Pokud se zajímáte o videohry, křovinořezy nebo zahradní traktory, možná vám neušla nejnovější reklamní kampaň českého prodejce zahradního vybavení Mountfield. Ten k nákupu za nejméně 12 999 korun nabízí buď netbook nebo herní zařízení.
Perla se však skrývá ve způsobu, jakým obchodní řetězec zájemcům z řad nehráčské veřejnosti představuje "dárek zdarma". "Lepší verze PlayStationu od Sony," kterou slibuje reklama, se totiž jmenuje Xbox 360. To ve skutečnosti žádná lepší verze není. PlayStation 3 od Sony a Xbox 360 od Microsoftu jsou konkurenční produkty.
Pro Sony je podobné tvrzení vlastně poklona, pokud má značka PlayStation sloužit jako synonymum herního zařízení. Horší je to na webových stránkách prodejce, kde už je autor šikovnější a znalejší, ale pořád v reklamě používá přímé srovnání s konkurencí v poněkud jednostranné podobě.
Síla velkého řetězce
Ani to by ale Sony nemuselo tolik bolet. Hlavní bolístka Sony v boji o české zákazníky je úplně jinde. Problém se skrývá v potenciálu, který "rozdávání" Xboxů má. V loňském roce si k sekačkám z obchodů zákazníci odnesli 60 000 netbooků Acer, což výrazně ovlivnilo trh s netbooky. Podobný kousek se podařil stejnému prodejci i v oblasti GPS navigací.
A u herních konzolí to bude stejné. Síla velkého řetězce je prostě příliš velká, než aby bylo možné ji opominout. A vůbec nevadí, že cílová skupina, která nakupuje zahrádkářské vybavení, běžně nehraje videohry.
I loňské netbooky z velké míry neslouží původním zákazníkům, ale jejich dětem nebo vnoučatům. A i když se asi rozdá více netbooků než Xboxů, pořád pro Microsoft půjde o zajímavá čísla. I deset tisíc rozdaných Xboxů totiž výrazně ovlivní rozložení sil na českém trhu. Mountfield přitom v reklamě tvrdí, že ho "dávaj zadarmo snad ke všemu".
Microsoft tahle akce určitě stojí spoustu peněz, ale na to jsou videoherní firmy zvyklé. Nejdříve musejí krvácet, až potom začínají vydělávat. Na nějaké drobné si chce Microsoft přijít hned v prodejnách, kde bude za akční ceny dostupné příslušenství v podobě dalších ovladačů, předražených HDMI kabelů a her z dílen Microsoftu (takže Halo 3, Halo Wars a Halo ODST, Gears of War nebo Fable 2 a pro děti také Viva Pinata). Opravdové žně má ale Microsoft v plánu nejspíše až po opravdových žních, tedy na podzim.
Právě v předvánoční sezóně chce zaútočit na rostoucí Sony PlayStation uvedením systému Natal pro pohybové ovládání her i multimediálních funkcí Xbox 360 (číst více o Natalu). A i když ve stejné době plánuje zahájení prodeje vlastního pohybového ovládání Move i Sony, marketing Microsoftu má lépe nakročeno, i kvůli drobným podvodům s předváděním schopností Natalu.
Větší uživatelská základna přitom znamená větší šanci na dobré prodeje a tím i výdělky. Škoda, že Microsoft nikdy nezveřejní, kolik ho tenhle útok na český trh stojí peněz a co přesně si od něj slibuje. Ale co také chtít v zemi, ve které jsou neveřejné i statistiky prodejů her.