Začala to první velká tisková konference CESu. Intel představil novou generaci procesorů Core, která v jednom čipu integruje samotný počítačový procesor, grafický čip a vyrovnávací paměť, která zvyšuje rychlost výměny dat mezi procesorem a grafickým čipem. A na čem Intel ukázal, co všechno nové procesory dovedou? Pozval si na pódium šéfa firmy Valve, provozovatele služby Steam a autory mimo jiné slavné hry Half-Life.
Jen jedno zklamání si hráči museli zažít. Nintendo na CESu nevystavovalo. 3D herní konzoli do kapsy ukázalo jen pár vyvoleným v hotelovém apartmá v lasvegaském Hiltonu.
Intel zvládne Portal 2
Intel při představení nové generace procesorů Core zapomněl zmínit jednu drobnost. Až po skončení veletrhu vyšlo najevo, že firma musí v následujících pěti letech zaplatit 1,5 miliardy dolarů nVidii a ta za to stáhne žaloby za porušení patentů. Možná špionáž a porušování autorských práv ale nemusí hráčům vadit. Ti se mohli plně těšit z představení procesorů, které zvládají bleskově převádět video z jednoho formátu na jiný nebo z funkcí, které umožní v reálném čase měnit jejich podobu snímanou webovou kamerou.
Hlavní hráčské nadšení přišlo ale až ve chvíli, kdy viceprezident Intelu Mooly Eden ukázal, jak na nových procesorech od Intelu běhá World of Warcraft Cataclysm.
Ještě o stupeň výš vystoupalo nadšení fandů mezi novináři, když Eden pozval na pódium Gaba Newella. Stávající šéf Valve pracoval na prvních třech verzích Windows v Microsoftu, až poté založil vlastní herní firmu a do vývoje Half-Life vložil úspory za třináct let u Microsoftu. Na CESu 2011, na pódiu Intelu, pak Newell ukázal, jak běhá Portal 2. A nejen jak běhá. Člověk ze společnosti RAZER hru ovládal pomocí dvou pohybových ovladačů Hydra.
Pohybové ovládání na PC se stalo na letošním CESu rozšířenou realitou. Produkt RAZERu přitom jasně míří na kované hráče. Ovladače Hydra mají kabel pro co nejrychlejší odezvu, spoustu tlačítek a senzory, které rozpoznají třeba rotace zápěstí či pohyb dopředu a dozadu. Majitelé Hydry budou dokonce mít v Portalu 2 k dispozici speciální úrovně ušité na míru tomuto ovládání.
Kromě Hydry s technologií společnosti Sixense byly na CESu samozřejmě i Kinect a Move. Ale to není všechno. Asus představil kamerku podobnou Kinectu určenou pro PC. Kamera Xtion od Asusu používá stejnou základní technologii jako Kinect. Kamerku s podporou PC pohybového ovládání ke svým televizím v USA přibalí i značka Heier.
nVidia pro mobilní hraní
Překvapením z pohledu hráčů byla na CESu konference společnosti nVidia. Šéf firmy se během své přednášky ani jednou nezmínil o hraní na PC, zato půlku doby strávil mluvením a ukazováním her na mobilech. Za všechno může nový čip Tegra 2, který má dvě jádra a výkon, který stačí na parádní 3D grafiku her v mobilech i tabletech. Na tiskovce nVidia ukázala třeba Dungeon Runners na telefonu LG Optimus X2, který jako první telefon na trhu Tegru 2 nabízí.
Na stánku nVidie bylo herně veselo. K dispozici byly hned dva tablety s Androidem, na kterých fungovala hra Galaxy on Fire 2. Testovací verze umožnila přepínat mezi verzí s grafikou pro iPhone a verzí s grafikou pro tablety s Tegrou 2. Rozdíl v kvalitě a detailech obrázků byl značný, asi jako mezi Xboxem a Xboxem 360.
Fanoušky Warcraftu pak musela potěšit možnost vyfotit se se dvěma sličnými Draenei. Z Česka na stánek nVidie dokonce zavítala Mafia II. Ve 3D a na trojici monitorů najednou vypadala opravdu skvěle.
Microsoft se chlubil
Microsoft zahájil CES přednáškou Steva Ballmera, který se nejvíce ze všeho věnoval úspěchu Kinectu. Pohybové ovládání podle Microsoftu zabralo. Firma už na CESu nahlásila 8 milionů prodaných Kinectů za první dva měsíce prodeje. Ballmer zároveň oznámil, že nadále budou poskytovat jen údaje o distribuci prodejcům, nikoliv skutečně prodané kusy. Otázkou je, jestli je to reakce na Sony, nebo jestli je jen ověřování skutečných prodejů příliš nákladné a zdlouhavé.
Kinect Microsoftu pomohl k oznámení dalších kulatých čísel. Microsoft do konce roku 2010 dosáhl na 30 milionů uživatelů služby Xbox Live (polovina lidí platí za Live Gold) a 50 milionů prodaných konzolí Xbox 360. Firma naopak opomněla říci, že nabídne něco podobného jako je PlayStation Home, což je jakási kombinace virtuálního světa a sociální sítě.
Oznámen byl jen chat, ve kterém budou hráči vidět v podobě svých avatarů ovládaných přes Kinect. Ještě nedávno přitom Microsoft tvrdil, že taková vrstva pro komunikaci mezi hráči postrádá smysl.
Na stánku Microsoftu samozřejmě nechyběly stojany s hrami pro Xbox 360. Navíc tam bylo i několik počítačů s on-line verzí strategické série Age of Empires. Žádný velký tlak na PC hraní se ale nekonal, Kinect měl mnohem více prostoru.