Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O.R.B. - rouška tajemství odhalena

  12:00aktualizováno  12:35
Každý milovník vesmírných strategií jistě slyšel o hře O.R.B. Tento titul z dílny společnosti Strategy First je ve vývoji již několik let, kromě zajímavých screenshotů a pár kusých informací však o něm není známo zhola nic. Do rukou se nám naštěstí dostala preview verze, takže se podívejme, co pro nás má O.R.B. přichystáno.

O.R.BNelze se ubránit dojmu, že vesmírná realtimová strategie O.R.B. (Off-world Resource Base) je prokletá. Už přes dva roky vás informujeme o tom, jak daleko s jejím vývojem tvůrci (ne)pokročili, během té doby dokonce několikrát zazněly hlasy, že tato hra světlo světa nikdy nespatří. Není to však tak napínavé. Na důkaz toho, že projekt neupadl v zapomnění, nám společnost Strategy First nedávno poslala preview verzi. Můžeme tedy doufat, že se "Mimozemské těžařské základny" přece jen dříve nebo později dočkáme. Máme se ale po těch letech ještě nač těšit?

Verze, kterou jsme dostali k dispozici, má bohužel k finálnímu produktu hodně daleko - a to nemluvíme jen o kvalitách enginu a množství herních prvků. Aktuální build totiž obsahuje pouze tři lekce tutorialu a jednu jedinou misi za rasu Malusanů (detaily o nepřátelské straně Alyssianech zůstávají utajeny). Tato mise je navíc čistě bojová, takže skalní fanoušky žánru musíme hned na začátku zklamat - o těžbě, o stavění a vylepšování základny a o vymýšlení nových technologií zatím nevíme zhola nic. Musíme se proto spolehnout na slova vývojářů, když říkají, že na tyto nezbytné části každé pořádné vesmírné RTS nebude zapomenuto. O.R.BSkončeme však konečně s přehlídkou toho, co preview verze neobsahuje, a podívejme se na to, co v ní opravdu najdeme - a zkusme z toho odvodit co nejvíce podrobností.

Když loni na jaře producentka Strategy First Christina Gingerová oznámila, že práce na projektu O.R.B. navzdory neplánovanému ročnímu zdržení pokračují, prohlásila: "Můžeme nyní využít luxusu, který nám poskytuje tento čas navíc, a přidat do hry více vizuálních efektů a doplňkových funkcí. To je jeden z pozitivních rysů odložených vydání." V tomto směru jí musíme dát za pravdu. Co se týče grafického zpracování a systému ovládání, odvedli vývojáři práci na výbornou. Na těchto dvou prvcích pochopitelně kvality strategií většinou nestojí, ale lze je považovat za příjemný bonus, který může i průměrnému titulu zajistit slušnou dávku pozornosti médií i hráčů samotných.

Trojrozměrné zpracování hry je naprosto úchvatné. Kam se podíváte, tam něco je (podobnost se skutečným vesmírem tedy naštěstí nebude moc velká) - samá planeta, slunce, asteroid nebo světélkující mlhovina. A když už náhodou vaše oko zavadí o prázdný temný prostor, dříve nebo později se v něm objeví nepřátelská loď. Výbuchy a ostatní efekty O.R.Bvypadají velice realisticky, pokud se vaše eskadra zrovna otáčí, vidíte dokonce, jak se kroutí plazma šlehající z motorů. Na jednotlivé objekty tvůrci ani zdaleka nešetřili počtem polygonů, takže všechny lodě předvádějí detailní textury přibližující je "sci-fi realitě". Vývojáři splnili i svůj slib ohledně dynamičnosti prostředí - vše se pohybuje nebo rotuje, i když máme-li být upřímní, mnohem nápadnější je rotace než pohyb. Přesto je tím navozena poměrně slušná iluze "živoucího" vesmíru,  zvyšující požitek z hraní.

Největší problém vesmírných strategií, které koketují i s třetím rozměrem, je ovládání. Musí být snadné a intuitivní, přesto v něm musí být zohledněn nejen pohyb vpřed, vzad a do stran, ale také nahoru a dolů - vše pokud možno jediným kliknutím myši, žádné přímé řízení jako v simulátorech. Zde k tomu slouží navigační síť (můžete si ji kdykoliv vyvolat stiskem klávesy Ctrl), která určuje základní horizontílní a vertikální roviny. Chcete-li svou flotilu přemístit někam v prostoru, stačí si síť přesunout dle vašich požadavků, zadat konkrétní bod a můžete letět. To se pochopitelně týká jen waypointů, letíte-li k nějakému určitému cíli, nemusíte se nějakým zaměřováním obtěžovat, stačí kliknout na objekt.

O.R.B

Je však pravda, že zvláště konzervativní stratégové by mohli mít potíže s adaptací na trojdimenzionální zpracování. Pro ty je zde připravena jednoduchá mapa, na níž jsou přehledně zobrazeny všechny okolní objekty. Nejedná se jen o nějakou kosmetickou záležitost - pokud chcete, můžete prakticky celou hrou projít v tomto módu a vyhnout se tak případné dezorientaci. Nebudete sice zrovna svědky žádných vizuálních orgií, ale zato budete přesně vědět, kdo se kde nachází. Při hektičtějších soubojích se dokonce vyplatí tento pohled na bojiště i v případě, že v ostatních případech spoléháte na svou prostorovou představivost - 3D zpracování je sice hezké, ale vždy máte výhled jen na část svého okolí a chybí vám ten správný nadhled. Srdce hráčů nejspíš potěší i možnost zrychlit tok času až osminásobně nebo jej naopak úplně zastavit.

Dojde-li k souboji, a věřte, že si jich užijete dost a dost, začnou promlouvat zbraně, štíty - a fyzikální síly. Ty mohou hrát dokonce větší roli, než zbraně a štíty dohromady. Nemyslete si, že kdo má větší laser, ten zákonitě vyhrává. Skutečnost je trošku jiná. Malé hbité lodě mají oproti nemotorným kolosům totiž jednu nespornou výhodu - O.R.Bdokáží provést nálet, během několika vteřin se obrátit a útok zopakovat; a to dřív, než se posádka velkého korábu stačí vzpamatovat. Tvůrci evidentně nezapomněli na to, že obrat ve vesmíru nějakou dobu trvá. Kdo tuto skutečnost nehodlá ve hře O.R.B. brát na vědomí, ten si rovnou může stoupnout do řady s ostatními poraženými.

Tím jsme bohužel vyčerpali vše, co lze z preview verze zjistit. Zdá se vám to málo? Nejste sami, mám ten samý pocit. Vesmírné strategie bývají velice komplexní, ale O.R.B. se tak zatím netváří. Ano, v tutorialu byl jistý náznak základny, v samotné misi jste pak byli svědky obsazování na minerály bohatého asteroidu, hru to však nijak neovlivnilo. Pochopitelně, že ve finální verzi toto všechno bude v plné kráse a připojí se k tomu ještě vynalézání nových technologií, zatím ale nemůžeme předem odhadnout, na co se můžeme těšit - nebo čeho se obávat. Doufejme, že se skutečný stav věcí dozvíme dříve než za rok.

Autor:




Nejčtenější

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.