Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

No One Lives Forever - prostě nejlepší

  12:00aktualizováno  10. července 2001 10:07
Když už něco dělat, tak pořádně, řekli si vývojáři špionážní 3D akce No One Lives Forever, a zařídili se podle toho. Takže pokud máte rádi filmy a knihy o špiónech, a navíc se rádi pohybujete na poli FPS, máme tady pro vás lahůdku, kterou si prostě nesmíte nechat ujít.

BonusWeb HITKrásná agentka v akciJiž několik desítek let jsou lidé přímo magicky přitahováni žánrem špionážní akce. A nejedná se pouze o filmy. Stejně na tom je například literatura či komiks. Přitom je těžké definovat, co přesně tuto nebývalou oblibu způsobuje. Snad to, že lidé rádi odkrývají roušku tajemna, kterou je svět tajných superšpiónů zahalen. A je-li tento svět idealizován přemírou dobrodružství, romantiky, nebezpečných akcí a zázračných úniků, tím lépe. A že ztvárnění tohoto žánru není doménou jen filmových společností a knižních nakladatelství, chtěly dokázat společnosti Monolith Productions a Fox Interactive. Nechtěly se však spokojit s polovičatostí, která se u počítačových her ztvárněných na motivy knihy či filmu objevuje až příliš často, a tak napnuly své síly k tomu, aby jejich produkt byl co nejdokonalejší. A nyní, když jsme měli konečně možnost ozkoušet si jeho plnou verzi, můžeme jen říci, že se jim až na pár drobných výjimek dílo více než zdařilo.

Tahounem projektu, který od tvůrců dostal název No One Lives Forever, jsou příběh a atmosféra. Jak je vám již z titulu jasné, jedná se o variaci na slavné bondovské téma. Hlavním hrdinou však není onen Bond... James Bond, jak byste si mohli myslet, ale sličná, Odpočívat v práci se nevyplácíschopná, zatím však nepříliš zkušená agentka Cate Archerová. Nepracuje pro žádnou vládu, ale pro protiteroristickou organizaci zvanou UNITY. Vše probíhá poměrně bezproblémově, až do chvíle, kdy někdo začne likvidovat tajné agenty jejího zaměstnavatele, pěkně jednoho po druhém. Zdá se, že v řadách UNITY je zrádce. Avšak než se přijde na to, kdo by jím mohl být, začínají se věci stále více a více zamotávat, až je náhle problém ztráty poloviny agentů v činné službě podružným problémem. Je zde totiž něco horšího - hrozba organizace HARM, že pokud nebudou splněny jejich požadavky, promění lidskou populaci v jedinou pohyblivou časovanou bombu... Doslova a do písmene.

Jak z toho ven? Jsou oba případy - vraždy agentů a teroristická hrozba - nějak propojeny? Jak se do toho zapletl Bruno? Kdo je zrádce? Kde se naučila Inge tak hrozně zpívat? Proč má skotský svalovec Armstrong takovou slabost pro slečnu Archerovou? Jak je možné, že takový vášnivý (a neschopný) lovec, jako je hrabě Dumas, se angažuje v projektu vyhubení lidstva? Jak je možné, že Goodman nikdy neuhodne správnou stranu mince? A vůbec, co je tohle za parfém? Na tyto a mnohé další otázky najdete odpovědi právě v příběhu No One Lives Harpuna je nepříjemná - jedna rána a je z vás tapisérie na zdiForever. Spousta dalších se však ještě objeví, a na ty si již budete muset odpovědět sami. Důkazy přitom budete hledat na zemi, na vodě, ve vzduchu, pod vodou, během volného pádu z letadla, dokonce i v beztížném stavu.

Již po několika misích vám bude jasné, že vývojáři nechtěli pouze vydělat na slavném názvu, ale věnovali celému projektu tolik umu a úsilí, že před tím nelze než pomyslně smeknout. Výsledek jejich práce je klidně možno srovnávat se samotnými filmovými bondovkami - No One Lives Forever je zábavná hra, má dokonale propracovanou zápletku, klasickou „špionážní“ atmosféru a všechny prvky, které činí žánr špionážních akcí tím, čím je. Zde mám na mysli například skutečnost, že si každou chvíli myslíte, že víte, kdo za tím vším stojí a kdo z vašich řad je zrádce, a najednou v polovině zjistíte, že to tak nemůže být, podezřelý obětuje svůj život, jen aby zachránil ten váš, a vy jste zase zcela bezradní a netušíte o nic víc, než na začátku. K tomu si připočtěte velkou dávku klasického bondovského humoru, tisíce řádek profesionálně namluvených dialogů, desítky (a možná bych řekl, že i stovky) motion capture animací provázejících vás celou hrou, a máte zde ten správný mix, Kdepak, panáčku, tady dělám ostřelovače jákterý může učinit z No One Lives Forever v singleplayeru nejlepší 3D akci všech dob.

Pořád se vám zdá, že alespoň trošku přeháním? Tak dobrá, řekněme si o hře něco více. Je rozložena do patnácti misí, přičemž každá se skládá ze dvou až šesti úrovní. To nám dohromady dává více jak šedesát úrovní. Každá vám zabere minimálně dvacet minut, ale u některých strávíte třeba i tři hodiny. To máme zhruba 30-40 hodin akce. Někdo by sice byl schopen dokončit celou hru dvakrát rychleji, ale pouze v případě, že by mu bylo jedno, jaké bude mít na konci ohodnocení. Hodnotí se všechno. Kolik tajných materiálů se vám podařilo najít (mimo jiné - v preview jsem kritizoval, že se vám nezobrazí obsah dokumentů; plná verze tuto funkci naštěstí obsahuje), kolikrát jste byli zasaženi, kolikrát a do jaké části těla jste zasáhli vy, kolikrát jste byli spatřeni, kolikrát jste spustili alarm, kolik mrtvých těl vaši nepřátelé nalezli (a vytušili tak, že jste poblíž), kolik... No zkrátka všechno. Pokud se tedy chcete chovat jako opravdový špión, musíte protivníky likvidovat potichu a potají, tak, aby si toho nikdo nevšiml. Zároveň se musíte držet mimo bezpečnostní kamery či světlomety, chodit potichu, dávat si pozor, aby špatně mířená střela nerozbila okno či aby rachocení paklíče Nosil brýle? Šíp z kuše mu vylepšil zrak natrvalov zámku neslyšel kolemjdoucí strážný.

Stále nejste přesvědčeni o tom, že No One Lives Forever je tak dobrá, jak říkám? Tak se podívejme na vaši výzbroj a výstroj. K dispozici máte téměř dvě desítky různých zbraní - holýma rukama či otrávenou čepelí počínaje a granátometem nebo laserovou pistolí konče. Nechybí dokonce takové rarity jako kuše, harpuna nebo pistole na vysoce výbušné náboje. Na většinu z těchto zbraní je ještě možné přimontovat tlumič či zaměřovač, případně kombinaci obojího. Pro tichou likvidaci nic netušících protivníků jsem využíval především tichou rychlopalnou pistoli s tlumičem (pro střelbu v uzavřených, těsných prostorách) a ostřelovací pušku s tlumičem a zaměřovačem na vzdálenosti větší a velké. A pokud už došlo na ostřejší přestřelku, nejlepší byl samopal s tlumičem a futuristická laserová pistole, po jejímž jediném zásahu se protivník rozpadl na molekuly.

Ještě pořád se vám to nezdá? Dobrá, podívejme se nyní na náboje. Pro většinu zbraní je možno použít více různých druhů. Kromě klasických zde máme výbušné, otrávené, fosforové Je libo si zatančit?a další. Někdy si ale musíte dávat sami pozor, protože například náboje s kyanidovou kapslí vypustí malý obláček jedovatého plynu, takže se nehodí pro střelbu na velice krátké vzdálenosti - ublížíte i sami sobě.

Stále nemáte dost? Tak přistupme k doplňkovým pomůckám, kterých je celá řada. Budou pro vás nezbytnými pomocníky, bez kterých byste se neobešli. Můžeme se zmínit o ozdobné broži, která slouží jako paklíč nebo nůž s otrávenou čepelí, nebo zapalovači, který je zároveň i svářečkou. Hodit se vám budou i brýle se zabudovaným fotoaparátem, zoomem, infraviděním a hledačem min. A to nemluvím o různých druzích smrtících či omračujících parfémů, výbušninách maskovaných jako rtěnka, kufříku s raketometem a dalších.

Za zmínku stojí i poměrně zdařilý fyzikální model, díky kterému je možné střílet skrz zdi a podlahu, rozbíjet okna a odstřelovat překážky a zámky. Zapomenout ale nesmíme hlavně na AI nepřátel. Ta je na takové úrovni, že jsem musel občas kroutit hlavou. To, že se snaží krýt za rohem (pokud to je možné), to považuji za nezbytné. Že uhýbají, zalehávají a dělají Prach jsi a v prach se obrátíš. O to už se moje laserovka postará.parakotouly, to již považuji za jistý nadstandard. Ale když se mi stalo, že jsem postřelil jednoho strážného, a on se natáhl pro stůl, převrátil jej a použil místo barikády, smekl jsem před tvůrci klobouk. To už je opravdu o něčem jiném, než tupé zabíjení tupých nepřátel, čehož jsme byli svědky u zrodu žánru 3D akcí a s čím se ještě stále mnohdy setkáváme.

Protože ale nic není tak úplně dokonalé, má i No One Lives Forever jisté vady na kráse. Ty vyplývají především z použitého enginu, kterým je LithTech engine ve své verzi 2.5. Je sice pravdou, že dokáže poměrně bezproblémově zobrazovat i vcelku rozsáhlé exteriéry (interiéry nikdy tak problematické nebyly), ale občas má problémy s vypadlými texturami. Také je škoda, že ačkoliv po výstřelech zůstávají na zemi nábojnice a na zdech je dobře patrná krev a díry po střelách, během několika vteřin tyto detaily mizí a textura se vrací do původního stavu. To jsou ovšem pouhé drobnosti. Co považuji za poněkud závažnější, je ignorace mrtvého těla jako předmětu. Když se vám tedy podaří zastřelit nepřítele mezi dveřmi, tak se po chvíli klidně zavřou a najednou koukáte, že jejich výplní prorůstá mrtvé tělo. Za vzduch vás často také považují postavy s předprogramovanou trasou chůze. Ačkoliv Věřili byste, že je padesát metrů daleko?vy jimi projít nemůžete (což je správné), oni vámi proplují, aniž by vám věnovali sebemenší pozornost.

Jako většina současných her, i No One Lives Forever samozřejmě nabízí možnost multiplayera. Zde se můžete vybrat mezi klasickým deathmatchem a týmovou spoluprácí, ve které polovina hráčů bojuje za UNITY a polovina za HARM. Zúčastnit se může až šestnáct hráčů. Multiplayer bohužel nedosahuje takových kvalit, jako singleplayer.

A co říci závěrem? No One Lives Forever je opravdu výtečná hra, kterou by si neměl ujít žádný milovník 3D akcí a špionážních filmů. Je sice škoda ne zcela bezchybného grafického zpracování, ale ostatní herní prvky jsou natolik propracované a zábavné, že se tomuto titulu může rovnat jen máloco jiného. Vřele doporučuji.

No One Lives Forever
Výrobce: Monolith Productions
Distributor: Fox Interactive
Minimální konfigurace: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, 400 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 500 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Vynikající špionážní 3D akce, jejíž singleplayerovská kampaň nemá v současné době konkurenci.
Hodnocení: 92%

Autor:




Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.