Ano, už je to tady. Po předchozích zprávách, nejasně naznačujících úsilí bigN o vytvoření nové verze jejich progresivního handheldu GBA, je tady konečně potvrzení skutečnosti a první obrázky přístroje nazvaného GameBoy Advance SP. Na úvod by bylo dobré předeslat, že veškeré změny oproti klasickému GBA se týkají především designu a osvícení, tedy žádné navýšení výkonu se nekoná, nicméně i tak se zcela jistě jedná o velký krok kupředu. Jak velký si budeme muset ještě chvíli počkat, alespoň do doby, než se nám tahle hračka dostane do ruky; každopádně 14. února přichází na trh v Japonsku a již v březnu se objeví v Americe (23.3.) a hlavně v Evropě (28.3.). Cena je prozatím stanovena na 12.500 jenů pro Japonsko - pro srovnání, současný model GBA v zemi rytířů Bušidó přijde na 8.800 jenů. V Americe bude GBA SP stát lidových $99 a ve Starém světě mezi 129-139 Euro.
Tady na chvíli odbočím. Svět je totiž plný zvláštností. S architekturou PS2 byli všichni nespokojení; PlayStation 2 má málo operační paměti a hlavně se jeví jako špatně programovatelný hardware, což v minulosti zabilo nejeden herní systém, v tomto kontextu stojí za pozornost zejména 32-bitový Sega Saturn. Nicméně dominantní postavení PS2 na trhu vůbec nereflektuje výše zmíněné problémy. Podobně je na tom handheld GBA, konkrétně jeho nešťastný nepodsvícený displej, díky němuž tahle mašinka poněkud ztrácí očekávaná aktiva na poli významu slova "konzole pro hraní na cesty". Neustálé natáčení přístroje na světlo z hraní činí ošklivou můru při trochu horším osvětlení, ale navzdory tomu se i v tomto případě jedná ve své kategorii o platformu s výsadním postavením - jak je to tedy možné? Zpětná kompatibilita (GBC resp. PSX), bohatá knihovna žánrů a především kupa opravdu špičkových a tucty kvalitních her, to vše dělá z obou systémů ve své oblasti jasnou volbu.
Ale že je nepodsvícení displeje u GBA na škodu věci, resp. hraní, vědí i bigN - ostatně tuto feature měly herní systémy do kapsy dávno před GBA. A tak je jedině dobře, že se Nintendo konečně chytlo za nos a implementuje tuto zásadní funkci do svého tak úspěšného handheldu, pročež od roku 2003 můžeme začít hovořit o verzi GBA SP.
V souvislosti s úspěchy - údaje totiž hovoří o překonané hranici 20-ti miliónů odprodaných GBA a dá se čekat, že tohle číslo bude dále utěšeně narůstat. Byť se objevuje konkurence z řad GP32, o jehož dříve avizovaném evropském startu je zatím ticho po pěšině, a zejména aktivity fy Nokia, prezentující pro tento rok svou vizi nového mobilního telefonu a současně výkonného herního handheldu!
Zdá se tedy, že Nintendo přišlo s vylepšením GBA v pravý čas, třebaže jeho podíl na trhu handheldů činí neuvěřitelných 98% - leč v dnešní době není nic jisté. Akcie této společnosti, která se na počátku devadesátých let stala nejúspěšnější firmou světového byznysu a dlouho udávala tón ve videoherní sféře, totiž za minulý rok poklesly o celou polovinu ve své hodnotě!
Takže ještě jednou a jasně - GBA SP značí de facto to samé, co současný GameBoy Advance! Rozdíl je přibližně stejný jako při srovnání starého PSX a nového PSone. U GBA SP se tedy ve své podstatě jedná o stále jeden a ten samý handheld, ježto je toliko převlečen do poněkud odlišného kabátku, ale parametrově (výkonnostně a kompatibilitou) je to pořád starý dobrý GBA!
GBA SP nabízí klasické bateriové napájení (implementovaný a vyměnitelný lithiový bateriový pack), jež má přístroji zajistit cca 10 hodin provozu, přičemž přístroj má speciální výstup pro dobití šťávy podobně jako je tomu u mobilního telefonu! Nabití baterií potrvá cca 3 hodiny. Nicméně pakliže vypnete osvícení displeje, dokážete hrát po dobu 18-ti hodin.
Pravda, ergonomie nového GBA sice budí (alespoň u mne) poněkud rozpaky, nicméně sklápěcí displej a zejména jeho tolikrát zmiňované osvícení ze stran vzbuzuje nefalšované nadšení. Na hry bude pořádně vidět a díky sklopení displeje nebude tento
vystaven nebezpečí poškození, znamenající nehezké škrábance či minimálně otisky prstů a všelijaké šmouhy.
GBA SP bude dodáván ve třech barevných verzích - jsou to stříbrná, modrá a černá. Tlačítkové prvky musely být bohužel ponechány - dle mého je jich málo, při konverzích ze 16-ti bitů by se minimálně jedno tlačítko navíc určitě hodilo. Slot pro catridge je v dolní části handheldu vespod.
Rozměry přístroje činí 82mm (šířka) x 84.6mm (výška), tloušťka je 24.3mm a váha 143g. Velikost displeje je stejná co u GBA, 40.8mm x 61.2mm při rozlišení 24x160 dot.
Závěrem určitě stojí za to připomenout evropský "release date" některých GBA her pro rok 2003, kde najdeme řadu interesantních produktů, ostatně posuďte sami:
Leden:
Pinball of the Dead (Infogrames), Micromachines (Infogrames), Taxi 3 (Ubi Soft),
Iron Man (Activision), Atari Anniversary (Infogrames), ISS Advance (Konami).
Únor:
Bratz Dolls (Ubi Soft), Shining Soul (Infogrames), Disney Sports Skateboarding (Konami), Frogger Adventure 2: The Lost Wand (Konami), Rayman 3 Hoodlum Havoc (Ubi Soft).
Březen:
Super Cross 2002 (Ubi Soft), Toca Touring (Ubi Soft), Formula One (Ubi Soft),
The Legend of Zelda: A Link to the Past (Nintendo), Super Monkey Ball (SEGA/Infogrames), Sonic Advance 2 (SEGA/Infogrames), Phantasy Star Chronicles (SEGA/Infogrames), Disney Sports Basketball (Konami), Disney Sports Snowboarding (Konami), Muppets (TDK).
Nespecifikováno pro vydání v prvním kvartále:
Road Rash Jailbreak (Ubi Soft), Disney Princesses (THQ), GT Advance 3 (THQ),
F1 2002 (Zoo Digital), Freekstyle (Zoo Digital), Medal of Honor Underground (Ubi Soft), Need for Speed: Porsche Unleashed (Ubi Soft), Boulder Dash EX (Kemco),
Kid Klown in Crazy Chase (Kemco).
Duben a květen:
NBA 2002 (Ubi Soft), Kirby (Nintendo),
Pro Beach Soccer (Wanadoo), Wario Ware (Nintendo),
Need for Speed (Ubi Soft).
Druhá polovina roku 2003:
X-Men: Wolverine's Revenge (Activision),
Sim City 2000 (Zoo Digital),
Bionicle: Mask of Light (Lego/Electronic Arts),
Buffy the Vampire Slayer: Return of the Dark King (THQ),
The Simpsons Road Rage (THQ),
Golden Sun 2 (Nintendo),
Advance Wars 2 (Nintendo),
Pokemon Ruby & Sapphire (Nintendo),
Sphinx (THQ),
Scooby Doo (THQ),
Power Rangers Ninja Force (THQ),
Final Fantasy Tactics (Nintendo),
Super Mario Advance 4 (Nintendo).
Co říci úplně nakonec? Že jenom ten, komu není shůry dáno si GBA nekoupí!