Star Wars: The Old Republic

Online hry ztrácejí drive, na E3 se až na výjimky ztrácely

Davy okouzlila filmová ukázka z online Hvězdných válek, zaujalo logo online Final Fantasy a jinak ticho po pěšině.

Star Wars: The Old RepublicLetošní E3 přineslo neuvěřitelnou spoustu novinek, velkých oznámení a ještě větších jmen. Snad všechny velké tiskové konference se ale soustředily na tři věci – graficky dokonalé hry pro next gen konzole a na pohybové ovládání her opět pro next gen konzole a nakonec na neuvěřitelně stupidní přeslazené hry pro holčičky. Online hry byly letos hodně v pozadí. Světla reflektorů si užily pouze dvě.

První byla Star Wars: The Old Republic. Fantastický (ve všech slova smyslech) trailer zobrazující útok Sithů na chrám rytířů Jedi, včetně průniku vesmírné lodi přímo do útrob paláce, prostě musel zaujmout. Bioware si ale na nezájem nemusejí stěžovat od chvíle, kdy oznámili zahájení prací na vlastní MMORPG ze světa Hvězdných válek. A tak se na E3 nespokojili jen s pohyblivými obrázky, ale nabídli za zavřenými dveřmi i ukázky ze hry včetně představení další herní profese – pašeráka, který přímo křičí Han Solo.

Bioware při vývoji The Old Republic vycházejí ze svých zkušeností se single player hrami a díky tomu trochu přepisují pravidla žánru MMORPG. Největší důraz totiž kladou na příběh. A nejen na nějaké vyprávění, ale tak, jak jsme zvyklí třeba z Mass Effectu, na nutnosti činit zásadní rozhodnutí bez možnosti vrátit se zpět a cokoliv změnit. To je výrazný posun ve srovnání s tím, co nabízí Age of Conan, který se také chlubil důrazem na silnou příběhovou linii.

Star Wars: The Old RepublicAle ta je pro všechny příslušníky konkrétního archetypu stejná, zatímco v Bioware se příběhy liší člověk od člověka. Zajímavé to bude v případě skupinových úkolů, kdy s jednou postavou bude mluvit více lidí. Jak to ale bude přesně fungovat, to Bioware zatím neprozradili. Důraz na příběh a filmový dojem ze hry má podpořit i plné namluvení, včetně hlasu hráčských postav. Prý jde o největší dabingový projekt nejen v herním průmyslu, ale vůbec největší dabingový projekt. Snad jen, pokud nepočítáme rychlodabing mexických telenovel, ale tam není tolik různých postav.

Druhou MMORPG, která se dostala do titulků světových médií je jedno z překvapení E3 – nová online verze Final Fantasy s číslovkou XIV ve znaku. I tahle hra se předvedla formou traileru, na rozdíl od Star Wars ale nešlo o příběhovou záležitost. Místo toho Square Enix ukázal atmosférické záběry ze světa Eorzea včetně bitvy s draky a melodramatickými hesly o volání osudu a nutnosti spojit ruce.

Po skončení traileru ale přišlo hodně nepřesné prohlášení šéfa americké divize Sony Computer Entertainment, když se ozvalo, že FFXIV bude v okamžiku vydání možné hrát pouze na PlayStation 3. Ve skutečnosti je už nyní jisté, že hra vyjde souběžně na PS3 a PC, Square Enix přitom „zvažuje i další možnosti“. Je tedy pravděpodobné, že se online FF dočkají i majitelé Xboxů 360. Ono to sice nějaký ten pátek trvalo, ale i původní FF MMORPG nakonec vyšlo i pro Xbox 360.

Když se ale oprostíme od nevhodného marketingu Sony, kterému docházejí exkluzivní herní značky od nezávislých vývojářů, vypadá Final Fantasy XIV docela zajímavě. Hra se vrátí ke svým pseudostředověkým kořenům, ale na rozdíl od FF XI nabídne větší možnosti pro sólo hraní. Původní online Final Fantasy totiž odradila spoustu hráčů neúprosným tlakem na skupinovou hru, která většině hráčů příliš nevyhovuje. Square Enix zatím nebyl příliš konkrétní.

Dozvěděli jsme se tak zatím pouze to, že ve srovnání s FFXI se můžeme těšit na jiný přístup k povoláním a herním úkolům. Naopak se vůbec neví, jak budou probíhat souboje, jestli půjde o akční mačkání tlačítek nebo o tahovou záležitost. Podrobnější informace ale budou brzy následovat, Final Fantasy XIV má vyjít už v příštím roce, po šesti letech vývoje. A hráči FFIX se prý nemusejí ničeho bát, konec jejich světa se neplánuje, Square Enix má prý v zásobě nový obsah minimálně na rok dopředu.

Global Agenda – Na E3 se představila malá nezávislá MMORPG, která staví na dvou věcech. Tou první je Unreal Engine 3, druhou pak důraz na akci v kombinaci RPG a 3D střílečky, což je recept, se kterým chce na trhu uspět i mnohem větší projekt Huxley, o neúspěchu Tabula Rasa nemluvě. Hra je zatím ve stádiu alfaverze, tudíž je těžké vůbec odhadovat, jak to ve výsledku dopadne. V každém případě je nutné počítat s přístupem obdobným Guild Wars, kdy interakce mezi hráči bude omezená na malé skupiny (boje mezi hráči budou omezené na maximálně 24 lidí celkem, 12 na každé straně).

První reakce kolegů, kteří si Globální Agendu vyzkoušeli v LA, jsou ale pozitivní, takže uvidíme. Prý už koncem roku. Obrázky a videa ze hry a registraci do betatestu najdete na oficiálních stránkách chystané hry www.globalagendagame.com. Trochu děsivé na tom je, že z aktuálního alfa stádia se autoři hry chtějí dostat k finálnímu produktu ještě letos.

HuxleyHuxley – Když už jsme nakousnuli Huxley, tak ho sníme. Huxley je opravdu hodně podobný Global Agendě. Obě hry jsou postavené do budoucnosti, obě spojují RPG s FPS, obě staví na Unreal Enginu 3 a obě omezují interakci mezi hráči na malé skupinky, byť u Huxley půjde hrát jednu mapu až ve 32 lidech. Co na tom, že MAG pro PlayStation 3 má umožnit hrát jednu FPS mapu až 256 hráčům najednou. Huxley je ale na rozdíl od GA ve vývoji už dlouhá léta, poprvé jsme se o ní dozvěděli před čtyřmi lety s tím, že to má být trhák pro Xbox 360.

Datum vydání zatím není známo, ale už se rozeběhla beta. Pouze pro PC. A nejnovější zprávy z E3 naznačují, že se Huxley na Xbox zatím nedostane. Další novinkou z E3 je skutečnost, že Huxley využije mikrotransakce, tedy žádné měsíční poplatky, ale tradiční korejské rýžování na virtuálních předmětech. Snad nebude nutné kupovat si náboje. No, po těch letech vážně žádná sláva.

Jumpgate Evolution (PC)Jumpgate Evolution – Na E3 se představila také připravovaná sci-fi MMORPG Jumpgate, která sází na tradiční aspekty online her včetně vlastních obydlí pro hráčské postavy, ale v kombinaci s vesmírnými souboji. To podobně jako ve Star Wars Galaxies klade větší důraz na dovednosti hráče, nejen na jeho level a vybavení, což je sympatické. A ověřené v praxi, jak dobře ví hráči EVE Online.

Na E3 se hráči dozvěděli, že hra bude mít dvě základní roviny: vesmírné souboje a život na „stanici“, kde budou ubikace i obchodníci. Hra je zatím ve stádiu neveřejného testování mezi „rodinnými příslušníky a přáteli, ale i v tomto případě chtějí vývojáři stihnout vydání ještě letos.

DC Universe Online – Další online hra z dílen Sony Online Entertainment na E3 ukázala, že i když vyjde i na PC, hlavní cílovou skupinou jsou majitelé PS3. Tomu odpovídá hratelnost, která sází na akční souboje superhrdinů ve stylu bojových her, namísto hloupého klikání na speciální útoky jako ve WoW. I tahle hra sází na Unreal Engine 3, byť v komiksové grafice. A jen pro úplnost, na Xbox 360 by měl zamířit konkurenční počin – Champions Online. Bližší informace, třeba o betatestování Aionu, o kterém se už ví, že bude placený, zase někdy příště.