam, kde ještě nikdo nebyl.

Nejvíc fascinující mi na tom všem přišel fakt, že to navzdory všem těm klasickým nabubřelým propagačním řečem doopravdy funguje. Každá planeta má zcela fungující ekologii závislou na mnoha různých faktorech. Hra také úspěšně simuluje rotaci jednotlivých planet a jejich vzdálenost od slunce a díky tomu realisticky dochází k přechodům dne a noci. Takových detailů je No Man’s Sky plný a dalo by se o tom psát ještě dlouho, ale podívejme se na to vše raději z druhé stránky.

K čemu je to dobré?

Teprve na konci prezentace jsme se dostali k otázce, která nás všechny trápila nejvíce: dá se s těmi všemi možnostmi, které hra nabízí, dělat vůbec něco zábavného?

Fotogalerie

Máme tu sice nějaký cíl, za kterým se můžete cílevědomě pachtit, a tím je nalezení centra univerza. Sám Sean ale uznal, že jako jediná motivace k hraní by to byla skutečně bída.

Svou hru však vnímá spíše jen jako hřiště, které lidem umožní dělat si, co chtějí. Připomíná masivní úspěch titulů bez předem stvořeného obsahu, jakými jsou například Terraria nebo Minecraft a vcelku rozumně argumentuje tím, že opravdu nechce stvořit další generický a snadno zaměnitelný příběh, kdy se svalnatý hrdina vydává pomstít zavražděnou manželku.

V No Man’s Sky je cílem samotná cesta a je na vás, jak ji budete hrát. Můžete být pirátem, obchodníkem, průzkumníkem nebo čímkoli mezi tím, nikdo za vás ale žádnou volbu neudělá. Zní to logicky a v Hello Games si určitě na nedostatek fanoušků stěžovat nebudou. Na druhou stranu je ale jasné, že nepůjde o snadno přístupnou zábavu pro každého.

Vyjde na PC a PlayStation 4.

Autor:


Témata: E3 2015


Nejčtenější

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
VIDEO: Porsche se poprvé objeví v závodech Gran Turismo, podívejte se

Vozy Porsche budou poprvé dostupné v závodní sérii Gran Turismo, konkrétně v dílu Gran Turismo Sport, který vyjde, alespoň v to doufáme, koncem letošního roku.  celý článek

Mafia
Nejznámější české hry očima zahraničních recenzentů

Zdaleka ne každá česká hra si našla cestu i do zahraničí. A zdaleka ne každá v zahraničí uspěla. Jaké reakce sklidily nejznámější české hry? Vybíráme ze...  celý článek

PaRappa The Rapper: Remastered
RECENZE: Předběhněte frontu na záchod díky svému rapovému umění

Prapředek kdysi tolik populárních rytmických her se vrací v remasterované podobě. A je to pořád stejný úlet.  celý článek

Andrej Kiska a Peter Vasterbacka
Slovenský prezident jednal s tvůrcem Angry Birds o hrách do škol

Slovenský prezident Andrej Kiska se na svém Facebooku pochlubil fotkami ze setkání s vývojářem populárních Angry Birds.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.