Nuclear Dawn boří konvence dvou žánrů. Je inovativnější než většina her

Inovace v umění i zábavě vždy leží na bedrech nezávislých producentů, umělců či vývojářů. A jedno nezávislé vývojářské studio právě nabízí neobvykle svěží titul. Hra Nuclear Dawn je prvotřídní kombinací střílečky a strategie, kterou by se mohla inspirovat řada velkorozpočtových titulů.
85

Nuclear Dawn

Platforma: PC
Výrobce: InterWave Studios

  • originální a chytlavá herní náplň
  • veliká odlišnost jednotlivých zápasů
  • frenetická akce
  • cena
  • postarší grafika
  • jen jeden herní mód
  • k dispozici pouze digitálně
  • v současné době malý počet map

Nuclear Dawn je vskutku unikátním mixem střílečky a strategie. Samotná akce či strategická část hry by mohly jen těžko vyčnívat z řady. Preciznost propojení obou částí a pocit, který hráč na bojišti prožívá, však není jednoduché s něčím srovnat. Propojení funguje zcela přirozeně a každý zápas je díky němu velice odlišný. Hra je navíc velmi dobře odladěná jak po stránce hratelnostní tak i té technické.

Herní karta
Nuclear Dawn

Nuclear Dawn

Jistě, není to první komerční titul, v němž by se v síťové hře kloubila akce a strategie. Jeho vývojáři však perfektně zvládli vyvážit oba prvky hry, aniž by jeden parazitoval na tom druhém. Titul tak svěže kombinuje dobře známé herní mechaniky. Díky své komplexnosti však stojí a padá se schopnostmi spoluhráčů, jež mnohdy bývají bídné.

Pokud se připojíte do zápasu s velitelem, který umně ovládá strategickou část hry a ještě zvládá rozdávat zasvěcené příkazy ostatním hráčům, čas letí jako při zrychleném přetáčení filmů. Neschopní spoluhráči a bídný velitel však hru často promění ve vleklou a takřka bezcílnou nudu. Situaci příliš nepomáhá absence výukových misí či tréninku s uměle řízenými protivníky.

Nuclear Dawn

Drobné odlišnosti jsou rozporuplné

Celá akce se točí kolem jednoduchého konceptu, ve kterém má každý tým jednoho velitele a zbytek hráčů na bitevním poli zápolí v roli pěchoty. Týmy jsou ve hře dva. O světovou nadvládu usiluje Konsorcium, které tvoří pakt USA a některých Evropských zemí. Nepřítelem mu je Lidové impérium, mocné to spojenectví Číny a Ruska.

Rozdíly mezi týmy nekončí jen odlišností hráčských modelů. Liší se i některé budovy a jejich funkčnost. Aby totiž velitel hrající z ptačího pohledu mohl stavět budovy, musí je zaopatřit přívodem energie.

Fotogalerie

Energie se rozvádí pomocí speciálních budov, které se propojují v jakémsi řetězci. Zlikvidování jednoho článku tak znamená odpojení všech navazujících přívodů i budov, které z nich čerpaly energii.

Rozvody energie jsou v případě Konsorcia bezdrátové, a jednotlivé budovy vysílající signál tak nemusí být navzájem vidět. Stačí, aby byly v dosahu vysílání. Oproti tomu rozvody Lidového impéria vyžadují méně surovin a mají větší dosah vysílání. Vyžadují však, aby na sebe navazující rozvaděče byly vždy navzájem vidět.

Tato zdánlivě drobná odlišnost diametrálně proměňuje taktiku a styl hry jednotlivých týmů. Rozvody Lidového impéria mohou celou mapu pokrýt v menším počtu než obdobné budovy Konsorcia. Daní za to je však jejich umisťování, které vyžaduje odkrytější body, a tyto budovy se tak pro hráče stávají lehkým cílem.

Odlišnosti ve strategiích týmů jsou zajímavé. Pokud však zápasí méně zkušení hráči, tým Konsorcia díky bezdrátovému vedení energie vyhrává častěji. Podobné je to ostatně s celým vyvážením hry. Pro zkušené hráče rozdíly oživují hratelnost, v případě nováčků však může být ta či ona dynamika jednoznačně výhodnější.

Nuclear Dawn

Vůdce není bůh

Úspěch obou týmů se silně odvíjí od taktických schopností jejich velitele. Ten může stavět budovy, které doplňují život i munici či zastupují oživovací body. Dobrý velitel tak na mapách často vytváří ďábelské taktiky, špatný naopak neumožní dobrým hráčům rozvinout jejich potenciál.

Velitel má totiž mimo jiné k dispozici i několik vylepšení a může tak ovlivnit, jaký arzenál mají spoluhráči na výběr. Strategické pozice navíc může bránit samostřílnými věžemi či za suroviny využívat speciálních dovedností, které například zabijí všechny hráče na malém prostoru či po několik vteřin mocně léčí spoluhráče.

Z popisu se může zdát, že velitel má takřka božskou moc nad bitevním polem. V praxi však synergie pěšáků a velitele funguje bez problémů a speciální schopnosti s ohledem na takřka frenetické tempo hry nejsou přespříliš silné. Dobrý velitel se špatnými pěšáky hru vyhraje jen těžko a funguje to i naopak.

Nuclear Dawn

Hra se zatím točí pouze okolo jednoho herního módu, ve kterém je cílem zničit velitelský bunkr nepřátelského týmu. Veliteli je však pro stavbu budov zapotřebí surovin. Ty se automaticky těží z bodů zabraných hráči. Existují body primární, sekundární i terciální a v závislosti na jejich typu pak týmu plyne různé množství surovin.

Na každé mapě je však pouze jeden primární bod, který dodává jednoznačně největší množství surovin. Často se tak stává ústředním místem bojiště. Ovládat primární zdroj surovin často znamená i vyhrát hru.

Ten umí to a ten zas tohle

Ve střílecí části titulu si hráči volí jedno ze čtyř povolání, které odlišuje dynamika ve stylu hry kámen, nůžky, papír podobná Team Fortress. Je zde proto povolání s pomalým pohybem, velikým množstvím života a výběrem zbraní vhodných pro rychlou likvidaci nepřátel či naopak kvapnou demolici budov (exoskeleton).

Nuclear Dawn

To vyvažuje rychlý pěšák (stealth) s neviditelností, jenž může ze stínů útočit pomocí nožů, které při patřičném vylepšení a zásahu do zad popraví kohokoliv. Odpovědí na stealth hráče je útočné povolání (assault), které kromě pestrého arzenálu využívá termální vidění a skryti mu tak nezůstávají ani neviditelní hráči.

Čtveřici uzavírá podpůrné povolání (support), které v závislosti na zvolené výbavě může hráče léčit či opravovat budovy. Disponuje též mocnými granáty, se kterými je například možné dočasně vyřadit nepřátelské budovy z provozu.

Malý počet povolání i jejich základní principy mohou působit triviální jednoduchostí. Ve skutečnosti však existuje řada praktických kombinací a obdivuhodný počet taktik, které z nich pro tým plynou.

Nuclear Dawn

Výjimečné a nedoceněné

Nuclear Dawn je vskutku unikátním mixem střílečky a strategie. Samotná akce či strategická část hry by mohly jen těžko vyčnívat z řady. Preciznost propojení obou částí a pocit, který hráč na bojišti prožívá, však není jednoduché s něčím srovnat.

Propojení funguje zcela přirozeně a každý zápas je díky němu velice odlišný. Hra je navíc velmi dobře odladěná jak po stránce hratelnostní tak i té technické. Co titulu naopak ubírá na kráse je pouhých šest map, z nichž jedna je prokazatelně špatně navržená a zápasy na ní často končí remízou.

Učící křivka je v Nuclear Dawn zpočátku krutá, a titul tak rozhodně není pro každého. Občasné hráče nejspíše odradí a přiměje k pomlouvání hry, které však vzejde spíše z jejich neschopnosti nežli faktických problémů titulu. Pro hardcore typy lidí však hra může nabídnout vskutku inovativní a takticky pestrou akci.

Škoda jen, že titul nejspíše zůstane záležitostí malé hráčské komunity. Snad poslouží alespoň jako inspirace pro velkorozpočtové hry, jejichž vývojáři se kvůli odpovědnosti vůči akcionářům bojí výrazněji experimentovat.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

79 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 166 čtenářů

Témata: Umělec
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...