Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ochrana proti pirátům je zbytečná, lékem je reklama

aktualizováno 
Tvůrci videoher bojují s nelegálními kopiemi tvrdě: škodolibostí, posměchem a hlavně přechodem na hry s bezplatným základem nebo na hry sponzorované reklamou.

Softwarové pirátství

Problematiku softwarového pirátství si právě užívají majitelé Zaklínače 2. Pokud si hru koupili v kamenné prodejně, mohou mít smůlu. Použitý systém protipirátské ochrany s aktivací po internetu zkolaboval pod náporem zájemců. Distributor navíc podcenil systém registračních klíčů, ve kterých není jednoznačně rozlišena jednička a velké I nebo nula a písmeno O. 

Sony si s ochranou proti pirátům naběhlo ještě více. Když se pokusilo znovu zabezpečit systém, který hackeři pomalu nabourávali, vyvolali tím vlnu útoků, která na 6 týdnů vyřadila z provozu celou službu PlayStation Network, hudební službu Qriocity a on-line hry od Sony Online Entertainment. Následkem byl únik osobních informací 100 milionů zákazníků, ztráta důvěry a ztráty spojené s nutností uchlácholit hráče nabídkou bezplatných služeb a her.

Zaklínač 2

Pirátství se nevyhýbá ani kapesním formátům. Nintendo mnohokrát ve svých finančních zprávách upozorňovalo na miliardy jenů, které ztrácí kvůli pirátům. Nyní se firma chlubí nejpokročilejším zabezpečením her pro konzoli Nintendo 3DS, o kterou ale v obchodech není velký zájem. Na pirátství si stěžovalo i Sony v případě PlayStation Portable.

Pirátství je nedílnou součástí herního průmyslu i v oblasti mobilních telefonů. A pirátské verze her se v závislosti na konkrétním kódu objevují už několik hodin po zveřejnění. Podle zkušeností některých vývojářů je největší problém s pirátstvím u her a softwaru pro operační systém Android, který umožňuje snadné spouštění neautorizovaných aplikací.

Korejské studio Com2uS uvádí, že jeho placenou hru Homerun Battle HD mělo v nelegální kopii 70 procent hráčů. Na iPhone je podíl pirátských verzí her výrazně nižší. Důvodem je nutnost pro spouštění nelegálních aplikací provést odemčení telefonu, které může vést ke ztrátě záruky.

Zdarma se nekrade

pirátství

Zásadní rozdíl mezi trhem s hrami pro tradiční systém a mobilní telefony je v tom, že na tradičních konzolích moc nekvetou hry zdarma. Vývojáři her pro mobilní zařízení zjistili, že místo boje s piráty a prodejem her za dvacet korun mohou vydělávat nabídkou her zdarma se zobrazováním reklamy nebo s podporou mikrotransakcí.

Nejpodrobnější informace o poměru komerčních a "bezplatných" her pro zařízení od Apple nabídl  výzkum Newzoo a Distimo. V březnu  si v USA, Velké Británii, Německu Francii, Španělsku, Belgii a Nizozemí celkem 63 milionů hráčů, kteří mají iPhone nebo iPad, stáhlo každý den více než 5 milionů her. Na jednoho hráče tak každý měsíc připadá 2,5 hry. Jen desetina denně stažených her míří na iPady, devadesát procent pak na iPhony a iPody Touch.

Z pohledu pirátství je ale zajímavé hlavně to, že bezplatně nabízené hry tvoří 88 procent všech stažení. Ještě zajímavější potom je skutečnost, že vývojáři získávají 40 procent všech příjmů z "bezplatných" aplikací, které vyžadují platbu za zpřístupnění dalšího obsahu nebo za nákup vylepšení, která zjednodušují hru.

pirátství

Server Gamasutra se problematice mobilního pirátství nedávno věnoval a přímo od vývojářů zjistil, že řada z nich u her pro mobily přestala se snahou o ochranu před nelegálním kopírováním.

Například Markus Nigrin, šéf studia Windmill Apps shrnul celou záležitost pragmaticky: "Proč bych měl ztrácet čas bojem s armádou puberťáků, když stejný čas můžu věnovat vylepšování své aplikace?"

Bohužel, tento argument úplně neplatí u her, jejichž vývoj spolyká miliony dolarů. Ale to je zase jiná pohádka. Distribučnímu systému Gog.com se ale sázka na férový přístup k zákazníkům zatím nevymstila. Pořád totiž platí, že kdo bude chtít, hru si ukradne, ale trápit platící zákazníky aktivací, která nemusí fungovat, je prostě chyba.

Autor:




Nejčtenější

Mirror Layers
Geniální Mirror Layers maže hranice mezi realitou a hrou

Horor Mirrol Layers vás vyděsí, ale hlavně zaujme velice netradičními hádankami. Ty jsou obtížné, ale také jedny z nejoriginálnějších, jaké jste kdy viděli....  celý článek

For Honor - Nobushi
VIDEO: Jak bojuje samuraj v akci For Honor

V drsné řežbě For Honor si půjdou po krku samurajové, rytíři a vikingové. Nové video představuje samurajského bojovníka typu Nobushi.   celý článek

Gabe Newell
Šéf Valve odpovídal na dotazy fanoušků. Vybíráme to nejzajímavější

Vyjde někdy Half-Life 3? Nejčastější dotaz fanoušků Valve je zároveň otázkou, která i po internetové diskusi s ředitelem společnosti Gabem Newellem zůstala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.